Pulsar 2849

Ne znajući ništa drugo o ovoj igri ona je ženu i mene, kada smo je prvi put vidjeli, zaintrigirala prije svega lijepo oslikanom kutijom i svojom očitom sf temom (znam, zvuči površno). Trebalo je ipak proći nešto vremena, možda i do godinu dana, dok je konačno nismo odigrali i igra je predstavljala pravo osvježenje.

Napomena prije nastavka recenzije: dojmovi koje opisujem proizlaze iz igranja udvoje, to jest žene i mene.

Učenje igre

Lik koji nam je posudio igru (hvala Sandru) spomenuo je da se igra u principu lako nauči ali kako nismo imali nikoga da nam pokaže igru, možda i na sreću jer imamo iskustva gdje bi nam neki krivo podučili nekim pravilima, a i sam sam sklon tome :D, morali smo sami proći kroz pravilnik što nam je potrajalo, ali vjerujem da kad bih pokazao igru nekome početniku, ne bi mi trebalo puno vremena za podučavanje. Ipak pravilnik je jasno napisan, a kako je igra jezično neovisna, postoji sustav ikona koji je vrlo lako naučiti i slijediti kroz igru.

Komponente

S obzirom da je izdavač CGE, kvaliteta komponenti je standardno dobra, a izgled je futuristički. Tako imamo središnju ploču sa zvjezdanim sustavima, pulsarima, skočnim vratima i kad smo je postavili, činio nam se smiješno mali prostor koji zauzima središte igre, ali kada smo na tu ploču nadogradili razne manje ploče, sve je počelo ostavljati znatno impresivniji dojam. Ipak sam izgled igre, za razliku od izgleda kutije, me nije toliko očarao, premda je sve funkcionalno posloženo.

Tema

Daleko u budućnosti otkrivena je tehnologija iskorištavanja energije iz pulsara, pa igrači u ulozi korporacija, prolazeći kroz zvjezdane sustave zauzimaju pulsare iz kojih će iskorištavati energiju, te unaprjeđivati tehnologiju koja će davati razne benefite. Ipak, tijekom naših partija nijednom zapravo nisam uronio u temu, ali srećom to joj je jedini minus.

Igranje

Igra je podijeljena u 8 rundi, a svaka runda je podijeljena u 3 faze čija me struktura pomalo podsjeća na nama još uvijek omiljeni Terraforming Mars: draftanje kockica, akcijska faza i produkcija. Neću previše objašnjavati cijelu igru već bih se najviše zadržao na prvoj fazi koja mi je osobno i najzanimljivija i koja, paradoksalno, toliko pojede temu jer totalno uronimo u ovu mehaniku;

Draftanje kockica

Na početku svake runde baca se 7 klasičnih 6-stranih kockica, a onda ih se ovisno o rezultatima, posloži na njihova polja gdje budu dostupna svim igračima za draftanje. Tako će sve kockice sa rezultatom 1 biti postavljene na polje 1 itd. Određuje se na kojem se polju nalazi 4.kockica (sama ili sa jednom ili više kockica sa istovjetnim rezultatima), i to polje postaje medijan (napomena: nisam htio previše zakomplicirati pa sam malo pojednostavio). Igrači će zatim po utvrđenom redoslijedu birati dvije kockice koje će uzeti.

Iznad polja sa kockicama postoje dvije staze, inicijativa i inženjerstvo, na kojima se nalaze markeri igrača, i na samom početku igre su svi markeri postavljeni točno na sredini tih staza, a kada igrači izaberu kockice, pomiču svoje markere na jednoj od staza po svom izboru prema lijevo ili desno ovisno o kockici koju su uzeli. Primjerice ako je medijan polje 4 (gdje se nalazi 4.kockica sa rezultatom 4), a igrač izabere kockicu vrijednosti dva na polju 2, pomiče marker ulijevo na jednoj od staza za onoliko polja koliko je udaljeno polje sa izabranom kockicom od medijana, u ovom slučaju dva. Ako uzimate kockice više vrijednosti koje su uglavnom desno od medijana, pomičete marker na jednoj od staza prema udesno.

Time što igrači izborom kockica istodobno pomiču markere na stazama, ujedno utječu na poredak za sljedeću igru. Na kraju draftanja, igrač koji ima svoj marker najljevije na stazi inicijative, u sljedećoj rundi počinje prvi i sa draftanjem i sa akcijskom fazom. U zadnjoj rundi to donosi i bodove.

Igrači koji imaju markere najljevije na stazi inženjerstva, ovisno o poretku dobivaju određene bonuse na kraju runde u vidu resursa ili boda.

S druge strane, ako markeri odu previše udesno na bilo kojoj od staza, što se obično događa ako birate uglavnom kockice više vrijednosti, tj. desno od medijana, mogu dospjeti na mjesta koja će vam davati negativne bodove na kraju runde.

Cijela ta faza je vrlo zanimljiva sa izborima dok birate kockice i pritom morate paziti jer akcije koje možete izvoditi su označene potrebnom vrijednošću kockica, a pitanje imaju li same kockice potrebnu vrijednost, ili vam ih je protivnik maznuo pred nosom pa u trenu mijenjate planove itd., a istodobno manipulirate markerima na stazama inženjerstva i inicijative nastojeći steći što bolju poziciju.

Akcijska faza

Nakon draftanja, igrači će po utvrđenom redoslijedu izvoditi svoje akcije ovisno o kockicama koje imaju. Ta faza je obično vrlo brza jer svaki igrač može izvoditi samo dvije akcije (ili tri) znači akciju po kockici, i to tako da jednostavno vrati kockicu i onda odigra akciju određene vrijednosti. Postoji nekoliko stvari kojima možete optimizirati svoje akcije, pa tako možete na nekoliko načina nabaviti modifikatore koji će vam promijeniti rezultat kockice na željenu vrijednost, a možete steći i treću kockicu, odnosno dobivate dodatnu akciju.

Da sad ne opisujem sve akcije, samo ću ih ukratko nabrojati: pomicanje zvjezdanog broda po zvjezdanoj mapi (i istraživanje planetarnih sustava i zauzimanje pulsara), izgradnja žirodina na pulsarima (tj, iskorištavanje pulsara da dobivate energiju, odnosno bodove), izgradnja transmitera energije ili istraživanje tehnologija koji će vam davati jednokratne ili stalne bonuse.

Interakcija

Igra se u principu svodi na to da cijelo vrijeme skupljate bodove tijekom igre a nekoliko je načina za to, tako da smo žena i ja često nalazili različite, međusobno neovisne puteve za skupljanje bodova, ali usprkos tome interakcija postoji, a najočitija je upravo u fazi draftanja kockica gdje se nadmećete za kockice i poredak na stazama inicijative i inženjerstva.

Još jedno polje na kojem je izražena interakcija su tehnologije jer svaka runda ima niz od par tehnologija, a svakom novom rundom otključavate niz novih tehnologija koje, zajedno sa tehnologijama iz prethodnih rundi, postaju dostupne igračima. U igrama sa bilo kojem varijantom broja igrača postoje dostupna dva mjesta za patentiranje tih tehnologija (tj., nakon što dva igrača patentiraju neku od tehnologija, ona više neće biti dostupna za druge igrače), ali u igri udvoje postoje neke tehnologije koje su dostupne samo za jednog igrača, pa bude jagma za njima.

Reigrivost

Nemamo dovoljan broj partija da bih mogao točno procijeniti ali kako sam već spomenuo, u igri možete istraživati razne akcije tako da svaki put možete potpuno drugačije odigrati igru.

Ali usprkos tome igra pruža nekoliko načina kojima povećava svoju reigrivost jer skoro sve njene komponente su varijabilne, počevši od dvostrane ploče mape zvjezdanih sustava, zatim pločice planetarnih sustava sa svojim bonusima koje se svaki put iznova nasumce postavljaju na mapu, pa izbor tehnologija i ciljevi koji će biti dostupni za određenu partiju itd.

Ipak na varijabilnost najviše utječe rezultat na kockicama na početku svake nove runde pa ćete uvijek iznova promišljati akcije koje će odigravati aktualnu rundu.

Konačni dojam

Ova igra mi je skrenula (konačno) pozornost na njenog dizajnera Vladimira Suchyja i zainteresirale su me interesantne mehanike koje uvodi i u druge svoje igre. Između ostalog je nakon Pulsara 2849 godinu kasnije izašao njegov još uspješniji naslov Underwater Cities, premda spadam u manjinu kojoj se, bez obzira na interesantnu mehaniku, ne sviđa pretjerano ova igra.

Iako je Pulsar 2849 proglašena najboljom za puni broj igrača, to jest 4, po dosadašnjim dojmovima mogu toplo preporučiti igru i za parove. Ako vam se i generalno sviđaju igre od CGE, ova igra bi vam trebala biti visoko na listi prioriteta, barem da je odigrate. Nismo još imali prilike odigravati igre gdje je glavna mehanika bacanje kockica od čega smo u pravilu zazirali, ali ovdje možete smanjiti faktor sreće. Igranje ne traje predugo, najviše oko sat i pol, a igra je dovoljno ležerna da se ne osjećate paralizirani ako niste uspjeli izvući optimum kod draftanja kockica što zna biti karakteristično za druge igre od istog izdavača. Da je tema, koja je više obećavala na naslovnoj slici na kutiji i u opisu igre, bolje integrirana u igranje, sama igra bi dobila i najvišu ocjenu, no i ovako je riječ o vrlo dobroj, igranja vrijednoj igri.