Igrali smo: World Without End

Igra je nastala prema istoimenom romanu Ken Folletta. Radili su je isti autori kao i prethodnicu: The Pillars of the Earth, te je ista dobila posebnu nagradu za igru godine 2010. od strane Spiel des Jahres. Sve to navelo nas je da istu nabavimo i sami je isprobamo. I zaista, kada i sami pročitate ovu recenziju, vjerujemo da će i vama biti jasnije zašto je igra toliko dobra.

Kutija i pribor igre

Kutija je oveća i od kvalitetnog je kartona. Slikarija na naslovnici predočava dio sela Kingsbridge iz srednjeg vijeka, koje je i okosnica same igre. Unutar kutije uredno se smjestila ploča za igranje, te se ostali pribor nalazi u plastičnim pregradama. Lijepo, ali ako je malo okrenete, ipak će se sitni pribor i kartice poispadati i pomiješati se sa ostatkom pribora.

world-without-end-1.jpgPribor igre posebna je priča i ima ga cijela gomila. Počnimo od igraće ploče. Ista je izuzetno lijepo oslikana i predstavlja krajolik sela Kingsbridge iz mračnog srednjeg vijeka. Prilično je prostrana i na njoj se nalaze i ostale oznake koje pomažu igračima prilikom igranja. Pregledno i lijepo.

Kartice predstavljaju posebnost mehanike igre, i također su oslikane vrlo detaljno i bogato. Vrlo jasno su označene sve bitne stvari za igranje, no ipak obiluju tekstom. Igru koju smo nabavili jest lokalizirana na njemački, pa smo sve kartice za naše potrebe igranja preveli i odštampali na hrvatskom jeziku.

Tu su dva tipa kartica: Događajne i Akcijske. Događajne predstavljaju događaje iz poglavlja igre koji se moraju izvršavati na samom početku kruga, te na sebi nose i oznake dobara koje igrači dobijaju tijekom igre. Akcijske kartice su pak one koje igrači sami odabiru tijekom igre i po njima izvršavaju određene akcije sebi u korist.

Nadalje, tu je veliki broj građevina na kartonu koje se dodaju na igraču ploču u toku igre, kada to zahtjevaju određene događajne kartice. Od ostalog kartonskog pribora tu su zlatnici, oznake pobožnosti, vjernosti, medicinske knjige i ostalo.

Od drvenih figurica imamo veću količinu oznaka žita, građevinskog materijala, vune i tekstila, kuća, markera…

Uglavnom, podosta pribora koji i samu igru čini poprilično sadržajnom, pa i zahtjevnom za igru.

Dojam igre

Sama igra prati knjigu u četiri poglavlja, tj. četiri vremenska razdoblja kroz koje prolazi selo Kingsbridge. Za svako poglavlje postoji 11 kartica događaja, a od kojih igrači nasumce odabiru šest. Tih šest će se pojaviti u igri i dati joj svaki puta drugačiji ton. Ove događajne kartice nose svoje specifičnosti.

wwe-event.jpgKao prvo, događaji koje donose mogu biti kratkotrajni ili dugotrajni. Oni kratki izvršavaju se odmah i ne donose trajne promjene u igru. Dugotrajne kartice (plave) donose trajnu promjenu u igru i traju kroz čitavo poglavlje igre (dakle, svih 6 krugova, osim ako nisu izbačene trećom izvučenom dugotrajnom karticom). Zatim, svaka kartica događaja na svojim kutevima ima prikazano po jedno dobro koje igrači osvajaju (vunu, građevinski materijal, pobožnost, novac…). Aktivni igrač određuje kako će orijentirati ovu karticu na igraćoj ploči, te na temelju ove orijentacije svaki igrač dobije neko dobro. No, to nije sve. Kartica na sebi ima i pokazivač – strelicu koja na igračoj ploči ukazuje na potreban broj pomaka markera koji se kreće po posebnoj stazi milosti. Sa te staze dobra dobija sam aktivni igrač.

wwe-action.jpgNakon izvršavanja i postupanja s karticom događaja svaki igrač ima pravo odigrati i dvije svoje akcijske kartice u krugu. Igrači ih imaju 12 u rukama, ali tu postoji i jedna prilično nezgodna zamka: odigravanje ovih karata vrši se tako da se jedna karta odigra, a druga odbaci. S toga igrač nema pravo odigrati svih 12 kartica, nego od toga mora odabirati njih 6 kroz igru, a ostalih 6 odbaciti. Naravno, sve vam trebaju i često je vrlo teško pravilno odlučiti koju odbaciti, a koju odigrati.

Na kraju svakog poglavlja, svaki igrač mora imati dovoljno žita, pobožnosti i novca inače slijedi gubitak pobjedničkih bodova i slijede kazne. Dakle, igrači trebaju znati odmjeriti i sačuvati određena dobra za kraj svakog dijela igre.

Postoji nekoliko načina za osvajanje dobara, kao što je direktno putem događajnih i akcijskih kartica ili pak indirektno preko kupnje i najma kuće, proizvodnje tekstila i prodajom na sajmu, donacije, gradnje i liječenja.

Okosnica same igre jest izgradnja građevisnkih objekata (mlina, tornja, bolnice, crkve…), te u tu gradnju igrači mogu polagati svoj građevinski materijal i osvajati pobjedničke bodove. Igrači mogu i donirati zlatnike u neki projekt, te nakon njegovog završetka dobiti i neku nagradu.

Nakon drugog poglavlja u igru ulazi i kuga. Protiv kuge igrači se bore znanjem iz liječenja koje se predstavlja oznaka knjige. U koliko ima dovoljno znanja moguće je izliječiti neku kuću od kuge i za uzvrat dobiti nagradu u obliku nekih dobara.

Sve u svemu, igra je poprilično zahtjevna, jer od igrača traži pažljivo balansiranje s dobrima koje osvaja putem događajnih i akcijskih kartica, a sve kako bi osvojio što veći broj pobjedničkih bodova i na kraju pobijedio u igri. Pobjednički bodovi većinom se dobivaju za sudjelovanje u gradnji kapitalnih građevina, te prilikom liječenja kuge. Stoga, dobro je pokušati skupiti dovoljno građevinskog materijala i znanja iz liječenja, kako bi se na tom polju osvojilo što više.

Da, igra traje dugo, gotovo i dva sata, ali sam tijek igre ide vrlo brzo i nema dugog čekanja na novi krug. Vrlo malo je faktora sreće u igri: prilikom odabira događajnih kartica i ponešto pri bacanju porezne kocke kod određivanja naplate poreza na kraju poglavlja. Sve ostalo je čista strategija koja traži igračev angažman.

Igra je sadržajna, kompleksna i dugo će vas držati “u igri”.

Iako je nema (još) za nabaviti u našim trgovinama, moguća je nabavka preko Interneta, no prilikom toga pazite koji će te jezik odabrati, jer ponavljamo, ima podosta teksta na karticama koji je od izuzetne važnosti za samu igru.