Dungeon Petz

Nije jednostavno biti heroj koji radi vječne slave ili bogatstva luta podzemnim tamnicama u potrazi za blagom i otetim djevama dok se bori protiv raznih čudovišta i izbjegava razne druge opasnosti. Da bi se spjevali junački epovi o takvim silnim pustolovinama, razvio se cijeli niz uslužnih djelatnosti na raspolaganju našim hrabrim pustolovima i lopovima pa u Dungeon Lordsu iz 2009.godine u ulogama mračnih gospodara razvijate najbolje tamnice, a par godina kasnije, 2011.g., tim koji je dizajnirao ovu igru, osmislio je i samostalnu igru iz istog svijeta gdje uzgajate čudovište ljubimce za menažeriju tih mračnih gospodara – Dungeon Petz koji opisujem u ovoj recenziji.

Tim koji stoji iza obje igre koje su svojedobno stekli razne nominacije i nagrade su Vlaada Chvatil, poznati autor i drugih hit naslova poput već recenzirane Through the Ages – a (New) Story of Civilization, pa Codenames itd., a ovaj put, što rijetko činim, svakako treba spomenuti ugodnu i otkačenu umjetnost Davida Cocharda (Alchemist, Tash-Kalar, Goblins, Inc….). O dizajnu i kvaliteti komponenti mogu reći samo – CGE. Ako posjedujete ili ste igrali neke njihove igre, vjerojatno ste se već uvjerili da njihove igre imaju standardno dobro dizajnirane, funkcionalne i kvalitetne komponente.

Pravilnik je podugačak, ali bilo ga je užitak čitati. Oni koji su proučavali pravilnik za igru Through the Ages – a New Story of Civilization, mogu prepoznati jasan stil Vlaade Chvatila, a povrh svega ima i dosta humora. Ipak trebalo nam je vremena proći ga dok naučimo pojmove, a definitivno bi mi potrajalo i podučavanje igre novim igračima. Svakako ne treba započinjati sa učenjem i igranjem ove igre uz manjak koncentracije, ali nakon što se jednom nauče pravila, uz pomoć šalabahtera na vašoj ploči kuće lako prolazite po fazama bez potrebe za posezanjem pravilnika..

Kako je rečeno, u Dungeon Petzu uzgajate i prodajete čudovišne, ali slatke ljubimce, a svaki igrač upravlja jednom porodicom simpatičnih impova kojima dodjeljujete razne zadatke, npr. kupovinu beba ljubimaca koje ćete uzgajati, kupovinu kaveza u kojima ćete ih držati, nabavu hrane itd. I sve to zvuči i izgleda divno, slatko i smiješno ali igra je dosta teška i napeta. Igra je neka mješavina aukcije i worker placementa, pa na početku potajno određujete veličinu grupe impova koje šaljete u selo po razne zadatke, pa tko ima veću grupu prvi ih šalje da zauzmu neke pozicije na igraćoj ploči sela itd.

Igra je namijenjena za 2 do 4 igrača, ali igrali smo samo udvoje, pa ne mogu točno procijeniti osjećaj igre sa većim brojem igrača, ali kada se igra ispod maksimalnog broja igrača, time igra nije postala komfornija u smislu da više mjesta za igrače, lakše se diše i tako dalje, već naprotiv, postavljate dummyje koji zauzimaju određena akcijska mjesta na ploči i pomiču se iz runde u rundu, pa smo osjećali igru frustrirajuće tijesnom, a često bi netko od nas dvoje bio naprosto nemoćan zbog  blokade od strane protivnika i dummyja jer više ne bi imao gdje postaviti svoje impove. Vjerujem da ovo dobro prenosi osjećaj igre i sa većim brojevima igrača.

Jednom kada postavite impove počinjete vršiti akcije poput kupovine ljubimaca, hrane, kaveza i sl., a onda slijedi faza u kojoj smještate ljubimce u svoje kaveze, nadograđujete kaveze kako ljubimci ne bi mogli pobjeći ili kako bi se zadovoljile određene njihove potrebe itd. Izvlačite određene kartice koje određuju potrebe odnosno navike ljubimaca, a s njima morate dobro balansirati jer ako kartice određuju glad tada morate imate hrane da ih nahranite, ako kakaju onda se nakupljaju govna u kavezima, ako su agresivni morate učvrstiti svoje kaveze itd., jer ako njihove potrebe nisu zadovoljene, ljubimci pate, pobolijevaju, pobjegnu ili umru. U ovoj fazi izvlačenja kartica se uvodi element sreće i neizvjesnosti jer nikad ne znate koje kartice ćete izvući, ali to donekle možete popraviti na način da neke kartice odbacujete za ljubimce, a druge čuvate za određenu rundu.

No kao i u svakoj drugoj euro igri, ovdje cijelo vrijeme skupljate bodove i, naravno, pobjeđuje onaj tko ih skupi najviše do kraja igre. Njih dobivate tako što prezentirate svoje ljubimce na određenim natjecanjima, a isto tako ih možete prodavati da namaknete novac kojeg nikad dosta za vaše radnje. Igra ima ograničeni broj rundi i nakon početnih počinju pristizali kupci koji imaju određene prohtjeve kakvi ljubimci trebaju biti, pa što ste više takvih potreba namijenili ljubimcu, više bodova možete dobiti, ali s druge strane to se može umanjiti ako kupci ne toleriraju neke određene osobine, ili ljubimci pate i sl. Srećom, imate par rundi unaprijed da na vrijeme pripremite svoja čudovišta za određene kupce koji pristižu u svakoj rundi.

Igra je dosta kompleksna jer zahtijeva dugoročno planiranje, pažljivo balansiranje sa svojim radnicima i resursima (hrana recimo može propasti ako je ne koristite) kao i brigu o ljubimcima koji su sve zahtjevniji što su veći tako da se greške, a u manjoj mjeri i loša sreća sa izvučenim karticama, tijekom igranja naprosto ne praštaju. Već sam opisao osjećaj frustracije ako ne uspijete ugrabiti neka akcijska mjesta ili se preračunate kod upravljanja resursima. Sva ta planiranja, kao i nekad nagle intervencije u vaše planove zbog promijenjenih okolnosti mogu vam skuhati mozak i izazvati blokadu zbog AP sindroma. Očekivano, prvi put smo igrali oko 3 sata, a onda vrijeme smanjili na oko 1,5-2 sata, ali zbog gore navedenih stresnih faktora cijela igra prolazi u stalnoj napetosti, pa vam nakon završene partije naprosto treba dobar tuš.

Konačni dojmovi

Tema je izrazito dobro integrirana u igru, samo što slatkasta vanjština prikriva kolike su tu brige o čudovišnim ljubimcima, ali to će dijelom prepoznati i vlasnici običnih kućnih ljubimaca. Bio sam prisutan gdje su ljudi zbog umjetnosti i teme očekivali maltene party igru pa su prekinuli već kod čitanja pravilnika. Jednako će se prevariti i ljudi koji će izbjegavati Dungeon Petz očekujući infantilnu igru.

Reigrivost je sasvim solidna s obzirom da se, osim opisanih kartica potreba, svaki put nasumce izvlače zahtjevni ljubimci i njihovi ništa manje zahtjevni kupci. Što se tiče žene i mene, jako nam se dopala igra, vrlo je dobra za parove, ali zbog svog načina života ušli smo u razdoblje života gdje naprosto nemamo dovoljno vremena i, najbitnije, koncentracije, za toliko kompleksne igre, pa takve sve rjeđe izlaze na stol. Ali oni koji nemaju problema s tim, bit će nagrađeni pravim draguljem od igre.