Pandemic Legacy. Broj jedan igra na BGG-u, kao i predmet oštrih polemika. Klopka Studio vam ponosno predstavlja naše inicijalne dojmove nakon odigranih 9 partija – što je nešto više od polovice igre. Da, dobro ste čuli, ovo je društvena igra na ploči koja ima limitiran broj igranja. Naziv za ovu klopku je legacy sistem – prvi put viđen u pločnoj igri Risk Legacy davne 2011. Otac tog sistema je dizajner Rob Daviau (Seafall hype) koji je surađivao sa dizajnerom poznate kooperativne igre Pandemic Matt Leacockom da bi nam donijeli na svijet Pandemic Legacy.
Ok, dosta povijesti, krenimo na bitno – što je legacy sistem, da li je Pandemic Legacy doista tako dobar, što trebate znati prije nego krenete igrati i kako se naša priča odvijala? Ne brinite, ovaj tekst nema spoilera, oni su rezervirani za drugi dio gdje ćete moći čitati o našoj osobnoj pandemijskoj avanturi.
Započnimo s gorućim pitanjem za vas neupućene.
Legacy? Želiš nam reći da igra ima kraj? Ne mogu je igrati kad god poželim?
Da, legacy sistem funkcionira, bar u ovoj igri na način da tokom igre vršiš trajne promjene na ploči i komponentama igre – lijepe se razne naljepnice na ploču i uništavaju kartice – tako da je igru nemoguće ponovno odigrati, bar što se tiče same priče koja se polako razvija kako igra napreduje. Više o tome kako ovo funkcionira slijedi nakon što objasnim vama još neupućenijima kako se igra osnovni Pandemic – bez legacy modifikacija.

Dosadna sekcija gdje Marino objašnjava pravila!
Dakle u Pandemicu svijet su pogodile razne zarazne bolesti – četiri bolesti da budemo precizni – crvena, plava žuta i crna bolest da budemo još precizniji. Vi, kao poseban tim stručnjaka iz Centra za Kontrolu Bolesti imate zadatak pronaći lijek za svaku od ovih zaraza i spasiti svijet od pandemije. Kako to radite? Karticama! Za svaki grad na ploči postoji odgovarajuća kartica – na početku igre svaki igrač dobije dvije kartice, nakon svakog reda izvlači dodatne dvije. Da bi se izliječila bolest potrebno je da jedan igrač skupi pet kartica iste boje, potroši akciju da ih stavi u špil potrošenih kartica – i gle čuda, pronađen je lijek za bolest te boje! Zvuči jednostavno? Da, osim što je kartice moguće potrošiti na jako primamljive načine osim pronalaženja lijeka za bolesti. Kartice su u ovoj igri također i avionske karte, npr. ako imate karticu grada Essena, možete je potrošiti i odletiti u Essen, gdje god se trenutno nalazili na ploči. Također, ako ste u Essenu i imate karticu Essena možete iz Essena odletjeti bilo gdje na ploči. A zašto bi letjeli negdje? -zapitati ćete se. Zato što možete potrošiti akciju da uklonite jednu zaraženu kockicu s ploče u gradu u kojem se trenutno nalazite. Zašto bi to učinili? Nakon svakog reda pojedinog igrača, izvlačite kartice iz jednog drugog, puno opasnijeg špila kartica – infekcijskog špila. Kad izvučete karticu iz infekcijskog špila, jednostavno dodate jednu kockicu u grad kojeg ste izvukli. Zašto je to opasno? U svakom gradu moguće su maksimalno tri kockice iste boje, ako morate dodati četvrtu, ne dodate je, već se dešava outbreak iliti izbijanje te bolesti u susjedne gradove – jednu kockicu te boje sad stavimo u sve susjedne gradove. Doživite 8 izbijanja bolesti i izgubili ste igru. Trebate staviti kockicu na ploču a nemate više kockica te boje, žao mi je, svijet je u kaosu, niste uspjeli. Trebate uzeti karticu na kraju svog reda, a nema više kartica u špilu – više sreće drugi put! A sad, ono najstrašnije – kartice epidemije!

Kartice epidemije su toliko strašne da zahtijevaju novi paragraf. U vašem špilu iz kojeg stalno izvlačite kartice skrivene su jedne zelene prijeteće kartice – kad se dogodi epidemija prvo izvučete karticu sa dna špila za infekcije i stavite tri kockice u taj grad. Zatim stavite tu karticu u špil potrošenih infekcijskih kartica – promiješate cijeli špil potrošenih infekcijskih kartica i stavite sve te kartice na vrh špila infekcijskih kartica. Molim?! Da, od sada nakon što izvlačite infekcije – inficirate gradove koji su već zaraženi, riskirajući nova izbijanja bolesti, širenje zaraze i propast svijeta.
Stvari nisu tako mračne – svaki igrač kontrolira jednog lika koji na neki način olakšava proces dolaženja do pobjede u Pandemicu, npr. Medic može ukloniti sve kockice iste boje na svojoj trenutnoj lokaciji. U igri postoje još neka dodatna pravila i stvari koje možete raditi, ali mislim da vam je iz priloženog jasno kako izgleda generalni tok igre. Hajdemo sad vidjeti kako legacy sistem utječe na sve ovo – i dalje bez spoilera – sve stvari koje sam dosada pokazao možete vidjeti kad prvi put otvorite kutiju!

Otvorimo tu kutiju!
A kad dobijete kutiju i otvorite ju prvi put, ostati ćete pomalo zapanjeni koliko igre se skriva od vas. Ploča je tu, osnovne kartice i komponente su tu – i onda vidite da ogroman dio kutije zauzimaju manje kutije koje ne možete još otvoriti. Tu je i pet tajnih dosjea – koje također ne možete pogledati. Prva stvar koju ćete napraviti da započnete svoje legacy putovanje je zalijepiti naljepnicu koja kaže “Open package 8 if you lose 4 games in a row” na malu kutiju broj osam. Ne znam što je unutra (mislim da i ne želim nikada saznati). Ali ono zbog čega ste stvarno kupili ovu igru je legacy špil karata – špil iz kojeg uzimate kartice kronološki, kako vaša igra napreduje. I tu dolazimo do priče igre, koja je podijeljena u 12 mjeseci. Prije nego započnete svaki mjesec legacy špil vam pruži kratku priču i upute koju kutiju i dosje da otvorite. I upravo tu leži briljantnost ovog sistema – sama knjiga pravila dolazi nepotpuna – s mjestima gdje ćete lijepiti nova pravila, kako vam igra kaže. Znači, krećete u siječnju u relativno poznatoj situaciji – osnovni Pandemic. Što dublje zalazite u godinu, imate sve više opcija za nositi se sa sve kompliciranijom situacijom na ploči. Igra vas stalno suočava s novim prijetnjama i tjera vas na smišljanje novih strategija na licu mjesta – nema vremena za predah. Imali ste briljantnu strategiju za veljaču? Bravo, ali što učiniti u ožujku kad svijet upadne još dublje u kaos – mislit ćete Ma nije toliko opasan ovaj *******, samo ćemo nastaviti s istim planom! – kad on ne uspije, gledati ćete prazno u ploču jutro nakon odigrane partije i odjednom će vam sinuti kako upotrijebit sve te nove komade plastike i kartona koje vam je igra pružila. Svaki mjesec imate pravo odigrati dodatni put, ako ne uspijete odmah.

Legacy špil nije jedini način kojim radite trajne promjene u igri. Ako vaš lik ikade bude u gradu kad se u njemu dogodi outbreak, taj lik dobiva trajni ožiljak – dodatni hendikep, npr. vaš lik možda postane previše oprezan i potrebna mu je dodatna kartica da nađe lijek za bolest. Igra dolazi s dovoljno ožiljaka – i nijedan nije ugodan. Svaki lik ima mjesto za dva ožiljka, ako ikad morate staviti treći – taj lik je izgubljen zauvijek. Uzmite škare ili upaljač i ritualno ga uništite – za njega je ova pustolovina završena. Na kraju svake partije dobit ćete dva upgradea iliti nadogradnje, koje možete potrošiti kako poželite. Eradicirali ste bolest? Odlično, sad joj dajte pozitivnu mutaciju da vam se lakše nositi s njom u narednim partijama. Želite dati nekom liku dodatne sposobnosti? Svakako – želite da neki lik može micati kockice bolesti u susjednim gradovima – to je jako dobra moć za Medica, ili možda za Scientista? Izgradili ste istraživački centar u Bangkoku? Zalijepite naljepnicu i krenite svaku slijedeću partiju iz Bangkoka ako želite. Osim ako grad ne zapadne u paniku pa morate uništiti taj istraživački centar. Što me dovodi do možda najvizualnijeg dijela (bar na početku) promjena na ploči – razina panike.
Kad god izbije outbreak u nekom gradu uzmete jednu od mnogih naljepnica panike i zalijepite broj jedan u mali kvadratno označeni prostor pokraj tog grada. Level 1 nema nikakvog učinka (iako vas čini pomalo nervoznima) – ali ako se opet u tom gradu dogodi izbijanje bolesti, preko jedinice zalijepite dvojku. Ako je u tom gradu bio istraživački centar uklonite ga, želite li letjeti u taj grad, to više nije moguće, morat ćete polako pješke. Osim što vam otežava kretanje i neke akcije, ima jako snažan mentalni efekt – nakon nekoliko partija pogledate ploču koja je bila čista na početku, a sad prošarana s žutim naljepnicama i shvatite svoju vlastitu bespomoćnost. Krenuli ste entuzijastično spašavati svijet, mislili ste da će sve biti u redu, a onda shvatite koliko outbreakova niste spriječili, koliko milijuna ljudi je zaraženo kojima niste pomogli – taj krug prioritet je bilo nešto drugo.

Pandemic Legacy nije igra koja priča priču – ona vam samo daje materijal da je vi ispričate
Tokom igre otkrivati ćete nova pravila, nove komponente, nove naljepnice – igra će vas zasipati opcijama. Ali, na vama je da odlučite što učiniti – a u ovoj igri su sve odluke bitne i trajne. Što ćete učiniti kada znate da možete pobjediti ovaj mjesec jedino ako dozvolite drugi outbreak u Atlanti, koji bi vam uništio istraživački centar i početnu lokaciju? Igra se jako brzo pretvara u žongliranje između ciljeva koje trebate ostvariti da pobijedite partiju i osobnih, emocionalnih ciljeva – relativna prezerviranost ploče, sigurnost vaših likova i ostvarenje dugoročnih ciljeva. Morati ćete riskirati, postavljati prioritete, slati svoje voljene likove u opasne situacije. Svaka nova epidemija, svako okretanje infekcijskih kartica je trenutak apsolutne napetosti i neizvjesnosti. Ali upravo zbog toga je svaki uspjeh, svako eradiciranje bolesti, svaki spriječeni outbreak, svaka uspješna partija trenutak apsolutnog emocionalnog oduška – kolektivni trenutak predaha za stolom.
Pandemic Legacy je igra koja se voli igrati s vašim emocijama, Pandemic Legacy je stresna igra – stvari koje ćete doživjeti ostavit će trajne posljedice na vas i na vaš svijet. Ako ste tip igrača koji voli tematske igre, ovo ne želite propustiti. Ovdje tema izlazi, ne iz komponenti, već iz same legacy mehanike. Svaki put kad vidim ploču, kad vidim kartice s likovima, njihovim ožiljcima i nadogradnjama – vidim našu priču. Konstantu evoluciju svijeta – sve naše uspjehe i pogreške, kao i herojske priče – kako je hrabra Maša spasila Aziju od najezde ******* , riskirajući vlastiti život. Možda zvuči pretenciozno, možda i jeste pretenciozno, ali ovo je iskustvo koje ne želite propustiti. Nađite tri prijatelja i pokušajte spasiti svijet – kakav god bio ishod stvorit ćete nešto što će biti samo vaše. Ima još toliko stvari koje bih vam želio reći, ali ne mogu jer su spoileri – ovu igru je najbolje doživjeti bez spoilera, a ja stvarno želim da je doživite. Marino od sveg gejmerskog srca preporučuje Pandemic Legacy!
Mala škola suzbijača zaraza
Prije nego krenete, dozvolite da vam predstavim našu malu školu suzbijača zaraza ili tri stvari koje trebate znati trebate znati prije nego krenete igrati Pandemic Legacy!
- Ako niste upoznati s Pandemicom. Odigrajte prvo nekoliko partija bez legacy pravila da se svi za stolom upoznaju s osnovnim pravilima i odlukama koje ćete donositi tokom igre. Ne želite nespremni krenuti u spašavanje svijeta!
- Pomno pročitajte nova pravila koje vam igra daje. Da bi vaše legacy iskustvo bilo što bolje, svaki put kad igra uvede nove komponente i pravila za njih pozorno ih pročitajte da vam nešto ne promakne. Neke stvari je moguće koristiti neograničeno puta, dok neke imaju limit od “jednom po krugu”. Igra je prilično jasna oko novih pravila – uzmite si vremena dok sve nije jasno svima. Što nas dovodi do broja tri…
- Ako vam nešto nije jasno konzultirajte sveznajući Boardgamegeek. Odlična kompilacija svih mogućih pitanja podijeljenih po mjesecima bez mogućnosti zaraze sa spoilerima.
Ja sad moram ići – na jedno jako tužno mjesto u svijetu Klopka Studia – Peking, grad od nekih 11 milijuna ljudi. Grad koji je u potpunom kaosu. Možda smo mogli učiniti nešto, možda nismo. Vidimo se u drugom nastavku, gdje ćete moći saznati sve o tome kako je pao Peking…