Igra Strašne žene: Indiegogo kampanja

DSC03302.jpg Na adresu udruge stigla nam je igra pomalo neobičnog naziva: Strašne žene. Iako naslov potiče na promišljanje kako se tu radi o nekim zastrašujućim ženama-bićima koje će vas u nekom trenutku smlaviti i pojesti istina je sasvim drugačija (“Something completely different” rekli bi Pythonovci). Naziv igre dolazi od istoimene kolumne s web stranica Voxfeminae.net-a u kojoj taj portal piše o značajnim i utjecajnim ženama našeg svijeta. Dakle, osobno bih radije rekao da se ovdje radi o zlatnim i bitnim ženama nego o strašnima, ali ostavimo se sad toga. Mogao bih još nadodati kako se cijelim projektom želi skrenuti pažnja na bitnost žena i njihovog doprinosa čovječanstvu, te poticati rodnu ravnopravnost. No, kako moja namjera nije raspravljati o samom cilju koji se igrom želi postići, ipak zbog osebujne tematike koja u igri prevladava morao sam napisati bar kratku napomenu zašto je igra uopće nastala. Više o misiji same igre možete pročitati na stranicama projekta.

Prema riječima autora mehanike i glavnog dizajna igre Želimira Periša igra se brusila jedno godinu dana dok nije zaživjela kao ovaj Indiegogo projekt, a brusi se još uvijek i unašaju se neke sitne, ali bitne promjene u pravila igre. Mene osobno, a i čitatelje našeg portala najviše zanima igra kao igra, bez ulaska u razloge nastanke iste, pa ću se osvrnuti upravo na to, te usput dati neke svoje ideje i viđenja po pitanju poboljšanja mehanike.

Izgled igre

DSC03301.jpg Dakle, igra je još u razvoju i primjerak koji je stigao na adresu udruge je prototip pa nema smisla razgovarati o kvaliteti materijala izrade jer će on biti ponešto drugačiji od ovog, no ono što se zasigurno neće promijeniti jest izgled karata (OK, možda se ponešto izmijene karte akcija, ali ne i osnovne karte iz igre). Karte su jednostavno prekrasne. Oslikane od strane osam domaćih ilustratorica: Sanja Stojković, Rina Barbarić, Tea Šokac, Željka Tkalčec, Ana Kovačić, Ivana Štrukelj, Branka Hollingsworth i Nataša Rašović. Dizajn je pregledan i ono što je za samu igru bitno vidljivo je i označeno simbolima. Na dnu karte sitno je napisan opisni tekst o ženi koja je na karti predstavljena, pa sve skupa nosi i dobar edukativni karakter. Taj flavor tekst napisan je na engleskom jeziku, no bude li povećanog interesa doživjeti će i hrvatsku inačicu. Možda bih mogao dodati primjedbu na veličinu karata, te bih volio da su ipak malo manje. Tako se može igrati na manjoj površini jer zauzimaju manje mjesta pri igri, a lakše će stati i u dječje ruke, jer igra je namijenjena i klincima od 5+ godina.

Na vrhu svake karte prikazane su kategorije u kojima je određena žena dominirala i dala svoj doprinos. Kategorija je 6 i one su redom: Ljudska prava, Feminizam, Politika, Kultura, Umjetnost i Znanost. Ove kategorije ujedno predstavljaju i bitnu komponentu same igre jer se njima povodimo prilikom samog odigravanja, no o tome više u osvrtu na mehaniku igre.

Osim karata znamenitih žena imamo i akcijske karte kojima utječemo na tijek igre mjenjajući osnovna pravila igre. Tako se s akcijskim kartama može promijeniti vrijednost pojedine karte, dozvoliti preslagivanje karata ili nas prisiljavaju na uklanjanje pojedinih karata , pa čak i čitavih stupaca.

Sve skupa zapakirano je u lijepu kutiju i čini igru kompaktnim i lako prenosivim proizvodom. Lako će vam stati u torbu, pa se lako zaigra na nekom izletu, godišnjem odmoru ili sl.

Tijek i mehanika igre

DSC03303.jpg Sama igra je zamišljena kao igra polaganja karata i slaganje stupaca od karata koje igraču donose određenu vrijednost na kraju igre ovisno broju karata u stupcu i broju ostalih igrača koji su također slagali stupce iste kategorije. Jednostavno, igrač na svom potezu uzima jednu kartu s jednog od tri kupa licem nagore okrenutih karata i stavlja je u ruku, a iz ruke polaže jednu od karata ispred sebe u postojeći stupac ili stvarajući novi. Nema ograničenja koliko stupaca neki igrač ima ispred sebe, no igrači ne smiju slagati stupce istih kategorija. Kako karte na sebi znaju imati po dvije ili tri različite kategorije, tako stupci nisu definirani tako dugo dok se u stupcu ne pojavi dovoljan broj karata sa istom kategorijom. Do tada se stupac smatra nedefiniranim i u slučaju kraja igre ne donosi nikakve bodove. Ono što igru meni čini simpatičnom jest činjenica kako vrijednost karata na kraju igre ovisi o broju igrača koji skupljaju istu kategoriju, pa tako ako dva igrača skupljaju Znanost, onda svaka karta u njihovim stupcu Znanosti vrijedi po dva boda. Stoga igrači moraju pratiti što rade drugi, pa po tome podešavati svoju taktiku slaganja karata tijekom igre. Kako je kategorija 6, a igrača do 5 jednostavno znači da će se teško postići da samo jedan igrač ima skupljenu pojedinu kategoriju, a češće će više igrača skupljati stupce istih kategorija. Zbog toga mi je palo na pamet da obrnemo logiku vrijednosti karata, te smo igru pokušali igrati na način da karte kategorije koju je skupljao samo jedan igrač vrijede najviše (odnosno da vrijede onoliko koliko ima igrača), a vrijednost im pada u slučaju skupljanja od strane više igrača. Takav način je rezultirao meni interesantnijom igrom jer je svatko pokušavao slagati ono što ne slaže baš svatko ili je čak namjerno složio neki stupac sa samo jednom ili dvije karte kako bi igraču koji je nakupio puno karata u stupcu te kategorije smanjio vrijednost. Uglavnom, preporučam autoru mehanike igre da porazmisli o ovom konceptu pri prepravci pravila igre. Dapače, može to staviti kao dodatnu varijantu pravila.

DSC03304.jpgDotaknimo se sada akcijskih karata u igri. U pravilima koja su došla uz igru piše da se akcijske karte umiješaju u špil karata i nasumce izvlače iz ova tri otvorena kupa karata. No, definitivno bi bolje funkcioniralo (a i sam autor nam je to potvrdio da će na kraju biti tako) kada ne bi sve akcijske karte bile u opticaju, te bi se birale na početku igre i držale kao tajnom oko koje svaki igrač može stvarati svoju strategiju pri igranju. Da se razumijemo, igra funkcionira i bez akcijskih karata i to sasvim dobro, pa pri igranju s najmlađima ove se akcijske karte uopće ne trebaju upotrebljavati, a ovako bi ih se lako pridodalo za još interesantniju igru. Pri tome bi i same akcijske karte trebalo još malo izdefinirati jer neke od njih se za sada ne uklapaju u ovakav način njihovog odigravanja. Tu smo pri testnom igranju došli do konkretne ideje da se u akcijske karte ubaci karta koja donosi bodove igraču u koliko je sakupio najviše karata u stupcu određene kategorije od ostalih igrača. Takvih bi karata trebalo biti po dvije za istu kategoriju (znači 12), te bi dovodilo do interesantnih slučajeva u kojima bi se i po dva igrača “tukla” za više karata iste kategorije.

U dva igrača igra funkcionira kao da igraju tri osobe s time da se treća osoba ponaša kao “Automa” (izraz za automatskog igrača, odnosno onog koji ne predstavlja fizičkog igrača, nego ga odigravaju igrači prema posebnim pravilima). No, mi smo i tu pokušali napraviti određeni iskorak i igrati igru sa čisto dva igrača preko mehanike izmjene karata s drugim igračem. Igrali smo s 40 karata na način da se svakom igraču podijeli po 5 karata. Svaki igrač istovremeno odigrava jednu kartu ispred sebe, te igrači zamijene karte iz ruke, zatim odigravaju opet jednu kartu i izmjene karte. Kada im u ruci ostanu dvije karte, jednu odigraju, a drugu odbace. Potom se dijeli novih 5 karata svakom igraču i tako dok se ne podijeli i četvrti puta. Igra završava kada se i taj četvrti put predzadnja karta iz ruke postavi, a zadnja odbaci. Sve ostalo ostaje isto kao u igri s više igrača. Nama je ovakav način bio nekako više izazovan pri igranju, pa i ovu varijaciju predlažemo na razmatranje autoru.

Sama partija igre je vrlo brza i traje nekih 15-tak minuta, što omogućuje igračima i veliki broj revanša, a kombiniranje s akcijskim kartama sigurno pridonosi većoj reigrivosti što je dobro i poželjno.

Sve skupa je dovoljno zanimljivo da bi bila moderna igra 21. stoljeća. Ne, nije Scythe ili Terraforming Mars, ali je zgodan i veseli filler kao relaksacija između dvije partije ranije spomenutih ili za brzu obiteljsku (ili poslovnu) zabavu. Stoga, zbog misije same igre, uloženog truda i rada koji je otišao u dobrom smjeru i nije stvorio još jednu varijaciju Čovječe-ne-ljuti-se igre toplo preporučamo podršku projekta na spomenutom Indiegogo-u. I ne zaboravite: to nije samo podrška projektu same igre, to je i podrška ovoj grupi žena koje od našeg svijeta žele učiniti bolje mjesto za sve!