Fantasy Flight Games: Sid Meier’s Civilization – Wisdom and Warfare expansion

S malim zakašnjenjem zbog posla od strane vašeg autora ovog članka s radošću možemo priopćiti vijest svim fanovima Sid Mierove Civilizacije da je od 19. kolovoza Fantasy Flight izbacio svoju najnoviju ekspanziju ove vrlo popularne i dobro prihvaćene društvene igre –  Sid Meier’s Civilization:  Wisdom and Warfare.

Ovoga puta su se u dizajnu ekspanzije osim originalnog dizajnera osnovne igre i prve ekspanzije Kevina Wilsona pridružili još i Michael Hurley i Lukas Litszinger. Jesu li uspjeli u svom naumu i dodali ono što smo priželjkivali u novoj ekspanziji prosudite sami u nastavku članka.

Wisdom and Warfare nam uvodi podosta novih mehanika u igru.

Ratna djelovanja su potpuno izmijenjena i dobila su na većoj dubini te je uvedena mogućnost izbora i korištenja tzv. Socijalnih Politika vaše civilizacije od čega svaka ima svoju široku lepezu prednosti i mana.

No krenimo prvo od noviteta koje su uveli vezano za ratna djelovanja, jer vjerujem da u svima nama čuči jedan mali Napoleon koji jedva čeka čuti koje su mu to nove mogućnosti na raspolaganju kako bi ostvario svoje ratne planove. Uvedene su nove zamjenske karte jedinica na kojima su prikazane vrijednosti  Snage (broj koji označava koliko štete jedinica nanosi) i Zdravlja (broj koji označava koliko štete jedinica može podnijeti prije nego što bude uništena), što doprinosi jednoj sasvim novoj razini planiranja ratne strategije. U osnovnoj igri se borbena vrijednost odlučivala prema snazi preživjelih jedinica plus vrijednostima borbenih bonusa pojedinih karata. U Wisdom and Warfare ekspanziji borbena vrijednost se odlučuje po ukupnoj vrijednosti Zdravlja preživjelih jedinica minus vrijednosti zadobivenih ozljeda plus vrijednosti borbenih bonusa od karata. Prema tome ozljede koje možda i ne unište neku jedinicu svejedno će imati utjecaja i odlučivati o ishodu sljedeće borbe. A sumnjam da bi ijedan general volio povesti u juriš vojsku sastavljenu od ranjenika. Osim ukoliko ne želi ostati loše upamćen u koricama povijesti. Starim igračima prijašnje ekspanzije i osnovne igre bit će također drago čuti da više neće biti u nemilosti kupa karata jer su karte jedinica bolje izbalansirane. Tako, jedinice manje snage će imati više vrijednosti zdravlja – raditi će manje štete ali zato primati više štete zauzvrat od suparničke vojske. Tako će vješti igrači u ulozi generala kao dobri taktičari pred nadmoćnijim neprijateljem moći koristiti gerilsku taktiku udari, povuci se, previj ranjenike pa ponovno udari. Dakle uz slabiju vojsku moći ćete zavlačiti i gnjaviti protivnika s nadmoćnijom vojskom dok vaše jedinice ne ojačaju i budu u mogućnosti za krenuti u protunapad. Također tehnološke inovacije kao što su to npr. Matematika i Gospodarenje Životinjama imati će odsad još veću ulogu i utjecaja u vođenjima ratova bilo da će se na taj način moći raditi više štete ili liječiti iste.

Za one više zainteresirane za miroljubivije novitete ekspanzije sada ću navesti nešto ukratko vezano za Socijalne Politike koje vaša civilizacija može usvojiti tijekom igre. Svaki igrač će na početku igre imati mogućnost usvojiti jednu Socijalnu Politiku po svojem izboru koju će njegova civilizacija pratiti i moći će usvojiti po jednu dodatnu za svaki grad koji osnuje (do maksimuma od 3 Socijalne Politike, osim ukoliko ne igrate s Francuzima u tom slučaju do 4 🙂 ). Usvajanjem Socijalnih Politika igračima će donijeti nove mogućnosti za  razvoj strategije i svoje civilizacije. Npr. usvajanje Pacifizma kao Socijalne Politike daje vam dodatne kulturološke tokene na početku svake runde i dozvoljava izviđačima da istražuju kolibe. Usvajanje Vojne Tradicije kao Socijalne Politike dati će vam jednu besplatnu jedinicu svaki put kada na početku runde izgradite neku jedinicu itd. Čar je u tome što ćete dobro morati promisliti koju Socijalnu Politiku želite usvojiti, a koju zaobići. To je iz razloga što su karte Socijalnih Politika u igri napravljene dvostrane, pa tako usvajanjem jedne Socijalne Politike će vas spriječiti da usvojite onu drugu. Što će doprinositi mnogim dilemama kojim povijesnim putem povesti svoju civilizaciju. Npr. ako započnete igru usvajanjem Socijalne Politike – Prirodna Religija, vaše vojne jedinice će kao bonus imati +1 za kretanje te time omogućavati vam brže istraživanje i pokretnije jedinice nad drugim civilizacijama. No takva odluka će vas zakočiti u daljnjem stadiju igre, kada će vas to priječiti da usvojite Organiziranu Religiju kao Socijalnu Politiku sa svojim vlastitim bonusom. Srećom par mehanika u igri (kao što je tehnološka inovacija –  Birokracija) će vam ipak dozvoljavati promjenu Socijalnih Potilika u danim trenucima kada ćete takve odluke i promjene smatrati pravovaljanima i potrebnima.

Valja istaknuti i da su i 7 Vladajućih Uređenja (Komunizam, Despotizam, Monarhija ….) u ovoj ekspanziji redizajnirane. Tako su sada nova Vladajuća Uređenja poput ekvivalenta akcijama koje možete poduzeti upravljajući nekim gradom bilo direktno (kao Monarhija koja vam daje dupli broj akcija koje možete koristiti u svom glavnom gradu) ili indirektno (kao Fundamentalizam koji donosi borbeni bonus i snabdijeva civilizaciju jednim kulturološkim tokenom svake runde za svaku izgrađenu vojnu jedinicu).

Nove 6 civilizacija koje donosi ekspanzija su: Azteška, Engleska, Francuska, Japanska, Mongolska i Zulu. Svaka sa svojim posebnim specijalnim moćima.

Uza to ekspanzija se sastoji još i od mnoštva novih tehnoloških inovacija, relikvija, čuda i kulturoloških karata.

Po svemu navedenom rekao bih da je ovo must have ekspanzija za sve one koji imaju osnovnu igru, a i prilično visoka ocjena na Board Game Geeku će sigurno uvjerit i one najskeptičnije kako će ovom ekspanzijom poboljšati svoju igru za jednu sasvim novu razinu.

CI03-layout.png