Igrali smo: Small World

Voljeli ste i igrali Rizik? Bila vam je (ili još uvijek jest) to igra u kojoj ste se dobro zabavljali s društvom? Ponekad ste se pitali može li bolje? E, pa može! Odgovor je naravno ova izuzetno lijepo i dobro napravljena društvena igra. Toliko je simpatična i jednostavna za igranje da će vam odmah prirasti k srcu. Pogledajmo što je to tako dobro u Smallworld-u.

Već ovdje možemo napisati cijelu malu knjigu, jer igra jednostavno vrvi od kojekakvog, stvarno dobro napravljenog pribora. Kutija je sama po sebi prekrasno oslikana prikazom raznih Fantasy rasa. Velika je i poprilično teška kada je uzmete u ruke što već na početku odaje dobar dojam.

smallworld-3.jpg Međutim, pravo iznenađenje čeka nas nakon otvaranja kutije. Unutra nas dočekuju dvije dvostrano odštampane igrače ploče. Pitamo se zašto dvije i zašto dvostrane? Eh, izdavač se eto dosjetio kako igru napraviti jednako igrivom za sve kombinacije broja igrača.Tako za dva i tri igrača upotrebljavamo malu ploču (da, jedna strana 2 igrača, druga strana 3 igrača), a za četiri i pet igrača velika ploča. Na pločama je vrlo lijepo oslikan krajolik po kojem se igra. Tako nalazimo razna područja koja uključuju mora i jezera, planine, farme, šume, močvare, pašnjake…. Naravno, sva su područja vidljivo ograđena od ostalih kako bi igračima bilo lakše.

smallworld-4.jpg Druga važna stvar na koju oko skrene u kutiji svakako su pločice rasa i posebnih moći. Svaka rasa koju možete igrati prikazana je na (opet) dvostrano odštampanoj pločici sa izgledom pripadnika rase, te slikovnim objašnjenjem koje su posebnosti te rase. Druga strana pločice oznaka je rase u stanju propasti. Toj pločici kao puzzle se pridodaje pločica posebnih moći koja dodatno određuje posebne karakteristike te rase i stvara se veliki broj kombinacija prilikom igranja, jer se gotovo nikada prilikom svakog ponovnog postavljanja igre pločice rase i posebnih moći ne spoje u iste kombinacije. Pločica rasa ima 14, a pločica posebnih moći 20.

smallworld-1.jpg Dalje u kutiji dominira velika plastična kutija sa pregradama u kojoj su uredno složene kartonske oznake svake rase s kojima se igra po ploči. I one su dvostrane, jer druga strana opisuje rasu u propasti.

Od ostalog pribora nalazimo oznake trolovih pećina, kampova, utvrda, oznake viteške hrabrosti, rupa-u-zemlji, te zmaja. Naravno tu je i posebna kocka koja igri dodaje i malo sreće. Taman koliko treba da sve ostane pametno i ležerno. Eh, da ne zaboravimo, u kutiji je naravno i hrpa novčića koji služe kao oznake pobjedničkih bodova i igrači ih skupljaju tijekom igre.

Pravila igre svoja su priča i vrlo slikovito i jasno objašnjavaju kako se igra. Upravo zato jer u početku igranja novim igračimanajveći problem predstavlja pamćenje mogućnosti svake rase te posebnih moći izdavač je napravio i 6 velikih preglednih mapa sa popisom mogućnosti i brzim pregledom pravila igre, te ih igrači mogu imati kod sebe kao vrlo korisni podsjetnik. Na engleskom su, pa će tu sigurno negodovati dio publike koja ne poznaje strani jezik. U samoj igri nema teksta nego je sve slikovno objašnjeno, tako da je dovoljon upoznati se s pravilima, a ostalima se sve može lako rastumačiti i usmenom predajom.

U početku ne možete vjerovati koliko je igra jednostavna za igranje, koliko je vesela i zabavna jer vas pomalo uplaši sva ta količina njezinog pribora. No, pribor je tu kao poseban začin igre, a jednostavna pravila sve skupa čine još smislenijim.

Na početku teksta spomenuli smo igru Rizik, no ne plašite se, ovo nije nikakav remake iste. S Rizikom igra dijeli samo osnovni koncept – osvajanje područja. Sve drugo ovdje je originalno.

smallworld-5.jpg Igrači započinju svoje osvajačke pohode tako da prvo odrede koju rasu (i posebne moći koje joj pripadaju) žele. Rase su poredane pored ploče u stupac od šest ponuđenih. bira se tako da igrač odredi koju rasu iz stupca želi igrati, ali(!) tu postoji jedna caka. Naime, ako se želi uzeti prvu rasu iz stupca, ona je besplatna, a za svaku iduću u poredku od vrha prema dolje igrač mora platiti jedan novčić i ostaviti ga na predhodnima. Igrač koji uzima neku rasu od ovih s novčićem, uzima i rasu i novčić.

Igrači zatim osvajaju prazna ili zauzeta područja i to po vrlo jednostavnom i dobro osmišljenom pravilu: dvije oznake svoje rase + dodatna oznaka za svaku oznaku drugog igrača, propale civilizacije, utvrde, kampa, pećine ili planine. Kako bi se ovo pravilo lakše primjenjivalo dovoljno je zapamtiti da treba zbrojiti svaku oznaku (pločicu) koja se nalazi na području koje se osvaja i tome dodati dva. Taj zbroj predstavlja ukupnu potrebnu količinu vlastitih oznaka rase kako bi se područje osvojilo. Kao zadnji potez u svojem krugu igrač može okušati sreću. Ako nema dovoljno oznaka rase za osvajanje nekog područja, on baca posebnu kockicu koja mu može (ali i ne mora) dati preostale oznake za osvajanje.

smallworld-6.jpg Nakon osvajanja slijedi pregrupiranje snaga na ploči radi što bolje obrane od idućih igrača. Na sigurnim područjima dovoljno je ostaviti po jednu svoju oznaku kako bi ona i dalje pripadala vama, a ostatak snaga može se pregrupirati na one regije koje primjerice graniče sa neprijateljem, otežavajući mu na taj način prodor na vašu oblast.

Slijedi zbrajanje osovjenih oblasti u krugu i uzimanje novčića za svaku pripadajuću oblast u tekućem krugu. Ovi novčići ujedno predstavljaju pobjedničke bodove i tko ih na kraju igre ima najviše – pobjeđuje.

Ali ne! Ovo nije kraj. Šećer dolazi na kraju… Odnosno, glavna stvar u igri jest što vi možete u bilo kojem trenutku svoju rasu prozvati propalom i započeti sa novom iz onog stupca ponuđenih. To naravno, činite onda kada sa svojom trenutnom rasom više ne možete napredovati dalje (jer ste oslabljeni, nemate više dovoljno oznaka rase itd.) U tom trenutku okrećete oznaku svoje rase i posebnih moći naopačke i to radite sa svim oznaka svoje rase na ploči. Ta rasa sada predstavlja propalu civilizaciju i ostaje pasivna na ploči dok netko ne osvoji to područje. U idućem krugu igre vi počinjete sa svojom novom rasom. Glavna caka u ovome je to što vam i vaša propala rasa i dalje donosi pobjedničke bodove – novčiće, tako dugo dok egzistira na ploči, doduše bez svih onih posebnih moći koje je ta rasa imala, ali ipak donosi po jedan novčić za svako područje na kojem je još uvijek prisutna.

Reigrivost igre je velika, jer osim raznim tabli za igranje koje se mijenjaju u odnosu na broj igrača, kombinacije posebnih moći i rasa su nebrojene i mogu nastati i jako snažne i jako slabe rase. Igrači mogu stvarati strategije napada i obrane temeljem moći, položaja na tabli i pravodobnim poništavanjem svoje rase.

U početku će igračima biti malo zamorno podsjećati se na pravila svake pojedine rase i mogućnostima, ali kada se to nakon nekoliko odigranih partija usvoji brzina i ležernost igranja se značajno poboljša.

Igra je izuzetno pogodna i za obiteljsko okupljanje, kao i za društvene domjenke, a ako netko baš želi studirati razne strategije može i to!