Terraforming Mars: Venus Next

Nakon boga rata Marsa, sljedeća na redu je boginja ljubavi Venera, koja će se pokazati daleko teže osvojivom, što je meni i ženi dalo još jedan povod za kvazifilozofska prepucavanja o muško-ženskim odnosima. Naravno, pričamo o teraformiranju najsjajnije planete vidljive na našem noćnom nebu, obavijene gustim slojem oblaka ispod kojeg vlada visok atmosferski tlak i površinske temperature veće od 400 stupnjeva Celzijusa, a oko planete kruže vjetrovi brži i od same rotacije planete. Teško je uopće i zamisliti mogućnost stvaranja ljudskih kolonija na planeti a kako se zbog posve različitih uvjeta na Veneri i Marsu ne mogu primijeniti ista riješenja za teraformiranje ova dva planeta, jako me zaintrigiralo kako će Venus Next, najnovije proširenje za igru Terrafoming Mars riješiti ove izazove. Inače zanimljivo mi je što su u ovo proširenje uključeni neki elementi iz Robinsonove književne trilogije o Marsu, spomenute već u recenziji osnovne igre.

S obzirom na to kako je Terraforming Mars osvojio ženu i mene, nije nimalo dolazilo u mogućnost pitanje nabave ovog proširenja, i vjerojatno otud toliko razočaranje njime. Barem sa moje strane dok se mojoj ženi sviđa, čak i ako stavimo po strani činjenicu da je Terraforming Mars igra koju najčešće igramo udvoje, a pobjeđuje moja žena. Iskreno govoreći, razočaranje je najviše proizašlo iz mojih očekivanja, a to zna biti gadna stvar što zapravo nema veze sa samom igrom. Problem je što sam iz naslova proširenja nekako očekivao da ćemo dobiti i igru teraformiranja Venere, a zapravo je fokus igre i dalje na teraformiranju Marsa dok se na Veneri ostvaruju tek uvjeti za početak njenog naseljavanja. Kad sam malo razmislio, ova postavka i ima smisla, pa bi u skladu s mojim prvotnim očekivanjima teraformiranje Venere trebala biti neka nova samostalna igra a ne proširenje vezano za teraformiranje drugog planeta. Kao što rekoh, napumpana očekivanja su stvarno gadna stvar.

U ovom proširenju dobivamo dodatnu ploču koja prikazuje tek dio Venerinog oboda, ne i samu njezinu površinu što i ima smisla s obzirom na Venerine atmosferske prilike koje sam već opisao, pa neće biti Venerinih šuma, specijalnih područja i sl., već tek 4 područja rezervirana za gradove koje možete izgraditi samo preko posebnih kartica, ali zato vam i nedostaje taj osjećaj da nešto radite na Veneri.

Za završetak igre je i dalje bitno da se ispune sva tri cilja potrebna za teraformiranje Marsa (temperatura, kisik i voda), a ovo proširenje dodaje i četvrti globalni parametar vezan isključivo za Veneru koji isto utječe na vaš teraformacijski rejting, ali njegovo ispunjenje nije obvezno za završetak igre. Taj parametar se odnosi na pročišćavanje Venerine zgusnute atmosfere koje se postiže putem igraćih kartica ili kao izvršavanje standardnog projekta otisnutog na Venerinoj ploči. Iako je jasno što radimo na Veneri, tematski mi je minus što nam nije jasno što konkretno zapravo povećavamo na skali teraformiranjem Venere.

U igru dolazi i 50 novih igraćih kartica koje se dodaju u kup sa karticama iz osnovne igre, a većinom su vezane za samo teraformiranje Venere, ali sadrže i lijepo povezanu priču o usklađivanju radnih uvjeta teraformiranja na oba planeta i definitivno dodaju na varijabilnosti igre. Umjetnost na karticama je kao i na onima iz osnovne igre, ili je volite ili mrzite (nama se sviđa), a postoje i novi resursi koje skupljate na akcijskim karticama, lebdjelice koje pročišćavaju Venerinu atmosferu i skupljaju bodove.

No ovdje sad dolazimo do glavnog problema proširenja – teraformiranje Venere zahtijeva usku specijalizaciju koju ne sadrže kartice iz osnovne igre, a kartice ovog proširenja vrlo se lako izgube u kupu i teže je doći do njih, pogotovo ako su dodane kartice korporativne ere, te je teže složiti sinergički učinak raznih kartica koji inače mogu nakupiti lijepi broj bodova, i posljedično tome, teraformiranje Venere koje je ionako u drugom planu, može posve ispasti iz fokusa, a igrač koji ide na strategiju teraformiranja Venere jako ovisi o sreći prilikom izvlačenja kartica i može vrlo brutalno izgubiti. Iz istog razloga ćete možda posve ignorirati Venerine kartice koje izvučete.

Zato smo nekoliko partija igrali bez kartica korporativne ere, i tada nam je ovo proširenje vrlo lijepo leglo, a postoji i neslužbena varijanta koja isto dobro funkcionira, a gdje formirate dva kupa kartica, jedan sa onima iz osnovne igre, a drugi sa Venerinim karticama,  (ili tri kupa gdje treći sadržava kartice korporativne ere), pa na početku svake runde izvlačite po 3 kartice iz osnovne igre i 1 iz ovog proširenja (ili 2 kartice standardne igre, 1 iz korporativne ere i 1 iz ovog proširenja), jedino što se morate maltretirati sa sortiranjem kartica na početku svake igre. Također, proširenje sadrži 5 novih korporacija koje isto potpomažu Venerinu strategiju  a mi igramo tako da na početku igre biramo između dvije nasumično izvučene korporacije od kojih je jedna obavezno Venerina.

I sad se postavlja logično pitanje, možete li uopće ići na pobjedu teraformiranjem Venere kad je ono usko specijalizirano i nije bitno za završetak igre? Naravno, i dalje ovisi o karticama koje vam dolaze, i korporacijama koje izaberete, ali ako igrate sa prethodno predloženim varijantama, i ovo može biti pobjednička strategija. Za početak, teraformiranje Venere utječe na vaš ukupni rejting teraformiranja što vam povećava prihode tijekom igre, te bodove na samom završetku. Sa proširenjem dobivate i dvije pločice, po jedno postignuće i nagradu koje su vezane za Veneru, a koje se dodaju onima otisnutim na glavnoj igraćoj ploči, pa sad tako imate po 6 postignuća i nagrada, ali i dalje možete ispuniti maksimalno po 3 iz svake igre, i to vas i dalje drži u utrci za bodove na njima. Uz to, ako uspijete složiti kombinacije novih kartica, zasebno ili sa karticama iz osnovne igre, možete postići stvarno moćne učinke i bodove.

Ipak ono što nam se najviše svidjelo u ovom proširenju tek je neobvezno pravilo koje bi se moglo dodati i u osnovnu igru, a odnosi se na novu solarnu fazu koja se odigrava na kraju svake generacije nakon akcijske i proizvodne faze. Svjetska vlada potpomaže teraformacijske napore na oba planeta, pa igrač koji je bio prvi, na kraju svake generacije podiže bilo koji od 4 globalna parametra, ali pritom nijedan od igrača ne ostvaruje nikakve bonuse i bodove preko njih (osim u par iznimki). To je osmišljeno kako bi ubrzalo igru, ali dalo je i dodatne mogućnosti za taktiziranje gdje ćete možda podizati neki određeni parametar kako bi uspjeli odigrati kartice koje prethodno zahtijevaju uvjete vezane za neki od tih parametara, ili ćete namjerno utjecati na parametre na kojima vaš protivnik dobiva lijepe bodove. Također ako neki igrač namjerno odugovlači sa igrom ne želeći dovršiti zadnji globalni parameitar, protivnici ga mogu stisnuti baš putem ove faze.

Zanimljivo je i što, iako se dodaju nove kartice, resursi i ploča, što sve igru činu kompleksnijom, za mene i ženu se vrijeme igranja nimalo nije oduljilo, niti se povećao broj rundi unutar kojih uspijemo završiti igru, čak i bez igranja solarne faze. Venus Next definitivno nije savršeno proširenje i ima probleme sa srećom kojoj ćete doskočiti jedino ako koristite predložene varijante izrade kupa kartica kako biste smanjili taj učinak. Iskreno, Venus Next ne osjećam potrebnim za osnovnu igru i ne preporučam je svakome, ali s druge strane ne žalim što smo je nabavili jer činjenica jeste da žena i ja stalno igramo sa ovim proširenjem i usprkos svemu sviđa nam se. U svakom slučaju, upozoreni ste.