Terraforming Mars: Turmoil

Robinsonova trilogija o Marsu koja je inspirirala našu omiljenu igru Terraforming Mars, ne bavi se samo teraformiranjem Marsa kroz par stotina godina, već i širim društvenim i političkim posljedicama koje će izazvati takav sveobuhvatan poduhvat čovječanstva u naseljavanju i pripitomljavanju za život nepodržavajućeg planeta, pa su tako nastale I razne frakcije među Marsovim pionirima od onih koji bi zadržali veze sa matičnom planetom Zemljom pa do izolacionista, zatim od onih koji bi Mars ekološki pretvorili praktički u novu Zemlju pa do konzervatora koji bi očuvali netaknutom Marsovu prirodu itd.. Najavljivano kao zadnje (što će još vrijeme pokazati) i dosad najopširnije proširenje za Terraforming Mars, Turmoil pokušava pretočiti djelić te atmosfere iz knjiga u igru.

Turmoil obuhvaća dva modula, spomenutu politiku te globalne događaje, a čini mi se da sam negdje pročitao kako su izvorno zamišljeni da budu odvojena proširenja ali su sad međusobno integrirani i ne mogu se igrati odvojeno, no o tome kasnije. Postoji 6 političkih stranaka koje se iz generacije u generaciju izmjenjuju na vlasti a time se mijenja i vladajuća politika koja može biti restriktivna ili poticajna za igrače prilikom njihovih teraformacijskih napora. Tako vlada Crvenih, ekološkog pokreta koji želi sačuvati izvornu prirodu Marsa, novčano kažnjava svako povećanje teraformacijskog prestiža, dok s druge strana vlada Zelenih, pokreta koji teži stvaranju nove Zemlje, će subvencionirati svako pošumljavanje itd.

Nas kao moćne korporacije uoće ne zanimaju političke ideologije te čiji pra-pra-i još pokoji pra-pradjed je bio ustaša a čiji partizan, ali smo itekako zainteresirani koliko će biti sklona vladina politika prema našim projektima pa nastojimo “investirati” u političke stranke radi raznih bonusa, pa tako kao akciju možete ubacivati svoje delegate u političke stranke pokušavajući pojačati njen utjecaj u parlamentu. Na početku svake generacije svi igrači imaju jednog takvog besplatnog delegata ali za ostatak iste generacije mogu i, oh tako bolno poznato, kupovati nove delegate. Bonuse možete dobiti ako ostvarite utjecaj prvo u određenoj stranci, ako stranka postane dominantna u političkoj areni, te kad preuzme vladu. Kako Terraforming Mars kakvog ga volimo ima razgranate mogućnosti kojima napredujemo u igri, nećemo se držati jedne stranke, jedne ideologije, već ćemo se truditi preusmjeravati povoljne političke struje u naša jedra ovisno o našim trenutnim interesima.

Globalni događaji su pak novi kup kartica koje se otkrivaju u svakoj generaciji, te s jedne strane one postavljaju neutralne (ciničniji bi rekli nepotkupljive) delegate po strankama, s druge strane predstavljaju određene političke, društvene i prirodne događaje čijim rješavanjem se događaju neke promjene u igri, a mogu i penalizirati ili nagrađivati igrače. Srećom te kartice se ne riješavaju odmah po otkrivanju nego tek dvije generacije kasnije tako da se igrači stignu pripremiti za njih.

Zbog svega toga dodana je nova faza nakon akcije i produkcije igrača, Turmoil, u kojoj se izmjenjuju stranke na vlasti, mijenjaju dominantne stranke u parlamentu, riješavaju događaji itd., a između ostalog, svi igrači gube 1 prestiž.

U prvoj igri nismo odmah pohvatali politiku koja nam se učinila nasilno ubačenom bespotrebno komplicirajući i odužujući igru, a onda smo tijekom igre povezali sve končiće. I prije Turmoila smo znali unaprijed isplanirati slijed akcija već za sljedeću generaciju, ali sada, predviđajući koja politička stranka zavladati u sljedećoj generaciji, pokušavate se pripremiti za optimalno iskorištavanje bonusa nadolazeće vladine politike, ili se čak dugoročno pripremate i za par generacija unaprijed, ali pritom cijelo vrijeme kalkulirate da ne bi vaš protivnik možda bolje iskoristio bonuse, a možda ćete i namjerno gurati stranku koja će kočiti vašeg suparnika, a također zbog bonusa događale su nam se i borbe za vodstvo unutar iste stranke.

Globalni događaji svojim naslovima i tekstovima definitivno su dodali još tematskog mesa igri i uživamo najavljujući ih. Pokušavate se unaprijed pripremiti za njih bilo da pokupite nagrade bilo da izbjegnete ili barem ublažite kazne.

Posebno je bolno oduzimanje prestiža u svakoj generaciji, pa je osjećaj kao da se pola igre vučemo dok konačno ne dobijemo zamah, čak i ako uključimo proširenje Prelude

Svime nabrojanim se definitivno mijenja dimenzija Marsa, pa je tako Turmoil, ne bez razloga, predstavljen kao proširenje za eksperte jer samo po sebi nema komplicirana pravila, ali dodaje puno više dugoročnog planiranja što može pojačati analysis paralysis sindrom kod igrača, pogotovo ako su u istoj generaciji pripreme za političke procese i nadolazeće događaje u međusobnoj koliziji,  a time se može posljedično povećati i duljina igranja, ali se i generalno dosta mijenja osjećaj igranja Terraforming Marsa tako da stvarno nema potrebe uopće nabavljati ovo proširenje dok niste dobro prošli osnovnu igru, samu ili u kombinaciji sa nekim drugim proširenjima.

Turmoil također zahtijeva veće polje igre jer osim što dodaje nove kartice korporacija i projekata, te zasebni kup kartica globalnih događaja, tu su i dvije kartonske ploče veličine ploče za igrača, od kojih jedna predstavlja parlament, a druga je mjesto gdje se postavljaju kartice globalnih događaja, ali i podsjetnik odnosno redoslijed radnji u fazi Turmoil. Kad uključite i ostala proširenja, ploču Venere iz Venus Next, te kolonije iz Colonies, dobijete pozamašnu količinu stvari na stolu koju trebate i popratiti tijekom igranja što povremeno može biti naporno. Osim toga ovo proširenje više nismo mogli uklopiti u kutiju od osnovne igre zajedno sa komponentama iz svih dosad izašlih proširenja, ali srećom je naš Ivan alias Sadistiko dizajnirao insert koji nam je olakšao spremanje stvari ali i brzu pripremu igre.

Kako rekoh, prvi put smo lutali i igra je predugo trajala dok nam se nisu posložile stvari, a već sa slijedećim igranjem shvatili smo da nam se Turmoil jako sviđa. To nije proširenje koje ćemo svaki put uključivati u igru, a sumnjam da ćemo često igrati sa svim proširenjima istodobno jer ovdje dolazimo do istinitosti izreke “manje je više” zato što, koliko god voljeli ovu igru iskreno se veseleći svakoj vijesti o novim proširenjima zahtijevajući još i još, ne treba smetnuti s uma da je već  osnovna igra bila dobro osmišljena i čvrsta, te sama po sebi ima pristojnu količinu reigrivosti. Svako proširenje je dodalo neki začin igri dok bi reigrivost eksponencijalno rasla, ali previše začina odjednom može pokvariti užitak u igri pa je najbolje kombinirati pojedinačno, a uključiti sve odjednom kada ste baš raspoloženi za dugu i epsku igru. U svakom slučaju postoje neka proširenja koja bih s lakoćom preporučio drugima i koja će vam se svidjeti ako vam se sviđa i osnovna igra, ali Turmoil definitivno nije među njima, njega ćete voljeti ili mrziti.

I tako je Terraforming Mars po svemu sudeći došao do kraja sa svojim proširenjima (a opet usprkos napisanom u prethodnom odlomku želim vjerovati da ova priča nije gotova). Po svemu sudeći naći će novi život u drugim formama. Pričalo se o legacy varijanti, ali čini da se odustalo od daljnjeg razvoja, dok se trenutno radi varijanta igre sa kockicama koja bi trebala izaći dogodine.