Terraforming Mars: Colonies

Kada je Venus Next, drugo proširenje za Terraforming Mars razbilo naše ipak nerealne iluzije kako će se ovo i druga proširenja baviti kolonizacijom čitavog Sunčevog sustava već će u fokusu uvijek biti, kako i samo ime igre kaže, teraformiranje Marsa, (što ima i smisla, bolje da za takav koncept postoje zasebne igre) nismo znali što očekivati od četvrtog proširenja tako znakovitog imena, Colonies.

Colonies, kao i Venus Next, spada u tzv. velika proširenja koja značajnije mijenjaju igru, a i kradu nešto prostora na stolu. U osnovnoj igri postoje neke projektne kartice koje predstavljaju mjesece u Sunčevom sustavu i bilo je fora vidjeti kako one “oživljavaju” u ovom proširenju koje uvodi ljudske kolonije na raznim mjesecima raštrkanim po cijelom našem sustavu a uspostavljenim radi njihove gospodarske eksploatacije.

U igri postoji ukupno 11 takvih kolonija, s time da se za svaku igru nasumično izaberu dvije po igraču, uz izuzetak za igru udvoje kada se postavi ukupno 5 kolonija, a svaka kolonija se specijalizirala za proizvodnju određenog resursa pa igrači u ulozi korporacija šalju svoju trgovačku flotu po resurse potrebne za njihove teraformacijske napore.

Odmah ću istaknuti kako smo moja voljena i ja jako zadovoljni izvedbom ove ideje jer su kolonije, za razliku od Venere, uspješno integrirane u igru, pojačana je interakcija među igračima, trgovinom sa kolonijama elegantno se rješavaju neki nedostaci, a sve to je postignuto, osim novim komponentama, tek s minimalnim dodatkom novih pravila . Pa da krenemo redom…

Dobili smo dodatnu akciju, trgovinu sa kolonijama, i da bi se ona izvršila potrebno je platiti 9 kredita ili 3 energije ili 3 titanija i tada igrači šalju svoju trgovačku flotu, inicijalno imaju jednu, na jedan od tih mjeseca čime preuzmu sve resurse proizvedene na njemu, što će značiti da drugi igrači u toj generaciji neće moći poslati svoje flote na isti mjesec. Mjeseci na kraju svake generacije proizvode resurse što će opet značiti da ako par generacija nitko nije trgovao s njima, povećava se količina resursa dostupna za preuzimanje. Uz to igrači mogu izgraditi vlastite kolonije na njima, putem novog standardnog projekta ili preko kartica projekata, čime odmah dobiju trenutni bonus, a kasnije tijekom izvođenja bilo čije akcije trgovine na istom mjesecu dobiju bonus u vidu dodatnog resursa.

Naravno, postoje i nove kartice projekta kojima možemo povećati broj svojih trgovačkih flota, smanjiti troškove trgovanja, utjecati na produkciju resursa itd, ali i bez toga ovime smo dobili nekoliko mogućnosti:

• Možemo razmijeniti trenutno nekorisne ili nedovoljne resurse koje proizvodimo za neke od onih na kolonijama. Dapače, možemo dati neki od traženih resursa da dobijemo još više istog resursa.
  • Trgovinom je riješen problem nedostatka nekih resursa koje ne možemo sami proizvoditi, čak i one koji se uopće ne mogu proizvoditi na igraćoj ploči, poput životinja, mikroba, lebdjelica itd.
  • Energija je konačno postala značajniji resurs u igri, prije se indirektno mogla koristiti kao toplina za zagrijavanje te za ostvarivanje nekih projekata, ali većinom smo povećavali proizvodnju energije da bismo je odmah ugasili i sl.
  • S obzirom na ograničen pristup resursima na mjesecima, pojačana je interakcija među igračima, tko će ih prvi ugrabiti ili ćete možda pričekati još koju generaciju da se nakupi više resursa. S obzirom na ograničen broj trgovačkih flota, katkad ćete morati dobro odvagnuti gdje ćete ih uopće poslati, a možda ćete i naprosto pokupiti resurse koji su važniji vašem protivniku.

Manje više smo sve mjesece ocijenili korisnima ali njihova korist ovisi i o trenutku, jer povremeno ima nekih partija gdje neke mjesece ne bi koristili nijednom tijekom igre jer se naprosto ne bi uklapali u našu strategiju, što samo po sebi i nije loše jer je onda još tješnje i napetije doći do drugih mjeseca, no ipak slatko je kad se nakupi maksimalna količina resursa na jadnom nezamijećenom i usamljenom mjesecu, pa postavite neki projekt samo da sve to pokupite za sebe.

Ovo proširenje koristi isti resurs koji je uveden u Venus Next, tzv. lebdjelice, ali nema potrebe za kombiniranjem oba proširenja, pogotovo što projektne kartice iz oba proširenja, a koje se odnose na lebdjelice većinom nisu međusobno kompatibilne.

Zanimljivo je što i dalje igramo podjednaki broj generacija kao i prije uvođenja ovog proširenja, ali same generacije duže traju jer steknete više resursa pa više toga možete napraviti. Jedina mana istog je što bi se u našim igrama znalo desiti da netko završi svoje akcije a onda se načeka na protivnika dok isti ne završi svoje operacije.

Prvi put smo igrali sa Colonies bez uključenih drugih proširenja, ali već idući put smo počeli kombinirati sa ostalim proširenjima čime je igranje postalo mrvu duže što nam osobno ne smeta jer kako igramo uglavnom udvoje i dovoljno smo iskusni, brže, skoro pa simultano odigravamo svoje akcije, a i još uvijek uživamo u tijeku igre bez obzira na protok vremena. Ipak, ako se igra nekome učini prespora, moguće je uključiti fazu svjetske vlade koju sam već opisao u Venus Next

Colonies donose čak 49 projektnih kartica, te 5 korporacija. Dio jednih i drugih je čvrsto povezan sa modulom kolonija pa ih nema smisla igrati bez istih. Kako igramo sa svim proširenjima, koristimo varijantu gdje svaki igrač na početku dobije po jednu korporaciju iz Colonies i Venus Next, i jednu od svih ostalih.

Što se tiče kvalitete i estetike komponenti, iste su standardne kao i za ostatak igre te funkcionalne. Mjeseci su predstavljeni malim kartonskim pločicama koje čak i ne zauzimaju puno mjesta kad ih položite uz rub igraće ploče.

Ipak da ne bi baš bilo kako nemam baš nikakvih primjedbi, a dosad nijednom nisam uputio takvu kritiku bilo za osnovnu igru, bilo za proširenja, figurice trgovačkih flota su funkcionalne, ali naprosto su mi grde. Ok, na teretne brodove koji voze u vakuumu nećeš staviti ukrasne spojlere i krilca, ali kad ih gledam dođe mi nabaviti neke napimpane dodatke.