Rokoko

Rokoko je igra nominirana za Kennerspiel des Jahres 2014, a u kojoj šijete odjeću za francusku aristokraciju 18. stoljeća koja se sprema za svečani bal na dvoru kralja Luja XV. Već čujem zadivljeno “uuu”. Istina, nije da svoje suparnike krojače vrebate sa naoštrenim škarama u mračnim pariškim uličicama, uništavate njihove modne salone ili odjeću natapate otrovom, ali zadivljujuće je kako je igra odlična.

Za razliku od mnogih koji su zazirali od ove igre zbog teme, i time si uskratili odlično igraće iskustvo, moju voljenu i mene je upravo tema kupila i na kraju i oduševila. Ne, nisam modni mačak, premda se ni ne odijevam poput Britanca na godišnjem, niti posjedujemo igru samo zbog moje žene jer kao samo one mogu preferirati ovakvu temu, iako se u našoj vezi potvrđuje da iza (povremeno) dobro odjevenog muškarca stoji njegova žena. Zapravo smo na komentar jednog korisnika našeg foruma a koji mi se pokazao kompatibilnim za preporuke strateških igara ((hint: Sadistiko, sad znam da je u duši pravi fashion guru 😉 ) dobili odličnu igru koja ujedno super funkcionira za 2 igrača. Jedino se ne slažem s njim da je tema tek nalijepljena na igru, već je lijepo integrirana, premda se svakako može zamisliti i neka druga tema, ali iskreno, pravo mi je osvježenje imati ovu temom pomalo luckastu, ali iskustvom igranja jako napetu igru.

Sama igra je lijepo dizajnirana i ima lijepo oslikanu dvostranu ploču za igru, tako da je jedna strana namijenjena za 2-3, a druga za 4-5 igrača, i akcije koje izvodite na ploči su odlično prikazane krasno razrađenom ikonografijom, jer je igra, naime, jezično neovisna. Ovdje se usudim reći da je sustav ikona u igri odlično razrađen tako da smo ih većinom i sami lako dešifrirali već na početku naše prve igre, pa lako možete pratiti tijek igre, a jedina primjedba mi ide donekle na drvene markere čipke i prediva koji, iako funkcionalni, nisu mi baš estetski.

U igri postoje 3 vrste radnika: majstori, krojači i šegrti, kao i 6 akcija koje je moguće izvesti sa vašim radnicima, ali osim majstora, drugi radnici ne mogu izvoditi sve akcije. Uz to, nakon što izvršite radnju, možete koristiti bonus naznačen na kartici radnika, tako da možete izvoditi neke dodatne radnje ili dobiti resurse ili novac itd. Na početku svake runde, iz svog neiskorištenog kupa radnika u ruku izaberete tri kartice radnika kojima ćete igrati u ovoj rundi dok ostale kartice čuvate za sljedeću rundu. Runda traje traje dok igrači naizmjenično ne potroše sve kartice iz ruke, ali tijekom runde možete dodavati nove kartice u ruku ako zapošljavate nove radnike iz trenutno dostupne ponude radnika.

Osim zapošljavanja novih radnika, možete ih se i riješavati za što dobijete novac i možete zadnji put koristiti njihov bonus. Zatim možete skupljati resurse te s tim resursima krojiti odjeću koju ćete odmah ili prodati za određenu sumu novca ili ju iznajmiti gostima na kraljevom dvoru radi bodovanja na kraju igre. Osim što pokušavate prije protivnika zauzeti prostore na ploči postavljajući svoju iznajmljenu odjeću, možete i donirati novac za ukrase. Još jedna akcija koja je ostala je prijem kod kraljice čime u sljedećoj rundi mijenjate redoslijed igranja i dobijete nešto novca.

Uz jednostavna pravila igre, koje se lako prate već opisanom odličnom ikonografijom na karticama i ploči, igra također nije preduga, ima ukupno 7 rundi, odnosno dok se ne potroši kup kartica sa radnicima koje možete zapošljavati, pa nama traje oko sat i pol, a možda bismo uspjeli smanjiti i na manje da nemamo stalne pozive na telefon baš dok odigravamo svoje poteze i totalno se dekoncentriramo (što me podsjetilo da se skrušeno moram iskupiti svojoj majci što sam je otkačio nakon zadnje odigrane partije), pa vjerujem da postoji neki Murphyjev zakon koji bi opisao te ometajuće faktore. Sami potezi se brzo odigravaju, a jedino nam nešto vremena oduzme razmišljanje koje ćete radnike složiti u ruku, a koje ćete sačuvati za sljedeću rundu, jer, logično, pokušavate optimizirati radnikove akcije i njegove bonuse.

Dojam igre udvoje

Na žalost, ne mogu opisati osjećaj igre za 4-5 igrača jer najčešće igramo udvoje, ali vjerovat ću drugima na riječ da to dobro funkcionira. Što se tiče dojma igre udvoje, čini se da imate više kontrole nad igrom, i na svom potezu možete učiniti više stvari, pa samim time možete isprobati i više strategija do pobjede. Igra sa tri igrača je napetija zbog ograničenog broja mjesta na fontani što bi trebalo malo razjasniti. Naime, na kraju runde igrači dobivaju 5 livri, te ovisno o mjestu koje su zauzeli na fontani, dobiju livru za svaku odjeću i/ili ukras postavljene na ploču, pa tko ne uspije staviti svoj marker na fontanu, bit će zakinut za lijep iznos novca na kraju runde, a koji vam je potreban za zapošljavanje novih radnika, nabavu resursa za izradu odjeće, ukrašavanje i sl.

Također u igri udvoje niste previše zakinuti kod zapošljavanja novih radnika, jer čak i kad igrač prije vas pokupi nekog radnika iz dostupne ponude, ostane vam solidan izbor preostalih radnika. Osim toga ima sasvim dovoljno resursa i robe za svakoga, pa tu nema toliko nadmetanja da eventualno protivniku ispred nosa maznete baš one resurse i robu koje treba, ali zato se nadmećete za nove radnike, koji u svakoj novoj rundi donose sve vrijednije bonuse, a također se borite za dominaciju u plesnim dvoranama gdje postavljate svoju iznajmljenu odjeću i ukrase jer samo dominantniji igrač dobiva bodove.

Reigrivost?

Iako nam je igra skroz napeta, a glava mi kuha od poteza koje bih volio isprobati u sljedećim partijama, ipak mi se upitnim čini sama reigrivost nakon određenog broja partija. Naime, na varijabilnost igre u igri udvoje ne utječu toliko resursi i odjeća koji se nasumično izvlače, koliko dostupnost novih radnika sa svojim raznolikim bonusima, a oni se u igri pojavljuju manje više istim redoslijedom. Iako je posjedujemo, još nismo isprobali zasad jedino (a čini se i konačno) proširenje za igru Schmuckkästchen, pa trenutno ne mogu suditi utječe li ono na reigrivost, ali usprkos tom mogućem minusu zbog čega za svaki slučaj igri malo skidam konačnu ocjenu, i dalje je riječ o odličnoj strateškoj igri, pa se definitivno isplati nabrusiti škare i nabaviti ovu igru.