Recenzija na prvi pogled: Edge of Darkness – Kickstarter Guildmaster izdanje

Disclaimer: Kako je ova igra na mojoj wish-listi već dulje od dvije godine, ova recenzija će biti ispunjena mojim osobnim razmatranjima, osjećajima i mislima.

Dio jedan: Priča

Edge of Darkness je nova igra izdavača AEG koju smo muž i ja nedavno (pred godinu dana) kickstartali. Prvi smo put za nju čuli na “sellsheet-u” sa posljednje stranica pravila Mystic Vale-a i iste sekunde nas je privukla. Oboje nam se Mystic Vale svidio, a ja sam osobno počela obožavati Card Crafting System kako ga oni zovu iliti “cardbuilder” mehaniku kako ju ja zovem. Korištenje ovog sistema u kompleksnijoj igri ugniježdeno u tematiku koja uključuje sukobe i borbe? Ja sam za!!!!

Mislim da nije potrebno spomenuti (iako ipak budem :P) da dok se igra pojavila na kickstarteru mi smo već bili nabrijani poprilično vremena. Odlučili smo se za GUILDMASTER pledge koji nam je omogućavao da dobijemo sve stretch goal-ove. Ipak bez dodataka (ekspanzija) s obzirom da smo znali da će se raditi o relativno velikoj igri i smatrali smo da je to vrsta igre koju bismo voljeli isprobati prije donošenja odluke da su nam ekspanzije potrebne.

I došao je dan D, kutija je bila ovdje… Paket koji je stigao bio je izuzetno velik, a i bila sam svjesna da se radi o donekle velikoj kutiji. Međutim ipak sam očekivala vidjeti ponešto izolacije kad otvorim karton, bome sam se prevarila….

Kutija je GIGANTSKA (43x31x23,2cm), tek malu mrvicu manja od kutije Gloomhaven-a (46,2×34,8×26,2cm), isusek kak si volim svoju matku 🙂

Iako je stigla u kutiji koja joj je bila na knap igra nije nimalo oštećena tokom transporta. A kako je proputovala velik put očito da je onaj tko ju je pakirao znao što radi.

Eh, sad, moram vam dati do znanja da sam morala čekati cijeliiiii dan sjedeći pored ovog čudovišta čekajući da mi se dragi vrati s posleka. I to sve bez da taknem shrink wrap. Arghhh koje je to bilo iskušenje.

Kada je konačno stigao nije nam padalo na pamet čekati da nam klinkice (od 22 i 1 mjeseca starosti) začore da bi otvarali kutiju. NEP! Morali smo je otvoriti odmah!!! Ovo je razlog zakaj budu fotke loše i nije mi nimalo žao😂

Dio dva: otvaranje igre

Kada se otvori shrink wrap može se vidjeti da su dijelovi kutije naglašeni glatkim printom sa kojim kutija izgleda kao otmjeni debeljko.

Kada smo otvorili kutiju postalo mi je jasno da sam (opet?) podcijenila veličinu čistih komponenti te da ovo doista nije kutija puna zraka (mogla sam to zaključiti i zbog težine od preko 6 kila ali bome još sam pomalo sumnjala s obzirom na volumen koji je potrebno ispuniti). U ovom slučaju veličina nije bila određena samo brojem komponenti nego i veličinom nekih od njih.

Unutar kutije nalaze se:

• dva punch-board-a za osnovnu verziju igre (bez stretch goal-ova)
  • tri knjžice pravila (pravila, solo pravila i priručnik za igrače)
  • 44 ploče (1 igrača ploča, 2 ploče nastavaka, 4 ploče za igrače i 37 ploča lokacija)
  • jedan toranj
  • 42 miniature sa pripadajućim obojanim podlogama
  • hrpa plastičnih tokena polybag-ovima
  • jedna knjižica za bodovanje
  • nekoliko pakiranja različitih vrsta karata
  • jedna kožna vrećica
  • jedno pakiranje protektora

Šećer ide na kraju pa ajmo onda započeti sa negativnim.

U kutiji nema plastičnog umetka koji ova igra vjerojatno treba prilično više nego neke druge igre koje ga imaju. Način na koji stvari stanu u kutiju je ok međutim nije baš funkcionalan ili koristan niti za set-up niti za razmontiranje i pospremanje igre.

Umetci koje dobijete su 5 onih uobičajenih jeftinih plastičnih umetaka koji dolaze sa minijaturama koji svaki sadrže po jednu figuricu svakog tipa. U ovoj igri to znači da će svakome igraču biti potrebne po dvije figurice iz svakog od 5 umetaka. Uz to minijature nije moguće spremiti natrag u umetak kada su umetnute u svoje podloge. Što je način na koji ja volim spremati minijature ukoliko nisu obojane u boje igrača kako bismo ih razlikovali.

Osim ovih umetaka za potrebe pospremanja u kutiju dobijete polybag-ove prednapunjene tokenima, tanku kartonsku kutijicu u kojoj se nalazi plastični toranj te wannabe kartonski umetak za pospremanje kartica i ploča lokacija. (u pravu ste ako ste pomislili kako mi se ne sviđa kako je igra spremljena u kutiju te da planiram napraviti “upgrade” za lakše postavljanje igre)

Još jedan dio koji je donekle loš je jedna od komponenti na punch-boardovima, pa ajmo malo o njima. Punch-board-ovi su solidne debljine i mogu se uredno izbiti. Ono što mi se na njima ne sviđa su tokeni agenata koji izgledaju gotovo prototipski, nedovršeno i ne čini se da se stilski uklapaju u igru. Iako je doduše grafika na njima simbol za agente pa ima smisla da su ju upotrijebili. Bilo kako bilo, da kojim slučajem nije dosegnut stretch-goal za minijature bila bih donekle nezadovoljna. (možda bih čak zamijenila ovaj element sa generičkim pijunima ili meeplovima) Međutim kako imam zamjenu ovo mi nije relevantno.

Tokeni prijetnje nisu posebno zanimljivi za razgovor, obični plastični kubusi različitih boja.

Ono što je zanimljivo za spomenuti su tokeni reputacije i držači za tokene.  Da kojim slučajem nije bilo rendera sa kickstarter stranice nitko nikada ne bi prigovarao na kvalitetu ovih tokena. Kako je razlika između onoga što bi netko mogao očekivati iz rendera  i onoga što smo dobili… mogu vidjeti da netko prigovara. Ja ipak smatram da je ova komponenta  solidne kvalitete i paše u setu s ostalim tokenima. Možda čak i bolje nego da je napravljena prema renderu.

Tri spremnika  za tokene su također značajno drugačiji od svojeg rendera. Za razliku od okruglih zdjelica u renderu dobili smo kvadratne kutijice.

Ostale stvari drugačije nego u kickstarter renderu su:

• Ploče igrača, koje iz nekog razloga nemaju zonu za neaktivirane agente

• Tokeni za pomoć igračima koji imaju dodatni obrub i izgledaju više fancy

• Tokeni obrane koji su vjernija reprezentacija 2D crteža na kartonskom tokenu nego rendera 3D tokena

Miniature su visoke kvalitete sa lijepim detaljima. Vrsta minijatura koju biste očekivali od ffg ili cmon igara. Svaki guild (igrač) dobiva svoje agente u ženskoj i muškoj varijanti. Minijature dolaze s plastičnim podnožjima u boji koji su namijenjeni za postavljanje tjekom igre, kada istrenirate svoje agente (čineći ih dostupnima za akcije). Ovaj način izrade minijatura kao neobojanih sa obojanim podnožjima je vrsta standarda u društvenim igrama koja meni osobno odgovara.

Već sam spomenula ploče igrača no dodala bih još riječ dvije. Dvostruka debljina ovih ploča (stretch-goal) je vrlo lijep dodatak i pomaže postavljanju tokena i minijatura tokom igre.

Crteži, modeli i grafički dizajn igre su vrlo lijepi i istovremeno vrlo funkcionalni. Izvrsno mi je to što karte lokacija možemo koristiti kao pozicije na kojima stoje karte poboljšanja ako imate manji stol. No ako imate puno prostora možete koristiti dodatke centralne ploče i uživati u lijepom art-u. Meni se ovo čini kao zgodan dodatak. Ispis na svim pločama (1 igrača ploča, 2 ploče nastavaka, 4 ploče za igrače i 37 ploča lokacija) je vodootporni mat ispis visoke kvalitete.

Toranj prijetnji je fantastičan. Nemam što puno više reći, detalji su zgodni, funkcionalnost je dobra.

Čisti užitak koji osjećate dok bacate kockice niz njega može se opisati samo videom pa ću rado to i učiniti. (Klikni za video :)) O da, i jesam li spomenula da je dovoljno čvrst da možete pustiti klinca da se igra njime bez da se bojite da će ga strgati (pazite da štogod ne proguta doduše).

Svi plastični tokeni su lijepo napravljeni, kvalitetno su “ugravirani” sa finim detaljima. Posebice mi se dopada kako izgledaju dvostruki Influence/Goodwill tokeni.

Protektori su solidni debeli protektori za koje se čini da mogu proći kroz lijep broj igara prije nego se poderu. a bez obzira na to i dalje dobijete određenu količinu dodatnih protektora. Karte za randomizaciju igre, karte reference i karte za solo igru su točno debljine koja mi odgovara, debljine MTG karata.

A sada na najvažniji dio (barem meni najvažniji) TRANSPARENTNE KARTICE. Očekivala sam kvalitetu kartica Mystic Valea kako su obje igre deckbuilder/cardbuilder-i bazirani na transparentnim karticama izdani od istok izdavača i dizajnirani od istog dizajnera. Bila bih više nego zadovoljna da sam to i dobila.

Mystic Vale je imao donekle tanke pomalo savitljive kartice, prekrivene transparentnom zaštitom koju biste trebali  “oguliti” nakon nekoliko partija. (ja ih jednostavno ogulim kad se krenu same odvajati od zaštite). Kartice u EOD su značajno bolje od onih u MV (barem meni, hehe ponavljam se). Ove karte su staklaste karte debljine MTG karata. Malo ih je teže stavljati u protektore kada pokušavate unutra nagurati 5-6 kartica. Značajno ih je lakše podizati sa ravne površine. Uz to karte se čine otpornije od MV karata no pomalo su sklone muljanju, treba za njih ipak imati čiste ruke.

Vrlo sam zadovoljna sa proizvodnom vrijednosti ove igre. Posebice sa poboljšanjima koja sam dobila uz svoj Kickstarter pledge. Ova poboljšanja su igru učinila još boljom i više nego vrijednom novaca.

Dio tri: prva igra

Kada igrate Edge of Darkness svatko od vas je vođa vlastitog Guilda u gradu Aegisu. Gradu koji je vratnica između Oblasti ljudi i Oblasti spodoba. Vi ćete učiniti sve u svojoj moći da suzbijete ove spodobe osvajajući na taj način reputaciju. U isto ćete vrijeme pokušati prikupiti što više utjecaja i bogatstva.

Ova igra je deckbuilder/cardbuilder, međutim svi igrači grade isti deck! Svatko od vas ima karte koje posjeduje, no svi ih igrači mogu koristiti. Ovaj sustav je napravljen zapanjujuće dobro.Bivate nagrađeni za svako korištenje vaših karata. Kada drugi igrači koriste vaše karte daju vam novac te ćete na kraju reda dobiti spomenutu kartu za korištenje u sljedećem redu. No previše žurim, ajde da vam prvo dam najkraći sažetak toga kako igrati ovu igru.

Prvo postavite igru. Postava igre je donekle nasumična (može biti nasumična uz praćenje pojedinih pravila ili možete koristiti scenarij) što omogućava visoku replayabilnost.

Zatim igra počinje prologom koji je zapravo nešto što ja volim zvati  “player set-up” iliti postava igre od strane igrača. U ovom slučaju radi se o vrsti drafta koja svakom igraču omogućava da donekle utječe na situaciju igre prije početka prvog standardnog reda.

Svaki od sljedećih redova se odvija na isti način i sastoji se od dvije faze. U fazi skupštine (assembly) igrači stavljaju karte u “ruku” te tokene prijetnje iznad ruke, zatim draftaju karte i vuku nove tokene ptijetnje. U akcijskoj fazi igrači u krug bacaju tokene prijetnji niz toranj da bi (ukoliko se ispune uvjeti) razriješili napade spodoba. Zatim koriste kartice za akcije na njima, unaprijeđuju kartice ili discardaju nekorištene kartice za akcije. Na kraju discardaju cijelu ruku.

Samo objašnjenje pravila može potrajati neko vrijeme i moglo bi obeshrabriti pojedince, no sami gameplay je vrlo izravan i igriv. Sada ću se nekako vratiti na komponente. Dvije kartice reference koje svaki igrač dobije na početku igre su iznimno korisne i ubrzavaju samu igru. Ikone na karticama i pločama lokacije su jasne i jednostavne te većinu vremena mogu biti protumačene bez gledanja u priručnik za igrače (u kojemu između ostalog imate detaljna objašnjenja svih lokacija).

Još jedna stvar kod komponenti koja je isplivala na površinu u prvoj igri je naizgledan nedostatak plastičnih tokena (činilo nam se kako za igru u dva igrača dolazimo neuobičajeno blizu tome da potrošimo tokene, međutim ako se ispostavi manjak jednostavno ćemo u sljedećim igrama koristiti plastične i kartonske tokene). Igra zna biti poprilično analitička pa svakako možete očekivati ponešto analysis paralysis-a od pojedinih igrača (khm, khm, mene) koji ako se dogodi će učiniti igru duljom od predviđenih 60 minuta. U svakom slučaju igra traje dovoljno kratka za ono što očekujete.

Deckbuilding/cardbuilding dio igre je savršeno izveden, a sam sustav napredovanja u igri bi idealno odgovarao nekoj kooperativnoj igri (hint, hint AEG kaj velite na coop ekspanziju). Činjenica da istovremeno unaprijeđujete vlastite, protivnikove i moći spodoba mi se izuzetno sviđa. Taj sustav izveden je bez greške!

Osjećaj unutar igre je poprilično matematički, tema po meni baš i nije nešto izašla na vidjelo. Ovo meni nije toliko bitno ukoliko igra dovoljno dobro mehanički funkcionira da bi vam dala osjećaj dostignuća i napretka što ovoj igri vrlo dobro uspijeva. Podsjeća me na neke od klasika posebice na Dominion i Lords of Waterdeep. Sve ove igre (EoD, LoW, Dom) imaju temu, i to temu koja dobro opisuje i funkcionira sa svojim mehanikama, temu koja paše no jednostavno vas ne uvuče.

Sva su ova mišljenja bazirana samo na mojoj prvoj igri te zadržavam svoje pravo da se predomislim.

Zaključak

Edge of Darkness je vrlo kvalitetno proizvedena igra, sa lijepim komponentama. Prvi dojam gameplay-a je da je to jedna mehanički savršeno izbrušena igra sa temom koja me se nije dojmila kao mehanika. Definitivno spada u igre koje se veselim ponovno zaigrati te nabaviti ekspanzije, i pomalo mi je žao što odmah nisam nabavile dodatke koje sam mogla.

O CreakGeek

Mi smo geekovi koji su i gameri. Dizajniramo društvene igre i art za društvene igre. Zaigrajmo i zabavimo se!