Race for the Galaxy – Xeno Invasion

xeno1.jpg

Preduboko smo prodrli prilikom kolonizacije galaksije i naletjeli smo na jednu drevnu nasilnu neprijateljsku rasu koja nas je odlučila jednom zasvagda istrijebiti… samo zato jer postojimo. Nema pregovora, nema milosti za poražene. Usprkos našim međusobnim netrpeljivostima, prisiljeni smo udružiti sve svoje snage protiv zastrašujućeg neprijatelja. I dok neprijatelj pojačava svoje napade val za valom, otkriveno je da su im se u prošlosti neki prijašnji, danas nestali stanovnici naše galaksije, uspjeli uspješno oduprijeti. Možda njihovi odavno napušteni planeti kriju tehnologiju kojom ćemo uspjeti odbiti napadače?

Zvuči uzbudljivo? O, vjerujte da jeste. Ovo proširenje je, nakon prethodnih proširenja koje su dodale međusobne vojne sukobe, te istraživanje tajanstvenog Orba, otvorilo posve novi pravac priče.

Xeno Invasion dodaje čak 51 igraću karticu u igru koje se mogu odigravati bez modula invazije, kako se inače i preporuča na početku radi boljeg upoznavanja kartica. Ipak, predlažem što prije uvođenje invazije u igru zbog dva bitna razloga:

  1. većina novih kartica su dosta vezane za modul invazije, pa samo igranje bez nje djeluje okljaštreno, i najvažnije,
  2. invazija je stvarno fantastičan dodatak igri!

xeno2.jpg

Novi načini za završetak igre

Sada na kraju svake runde, počevši od treće, kada normalno odigrate izabrane faze, te eventualno odbacite višak karata u ruci ako ih imate, odigravate invaziju tuđinaca kojoj se morate oduprijeti. A dobili smo još dva načina za završetak igre:

  1. ako ukupna vojna moć svih igrača bude veća od snage napadača, te
  2. ako napadači uspiju u dva navrata poraziti SVE branitelje, čime igra završava bez pobjednika (izuzev tuđinaca, jel),

Invaziju igrate na kraju runde čak i ako je u toj istoj rundi došlo do regularnog završetka igre (potrošeni VP žetoni ili postavljeno 12 i više karata na igračevom polju).

Nova inačica 1. faze istraživanja

Postoji nekoliko bitnih promjena u odnosu na osnovnu igru. Za početak, u 1. fazi (Istraživanje), kada izvlačite kartice, sada ih dodajete u ruku, a onda iz cijele ruke birate koje ćete karte odbaciti. To nam je super sjelo jer se u prijašnjim igrama dešavalo da izvlačite karte koje su sve vama vrijedne dok u ruci držite neke bezvezarije, ali ima i smisla jer osim što razvijate svoju galaktičku civilizaciju, sada morate pripremati obranu od osvajača, pa da ne budete dodatno teže oštećeni zbog lošeg rasporeda igraćih kartica.

Invazija!

Na kraju treće runde počinje invazija od koje ste cijelo vrijeme strepili. U igri dolazi kup od 40 invazijskih kartica, podijeljenih u 3 vala napada. Prvi val napada je relativno benigan, kao da tuđinci tek ispipavaju našu obranu, drugi je nešto ozbiljniji, dok treći val postaje masivan i uništavajući. Nakon što se potroše kartice 1. i 2. vala, dalje igrate samo sa karticama 3. vala, a svaka kartica označava vojnu moć napadača.xeno3.jpg

Kada se odigrava invazija, izvlači se broj invazijskih kartica jednak broju igrača i one se podijele među igračima tako da se igrač sa jačom vojnom moći mora boriti protiv jače invazijske flote, dok se igrač slabije vojne moći obračunava sa slabijom flotom itd.

Ako su napadači jači od vas,tj. imaju jednaku ili veću vojnu moć od vas, i ne uspijete im se suprostaviti, oštećuju jedan od vaših svijetova (po vašem izboru) sa svim posljedicama. Naime, ako je svijet imao dobro, ono se odbacuje, prestaju vrijediti bonusi tog svijeta dok se isti ne obnovi, a ako svijet ne bude obnovljen do kraja igre, ne boduje se.

Frka počinje ako napadači uspiju u jednom valu poraziti SVE igrače, i ako se to još jednom ponovi (ne nužno uzastopce), počinje nova era galaksije očišćene od humanoidnih oblika života, iltiga svi igrači gube. Doduše, ne dešava se to tako često, ali ne smijete zanemariti opasnost od te mogućnosti.

Ako igrači uspiju odbiti neprijatelje, dobivaju značkice “po zaslugama”, koji se na kraju igre boduju kao i VP žetoni. Zašto navodnici? Jer igrač koji je odbio najjaču flotu, dobiva 1 značkicu, dok onaj koji se borio protiv najslabije flote dobiva čak 2 značkice. Kad smo igrali prvi put, mislio sam si, koje su to fore, imao sam jedva nešto veću vojnu moć od svoje žene, pa sam stalno dobivao jače flote za okršaj, zbog čega sam morao stalno odbacivati karte iz ruke ili dobra sa svijetova da bi ih odbio, dok bi mi primjerice žena dobila flotu jačine 0, tj. praktički nije morala poduzimati nikakve akcije (gubiti kartice) da bi im se oduprijela. No kako je zaključila moja voljena, koja je samo udvostručavala broj tih značkica u odnosu na mene, “gle, mora se više cijeniti doprinos slabijih od kojih se i ne očekuje da će uspjeti odbiti xenose“. Na kraju igre, igrač koji ima najveću vojnu moć dobiva pločicu “velikog admirala” koji donosi dodatnih 5 bodova, i zapravo ovi opisani elementi pružaju nove mogućnosti za taktiziranje tijekom igre.

Obrana

U obrani se gleda ukupna vojna moć, a ako je posjedujete, može se koristiti i povremena vojna moć odbacivanjem kartica iz ruke ili dobara sa svijetova. Svaki igrač dobiva i pločicu bunkera, koji ima dvostruku funkciju:

  1. jednom u rundi daje mogućnost odbacivanja kartice iz ruke radi dodatnog obrambenog bonusa protiv napadača, te
  2. služi za skupljanje VP žetona koji doprinose ratnom naporu protiv napadača. O tome više dalje.

xeno4.jpg

Obnova oštećenih svijetova

Oštećeni svijetovi se mogu obnavljati samo u 5. fazi (Proizvodnja), tako što za to plaćate dobrima koje posjedujete na drugim svijetovima ili karticama iz ruke. Postoje i bonusi besplatnog popravka koje možete dobiti sa novom akcijskom kartom (REPAIR), ili iz kartica postavljenih na vašem polju igre.

Ono što je interesantno, ako počinje 5. proizvodna faza, a neki svijetovi već imaju dobra, možete odbacivati ta dobra da ih razmijenite za VP žetone kojima doprinosite zajedničkom ratnom naporu, tj “borbi za našu stvar protiv odvratnih smrdljivih xenosa”. Njih postavljate izdvojeno na već spomenuti bunker, jer osim što se time smanjuje vojni potencijal napadač (objašnjenje ide kasnije), igrač koji je tako skupio više VP žetona u svom bunkeru, na kraju igre dobiva pločicu “velikog donatora” koja donosi dodatnih 5 bodova. Naravno, VP žetoni u bunkerima se i dalje normalno boduju.xeno5.jpg

Odbijanje napadača

Proširenje dodaje Repulse karton sa nizom brojeva. Ovisno o broju igrača, na ploču se na jedan broj postavlja vojni potencijal tuđinaca, kao i diskovi za svakog igrača koji se postavljaju na broj koji predstavlja njihovu ukupnu vojnu moć. Na taj način se prije početka svake bitke ažurira jakost branitelja i shodno tome dodjeljuju bitke invazijske flote s kojima ćete se sučeliti.

No postoji i oznaka ukupne vojne moći SVIH igrača, i ako on u nekom trenu postane veći od vojnog potencijala napadača, bilo jačanjem vojne moći branitelja i/ili smanjivanjem vojnog potencijala ratnim donacijama, ti smrdljivi stvorovi su odbijeni jednom zasvagda i više nema nikakve invazije na kraju runde, čime se stekao još jedan uvjet za završetak igre.

Konačna ocjena

Od svih dosad izašlih proširenja za Race for the Galaxy, Xeno Invasion mi je tematski najuspješniji – stvarno osjećate napetost zbog iščekivanja neminovne invazije, kao i tjeskobu zbog spoznaje da im se možda nećete uspjeti oduprijeti.. A sve to se postiglo bez previše zadiranja u osnovna pravila i usporavanja igre, jer samo odigravanje invazije dodaje možda samo minutu igri.

Imajte na umu da, bez obzira na navodnu kooperativnost tijekom odbijanja invazije, na kraju igre je samo jedan pobjednik, pa tako uz pripreme protiv osvajača, pokušavate ubrzano razviti civilizaciju kojom ćete nadmašiti ostale igrače. Neću sad spominjati koje su najbolje strategije, jer osim što to ovisi i o karticama koje dobivate, ipak je bolje da ih igrači sami istraže, ali samo bih spomenuo da bi vas moglo lako zavarati kako je jedina uspješna strategija u igri da samo bildate vojnu moć.

Možda je samo do mog osjećaja, ali za razliku od svih ostalih proširenja, čini mi se da Xeno Invasion posjeduje igraće kartice koje se jednostavno ne mogu igrati bez glavnog dodatka proširenja, u ovom slučaju invazije, pa bi igračima koji žele samo nove kartice u igri, bez ikakvih promjena osnovne igre, bilo bolje da zaobiđu ovo proširenje. S druge strane, ako želite elegantno proširenje koje se tako jednostavno dodaje igri i mijenja ju u novom pravcu, pritom je ne usporavajući bitno, Xeno Invasion bi vam, kao i meni, trebao biti jedna uspješna priča.