Race for the Galaxy – Alien Artifacts

Slikovni rezultat za race for the galaxy alien artifacts

U nepoznatom dijelu galaksije pronađen je tajanstveni tuđinski Orb, naizgled odavno napušten, ali njegova unutrašnjost krije brojne nepoznate tehnologije koje bi mogle ubrzati dosadašnji tehnološki napredak. Tko će se prvi okoristiti novim otkrićima?

To više nije Race“, zaključili smo žena i ja nakon nekoliko odigranih partija Race for the Galaxy sa proširenjem Alien Artifacts, ali uz dodatak “no baš je zgodna ekspanzija.

Ovim proširenjem otvoren je novi narativni pravac u Race univerzumu, posve nekompatibilan sa prethodnim proširenjima, a koji je izazvao velike kontroverze među fanovima ove igre, tolike da sam zbog njih čak i sam zazirao od ovog proširenja, a onda je znatiželja napravila svoje, pogotovo što su se negativni komentari na famozni orb više temeljili na narodnoj predaji negoli na osobnim igraćim iskustvima.

Nove igraće kartice – najveća vrijednost proširenja

Proširenje se zapravo sastoji od dva dijela. Za početak, dodaje se impresivnih 46 igraćih kartica u igru, koje se mogu igrati bez u narodu toliko omraženog Orba. Nove kartice su zgodne, lijepo balansirane i jako fino nadopunjuju osnovnu igru bez mijenjanja ikakvih pravila. Znači za sve koji vole osnovnu igru, i samo žele dodati nove kartice u igru, itekako vrijedi nabaviti ovo proširenje. Još ako opcionalno dodate ciljeve iz prvog i drugog proširenja (The Gathering Storm, Rebel vs Imperium), dobivate super igru. Bonusi nekih novih kartica su vezani za drugi dio ovog proširenja, ali ipak ne kvare ukupni dojam.

“Orb? Fuj! To ti je smeće neviđeno!”

Drugi dio proširenja je sam Orb, i sada se igrači, osim za brži razvoj svojih civilizacija, međusobno nadmeću i tko će bolje istražiti unutrašnjost Orba i prikupiti dragocjene artefakte. Igra sa ovim proširenjem je poprilično miroljubiva, nema nikakvih vojnih sukoba, jedino nastojite biti brži od svojih protivnika u skupljanju artefakata i bodova.

Nakon nekoliko odigranih partija mogu shvatiti kontroverze oko Orba, jer nije riječ o proširenju koje samo nadopunjuje osnovnu igru, već je drastično mijenja. Race for the Galaxy kojeg volimo je brza kartaška igra, a sa Orbom u igru dolazi manja “ploča” koja se sastavlja od kartica sa ucrtanim hodnicima i komorama čiji se raspored može i mijenjati dodavanjem novih kartica za vrijeme istraživanja. Postoje i figurice istraživačkih timova koje pomičete kroz hodnike i njima skupljate žetone artefakata. Već iz navedenog bi moglo biti jasno da to poprilično usporava igru.

Slikovni rezultat za race for the galaxy alien artifacts cards

Nove akcije

Istraživanje Orba, a u to su uključene sljedeće akcije:

1. pomicanje figurica po hodnicima i eventualno prikupljanje žetona,
  2. dodavanje kartica sa novim hodnicima te eventualno postavljanje novih žetona artefakta na označena mjesta,
  3. i izvlačenje novih kartica hodnika iz kupa kartica Orba u ruku,

se uvijek odigrava u 1. fazi igre (Explore), a prije izvlačenja igraćih karata iz kupa, i svaki igrač može izabrati do dvije od gore navedenih akcija, ali sa ovim proširenjem je nadodana i nova akcijska karta 1. faze (EXPLORE ORB), koja s jedne strane omogućuje odigravanje svih navedenih akcija, a s druge strane igraču koji je izabrao tu fazu daje prednost pred drugim igračima u redoslijedu igranja tih poteza. To je još nešto što odstupa od osnovne igre gdje se faze odigravaju istodobno, i dodatni je faktor koji usporava igru, ali redoslijed igranja u Orbu može biti i presudan ako se nadmećete za iste artefakte.

Slikovni rezultat za race for the galaxy alien artifacts explore orb

Istraživanje Orba

Postoji ograničen broj kartica Orba, ovisno o broju igrača, i kada se sve potroše, time se stječe još jedan uvjet za završetak igre na kraju runde. Same kartice Orba na kojima je ucrtan labirint hodnika su nam bile zgodne, pa tako imate zidove, energetske barijere kroz koje možete prolaziti samo ako posjedujete određenu vojnu moć, komore sa artefaktima na koje se postavljaju odgovarajući žetoni, tzv. skočne cijevi koje omogućuju da prijeđete s jednog kraja Orba na drugi…

Nove kartice Orba se mogu postaviti na prethodno postavljene, tako da se međusobno i preklapaju, a ne samo dodiruju, čime se može temeljito promijeniti labirint Orba, ali pravila slaganja kartica Orba su dosta komplicirana, i puno vremena prođe dok u svom potezu smišljate kako ih optimalno postaviti tako da pomognete sebi, a otežate protivnicima.

Artefakti

Kretanje istraživačkih timova je ograničeno, najviše za 4 polja u jednom potezu, a svaki igrač počinje sa jednim timom odnosno figuricom, ali oboje se može povećati kada postavite određene kartice razvoja ili prikupite određene žetone sa tom moći. Žetoni artefakata koje prikupljate su itekako korisni jer osim bodova na kraju igre, donose i jednokratne bonuse koji se mogu koristiti u svim fazama igre, na primjer manja cijena razvoja, postavljanja svijetova i sl. Iznenađujuće je koliko su nakupljeni artefakti zbog bodova na kraju igre dosta moćni.

Dojam igre u dvoje

Ono što smo primjetili u igri udvoje je, kada postavljamo kartice Orba, i žena i ja smo gradili svatko svoj dio Orba i tako smo se udaljavali jedno od drugog bez nadmetanja za iste resurse. Naravno, postoje i izuzeci od toga, primjerice kada mi je žena preko skočne cijevi došla u moj dio hodnika i ispred nosa mi preotela žeton, ili kada sam dobio drugi tim kojeg sam postavio na ženinom dijelu Orba. Vjerujem da je u igri sa više igrača daleko veća gužva i više nadmetanja za vrijedne artefakte.

Ignorirati ili istraživati Orb?

Tek nakon što se odigraju navedene akcije u Orbu, dalje slijede normalne faze kao u osnovnoj igri. Igra sa Orbom donosi i nove dvojbe, svako istraživanje i skupljanje potencijalno korisnih žetona u Orbu vas košta neke druge faze kojom biste možda pokušali jačati svoju civilizaciju kao i u osnovnoj igri. Dojam je kao da igrate dvije različite igre, a u jednoj rundi, tijekom biranja fazi, se možete odlučiti samo za jednu od njih.

Simpatično, ali…

Iz opisanog je očito koliko je sam koncept igre promijenjen, a uz sve to sada nam treba i veći prostor za igru, jer uz kartice koje polažete, imate Orb koji se zna širiti u nepredviđenim pravcima, pa nam je sve nekako stisnuto na našem stolu tako da smo se preselili na pod.

Ženi i meni je ovaj dio proširenja na kraju ispao simpatičan, možda i zato što nismo imali prevelika očekivanja nakon tolikog pljucanja po njemu, ali moram priznati, zbog znatno povećanog trajanja i složenosti igre, Orb će nam puno rjeđe dolaziti na stol, a vjerujem da se većini igrača ovaj dodatak jednostavno neće svidjeti.

Ipak,  zbog novih igraćih kartica zaista vrijedi nabaviti ovo proširenje, a Orb, ako vam se uopće neće svidjeti što je lako moguće, uvijek možete ignorirati (ili reciklirati). Na kraju, kada zbrojim sve dobre i manje dobre strane ovog proširenja, dajem mu ocjenu 7.