U svojoj recenziji Carcassoneea opisao sam kako se ženi i meni jako svidjela igra, pa smo nakon nekog vremena došli u iskušenje da je dodatno začinimo nekim proširenjima koja na neki način nadograđuju ili mijenjaju osnovnu igru. E sad, Carcassonne posjeduje mnoga proširenja, velika i manja, te neka fanovska i prigodna, i lako se možete pogubiti dok istražujete koja bi vam proširenja najbolje legla. Kako su upravo tzv. velika proširenja, kojih zasad ima ukupno devet, najpopularnija i kod nas najlakše nabavljiva, na njih ću se i osvrnuti u ovom trodijelnom pregledu za kojeg se nadam da će pomoći novim ljubiteljima Carcassonnea.
Par kratkih napomena, kako su sva ova proširenja kod nas najlakše dostupna prije svega na njemačkom jeziku, iz tog razloga sam i zadržao naslove na njemu, uz prijevod na hrvatski jezik. Također uzmite u obzir da je igra zajedno sa proširenjima likovno redizajnirana, pa ako mislite da će vas to miješanje starih i novih pločica bosti u oči tijekom igre, bolje da obratite pozornost da li igra i proširenja pripadaju istoj seriji dizajna.
1. proširenje Wirtshäuser und Kathedralen (Gostionice i katedrale)
Svi se kunu u ovo proširenje kao jedno od dva obavezna koja morate nabaviti, a premda nama osobno nije među prvim favoritima, moram se složiti da je izvrsno proširenje. Proširenje dodaje nove pločice, figurice za 6.-og igrača, i po jednu veliku figuricu za svakog igrača. Ta velika figurica se postavlja po istim pravilima kao i obične figurice, ali vrijedi kao njih dvije, pa je jako korisna prilikom pokušaja neprijateljskog preuzimanja strukture ili obrane od istog.
Što se tiče seta figurica za 6.-og igrača, smatram da je već sa 4 igrača poprilično kaotično igrati, i po meni ovaj dio proširenja neće donijeti nikakvu dodatnu vrijednost izuzev toga da eventualno možete odabrati sivu boju kao svoju.
Vrijedan dodatak su dvostrane pločice za bodovanje 50/100 jer, pogotovo udvoje i sa raznim uključenim proširenjima, postalo nam je teško pratiti na bodovnoj traci koliko smo bodova prešli.
Među 18 novih pločica, koje daju novu vizuru krajolika, uključeno je i 6 pločica sa krčmama uz ceste, te 2 pločice sa katedralama u gradu, a koje donekle mijenjaju sustav bodovanja iz osnovne igre:
- Krčme – ako su završene ceste kraj kojih se nalaze krčme, one se dvostruko boduju, ali ako se pak ne završe do kraja igre, ne ostvaruju se nikakvi bodovi.
- Katedrale – one pak završenom gradu daju 3 boda po pločici, pa izgradnjom jednog velikog megapolisa može se natući popriličan broj bodova, ali kao i kod cesta sa krčmama, ako se takvi gradovi ne završe, nema ni bodova. Gradovi sa katedralama su često u našim igrama bili poprište velikih bitki za pokušaje uspostavljanja kontrole nad njima, ali isto tako smo znali i pribjegavati pokušajima namjerne destrukcije u slučaju protivnikove kontrole nad njima, namjerno ga proširujući tako da ga protivnik ne uspije završiti do kraja igre.
I krčme i katedrale su nam se jako svidjele, jer su nam jednostavno, ali učinkovito promijenile dinamiku igre. S jedne strane htjet ćete sebi ovim pločicama skupiti što više bodova, a s druge strane ćete pokušati spriječiti protivnika da se ne razmaše takvim strukturama bilo blokiranjem istih ili pokušajima preuzimanja.
U svakom slučaju ovo je zgodno proširenje koje bez nepotrebnog kompliciranja minimalistički nadograđuje osnovnu igru, i vjerojatno će se mnogima kojima se sviđa osnovna igra, jako svidjeti i ovo proširenje.
Naša ocjena: 9/10
2. proširenje Die Händler & Baumeister (Trgovci i graditelji)
Ovo je pak drugo obavezno proširenje u koje se svi kunu, a i ženi i meni je jedno od dva najdraža, pa kad god biramo koja ćema proširenje uključiti u igru, ovo bez ikakve dileme ulazi u najuži izbor. Inače sa ovim proširenjem dolazi i vreća koja može služiti za izvlačenje pločica, i mi je uvijek koristimo jer smo primjetili da postoji lagana razlika u nijansama boja pozadine pločica iz osnovne igre i različitih proširenja, tj. primjetila je moja žena što je opet dovelo do rasprave o navodnom muškom sljepilu za boje.
Trgovačka roba – Od 24 vrlo lijepe pločice, čak njih 20 u gradovima sadrži jednu od tri vrste robe (bačve vina, žito i svila). Znači jako je puno pločica gradova i to vrlo maštovito oslikanih, a kada netko položi pločicu kojom završava grad koji sadrži takvu robu, dobiva žetone sa tom robom u svoju zalihu. Tko na kraju igre skupi najviše žetona određene vrste robe, dobije 10 dodatnih bodova, što je unijelo nove elemente kalkuliranja hoćemo li završiti grad koji je zaposjeo protivnik, i omogućiti mu da ostvari bodove za taj grad, ali ćemo zauzvrat dobiti robu iz tog grada.
Graditelji – Oni su po nama najjače i najdraže figurice u Carcassonneu, jer kada ih postavimo na grad ili cestu koju trenutno posjedujemo, svaki put kada prvom izvučenom pločicom širimo te strukture, odmah izvlačimo dodatnu pločicu, što ujedno znači i pločicu manje za tvog protivnika. Vrlo su zgodni za širenje megapolisa i cesturina i još više je gušt ako se protivniku uspije na neko vrijeme blokirati takve strukture pa im graditelji postanu neupotrebljivi, dok svojim graditeljem nesmetano i neprestano berete dodatne pločice.
Svinje – Ona nam je jedini element iz proširenja koji zapravo rijetko uspijemo iskoristiti. Nije loša, ali… stvar je u tome što je previše statična, jer se postavlja uglavnom samo jednom tijekom igre, gdje i ostaje do kraja igre i završnog bodovanja. Kažem uglavnom, jer ako se ovo proširenje kombinira sa nekim drugim proširenjima, svinja se može i vratiti u zalihu te iskoristiti za ponovno postavljanje, na primjer zmaju iz 3. proširenja je svinja jednako slasna kao i čovječuljci, a i štala iz 5. proširenja čini seljake, a time i svinju dinamičnijima.
Može se postaviti samo na polje sa vlastitim seljakom te daje dodatni bod za svaki grad koji je opskrbljen za tim poljem što može donijeti lijep broj bodova, mada ne previše, pa je važno kada je i gdje postaviti.
3. proširenje Burgfräulein & Drache (Djeva i zmaj)
Ovo je pak naše drugo od dva najdraža proširenja, dok će ga drugi uredno popljuvati. Kako sam primjetio, mnogima sviklim na urednu igru se ne sviđa element destrukcije koju unosi zmaj, te općenito fantasy element, ali eto, ovo nam je bilo prvo proširenje koje smo nabavili uz osnovnu igru i zaista nam se sviđa. Uz to dodaje element podmuklosti tijekom igre prilikom uvaljivanja zmaja u protivnikovo dvorište, kao i frustracije kada zmaj gladno gleda tvoje figurice sa susjedne pločice.
Za početak, ovo proširenje dodaje čak 30 pločica u igru, daleko najviše od svih ostalih proširenja. A te pločice su nam baš lijepe, i ima svega unutra, i vulkana, i portala, i djeva u kuli…
Djeva u kuli – Postoji 6 pločica djeva u kuli i kada se postavi na grad, može se, umjesto postavljanja svoje figurice na tu pločicu ukloniti nečija već postojeća figurica iz grada, naravno, uglavnom protivnikova. Koliko mi je puta znao pasti mrak na oči kada bih se nadmetao sa ženom za neki grad, te žena izvuče jednu takvu pločicu i hop, ode moj vitez iz grada. Ili kada na miru samozadovoljno gradiš svoj grad, bez protivnika u njemu, i opet žena izvuče jednu takvu pločicu te završi moj grad i usput mi izbaci viteza tako da ne ostvarim bodove za isti. Ovaj element u igri je vjerojatno i najzločestiji, zmaju usprkos.
Portali – 6 pločica portala omogućuje da umjesto postavljanja figurica na ove pločice, njih sada možete postaviti na bilo koju drugu nezavršenu i nezauzetu strukturu bilo gdje u igri. Rijetko nam je izvanredna sposobnost takvih pločica bila neiskorištena, pogotovo ako je zmaj prije toga poharao krajem.
Vila – Naizgled sitna, ali višestruko korisna. Postavite je na pločicu sa svojom figuricom, zmaj ne smije ni kročiti na tu pločicu. Ako uspijete dočekati red sa vilom u svom vlasništvu, tj. na pločici sa vašom figuricom, dobijete bod taj krug. Možda zvuči malo, ali još pamtimo partiju kada sam ženu pobijedio za svega jedan jedini, tzv. “vilinski” bod. Još bolje, ako uspijete dočekati red sa vilom u svom vlasništvu, i istodobno završiti strukturu u kojoj se nalazi figurica koju štiti vila, dobijete dodatna 3 boda.
Zmaj – Postoji 6 pločica vulkana i svaki put kada se postavi u igru, na njega se stavlja zmaj koji zlokobno miruje. Još kada se zmaj rano pojavi u igri kada je malo pločica u igri, a već prekrcano figuricama… naravno da ćete smjestiti zmaja što dalje od svojih figurica odnosno kraj protivnikovih figurica.
Postoji još 12 pločica sa ucrtanim zmajem i svaki put kada se postavi u igru, zmaj se pokrene. Svaki igrač naizmjenično pomiče zmaja sa pločice na pločicu (nikad istu!) sve dok se zmaj ne pomakne ukupno 6 pločica ako je moguće. A pritom usput uklanja sve figurice koje zatekne na pločicama kojima se kreće.
Bez ovog proširenja znalo nam se desiti da zarana ostanemo bez figurica u zalihi jer smo ih sve već postavili u igru grebući se za svaku strukturu, ali kada zmaj visi za vašim vratom, stalno strepite kada će se pokrenuti, pa umjesto postavljanja novih figurica na izvučene pločice otimate se za vilu da zaštitite barem jednu svoju figuricu za slučaj da se zmaj pokrene. A definitivno nema goreg osjećaja nego kada prilikom pokretanja zmaja osobno vodite zmaja ravno na pločicu sa svojom figuricom. Začudo, rijetko ali ipak, zmaj zna biti i koristan za uklanjanje vlastitih figurica koji su zaglavili u glupim situacijama pa dolazi do obrata gdje primjerice žena uporno pokušava zmajem pojesti svoju figuricu na besmislenom položaju a nema više drugih na zalihi, dok ja uporno odvlačim zmaja od njene figurice.
Koliko god da nam je ovo proširenje zabavno dok igramo udvoje, ono ipak više dolazi do izražaja kod više igrača, posebice kod pomicanja zmaja, a kada se polje igre poveća i figurice više rasprše, sam zmaj više nije toliko opasan premda zna biti neugodan. Uglavnom, ovisno o tome koliko volite element destrukcije u igri, ovo proširenje mrzite ili volite.
- Carcassonne Maps (recenzija) Autor: Nenad Grgurić
Autorova ocjena: - Proširenja za Carcassonne (Dio 3/3) (recenzija) Autor: Nenad Grgurić
Autorova ocjena: - Proširenja za Carcassonne (Dio 2/3) (recenzija) Autor: Nenad Grgurić
Autorova ocjena: - Kontrarecenzija: drugačiji pogled na Carcassonne – evolucija od obiteljske do ratne igre (recenzija) Autor: Nenad Grgurić
Autorova ocjena: - Igrali smo: Carcassonne (recenzija) Autor: Žarko Pintar
Autorova ocjena: - Carcassonne (opis igre)