Legendary Encounters: An Alien Deck Building Game

Moj prvi susret sa osmim putnikom

Kada bih morao birati najupečatljiviju filmsku scenu, to bi definitivno bio onaj trenutak sa Johnom Hurtom kada se odjednom počne tresti u blagovaonici svemirskog teretnjaka i ostali likovi ga pokušavaju obuzdati, a onda mu prsne utroba iz koje izgmizi malo zastrašujuće čudovište. Mnogi će prepoznati kultnu scenu iz filma Alien snimljenog 1979. godine, premda će se neki možda sjetiti i parodije te scene u filmu Spaceballs (1987). Sama originalna scena je ostavila tako jak dojam na mene jer sam na nju naletio sasvim slučajno. Bio sam klinac kad sam slučajno uletio u dnevnu sobu baš u trenu kada je ta scena bila prikazana u jednoj televizijskoj emisiji, taman prije ručka (vjerujem da bi to danas bilo nezamislivo). Još se živo sjećam meni omiljenih špageta pripremljenih za taj ručak, ali nakon onog upravo viđenog nisam imao nimalo apetita. Tada nisam imao blage veze o kojem je filmu riječ, no svejedno sam ostao fasciniran i tek puno kasnije, kada se pojavio Alien 3 u kinima, počeo sam detaljnije upoznavati cijelu tu filmsku franšizu, pa danas prva četiri filma o Alienima zauzimaju počasno mjesto u mojoj video kolekciji. Kako ovo ipak nije recenzija o filmovima, red je da vam konačno predstavim igru utemeljenu upravo na tim filmovima.

Legendary Encounters je deck building igra što znači da, tipično za ovu vrstu igara, počnete sa osnovnim setom kartica koje koristite za neki učinak u igri ili njima prikupljate nove i jače kartice čime dalje gradite svoj kup kartica. Najpoznatiji predstavnik takvog žanra igara, ujedno igra koja ga je prva definirala, a kunu se da je i dan danas najbolja u njemu, je popularni Dominion iz 2008. godine. U međuvremenu je izniknuo čitav niz deck building igara, a u želji da upotpunim svoju kolekciju jednom takvom igrom, izbor je pao, prvenstveno zbog teme, na Legendary Encounters od izdavača Upper Deck koji je objavio još nekoliko Legendary naslova kao stvorenih za nostalgičare (Marvel, Predator, Firefly, Buffy the Vampire Slayer…)

Čitajući komentare o ovoj igri, čini se da sam imao sreće što nisam prvi vlasnik iste, jer igra ima 600 kartica ali one ne dolaze posložene, pa bi prvi vlasnici morali utrošiti kojih sat ili dva samo na sortiranje kartica, čemu sigurno nije pomoglo što sa igrom ne dođu i upute za sortiranje kartica, kao ni činjenica da sve kartice imaju istu pozadinu, a imena kupova kojima pripadaju, na njima su ispisana sitnim slovima. Iako sam bio pošteđen toga, premda imam tu karakternu crtu da bih čak uživao u tome, sve ovo napominjem isključivo zato što je to mnogima bio glavni nedostatak igre. Što se tiče kvalitete komponenti, kartice su mi ok, ali s obzirom da tu ima puno miješanja i posljedično tome dolazi do habanja, sve sam ih ipak zaštitio protektorima. S druge strane volim igraću ploču koja je nekakva neoprenska podloga, premda pomalo izdužena i zbog toga mi se čini moguće nepraktična ako igra maksimalan broj igrača koji se postave oko te ploče. Primjerice kada žena i ja igramo, sjedimo jedno uz drugo nasuprot ploči.

Isprva me je iznenadilo kad sam na kutiji vidio da je igra namijenjena za dob stariju od 17 godina pa sam to pogrešno i pomalo u strahu pripisao kompleksnosti igre, ali pravi razlog tome je što su na pojedinim karticama te na samoj igraćoj ploči prikazane neke eksplicitne scene poput one opisane na početku ove recenzije. Danas su očito drugačija vremena jer sam do te dobi najmanje dvaput odgledao dosad snimljene filmove o Alienima.

Jednostavna pravila

Pravila su zapravo vrlo jednostavna i svode se  na ranije opisane značajke deck building igara pa mi je trebalo svega 10-ak minuta da ženu uvedem u ovu igru pa da odmah počnemo igrati. Legendary Encounters je kooperativna igra gdje se igrači zajedno bore protiv Aliena, a postoji 4 scenarija koja odgovaraju radnji i likovima iz prva 4 filma o Alienima. U jednom tipičnom scenariju igrači moraju riješiti tri cilja po redu, gdje se zadnji cilj obično odnosi na eliminaciju glavnog neprijatelja po nekim specifičnim uvjetima, pa postoji kup kartica košnice sastavljen od tri mini kupa posloženih jedan na drugi, a koji odgovaraju samim ciljevima, i naravno, svaki sljedeći mini kup sadrži sve opasnije kartice. Sami scenariji su super jer, osim što prate radnju filmovu što je prava poslastica za fanove, usprkos međusobnim sličnostima svaki od njih uspijeva pružiti specifično igraće iskustvo.

Na početku igračeve runde prvo kartica košnice neotkrivena ulazi u igru u određenu prostoriju, eventualno gurajući prethodno izašle kartice u ostale prostorije prema naprijed i to lijepo dočarava šunjanje nečeg nepoznatog oko vas, sve dok kartice konačno ne dospiju u borbenu zonu… Premda se kup košnice većinom sastoji od kartica aliena i drugih neprijatelja, sadrži i neke elemente potrebne za ostvarivanje određenih ciljeva, katkad i neke prijateljske likove, te razne događaje koji vam nanose teškoće i dodatno zakompliciraju igru, Ne znate točno koje kartice ulaze u igru pa pokušavate pretražiti prostorije po kojima se one kreću  prije nego uđu u borbenu zonu kada se automatski otkrivaju jer to obično nije dobra stvar, npr, neprijatelji koji dospiju u nju su puno opasniji i sl. No svejedno, čak i kada pretražujete prostoriju tražeći neke predmete možda pokrenete neke opasne događaje, i to sve lijepo pojačava napetost tijekom igre.

Igrači počinju igru sa osnovnim setom kartica običnih marinaca prašinara, a tijekom igre svoj kup mogu nadopunjavati karticama likova iz pripadajućih filmova. Kartice imaju dvije osnovne sposobnosti – napad i novačenje. Vrijednost napada jedne ili više kartica koristite za skeniranje prostorija odnosno otkrivanje kartica košnice u istima te za napad na okrivenog neprijatelja sukladno traženoj vrijednosti, dok vrijednost novačenja koristite da svoj kup kartica nadopunjavate novim karticama, te eventualno za neke druge učinke. Često bude važno kojim redoslijedom odigravate kartice kada ste na potezu, jer neke kartice povlače učinke temeljene na prethodno odigranim karticama u ovom potezu. Neiskusan u deck building igrama, isprva sam grabio sve moguće kartice, dok nisam shvatio da nije važno imati najveći kup kartica, već se trebam specijalizirati za neke učinke koje lakše mogu postizati tijekom igre.

Ružne smrti

Tu su još i kartice ozljeda, pa kada vas neprijatelji napadaju tijekom igre ili to uzrokuju neki drugi događaji, morate povući određen broj takvih kartica koje prikupljate uz kartice vašeg lika, pa ako je ukupna vrijednost takvih kartica jednaka ili veća od vrijednosti zdravlja naznačenog na kartici vašeg avatara kojeg inače izabarete na početku igre, umirete i za vas je igra gotova. Većinom se te ozljede mogu izliječiti, a neke čak i izbjeći sposobnošću nekih kartica likova koje prikupljate u vaš kup kartica. Dok su neke ozljede bezopasne ili uzrokuju laganu štetu, a neke vrlo razorne, postoje i neke ozljede koje vas možda ne ranjavaju, ali su svejedno neugodne zbog drugih učinaka (npr. morate ukloniti kartice iz svog kupa i sl.).

Možda i najneugodniji način da stradate je kada facehugger iskoči pred vas, znate, ono malo čudovište sa snažnim krakovima koje vam se zalijepi za lice i pokušava implantirati malog aliena u vas. Ako ne uspijete srediti facehuggera, uspio vam je implantirati taj užas i time u svoj kup dodajete njegovu pripadajuću karticu. Neprijatelji vas više ne napadaju jer osjećaju da u vama raste pripadnik njihove rase, ali sada odbrojavate do trenutka kada ćete iz kupa izvući tu karticu jer ako ne nađete način da je nekako uklonite, tada se doslovno odigrava scena opisana na početku recenzije čime je igra za vas gotova.

Ti faktori eliminacije igrača bi možda mogli zasmetati nekim igračima, pogotovo ako jedan igrač ima takvu grdu sreću da mu se poklope kartice zbog kojih rano ispadne iz igre. Premda se pobjeda postiže tako da barem jedan preživjeli do kraja igre uspije postići sva tri cilja, postoji i opcionalno pravilo “sve ili ništa” predloženo u pravilniku iz proširenja gdje, ako jedan igrač pogine, igra odmah završava porazom cijelog tima. Osobno ne vidim potrebe za tim, jer izvorno pravilo mi bolje dočarava atmosferu iz filmova gdje broj preživjelih rapidno opada kako se bliži kraj filma. Recimo i sam sam zaginuo, ali svejedno sam i dalje napeto promatrao daljnji tijek partije pitajući se hoće li moja žena uspjeti završiti igru s obzirom da je u njenom kupu negdje bila umetnuta kartica chestburstera koja je čekala svoj “John Hurt trenutak”.

Nelijepa umjetnost

Kada sam ženi pokazivao igru, njezin prvi komentar je bio “kako su ružni crteži!“. Osobno sam navikao na takve stripovske crteže pa ne bih baš dao komentar poput ženinog, ali priznajem da ni meni umjetnost u igri nije nešto, te iako mi se sviđa što ilustracije dočaravaju situacije u filmovima, ipak neki meni dragi filmski likovi ispadaju vrlo neprepoznatljivo. Inače poštujem osobni izbor ilustratora i izdavača, ali da je po meni moglo bolje, je.

Težina igre

Igru sam dosad igrao solo i sa svojom ženom, a raspitujući se o ovoj igri, naletio bih na primjedbe da je igra lakša za manji, dok je preteška za veći broj igrača, jer u potonjem slučaju kartice košnice jako brzo nadiru u igru, a da nitko od igrača ne stigne izgraditi donekle respektabilan kup kartica. Težina igre se inače određuje pripremom kupa kartica košnice, ali u pravilniku proširenja za ovu igru nalazi se shema pripreme kupa ovisno o broju igrača, što igru sa manjim brojem igrača čini težom, a igru sa većim brojem nešto lakšom, što smo odmah i primijenili. Srećom ta shema se može naći i bez potrebe za kupovinom proširenja pa preporučam da se ista odmah primijeni.

Sudbina alfa igrača

Dosta sam igrao solo, i to uglavnom dobro funkcionira, ali postoje neke kartice za koordinaciju koje privremeno možete ustupiti drugim igračima kako biste mu pomogli u napadu i regrutaciji kad je na njega red, a čiji puni efekt je ipak okljaštren u solo igri, premda se opet u pravilniku proširenja nalazi varijanta kako možete koristiti ove kartice u solo igri, ali i dalje je svejedno igra bolja sa više igrača gdje neke učinke kartica koje posjedujete, možete primijeniti i na druge igrače, npr. za već navedenu koordinaciju, liječenje i sl. Moguće je da se varam i da smo žena i ja stvarno uspjeli doseći takvo stanje svijesti, ali u ovoj igri nam se činilo da je utjecaj alfa igrača koji određuje poteze cijelom timu jako smanjen, možda i zbog toga što svaki igrač upravlja svojim kupom kartica, ali isto tako igra je vrlo taktička i često igrač koji je na potezu, ovisno o karticama koje ima u ruci, mora reagirati na trenutno stanje što često bude suprotno prvotnim zamislima, pa mu je zato važno isplanirati strategiju čime će graditi svoj kup kartica. Ako nije ni to dovoljno, može se uvijek potencijalne alfa igrače podsjetiti na sudbinu alfa likova u filmovima sa stavom “držite ih za nosnice dok ih šutam u guzicu”, a na kraju bi potrajali koliko i keks u rukama moje kćeri.

Reigrivost?

S obzirom da postoje samo 4 uključena scenarija, isprva se možda čini da igra ima nisku reigrivost, pa kada jednom uspješno završite neki scenarij, možda nećete imati želje da ga ponovo prođete. Čak i ako ne uračunamo proširenje kojeg isto posjedujem, meni osobno je ista dovoljno visoka. Za početak možete birati između više avatara za vaš lik, svaki sa svojim sposobnostima. Također postoji nekoliko kupova kartica uključenih u igru, tu su košnica, likovi i ozljede, i igra dosta varira ovisno o tome kako i kada se te kartice pojavljuju, te možete dodatno podešavati težinu igru tako da sa svim tim svaki put isti scenariji drugačije odigrate. I kako je već spomenuto, uvijek možete međusobno pomiješati elemente različitih scenarija premda mi je, kao obožavatelju tih filmova, čudno gledati likove i tijek radnje iz jednog filma smještene u ozračje drugog filma i sl. Kada prvi put igrate određeni scenarij, isprva vam nije najjasnije kako trebate ostvariti neki navedeni cilj, ali sve se otkrije kako igra teče, pa u sljedećim igranjima istog scenarija se neminovno gubi taj element iznenađenja, i to je meni možda jedina prava mana igre, premda je ona i dalje zabavna i izazovna.

Igra inače posjeduje i druge module koje, iako ih nisam koristio, bi bilo red spomenuti. Primjerice igrači čiji likovi umru od prsnuća utrobe usred proboja izleglog aliena, za ostatak igre mogu preuzeti ulogu aliena koji se bore protiv preostalih preživjelih likova. Tu su i kartice agende gdje jedan lik može igrati skrivenog izdajnika, a ako posjedujete i druge igre istog izdavača, možete ih međusobno kombinirati. Kako sam naletio na podijeljena mišljenja o tim modulima, u svakom slučaju ne bih se zaletio i nabavljao igru samo zbog njih, ali srećom mi je igra dovoljno izazovna i bez toga.

I na kraju, kome je namijenjena igra?

Iako se čini da je igra namijenjena prije svega za obožavatelje filmova na kojima je temeljena igra, i oni bi definitivno mogli uživati u ovoj igri, ipak to ne isključuje i druge igrače, poput primjerice moje žene koja, premda je i sama svojedobno odgledala te filmove, odavno je zaboravila njihovu radnju pa je njeno znanje o alienima ostalo samo na tome što oni jesu (i usprkos tome smo se ipak vjenčali), ali igra joj je, usprkos njenoj umjetnosti, svejedno jako zabavna i napeta.

Legendary Encounters je također u međuvremenu dobio izvrsno proširenje čime je dodatno pojačana reigrivost igre, ali o tome u nekom drugom članku.