Igrali smo: Village

Ove godine prestižnu njemačku nagradu za najbolju napredniju društvenu igru Kennerspiel des Jahres dobila je igra Village. Naravno, kako nas je zanimalo što se to tako dobro skuhalo kada je dobilo ovakvu nagradu pohitali smo je i nabaviti kako bi dobili vlastiti sud o igri. Bez daljnjega, igra je odlična, ali nije na nas ostavila toliko odševljenje kao prošlogodišnje nagrađeni 7 Wonders! Pogledajmo u ovoj recenziji što nam ova igra dobroga (i lošega) donosi.

Kutija i pribor igre

Igra dolazi u čvrstoj i teškoj kutiji standardne veličine prilično lijepo oslikanoj motivom jednog standardnog sela. Ista, nažalost ne ostavlja takav dojam unutra, jer umjesto plastičnih pregrada gdje bi se mogle lijepo smjestiti sav potreban drveni i kartonski pribor dočekuje nas tek jedna kartonska pregrada. Doduše, izdavač je priložio dovoljan broj praznih plastičnih vrećica, pa je time donekle riješen problem sortiranja pribora u kutiji.

village-board.jpg Od pribora tu nas prvenstveno dočekuje velika, lijepa i čvrsta igrača ploča koja ocrtava sve bitno u selu, kao i van njega. Svaka čast na dizajnu ploče, kojoj idu u prilog i shematski crteži izvršavanja akcija. Uz ploču u igri imaju i vrlo važan faktor farme. Svaki igrač ima svoju farmu s koje igračeva obitelj i započinje igru i na kojoj uzgajaju pšenicu za vlastite potrebe. Ako se malo zagledate shvatiti će te da je farma duhovito oslikana nekim karakterističnim motivima. Tu su i kartonske pločice koje jasno opisuju postavku igre za 2, 3 i 4 igrača, kao i proces koji je potrebno izvršiti na kraju kruga igre – crkvenu misu.

village-3.jpg Kartonski dio pribora čini ponešto žita, novčića, kupaca za sajam i raznih dobara koja se mogu izgraditi/uzgojiti u nekom od obrta. Ipak, glavninu pribora predstavljaju drvene figurice (meeplovi) članova obitelji pojedinog igrača (po njih 11), markeri,  4 svećenika te veliki broj raznobojnih kockica utjecaja i kuge. Tu su i dvije platnene vrećice za nasumična izvlačenja pribora.

village-pribor.jpg Ovdje moramo pripomenuti još jednu zamjerku. Naime, kako svi čovječuljci moraju biti označeni brojevima od 1 do 4, a koji predstavljaju generaciju u obitelji, prije igre treba na njih 44 zalijepiti obostrano brojke generacija. Naljepnice su male i tijesno pristaju na drvene čovječuljke, pa je sve skupa prilično pipljivo za napraviti. Očito nije bilo moguće u tvornici odštampati te brojeve na figurice, pa se pristupilo ovakvom rješenju.

No, unatoč tome, sav pribor je vrlo lijepo oslikan i cijela ikonografija zaista dobro paše u ambijent kojeg igra opisuje.

Dojam igre

Eh sada ono najbitnije – sama igra. Na samom početku valja reći da iako se u igri ima što raditi, sama mehanika nije kompleksna i vrlo brzo uđe pod kožu. Ima tu i tamo pokoji nedostatak, pa igrač lako zaboravi napraviti neku nužnu stvar, ali ništa strašno.

Uglavnom, igra je reklamirana kao jedna od onih koja  uvodi inovativnu mehaniku u dosadašnji stil igranja ovakvih igara. Kod Villagea je to pojam vremena koje utječe na život vaših članova obitelji, odnosno vaših čovječuljaka s kojima igrate. Ovo definitivno uvodi jedan novi sloj u igranje o kojem morate voditi računa pri taktiziranju, ali nas nije baš tako osupnuo koliko se to najavljivalo.

village.JPG Cijeli smisao igre najbolje će te i sami dokučiti ako malo opišemo kako sve to skupa ide: Igrači počinju igru sa svoja početna četiri člana obitelji prve generacije (čovječuljci s brojem 1 na sebi) koji se nalaze na farmi igrača. Na početku kruga postave se kockice utjecaja na određena akcijska polja, nasumce ih izvlačeći iz zelene vrećice. Nakon toga igrači rade poteze počevši od igrača koji ima oznaku Početnog igrača.

Kada je igrač na potezu on mora uzeti jednu kockicu utjecaja s akcijskog polja  (što se u žaru igre lako zaboravi), te može (ali i ne mora) izvršiti akciju. Ako na određenom akcijskom polju više nema niti jedne kockice utjecaja onda se ta akcija može izvršiti samo ako igrač kod sebe ima tri istobojne kockice utjecaja kojim plaća izvršenje takve akcije. Izvršavanje akcija upravo je i najbitniji dio igre jer taktizirajući s radnjama i s kojom generacijom čovječuljaka te radnje vršite skupljate bodove prestiža koji su i kriterij za pobjedu. Akcija koje igrači mogu izvršavati na ploči ima sedam, pa ćemo ih ovdje pomalo i opisati:

  1. Žetva žita – Igrač s čovječuljkom na farmi može žeti žito s čime si priskrbljuje 2-4 vreće žita i sprema ih na farmu. Veći broj žita može dobiti ako ima kod sebe plug i konja ili vola. Žito se kasnije može pretvoriti u zlatnike, te za napredovanje u crkvenim krugovima. Žito je resurs koji ne donosi bodove.
  2. Obitelj – igrač ovom akcijom dobiva prinovu u obitelji, odnosno postavlja si na farmu novog čovječuljka 2., 3. ili 4. generacije, po redu kako ima u zalihi. Dakle, ovom akcijom igrač u igru postavlja nove čovječuljke, a također ih može preseliti sa sela (ploče) natrag na farmu ako mu je to potrebno zbog daljnje strategije.
  3. village-obrt.jpg Obrt – Obrt je složenija radnja kojom se dobivaju vrlo bitni resursi za daljnji napredak igre kao što su konji i volovi, plugovi, kola i svitci, te mljevenje žita od kojeg se dobiva novac. Niti obrt ne donosi direktno bodove prestiža. Posebna osobina obrta jest što se do ovih dobara može doći na dva načina:
    • Kupnjom – plaćate s određenim kockicama utjecaja koje se sakupili kroz poteze ili
    • Radom – to konkretno znači da ste postavili jednog svog čovječuljka u određeni obrt, platili vremenom njegovu izobrazbu, te također vremenom plaćate izradu određenog dobra. Bitno je znati procijeniti kada je dobro plaćati dobra kockicama utjecaja, a kada potrošnjom vremena jer upravo potrošnja vremena troši živote vaših članova obitelji i oni će, kada umru morati napustiti igru i preseliti se u knjigu seoskih kronika ili anonimni grob.
  4. village-sajam.jpg Sajam – Sajam je akcija koja se uvijek mora izvršiti kada se s njegovog akcijskog polja pokupi kockica utjecaja. Ovdje igrači jedan za drugim (kao u maloj podigri) mogu prodati svoja dobra koja posjeduju, a prema željama kupaca izraženim na pločicama kupaca. Štand na sajmu se plaća prolaskom vremena i jednom kockicom utjecaja. Prodaja na sajmu direktno donosi bodove prestiža.
  5. village-putovanje.jpg Putovanje – Neke članove obitelji možete uputiti u svijet, te će tamo putovati od grada do grada skupljajući određene nagrade (u vidu bodova prestiža, kockica utjecaja i novca). Svaki obilazak grada posebno se boduje na kraju igre, pa je dobro da vaš član obitelji proputuje što više gradova. Putovanje, naravno košta i to po tri razne kockice utjecaja, kola i prolaskom vremena. Dakle, ako vam je u stgrategiji putovanje oboružajte se s dovoljno kola i kockica utjecaja.
  6. village-vijecnica.jpg Vijećnica – Moguće je graditi i političku karijeru u vidu vijećnika. Vijećnici mogu napredovati u karijeri trošeći vrijeme, svitke ili kockice utjecaja. Svako napredovanje donosi i određene beneficije koje donose dobra, kockice utjecaja, pravo na početnog igrača ili bodove prestiža. Na kraju igre boduje se koliko ste vijećnika iz obitelji imali i na kojim položajima i to donosi bodove prestiža. Kako je bitno da vam čovječuljak u vijećnici doživi do kraja igre. mudro je tamo postavljati vijećnike mlađe generacije, jer u protivnom vijećnik umire prerano i vi gubite bodove koje je mogao donijeti njegov položaj na kraju igre.
  7. village-crkva.jpg Crkva – Slično kao u vijećnici, igrači mogu svoje članove obitelji poslati u crkvu, kako bi gradili karijeru kao svećenici i na kraju igre osvojili bodove prestiža. U tu svrhu igrači troše ili vrijeme ili kockice utjecaja kako bi jednog svog člana obitelji stavili u crnu vreću, te mu pružili mogućnost da bude izabran u crkvene krugove.

Igrači tako rade poteze sve dok se i posljednja kockica utjecaja ili kuge ne uzme s akcijskih polja. Uzgred, kockice kuge samo troše vrijeme igraču koji ih uzme, ali ako se nema tri iste kockice utjecaja kojima bi se spriječilo uzimanje kockice kuge, onda je to jedini način da se odradi akcija s polja na kojem je ostala samo kuga.

Kada se sve kockice s ploče uzmu dolazi se do posljednje akcije u krugu – crkvene mise. Na misi se iz crne vreće nasumce vade četiri figurice (u vreći se osim igračevih figurica stalno nalazi i 4 neutralna crna svećenika) i ako se izabere igračeva figurica ona se postavlja na crkvu. Ako igrač plati jedan novčić, onda se njegova figurica vadi iz crne vreće i postavlja na prvo mjesto u crkvi, neovisno o slučaju (mito i korupcije, je li? 🙂 ). Sada igrači, ako to žele, počevši od početnog plaćaju žitom napredak svojih figurica. Na svakoj misi igrač koji ima najviše svojih figurica u crkvi odmah osvaja po 2 boda prestiža, a ostatak ovisno o položaju u crkvenim krugovima na kraju igre i to po svakom svojem članu obitelji koji se tamo nalazi.

Kraj igre nastupa onog trenutka kada se u potpunosti ispuni knjiga seoskih kronika ili anonimno groblje s umrlim članovima obitelji igrača i tu dolazimo do zadnjeg začina u igri – balansiranjem s vremenom umiranja pojedinih članova.

Malo o umiranju

village-kronike.jpg Kako je baš umiranje članova obitelji koje igrač vodi nešto čime se ova igra diči kao svojim specifikumom red je da to opišemo malo podrobnije. Shvatili smo već kako igrač ima u svojoj obitelji figurica od 1. do 4. generacije, te ih u igru uvodi putem akcije Obitelj po redu generacija. Po istom takvom redu generacija figurice umiru svaki puta kada se zaokruži tijek vremena koje igrač troši na razne akcije u igri ili ako mu isto troši uzimanje kockice kuge. Igrač uvijek mora pokapati najstariju generaciju figurica koje ima u igri. Dakle prvo umiru oni s brojem 1, pa 2, 3 i na kraju 4. Svaki puta kada neka figurica umre, ona se postavlja na određeno mjesto u knjizi kronika ovisno o tome što je ta figurica u datom trenutku radila (bila na farmi, u obrtu, na putovanju itd.) i to samo onda kada u knjizi kronika još ima slobodnog mjesta. Ako je ta rubrika već ispunjena umrlim figuricama onda igrač svoju mora pokopati na anonimno groblje. Pogađate, figurice u seoskim kronikama na kraju igre donose dodatne bodove prestiža, a one na groblju ne donose ništa.

Ovaj dio mehanike igre tjera igrače da mudro i na vrijeme pokapaju svoje mrtve, jer će u protivnom biti prisiljeni pokopati ih anonimno. Naravno prebrzo trošenje vremena i pokapanje mrtvih donosi manje figurica u igri i manju mogućnost skupljanja resursa i bodova s raznih akcija.

Zaključak

Iz svega gore navedenog vidljivo je kako igra ima popriličnu širinu potrebnu za razvijanje određene strategije i taktiziranje kako bi se skupilo što više bodova prestiža.

Uz takvu širinu opcija, relativno malo vrijeme čekanja na potez, jer se potezi izvršavaju prilično brzo, a zbog ne prekomplicirane mehanike izvršavanja akcija, te uz ljepotu izrade pribora igre nije ni čudo da je osvojila ovako visoku nagradu.

Naša su očekivanja bila ponešto viša, jer su mehanika potrošnje vremena i umiranje figurica u igri bili pomalo pompozno najavljeni kao posebno inovativni, ali je ipak izostao onaj “wow” efekt kakav smo stekli igrajući 7 Wonders. Uz to, fluidnosti igre ne doprinosi početak kruga u kojem je potrebno svaki puta određeni broj kockica vratiti u vrećicu, promućkati je, pa iz nje iznova ih postavljati na ploču. Jednostavno, malo smeta.

No, ponavljamo bez daljnjega se radi o odličnoj igri koja će vas zaokupiti nemali broj puta s društvom oko stola, posebno ako ste ljubitelj Euro igara.

VEZANI ČLANCI: