Igrali smo: The Lord of the Rings: The Card Game

The Lord of the Rings: The Card Game ili LOTR:LCG je timska kartaška igra, što znači da igrači igraju zajedno protiv igre, a ne jedan protiv drugoga. LCG je skraćenica od Living Card Game i objasnit ću značenje tog pojma na kraju ovog teksta.
Igra je smještena u Tolkienov svijet u Međuzemlju. Koristi likove, lokacije i elemente iz knjige Hobit i trilogije Gospodar prstenova. Sama radnja je smještena u razdoblje od 17 godina između proslave 111-tog rođendana Bilba i dana kada Frodo napušta Shire sa Prstenom. Igrači će igrati sa Aragornom, Gimlijem, Legolasom, Faramirom i brojnim drugim poznatim likovima. Istraživat će Mrkodol i područje oko gornjeg toka rijeke Anduin, gdje će ih čekati orci, trolovi, pauci, goblini i brojni drugi neprijatelji.
Igra se sastoji od karata koje su bogate tekstom na engleskom jeziku. Često se dio teksta odnosi na neki element igre koji je teško prevesti na hrvatski jezik, pa će i ovaj tekst obilovati engleskim nazivima. Tokom igranja igrači koriste engleske nazive pa ih nema smisla prevoditi.

KUTIJA I PRIBOR

Igra dolazi u velikoj kutiji, koja se čini prevelikom. Otprilike trećina kutije je iskorišteno. Ostatak je pogodan za organizaciju karata u raznim kupovima i za spremanje brojnih proširenja koja su izašla nakon bazne igre. Igra se sastoji od preko 200 karata: 12 karata heroja, 120 karata za igrače, 80-tak neprijateljskih karata, 10 karata scenarija; oznaka za napredak, ozljede i resurse, te brojača ugroženosti (threat counters).Heroji
Sama kutija, pravila i karte su izvrsno oslikane. Vizualno se rijetko kome neće svidjeti. Vizualni identitet nije preuzet iz poznate Jacksonove ekranizacije nego je sasvim nov. Autori ilustracija su crpili inspiracije iz bogatih Tolkienovih opisa.
Karte i oznake su jako kvalitetne i nakon više od godine dana igranja se tek počinju nazirati znakovi trošenja.

TIJEK IGRE

Heroji i karte za igrače su podijeljeni u 4 sfere utjecaja: Leadership (vodstvo), Lore (znanje), Spirit (odvažnost) i Tactics (borbenost). Svaka sfera ima svoje prednosti i mane. Sfere utjecaja su bitne jer karte iz ruke se mogu platiti resursima samo pripadajućih heroja. Lore karte su najbolje u liječenju i dobivanju više karata u ruke. Spirit karte su najbolje u istraživanju i smanjivanju razine ugroženosti. Tactics karte su najbolje u direktnoj borbi. Leadership karte su dobre u svemu pomalo: veći prinos resursa, dobivanje više karata, u nekim pogodnostima u istraživanju.
U baznoj igri postoji samo jedna neutralna karta koja se može platiti bilo kojim resursima, a to je Gandalf kao saveznik.

Karte za igrače se dijele u 3 vrste: attachment (razni dodaci, oružja, obrane, trajna znanja), ally (saveznici) i events (povoljni događaji, u nekim slučajevima se može gledati na njih kao čarolije).
Neprijateljske karte, protiv kojih se igrači bore se dijele na 4 vrste: enemy (neprijatelji), location (lokacije), treachery (podmuklosti, tj. nepovoljni događaji i negativne čarolije), objective (to su karte koje mogu pomoći igračima ili ih moraju sakupiti za pobjedu).

U baznoj igri dolaze tri scenarija igranja, a svaki se sastoji od više karata. Te karte scenarija (quest cards) se sastoje od A i B strane. Na A strani najčešće pišu uvjeti pripreme tog koraka scenarija. Na strani B je bitniji dio, a to je minimalni broj oznaka napretka koji igrači moraju staviti na tu kartu da bi završili taj korak. Često na B strani piše dodatan uvjet ili više njih za igranje i rješavanje tog koraka.

Prvi scenarij težine 1 se zove Passage Through Mirkwood (Putovanje kroz Mrkodol). Ally karte tj. savezniciU njemu igrači nose poruku od kralja šumskih vilenjaka gospodarici Loriena. Thranduil (Legolasov tata) je zabrinut zbog rastuće prijetnje zla iz obližnjeg Dol Guldura i želi o tome obavijestiti Galadriel (Arwenina baka).
Drugi scenarij (težine 4) se nastavlja direktno na prvi. Zove se Journey down the Anduin (Spuštanje niz rijeku Anduin). U njemu su heroji uspjeli živi pobjeći iz mračne šume i pokušavaju na splavi pobjeći od opasne potjere iz šume predvođene opakim trolom.
Treći scenarij je najteži (težine 7). U Bijegu iz Dol Guldura (Escape from Dol Guldur) heroji istražuju područje oko zloglasnog dijela Mrkodola. Nekromancerove sile zarobe jednog heroja, a ostalima preostaje težak zadatak njegovog spašavanja.

Igraća površina se sastoji od područja za otkrivene neprijateljske karte (staging area), njihovog kupa i kupa za odbacivanje. Svaki igrač ima ispred sebe svoju igraču površinu sa herojima i saveznicima, kup svojih karata i kup za odbacivanje.
Igranje se sastoji od dva dijela. Prvi dio će početnici preskočiti, a to je izrada kupa karata tj. deck-building. Za ovaj dio je potrebno više puta odigrati igru i dobro upoznati sve karte. Početnici mogu uzeti predefinirane jednosferne kupove koji dolaze pripremljeni sa igrom zajedno sa pripadajućim herojima. Oni će im dobro poslužiti za upoznavanje karata, posebnosti svake sfere. Kasnije će igrači poželjeti raditi optimizirane kupove ili pak one koji su tematski povezani. Optimiziranje kupa se radi za svaki pojedini scenarij igranja pošto razni scenariji stavljaju igrače pred različite izazove. Tematski kupovi su prepušteni mašti igrača. Mogu se raditi po ključnim riječima na kartama (Rohan, Gondor, Dwarf, Warrior, Noble,…), po cijeni karata (recimo da su sve skupe ili sve jeftine) ili nečem drugome što se igraču sviđa.Events, attachments

Malo je pravila kojih se igrači moraju držati kod odabira karata za svoj kup. Ne smiju imati više od 3 heroja niti više od 3 karte istog imena u kupu. Sve ostalo je dozvoljeno. Tako igrači mogu probati igrati sa 3 heroja svaki različite sfere utjecaja te u kupu imati karte svih četiriju sfera utjecaja. To je potencijalno problematično jer se karte iz ruke moraju platiti resursima pripadajuće sfere (npr. Spirit karte se plaćaju resursima Spirit heroja). Najčešće se rade kupovi od dvije sfere. npr. u igri s 2 igrača, jedan igrač si napravi Lore-Spirit kup (dobar za liječenje, dobivanje karata i istraživanje tj. kup za potporu), a drugi igrač uzme karte sfera Leadership i Tactics (kombinacija za obranu i napad).

Drugi dio je samo igranje, tj. priprema scenarija i igranje po krugovima, a svaki krug ima 7 faza:

  1. resource (faza resursa): u njoj svaki heroj dobije po 1 resurs, a svaki igrač jednu kartu sa svog kupa.
  2. planning (planiranje): igrači kupuju saveznike i dodatke. Cijene su najčešće 1-3 resursa, a jače karte koštaju 4 ili 5, a samo su dvije karta cijene 6.
  3. quest (istraživanje tj. pohod): igrači šalju heroje i saveznike u istraživanje. Otkriva se jedna neprijateljska karta po igraču. Za uspješan pohod igrači moraju imati više snage za istraživanje (will power) nego što je ukupna razina prijetnje (threat strength) neprijateljskih karata u staging području. Na trenutnu kartu scenarija stavljaju broj oznaka napretka u iznosu viška uspješnog pohoda. Nakon neuspješnog pohoda, svi igrači podižu svoju razinu ugroženosti za manjak neuspješnog pohoda.
  4. travel (putovanje): igrači mogu otputovati na neku lokaciju, tj. maknuti ju iz staging area.
  5. encounter (sukobljavanje): prvo se igrači mogu sukobiti s neprijateljima po izboru, a neprijatelji se sukobljavaju po pravilima. Neprijatelji se sukobljavaju s igračima čiji je nivo ugroženosti jednak ili veći od nivoa prijetnje samog neprijatelja. Same borbe se odvijaju u slijedećoj fazi.
  6. combat (borbe): prvo neprijatelji napadaju igrače koji se brane herojima i saveznicima. Neprijatelji dobiju pojačanje u obliku shadow efekta sa karte koja im se pridruži sa kupa. Igrači mogu odabrati i nebranjen napad u kojem sva šteta tj. ozljede idu jednom od heroja. U tom slučaju je šteta shadow efekta jača. Igrači nakon toga napadaju neprijatelje preostalim herojima i saveznicima.
  7. refresh: priprema za sljedeći krug u kojoj se mijenja početni igrač. Sve karte pripremaju na spreman položaj (uspravno), a svi igrači dižu svoj nivo ugroženosti za 1.

Enemy Igrači mogu heroje i saveznike koristiti samo u jednoj fazi igre u većini slučajeva, tj. samo za pohod ili obranu ili napad ili neku posebnu akciju koju ta karta sadrži.
Heroji, saveznici i neprijatelji izlaze iz igre kad imaju na sebi broj oznaka ozljede isti ili veći od njihovog ukupnog “zdravlja” (velika crvena brojka na sredini karte). Igrač je eliminiran iz igre ako izgubi sve heroje ili mu razina ugroženosti bude 50 ili veća. Svi igrači zajedno gube igru, ako su svi izbačeni iz igre. Pobjeđuju, ako barem jedan igrač bude u igri i uspije ispuniti uvjet sa B strane posljednje karte scenarija. Kad igrači pobijede, mogu si izračunati broj bodova s kojim su pobijedili. Ovo nikad ne radim jer mi nije privlačno uspoređivanje međusobnih igranja, tj. učinkovitost pobjeđivanja scenarija.

UKUPNI DOJAM

Ova igra je teška, pogotovo za solo igranje. Najbolja je u dvoje ili troje, a ako ju igrate sami, preporučam da igrate s 2 kupa, tj. glumite drugog igrača. Doći do pobjede je ispočetka pravi izazov. U prvih 10 igranja početnik će pobijediti 1-2x. To što je teška, ne znači da nije zabavna, baš suprotno. Njezina težina doprinosi zanimljivosti, izazovnosti i velikoj reigrivosti. Velik dio privlačnosti igre je deck-building kad pokušate odabrati karte koje će međusobno što bolje funkcionirati. Kao i u većini kartaških igara, bitno je u igranju imati što veći prinos karata u ruke. Nakon toga je bitno imati što veći prinos resursa za plaćanje tih karata. Neke karte će u pojedinom scenariju biti nužne i teško je pobijediti bez njih, a u drugim scenarijima neće biti puno koristi od njih. Nije sve tako jednostavno da samo izabere jednu ili nekoliko jakih karata. Poanta je u kombinacijama i otkrivanju kako koje kombinacije funkcioniraju u pojedinim situacijama i scenarijima.
Quest cards, location Reigrivost je jako velika kako same bazne igre, tako i dalje kupnjom proširenja. Bazna igra ima 3 scenarija, a karte se dijele u 4 sfere utjecaja. Znači da ju morate igrati barem 12 puta samo da vidite kako se svaka sfera ponaša u određenom scenariju. Ako pribrojite igre u više igrača, igranje s 2 ili 3 sfere, broj igranja brzo prelazi 100. Sa brojnim proširenjima, reigrivost samo raste zbog novih scenarija i novih karata za igrače.

Tematska povezanost je odlična. Tu su brojni likovi, lokacije iz knjiga i pravi je užitak igrati s njima. Graditi priču koja im se možda mogla dogoditi. Naravno, treba malo zažmiriti na jedno oko, tj. prihvatiti neke nelogičnosti i nemogućnosti kao dio igre i kreativne slobode autora. Neki likovi nikad ne bi radili stvari koje rade u igri ili se uopće ne bi našli u dijelu Međuzemlja u koji ih je igra odvela. Ima igrača koji u igri koriste karte i kombinacije koje su što više u skladu s knjigama i izbjegavaju velika kršenja Tolkienove kreativnosti. Meni ne smetaju takve stvari, ali nisam siguran hoću li s Velikim orlovima ići u Moriju. Možda radi probe, ali s gledišta priče, Orlovi nemaju što raditi u podzemlju.

Ova igra je strateško-taktička. Strateški dio odnosi se na deck-building kad poznajete scenarij i pokušate za njega odabrati karte. Taktički dio se odnosi na same karte koje dobijete u ruke i koje izlaze iz neprijateljskog decka. Taj dio je na sreću i nekad će vam dolaziti samo teški neprijatelji i treachery karte koje će kositi vaše saveznike, a nekad će vas zagušiti lokacije. Deck-buildingom i povećavanjem prinosa karata u ruke možete upravljati srećom tj. smanjiti njen utjecaj na igračeve karte. Korištenjem heroja i drugih karata koje djeluju na neotkrivene karte neprijateljskog kupa, utječete na sreću tog aspekta igre. Kombinacija jednog i drugog vam daje brojne mogućnosti borbe protiv scenarija.

Meni je ova igra pružila sate i sate zabave, pogotovo igrom u više igrača. Kad ju igram sam, dio igranja je kao rješavanje slagalice, dio je otkrivanje kako je priča tekla (što će se danas dogoditi herojima). Solo igranje teče jako brzo, pa je moguće odigrati igru 2-3 puta u jednom satu (a i više ako se brzo izgubi). Igranje s više igrača donosi brojne prednosti društvenih igara. Tu su dogovori, rasprave o kartama, međusobno pomaganje, zajedničko iščekivanje loših stvari s neprijateljske strane te jako puno smijanja kad nam nešto krene po zlu. Mogu reći da smo se više smijali kad smo gubili, nego kad smo pobjeđivali. Ponekad nam se činilo da se cijelo Međuzemlje urotilo protiv nas. Pošto svi igrači sudjeluju cijelo vrijeme u svim fazama igre, nema vremena čekanja na potez drugog igrača. Svi sve rade istovremeno, a kad i čekaju nekog igrača da odluči oko izbora neke karte, mogu proučavati svoje karte, neprijateljske i planirati što će dalje igrati.

Treachery, Objective Igra ima svojih mana naravno. Treba sve te karte preslagivati, razvrstavati, držati u puno vrećica. Samo igranje zna nekad biti petljavo, tj. miješaj ovaj kup, miješaj onaj kup, oznake lijevo, oznake desno. Sama pravila povremeno nisu najjasnija i više puta sam tražio odgovore na BoardGameGeeku i službenom FAQ-u kojeg svakako preporučam skinuti.
Sve mane su mi prihvatljive, pošto je sama igra kompleksna, bogata detaljima i brojnim međudjelovanjima raznih karata. Mislim da su autori igre riješili sve probleme najbolje što su mogli. Jedino im zamjeram tekst na nekim kartama koji je mogao biti jasniji.

I za kraj LCG. Ova igra je formata Living Card Game, a taj LCG dio se odnosi na njezina proširenja. U Collectible Card Game (CCG), tj. Trading Card Game (TCG) igrači bi u proširenjima dobili nasumične karte. LCG proširenja su sva ista, tj. igrači točno znaju što će dobiti za svoj novac. U slučaju ove igre to su manja i veća proširenja. Nakon bazne igre je izašlo 6 “Adventure packova” u ciklusu Sjene Mrkodola (Shadows of Mirkwood). Svaki AP donosi novi scenarij igranja, a radnja ovog ciklusa se vrti oko hvatanja Golluma u područu u i oko Mrkodola. Osim novog scenarija (nove karte scenarija te novi kup neprijateljskih karata), svaki AP donosi novog heroja te pojačanje za sve 4 sfere (novi saveznici, dodaci i događaji). Khazad-Dum deluxe proširenje je nužno za slijedeći ciklus proširenja (Dwarrowdelf). Vrte se oko Morije i istraživanja što se dogodilo s patuljcima u njima. Uskoro izlazi novo deluxe proširenje koje će igrače odvesti u Gondor koji je pod direktnom prijetnjom iz Mordora. Dva posebna proširenja s ukupno 6 scenarija prate radnju Hobbita. Postoje i 2 zasebna proširenja posebno teških scenarija: Massing at Osgiliath, u kojem heroji bježe iz razrušenog grada, te najnoviji Battle at Lake-town u kojem se igrači bore protiv zmaja Smauga.