Igrali smo: Dominion

Ova isključivo kartaška igra u kojoj stvarate vlastite dominione, (dominioni su bili autonomne jedinice pod suverentitetom Britanske Krune) nas je odmah oduševila svojim jednostavnim pravilima, idejom, izvedbom, ma sa svime. U ulozi ste vlasnika dominiona koji mudrom kupovinom i akcijama opskrbljuje svoju imovinu sa raznim nekretninama, pokrajnama i provincijama.

Divna igra koja je pokupila i hrpu nagrada. Ne bez razloga!

Kutija je velika i poprilično teška, oslikana motivom iz srednjeg vijeka. Složena od čvrstog kartona u kojem se nalaze plastične pregrade za kartice. Nažalost, u te pregrade ne stanu karte kada se stave u protektore, a kako se u igri iznimno puno barata s kartama i iste se podosta puta miješaju protektori su gotovo pa obavezni. Iz tog razloga mnogo igrača sami naprave držače za kartice kako bi se sa svime što lakše radilo tijekom same igre.

Od pribora igre imamo samo karte, njih 500 komada razvrstanih u nekoliko bitnih skupina:

• Karte blaga (treasure): Čine ih karte bakrenjaka (vrijednost 1), srebrnjaka (vrijednosti 2) i zlatnika (vrijednosti 3). Ove karte služe za kupnju svih drugih karata u igri, pa i samih sebe. Mala zamjerka dizajnerima igre išla bi na boju u kartama. Sve karte imaju istu bakrenu boju, umjesto da su srebrnjaci sivi ili srebrni, a zlatnici žuti ili zlatni. Lakše bi se uočavalo tijekom igre.
  • dominion-2.jpgKarte pobjede (victory): Čine tri skupine raznih nekretnina koje se tijekom igre mogu kupiti i predstavljaju pobjedničke bodove koji na kraju igre određuju pobjednika. Tako imamo posjede  (Estate) (1 bod), grofovije (Duchy) (3 boda) i provincije (Province) (6 bodova). Sve tri skupine izgledaju isto, a razlikuju se samo po broju pobjedničkih bodova.
    Uz ove karte idei posebna karta Vrtovi koja se može naći u skupini akcijskih karata i na kraju igre donosi igraču po jedan pobjednički bod za svakih 10 karata koje ima u svom kupu – dominionu.
  • Karte kletve (Curse): To su karte koje igraču oduzimaju pobjedničke bodove, te kao takve nose vrijednost od -1 boda. Naravno, ne koštaju ništa, ali tko bi si lud uzimao takvu kartu svojevoljno (osim ako ima neku svoju strategiju u kombinaciji sa Vrtovima). Ove karte uvaljuju se suparničkim igračima pomoću akcije Vještica (Witch).
  • dominion-3.jpgKarte akcija (Action): Nazivaju se i kraljevske (Kingdom) karte i temeljem njih se rade sve akcije u igri. Kupovina ovih karata često je presudna za pobjedu jer si igrači s njima priskrbljuju specijalne i dodatne akcije i kupovine. U kutiji ih ima 25 setova od po 10 karata, a prilikom igranja se odaberu njih 10. U akcijskim kartama nalaze se i karte napada (Attack) kojima se napada ostale igrače, karte obrane (Reaction) kojima se igrači brane od napada i karte parkova (Garden) koje su, kako smo i ranije rekli zapravo karte pobjede i imaju ulogu na kraju igre.

Općenito, karte su vrlo lijepo oslikane, lako čitljive i bez kompliciranog teksta, pa ne bi trebale predstavljati problem igračima sa slabijim znanjem engleskog jezika.

Svakako bi preporučili upotrebu protektora jer se sa kartama puno radi, miješa te su tako podložne pojačanom habanju.

Pravila su sama po sebi vrlo jednostavna, te posebno dobro objašnjena i tekstom i slikovnim primjerima. Zaista, odrađeno vrhunski!

Igru karakteriziraju iznimno jednostavna pravila i mehanika igre. Toliko jednostavna da uopće ne predstavlja problem igračima koji nisu iskusni u igranju ovakvih igara.

Na početku igre rasporede se  karte blaga, pobjede i kleteve, te odabranih 10 snopova od ponuđenih 25 kraljevskih karata na lako dohvatljivo mjesto koje predstavlja zalihe. Tu se postavi i karta za oznaku mjesta gdje se trajno odbacuju karte (Trash karta). Svi igrači dobiju točno 7 karata bakrenjaka i 3 karte posjeda (Estate). To predstavlja početne dominione igrača. Od tih 10 promiješanih početnih karata igrači uzimaju po 5 sa svojeg kupa u ruku.

Sada igrači izvode svoje poteze sa kartama i to ovim redosljedom. Izvođenje jedne akcije, izvođenje jedne kupnje i čišćenje.

• Izvođenje akcije: Ako igrač ima akcijskih karata u ruci može odigrati neku od njih. Karata ima različitih i one mogu omogućiti igraču da povuče još karata iz svog kupa u ruku, da odigra još akcijskih karata, da obavi više od jedne kupnje, da dobije još novčanih sredstava potrebnih za kupnju, da napada ostale igrače, da mijenja karte za neke druge itd. itd.
  • Izvođenje kupnje: Nakon odigranih akcija, igrač sa svojim kartama blaga i onim kartama akcija koje je odigrao, a  omogućuju mu dodatna sredstva kupuje jednu (ili više karata, ako mu to dozvoljava odigrana akcijska karta) novu kartu iz zaliha na stolu po želji. Tu kartu stavlja na svoj kup za odbacivanje (naime, ovdje svaki igrač ima svoj kup za odbacivanje).
  • Čišćenje: Nakon obavljene kupnje igrač sve karte koje su ostale na stolu, te one koje su ostale u ruci odbacuje na svoj kup za odbacivanje i uzima novih 5 karata iz svog kupa za povlačenje.
  • I to je sve. To je sva mudrost igre. Kada igrač potroši svoj kup sa kojeg povlači karte nakon čišćenja, on miješa svoj kup odbačenih karata i od njega formira novi kup za povlačenje. Tako, malo po malo, kako kupuje nove karte njegov kup se povećava, karata je sve više, a o igraču ovisi koliko će kojih karata kupiti.

Da, to je sve što se mehanike igre tiče i slijedi: Strategija!

Glavnu stvar u igri predstavlja mudra kupovina blaga, karata pobjede i akcija. Kako su upravo one karte koje igrač ima u ruci od presudnog značaja za odigravanje u igračevom krugu, vrlo je bitno koje će se tu karte naći. Stoga, ako se igrač primjerica nakupovao karata pobjede prerano, neće moći ništa konkretno raditi dalje jer će mu ruke biti pune karata s kojim ne može izvoditi ništa. Isto vrijedi za karte akcija koje bez karata blaga ne vrijede mnogo. Dakle, pogađanje dobrog trenutka kada početi sa kupovinom karata pobjede i to po mogućnosti onih s višom vrijednosti, a da vam ne zauzmu sve karte u ruci je od velike važnosti.

Svih kartica neke vrste ima određen broj, a igra završava kad ili ponestane provincija (najvrjednijihbodovnih kartica) ili kad ponestane bilo koje tri vrste kartica. Po završetku igre, svaki igrač zbroji sve vrijednosti na svojim poenskim karticama u špilu i pobjednik je onaj koji je skupio najviše bodova.

Vrijede i daljnja kombiniranja. Ako je u akcijiskim kartama dosta karata napada, igrači će vas više napadati, pa će biti veliki interes za kupnjom obrambenih (Reaction) karata.

Velika draž igre leži i u slučajnom odabiru 10 akcijskih snopova na početku igre. Tako igra gotovo nikada nije ista, kao što nije ista niti količina interakcije s ostalim igračima. Svaki puta potrebno se je prilagođavati novim uvjetima na terenu i stvarati nove strategije kako prikupiti više pobjedničkih bodova od svojih suparnika.

Ako se nabave i ekspanzije koje dodaju još gomile novih akcijskih karata, kombinacija ima, praktički, bezbroj. Svaki set kartica traži pronalazak nove strategije koja će na najbolji način iskoristiti mogućnosti koje pruža taj set. Otkrivanje uspješnih strategija ili pokušaji igranja neobičnih strategija su vrlo zabavni, a u slučaju dominiona svaka partija pruža tu zabavu. Apsolutno svaka kartica može biti korisna i pronalazak kombinacije kojom neka, naizgled beskorisna kartica, postaje pobjednička izaziva zadovoljstvo.

Velika prednost igre je i trajanje pa tako igra može završiti i za 15 minuta iako u prosjeku traje oko pola sata.

S obzirom da se u svakoj rundi iz špila uzima slučajnih 5 kartica, faktor sreće ima nezanemarivu ulogu što će neke igrače smetati, iako igrač koji igra bolje od drugih može očekivati veći broj pobjeda.

Iz ovih razloga jednostavne mehanike, velike reigrivosti i prilagodljivosti svim tipovima i dobi igrača, vrlo rado je preporučamo svima.

Vrlo vrijedan igrači primjerak, koji je s pravom dobio sve one pobjedničke kolajne!