Igrali smo Arkham Horror: The Card Game

Arkham Horror the Card Game.pngHodate polako niz mračni hodnik u moru sveopće tišine. Jedini izvor zvuka je škripanje parketa kada zagazite sa strane prelijepog viktorijanskog saga, i unutarnja bubnjava vlastitog srca. Bu-bum, bu-bum, bu-bum. Osjećaj je izluđujući, imate dojam da bi vam srce moglo svakog trena izletjeti iz prsnog koša. Baterijska lampa u jednoj ruci i vjerni Colt 45. u drugoj ne ulijevaju nikakav osjećaj sigurnosti. Ne nakon onoga što ste vidjeli u kuhinji u prizemlju. Kvragu i trenutak kada ste poslušali Wendy i njen prijedlog da se razdvojite. Načitali ste se u svojoj mladosti i previše horor romana da znate kako to završava. Pa ipak eto, sada ste kročili mračnim hodnikom potkrovlja, dok je Wendy bila negdje u podrumu. Ako je još uvijek bila na ovom svijetu i ovoj dimenziji.

Približavali ste se polako kraju hodnika i velikim hrastovim vratima. Sve se doimalo tiho i s druge strane, barem vam je tako vaše uho prislonjeno na vrata govorilo. Krenuli ste rukom prema kvaki, kada se odjednom s druge strane prolomio prodoran ženski urlik, popraćen hrpom nezemaljskih zvukova. Strah je u sekundi ustupio mjesto iznenadnoj hrabrosti, s druge strane vratiju nalazilo se neko ljudsko biće kojem je očito trebala pomoć. Stisnuli ste kvaku i okrenuli ju na stranu. Zaključano. Udaljili ste se dva metra, pucali u kvaku, te razvalili nogom vrata.

Pred vama se ukazala mala silueta ženskog obličja i neka ogromna zelena krakata zvijer, prestrašnog i prenevjerojatnog izgleda da bi se mogla opisati. Neman je gotovo bila nad nesretnicom. Automatski ste repetirali pištolj naciljavši nešto što se doimalo kao glavom. Opalili ste nekoliko hitaca. Nije bilo nikakvog učinka, osim što ste još više razjarili neman, koja je sad svu svoju pozornost preusmjerila prema vama nasrnuvši u vašem smjeru. Stigli ste opaliti još dva hica prije nego što su vas sluzavi krakovi dohvatili i bacili preko cijele sobe na njen drugi kraj. Sletjeli ste uz tresak na neku policu, polomivši ju u komadiće i razbacavši knjige na sve strane.

Neman je ponovno krenula prema vama. Repetirali ste pištolj, ciljajući ovoga puta jedno od mnogobrojnih očiju, no ostali razočarani click-click zvukom praznog spremnika za metke. Izvukli ste nož spremni za očajni obračun do smrti. Zvijer je bila skroz nad vama, kada se odjednom zaustavila i smrznula na mjestu, kao da ju je neka nevidljiva sila obuzela. Sljedeći trenutak je počela skvičati i proizvoditi svakakve neugodne zvukove za uši, prije nego što je implodirala iznutra razbacavši ostatke mesa i zelene tekućine na sve strane. S druge strane sobe stajala je Wendy, ljubičasto svjetlucave ruke usmjerene u vašem smjeru, dok je u drugoj držala neku otvorenu starinsku knjigu.

„Drugi put ti ideš u potkrovlje.“ – promrmljali ste čisteći sluz sa sebe.

„Zahvalit ćeš mi drugi put. Daj uzmi djevojku pod ruku i bježmo odavde, dok buka nije privukla one fanatike. Neće biti nimalo presretni kada otkriju što smo im napravili od boga.“

Taman pošto je to izgovorila, luđački uzvici i toptanje cipela po stepenicama su počeli dopirati ispod vas.

„Nije još gotovo.“ -uzdahnuli ste puneći metke u spremnik.

ahc01_box_left.pngArkham Horror: The Card Game je izvrsna kartaška igra pričanja priče za 1-4 istraživača dovoljno hrabra da zakroče njenim horor pričama. Igra pripada obitelji tzv. „živućih kartaških igara“ (Living Card Game – LCG), te je doslovno Arkham Horror: The Bord Game, ali u puno manje sadržajnijoj i lakše prenosivoj kutiji. No za razliku od stolne igre, u kojoj nema neke jasno definirane priče, jer sve zavisi o kombinaciji karata lokacija i mitosa koje izvučete, te na taj način slažete sami svoju priču, u kartaškoj inačici slijedite kroz kampanju već unaprijed složene scenarije s pričom. To ima i svoje pozitivne i negativne strane. S pozitivne strane uvlačenje u priču je puno intenzivnije i dublje nego li u stolnoj verziji.

Na samom početku svakog scenarija dobivate određenu kratku priču koja vas uvodi u zbivanja, likove i vaš početni cilj. Tijekom igre, kako će se određena zbivanja odvijati, tako će se i priča i igra mijenjati. Stvari i odluke koje napravite tijekom igre mogu imati posljedice na daljnji tijek i kraj igre, a neke odluke će vas slijediti i u druge scenarije i trajno definirati kao lika. Priča može imati po nekoliko smjerova u kojem može ići, a zavisno o vašim akcijama i odlukama. Što nas dovodi do negativne strane, a to je da ćete najbolje iskustvo igre doživjeti pri prvoj partiji. Prvi put kada igrate neki scenarij, nemate apsolutno nikakve informacije o tome što vas može čekati iza određenih vrata, niti što će se dogoditi ako nešto napravite, a nešto drugo ne napravite. Što ne znači da igranje pojedinih scenarija ne može biti zabavno i pri drugom i trećem igranju, čisto da vidite što će se dogoditi kada napravite nešto drugačije. Nakon toga pri svakom sljedećem igranju, znat ćete što točno i kako najbolje napraviti, a što ne. Tako da će se tu izgubiti veliki dio čari oko neizvjesnosti i misterije. Što ne znači da igra neće biti i dalje zabavna i pri petom, šestom, sedmom, osmom itd. igranju istog scenarija. Izdavač – Fantasy Flight će tu problematiku vješto riješiti slično kao što je napravio i sa The Lord of the Rings: The Card Game i sličnim kartaškim igrama – izdajući velike i male ekspanzije za igru, a koje će dodavati nove likove, karte, i najvažnije od svega – scenarije. Ako ste i ljubitelj tematike, ali ne i ovakvog koncepta igre, predlažem da tu stanete s čitanjem jer bi se u suprotnom mogli zaraziti. Nemojte reći da vas nisam upozorio 🙂 .

Izgled i pribor igre

ahc01_layout.pngIgra dolazi u prelijepoj tamno plavoj kutiji. Kutija je manjeg formata kakvog smo znali vidjeti od Fantasy Flighta da su koristili za Rune Age i The Lord of the Rings: The Card Game. S prednje strane je na vrhu se nalazi sam naziv igre – “Arkham Horror The Card Game”, a odmah ispod je prelijepa slika s prikazom grada Arkhama tijekom noći, i s dvjema likovima opkoljenima i u borbi s raznoraznim čudovištima. Sa zadnje strane se s lijeve strane, odmah ispod jednog od najpoznatijih Lovecraftovih citata (pokušajte pogoditi koji), nalazi kratki opis igre, dok se s desne ispod opisa nalaze razne slike komponenti iz igre. S lijeve donje strane nalazi se QR kod, koji ako skenirate vas odvede na stranicu od Fantasy Flighta s listom svih karata u igri. Na sredini pri samom dnu kutije nalazi se popis komponenti, pa evo što možete očekivati da ćete dobiti uz igru – 5 karti istražitelja, 5 manjih kartica istražitelja, 110 karata scenarija, 119 igraćih karata, 30 oznaka resursi, 44 kaos oznaka, 18 horor oznaka, 27 oznaka života, 30 oznaka traga/usuda, vodič kroz kampanju, pravila i priručnik za pravila.

Sve karte su veličine 63.5 x 88 MM Standard Card Game Sleeves, svega pet ih je veličine 41×63 MM Mini American Card Game Sleeves. Karte su dosta tanke, tako da bih svakako preporučio da ih zaštitite prije nego što krenete igrati. Sve su prelijepo oslikane po visokim standardima Fantasy Flighta na kakav smo već navikli. Neke od slika su reciklirane i već više puta viđane u drugim igrama iz Cthulhu mitos svijeta, no većina su novijeg i svježeg izgleda. Na većini karata moći ćete pronaći i citate iz Lovecraftovih knjiga, a koji će biti vezani za određena mjesta, likove, događaje i čudovišta.

01006.pngPravila od nekih 16 stranica su lijepo pisana i ukoliko se dobro poznaje engleski jezik, ne bi trebalo biti problema već i nakon jednog čitanja. Za moguće nedoumice tu je super priručnik za pravila, a na kojem su na 32 stranice abecedno poredani svi pojmovi na koje možete naići u igri, kao i njihova objašnjenja. Fantasy Flight je počeo prilagati relativno odnedavno takve priručnike uz svoje igre, i moram reći da je ideja pun pogodak. Svaki put tijekom igre kada zaboravite na neko pravilo, ili određeni pojam, samo prolistate priručnik i u par sekundi brzo i lagano nađete odgovor na svoju nedoumicu. Vodič kroz kampanju je nešto malo manja knjižica i u njoj se nalazi priča svakog od triju scenarija koji dolaze uz baznu igru, kao i upute kako pripremiti igru zavisno o scenariju, kao i nekim vašim radnjama i odabirima.

Ono što bi trebalo pripomenuti, da ne bi bilo zabune, jest da iako je igru moguće igrati u 1-4 igrača, bazna igra vam omogućuje da igrate samo u 1-2. Što znači da ukoliko bi ste htjeli zaigrati u do četiri igrača, morat ćete kupiti još jednu baznu igru. Dotaknuti ćemo se još toga u dojmovima igre na samom kraju. Dotad prijeđimo napokon na zabavni dio i to onaj koji vas vjerojatno najviše zanima, a to je mehanika igre i kako se igra.

Mehanika igre

Kako bi uopće počeli igrati trebate odabrati lika i kreirati njegov akcijski špič karata koji ćete koristiti. Jer ovo je ipak između ostalog igra slaganja špilova karata (deck building).

ahc01_card_wendy-adams.pngU baznoj igri u ponudi imate pet likova koje možete izabrati – Roland Banks The Fed, Wendy Adams The Urchin, “Skids” O’Toole The Ex-Con, Agnes Baker The Waitress i Daisy Walker The Librarian. Svaki od likova ima svoju primarnu i sekundarnu klasu. Klase su: čuvar (guardian), tragač (seeker), mistik (mystic), lupež (rogue) i preživjeli (survivor). Svaka klasa ima svoj način igre. Čuvari su tako primjerice dobri za borbu, dok su tragači za pronalaženje i skupljanje tragova.

AHC01_5b.jpgKada ste odabrali svojeg lika uzimate njegovu kartu s karakteristikama, te manju karticu samo sa slikom od lika, a koju koristite za pomicanje u igri. S prednje strane vaše karte s karakteristikama lika, u gornjem desno dijelu nalaze se vještine s brojem koliko ste dobri u toj određenoj vještini. Vještine su: umna snaga, intelekt, borba i spretnost. Umnu snagu koristite kada trebate skupiti dovoljno hrabrosti za određene izazove, intelekt za pronalaženje tragova, zna se za kaj borbu, a spretnost kako bi ste izbjegli određena čudovišta. Pojedine vještine također možete koristiti i prilikom određenih događaja koji će to od vas zahtijevati.

Ispod vještina nalaze se osobine karakteristične za vašeg lika, a koje vam mogu itekako olakšati igru ukoliko se pametno njima služite.

ahc01_cardfan1.pngPri dnu karte nalaze se brojevi koliko fizičke i mentalne štete možete izdržati, prije nego objesite rukavice o klin za određeni scenarij. Ukoliko se to dogodi, prilikom sljedećeg scenarija započeti ćete igru s jednim životom, ili umnom snagom manje, zavisno što vas je dokrajčilo u prethodnoj partiji. Ukoliko kroz kampanju vaš lik na ovaj način dostigne maksimalnu vrijednost svoje životne ili umne snage, tada je taj lik nepovratno izgubljen. Bilo da je umro, ili je jednostavno totalno šenuo pameću i završio u ludnici.

ahc01_diagram_card-types.pngSa zadnje strane karte je navedeno koje karte određene klase i razine možete koristiti, kako bi si sastavili akcijski špil karata. Npr. Daisy Walker može koristiti sve karte od klase tragača, sve neutralne karte, ali samo karte razine od 0-2 od klase mistika. Svaki igrač mora imati točno 30 karata u svojem akcijskom špilu. Specifične karte koje su navedene, kao npr. određeni specijalni predmeti od određenog lika, ili karta slabosti, se ne računaju i ograničenje od maksimalno 30 karata. Osim dobrih karata, svatko na početku započinje igru i s nekom baznom slabošću. Pri dnu karte se nalazi kratka pričica vezana za vašeg lika.

Kako bi ste ubrzali proces i odmah uskočili u igru, u pravilima su navedene sugestije za svakog lika od kojih karata bi mogli sastaviti svoj akcijski špil. Jednom kada se bolje upoznate s kartama i sa samom igrom, možete se slobodno vratiti i pri započinjanju nove kampanje sami si pokušati sastaviti svoj idealni špil. Spomenuti ću samo kako se u svakoj klasi (uključujući i neutralnoj) nalaze tri vrste karata – imovina (assets), vještine (skills) i događaji (events).

ahc01_chaos-tokens_scenario-card.pngNakon toga valja odabrati težinu igre koju mislite igrati. Postoji lagana, standardna, teška i težina za izuzetno iskusne igrače. Zavisno koju težinu odaberete, tako ćete kreirati i tzv. vreću kaosa, u koju će doći određen broj kaos oznaka. Raspon kaos oznaka je od +1 do -8, te nekoliko specijalnih oznaka koje će, zavisno o scenariju koji igrate, imati određeni utjecaj na rezultat vašeg testiranja. Oznaka drevnih će imati jako pozitivni utjecaj, dok će s druge strane oznaka krakova biti automatski neuspjeh. Umjesto bacanja kocke, sve što radite u igri (borba, istraživanje, bacanje magije, testiranje određenih objekata itd.) modificirati ćete izvlačenjem jedne od oznaka iz kaos vreće. Ako će rezultat vaše vještine koju testirate, zajedno s oznakom koju na slijepo izvučete iz vreće, biti pozitivan broj ili barem 0, tada ste zadovoljili kriterij prolaza. Kada rezultat vašeg testiranja u kombinaciji s izvučenom kaos oznakom ispadne negativni broj, tada niste zadovoljili kriterij prolaza. Ponekad ćete pri nekim gadnijim događajima za neuspjeh biti kažnjeni za cijelu razliku broja koliko ste otišli u minus. Nakon svakog testiranja oznaku koju ste izvukli vraćate natrag u vreću.

images.jpgŠto težu igru odaberete, to će više biti gadnijih modifikatora u kaos vreći. Npr. u standardnoj inačici igre, kaos vreću sastavljate od jedne +1, dvije 0, tri -1, dvije -2, jedne -3, jedne -4, dvije oznake lubanje, jedne oznake kultista, jedne oznake srca, jedne oznake krakova i jedne oznake drevnih. U izuzetno teškoj inačici bi ste ubacili jednu 0, dvije -1, dvije -2, dvije -3, dvije -4, jednu -5, jednu -6, jednu -8, dvije oznake lubanje, jednu oznaku kultista, jednu oznaku srca, jednu oznaku krakova, jednu oznaku drevnih.

AHC01_160.jpgNa kraju valja pripremiti i scenarij koji će se igrati. Sukladno uputama u vodiču kroz kampanju, potrebno je odvojiti specificirane karte likova i neprijatelja, postaviti karte lokacija i odvojiti određene setove karata okršaja te ih sve zajedno dobro promiješati. Postoji nekoliko različitih setova okršaja, svaki set je specifičan po određenom djelovanju koji će imati na igru i igrače.
Možete očekivati naići na dvije vrste karata u ovim setovima – neprijatelje i karte varki. Kada tijekom igre izvučete kartu neprijatelja, morat ćete se boriti ili pokušati pobjeći. Svaki neprijatelj će imati tri karakteristike – snagu, životnu vrijednost, te vrijednost koliko ga je teško izbjeći. Iznad slike svakog neprijatelja nalazit će se i vrijednosti koliko vam rade štete (fizičke, psihičke, ili obje) kada vas napadaju. Karte varki su jednokratne gadosti koje vam mogu u većoj ili manjoj mjeri otežati daljnji napredak kroz igru. Postoje tri vrste – hazardi, terori i predskazanja. Hazardi će utjecati na vaše fizičke osobine, terori na vaše psihičke, a predskazanja će ubrzavati sudbonosni kraj igre dodajući oznake usuda (doom) na agenda karte.

ahc01_cardfan_encounters_art.pngJednom kada ste dobro promiješali sve specificirane karte i pripremili špil okršaja, složite na stol karte lokacija kako je navedeno u vodiču kroz kampanju, te postavite manje kartice svojih likova na početnu lokaciju. Svatko na početku vuče pet karata iz svog akcijskog špila. Ukoliko se izvuče karta slabosti, povuče se nova karta, a karta slabosti se umiješa natrag u vaš špil. Nakon toga možete odlučiti koje ćete od svojih pet početnih karata zadržati, a koje ćete odbaciti kako bi povukli nove. Ukoliko se odlučite za to, nakon što ste povukli nove karte, odbačene umiješate natrag u špil. Također svaki od igrača uzima pet oznaka resursi. Dogovorite se zatim tko će biti vodeći istražitelj i možete započeti s igrom i krenuti s čitanjem uvodne priče odabranog scenarija.

Savjetujem da prilikom prve partije krenete od prvog scenarija, te nakon što prođete kroz sva tri koja tvore uvodnu kampanju, poslije igrate scenarij koji god želite koliko god puta želite.

Tijek igre

ahc01_lucky-pip-callout.pngCilj igre će zavisiti od scenarija do scenarija. Ono što će im biti zajedničko će biti to da ćete željeti napredovati kroz igru kako bi došli do rezolucije, to jest cilja igre, a time i pobjede. To ćete činiti tako što ćete napredovati kroz akt špil karata. Taj špil predstavlja određeni protok događaja u igri, kako ćete napredovati kroz ovaj špil, tako će vam biti jasnije što se točno događa oko vas, te što točno morate napraviti kako bi pobijedili. U isto vrijeme i igra će raditi na tome da i ona napreduje u svojoj misiji, napredujući kroz svoj špil tzv. agenda karata. Recimo da što dalje napreduje ovaj špil, to ćete biti u većoj nevolji. Ukoliko agenda špil dođe do svojeg kraja i rezolucije, a vi niste ispunili svoju misiju, izgubili ste partiju. Neki od scenarija neće imati striktno definiran uvjet pobjede, već će tražiti od vas da postignete što je više moguće nečega što će se tražiti od vas, te zatim napustite misiju prije nego što agenda špil dođe do rezolucije. Caka je u tome da što bolje obavite misiju, to ćete dobiti više bodova iskustva, a pomoću kojih ćete moći kupovati i unaprjeđivati bolje i jače karte za svoj akcijski špil. Što vam onda pak može uvelike olakšati sljedeći scenarij koji ćete igrati u kampanji.

Igra se odigrava kroz nekoliko rundi, sve dok igra ne završi tako da špil agenda karata dođe do kraja i rezolucije, ili vi kao istražitelji ne uspijete proći kroz akt špil i doći do rezolucije.

Tijekom svake runde, u ulogama hrabrih istražitelja, susrećete zastrašujuće sile, istražujete misteriozne i potencijalno opasne lokacije, borite se protiv opasnih neprijatelja, i na koncu obnavljate zalihe i pripremate se za iduću rundu.

Svaka runda je podijeljena u četiri faze:
1. Mitos faza (preskače se u prvom krugu igre)
2. Faza istrage
3. Neprijateljska faza
4. Faza pripreme

Faza istrage

U ovoj fazi, svaki igrač na svojem potezu odigrava akcije. Ukoliko se igra u više igrača, igrači se mogu međusobno dogovarati kojim redoslijedom će igrati. Ovaj redoslijed se može mijenjati iz kruga u krug. Svaki igrač ima tri akcije na svojem raspolaganju, svaku od akcija može ponavljati više puta.

Akcije su:
– Povlačenje 1 karte
– Dobivanje 1 resursa
– Aktiviranje karte spuštene ispred sebe sa simbolom strelice
– Pristupanje neprijatelju na lokaciji
– Istraživanje lokacije
– Kretanje
– Igranje karte iz ruku
– Izbjegavanje neprijatelja koji je s vama u borbi
– Borba s neprijateljem

Arkham-Horror-Character-Options.jpgMada igru počinjete s pet karata u ruci, vrlo brzo ćete se naći u situaciji gdje ste ih sve odigrali. Neke sposobnosti na kartama koje spustite ispred sebe, vam omogućavaju da nakon određenih uspješnih radnji povučete nove. U nedostatku takvih sposobnosti uvijek ćete kao akciju moći povući jednu novu kartu.

Za odigravanje karata će vam trebati resursi, osim ukoliko karta neće imati navedenu cijenu u gornjem lijevom kutu. Generalno većina će vas koštati barem jedan resurs. Određene sposobnosti na kartama će vam davati mogućnost da ih prikupljate pri određenim uspješnim radnjama. Usprkos tome uvijek ćete kao akciju moći uzeti jedan resurs.

Razne karte koje spustite ispred sebe imat će određene sposobnosti koje ćete moći aktivirati kao akciju. Takve karte će imati strelicu uz tekst određene sposobnosti, te nakon što aktivirate takvu kartu okrenuti ćete ju na stranu, kako bi označili da ste ju iskoristili za taj krug.

Neke karte sa simbolom munjice moći ćete aktivirati i koristiti neograničen broj puta tijekom runde i neće vam trošiti akcije. Druge pak karte sa simbolom zaokrenute strelice aktivirat će se samo u određenim okolnostima, kada zadovoljite njihov uvjet.

Pristupanje neprijatelju na lokaciji, kao akcija je dobar način da se makne nekog neprijatelja s određene lokacija, ili s prijateljskog istražitelja. Trebate samo računati da od tog trenutka postaje vaša briga s kojom ćete se morati pozabaviti.

ahc01_investigation_example1.pngKada koristite akciju istrage, to znači da istražujete određenu lokaciju na kojoj se nalazite, kako bi pronašli tragove potrebne da izvršavanje određenog zadatka u tom trenutku. Koristite se svojim intelektom (oznaka knjigice) u testiranju uspješnosti u vašoj potrazi. Svaka lokacija ima određenu težinu čiju vrijednost nastojite premašiti kako bi uspješno pronašli trag. Recimo da je na lokaciji hodnika težina potrage 2, a vaš intelekt je isto 2. Naoko je to siguran prolaz, 2-2=0, sve što ima vrijednost pozitivan broj, ili barem 0, je prolaz. Tu ulazi u igru doza neizvjesnosti, jer da sve ne bi bilo tako predvidljivo, morat ćete zavući ruku u vreću sudbine i izvući jednu od kaos oznaka, a koja će modificirati vaš rezultat i imati konačnu presudu prolazite li neko testiranje ili ne. U ovom slučaju jeste li uspjeli naći trag, ili ne.

Kada koristite akciju kretanja, to jednostavno znači da uzmete svoju manju karticu sa slikom vašeg lika i pomaknete ga na neku od lokacija koje su spojene s lokacijom od kud krećete. Karte lokacija imaju oznake simbola u gornjem lijevom kutu i na dnu karte. Ako jedna karta ima isti symbol u gornjem lijevom kutu, kao i neka druga na svojem dnu, to znači da su te dvije lokacije međusobno povezane. Sve lokacije su u početku skrivene, vidite naoko što predstavlja određena lokacija. Tek kada netko od istražitelja prvi put dođe na skrivenu lokaciju, karta lokacije se okrene na drugu stranu, i tek tada imate potpunu sliku što ste točno zatekli na toj lokaciji. Također tek prilikom dolaska i otkrivanja lokacije imati ćete uvid u to koliko vas tragova na njoj čeka da ih otkrijete.

ahc01_diagram_slot-types.pngIgranje karata iz ruke za akcije jednostavno znači da platite određen broj resursi, koliko je navedena cijena u gornjem lijevom kutu, osim ukoliko nije besplatna, te zatim tu kartu spustite ispred sebe. Zavisno o vrsti karte koju ste odigrali dogodit će se sljedeće stvari. Ukoliko je odigrana karta bila događaj, efekt te karte će se odmah dogoditi. Ukoliko ste spustili kartu imovine, ona jednostavno ostaje u igri ispred vas i možete ju aktivirati kada poželite (za akciju naravno). Karte vještina možete odigravati samo kada testirate u određenom trenutku potrebnu vještinu. Ako ste u borbi sigurno nećete odigrati kartu vještine koja vam pomaže u istraživanju 😀 . U kooperativnoj igri kada igra više od jednog igrača, ako su dva istražitelja na istoj lokaciji, mogu si međusobno odigravati karte vještina.

Što se tiče karata imovine koje spuštate ispred sebe, ima određeno ograničenje koliko ih možete imati. Možete tako uza sebe imati: jedan dodatak (npr. ogrlica, hamajlija itd.), jednu zaštitu za tijelo, jednog saveznika, dva mjesta za držati oružje u rukama (neka oružja će vam zauzimati obje ruke), jednu magiju, ili još jednu magiju ukoliko ima oznaku koja vam to dopušta. Ukoliko ćete zbog ograničenja htjeti zamijeniti neke od već postojećih karata koje imate ispred sebe s novima, stare ćete morati odbaciti u špil odbačenih karata.

FFG2100_FFG2100_ArkhamHorror_LCG_2.jpgNerijetko ćete se nalaziti u situacijama bez oružja kada će najbolje biti izbjegavati neprijatelje. To ćete raditi tako da testirate vještinu spretnosti (oznaka cipele s krilima). Kako bi uspješno izbjegli neprijatelja, morat ćete zadovoljiti njegovu vrijednost svjesnosti. Kao i u primjeru s istraživanjem, morat ćete zavući ruku u vreću i izvući oznaku kaosa koja će modificirati vaš konačni rezultat. Ukoliko ste uspješno prošli na testu, okrećete kartu neprijatelja na stranu, označavajući da je izmoren. Ukoliko ste pali na testu, taj neprijatelj ostaje u sukobu ispred vas.

ahc01-icy-ghoul.pngAkciju borbe koristite kako bi napali nekog od neprijatelja na vašoj lokaciji, ili nekoga koji je već aktiviran s vama u borbi. Koristite pritom snagu (oznaka šake) i brojku koja vam piše uz tu vještinu. Ova brojka je jasno modificirana s oružjem koje koristite, ali i s kartama vještina koje možda odigrate, ili koje vam drugi istražitelji koji su s vama na lokaciji odigraju. Kako bi ste uspješno odradili borbu, morate nadvladati brojku snage od neprijatelja kojeg napadate. Tu opet ulazi u igru da za svaku borbu morate nasumično izvući i kaos oznaku iz vreće, a koja će modificirati vaš konačni rezultat. Ukoliko ste prošli, konačni rezultat je barem nula, tada ste pobijedili i protivniku zadajete 1 štetu. Svaki od neprijatelja ima i određen broj života koji morate dostići kako bi ga eliminirali. Za neprijatelja koji npr. ima tri života, morat ćete tri puta testirati svoju snagu i uspješno proći u tom testu. Većina oružja će vam davati +1 štetu na udarac, ukoliko prođete na testu, a biti će tu i puno jačih oružja poput dinamita. Zanimljivo je što vatrena oružja dolaze s oznakama koliko metaka imate na raspolaganju. Jednom kada ih istrošite možete zaboraviti na taj odličan revolver, ili na razornu moć sačmarice. Igra vas tu tjera da dobro promišljate o svakom metku kada i gdje ćete ga iskoristiti. Jer ukoliko ne prođete na testu borbe, to vam je metak bačen u vjetar. Još gore ako idete braniti kolegu kojeg je napalo neko čudovište, padnete na testu borbe, pa umjesto čudovišta pogodite njega.

Neprijateljska faza

Ova faza se odigrava u dva koraka.
1. Neprijatelji s oznakom lovca se pomiču prema najbližem istražitelju u susjednoj lokaciji. Izmoreni lovci (karte okrenute na stranu), kao i lovci koji već jesu u sukobu s istražiteljem, se ne pomiču. Ako se lovac pomakne na neku od lokacija na kojoj se već nalazi neki istražitelj, odmah ulazi u sukob s njim.
2. Neprijatelji napadaju i rade fizičke i mentalne štete koliko je navedeno na njihovim kartama.

Faza pripreme

U fazi pripreme istražitelji i zlikovci se oporavljaju i pripremaju za iduću rundu.
– Sve karte koje su bile izmorene (okrenute na stranu) se okreću na uspravnu stranu, prikazujući da su pripravne.
– Svaki istražitelj vuče 1 kartu i dobiva 1 resurs.
– Svaki istražitelj koji ima preko 8 karata u ruci, mora odbaciti višak.
Nakon toga je runda završila i nova je spremna započeti.

Mitos faza

U mitos fazi zle sile napreduju u svijetu i napadaju istražitelje.

ahc01_doom-token-flip.pngFaza se sastoji od tri koraka:
– Postavljanje oznake usuda na trenutnu kartu agende.
– Usporedba broja oznaka usuda sa zadanim pragom karte. Ukoliko je broj usuda veći ili jednak pragu, agenda napreduje. Sve oznake usuda s prijašnje karte se odbacuju, nova agenda se otkriva, te je potrebno pročitati pričicu što se dogodilo i nakon toga slijediti upute ako nešto treba postaviti u igri.
– Po redoslijedu igranja, svi igrači vuku po jednu kartu s vrha špila okršaja. Ukoliko je izvučena karta varke, njezin utjecaj se odmah izvršava. Ukoliko se izvuče karta neprijatelja, taj neprijatelj ulazi u sukob s igračem koji ga je izvukao. Na svojem potezu igrač će se morati boriti s njim i poraziti ga, ili ga pokušati izbjeći. Ukoliko ne uspije niti jedno od tvoje, tada će mu taj protivnik u neprijateljskoj fazi raditi štetu.

Završne misli

Odigrali smo kampanju u dva navrata, jedanput u tri igrača, drugi put u dva igrača. Prošli smo dakle dva puta kroz tri scenarija koja dolaze uz baznu igru. Oba puta smo imali skroz drugačiji ishod daljnje priče, a time i igre. Za odigravanje kampanje nam je trebalo otprilike šest sati, nešto malo kraće pri drugom igranju.

Igra nas je naprosto oduševila svojom jednostavnošću, pričom i osjećajem kako uvuče u cijeli taj fantastični svijet. Jednom kada krenete igrati, cijela igra teče besprijekorno i trebate paziti na svega nekoliko pravila. Za sve nastale nedoumice tu će super poslužiti brzi priručnik za pravila, a koji će vam u par sekundi razjasniti sve nejasnoće.

WP_20170104_23_27_05_Pro.jpgKako se svaki scenarij polako bliži svojem sudbonosnom kraju, tako raste i sve veća napetost. A kako napredujete kroz priču tu će biti prisutan i osjećaj postignuća. Na kraju svakog scenarija, zavisno koliko uspješno ste ga obavili, dobiti ćete određen broj bodova za unaprjeđivanje svojeg špila akcijskih karata. To znači pribavljanje boljih i jačih karata i odbacivanja slabijih i onih koje ćete smatrati da vam više nisu potrebne. Scenariji su zabavni i raznoliki, no dio čari igre se gubi pri više igranja. To je iz razloga što se priča temelji na tajnovitosti koja se malo pomalo razotkriva kroz igru. Već pri sljedećem igranju ćete točno znati što vas čeka iza kojih vrata i na kojim mjestima, kao i što vam je točno misija i što se tu ustvari događa. Biti će zabavno odigrati i po drugi put isti scenarij, čisto da se vidi što će se dogoditi ako donesete neke druge odluke. No pri svakom sljedećem igranju biti ćete zakinuti za onaj neponovljivi osjećaj tajnovitosti i misterije, koji je bio prisutan pri prvom igranju. Fantasy Flight će tome doskočiti s pregrštom dodatnih scenarija i ekspanzija.

Do zaključenja ovog teksta izašlo je, ili je u najavi već nekoliko što manjih, što većih ekspanzija – Curse of the Rougarou: Scenario Pack, Carnevale of Horrors: Scenario Pack, The Dunwich Legacy, Undimensioned and Unseen, The Essex County Express – Mythos Pack, Blood on the Altar – Mythos Pack, The Miskatonic Museum: Mythos Pack.

S obzirom na raznolikost Lovecraftovih priča, za očekivati je da će ih biti još popriličan broj.

WP_20170105_01_42_06_Pro.jpgCijena je isto nešto što bi moglo odbiti igrače. Već bazna igra dođe 39.95 dolara, ili eura. Zavisno na kojim internet dućanima gledate. To je negdje između 280 – 300kn, što zapravo uopće nije neka cijena. No morate imati na umu da u baznoj igri imate mogućnost igranja samo u 1-2 igrača. Što znači da ako želite zaigrati i u 3-4 igrača, morate kupiti još jednu kopiju bazne igre. A to je onda sad već cifra od 600kn, barem ukoliko želite imati mogućnost i iskustvo igranja u više od dva igrača. Nimalo ne pomaže ni činjenica što uz igru dobivate mogućnost igranja jedne kampanje od tri scenarija. Tako da ćete jako brzo osjetiti potrebu za kupovinom dodatnih scenarija i ekspanzija. Fantasy Flight po tom pitanju počinje sve više nalikovati nekim velikim izdavačima video igara, a koji za paprene cijene izbace kostur igre, za koje treba kupovati posebne DLC-ove da se upotpuni doživljaj igre. Ustvari jedina mana igre nije u samoj igri, već u izdavačima.

Ukoliko nemate namjeru pošteno ulagati u neku igru, najbolje da ovaj naslov zaobiđete. Osim ako nemate strpljenja budno paziti na popuste, pa pokupovati sve kada se pruži izvrsna prilika. U tom slučaju odriješite novčanik jer će vam igra mnogostruko vratiti natrag. No čak i ako ćete ići kupovati po punoj cijeni, rekao bih da se isplati.

Plus:
– jednostavnost
– priča
– dizajn
– osjećaj uvučenosti u igru
– osjećaj postignuća

Minus:
– cijena/sadržaj
– gubi se dio čari pri više igranja istih scenarija

Ocjena: 8/10

Zahvale Igoru Peršinu (smurfORnot) što nas je zaintrigirao svojim opisom igre i Petru Maroviću što nas je dodatno zarazio i naučio pravilima 🙂 .