Ganz Schon Clever

Nekoliko puta sam prošao pokraj ove igre u Muelleru, ali stalno bih je zaobilazio. Riječ je o o maloj igri koja ima svega 6 kockica i blokić sa listovima na kojima igrači upisuju rezultate dobivene na kockicama, i mnoge će ovo vjerojatno prvo asocirati na jamb, kojeg sam se poprilično naigrao u djetinjstvu, a onda kada jednom zagazite u svijet modernih društvenih igara, jamb mi je postao dosadan. No cijelo vrijeme me kopkao crv sumnje zašto je igra uopće bila nominirana za Kennerspiel des Jahres 2018.godine, pogotovo još kada vidite inače respektabilne naslove nominirane prijašnjih godina, čak sam pomislio da je možda ta godina bila iznimno slaba sa kvalitetom igara, ali na kraju sam je ipak konačno nabavio.

Kako spomenuh, kutija je malena i iznimno pogodna za prenošenje, i sve što vam treba je mala površina po kojoj ćete bacati kockice. Uz spomenuti set od 6 kockica različitih boja i blokića, igra uključuje i 4 mala zgodna crna flomastera.

Prvo što moram spomenuti, pravila igre su na njemačkom jeziku, i ako poznajete jezik, nikakav problem. Uz igru su posebno priložena pravila na hrvatskom, ali nažalost vrlo nemušta, triput sam prolazio kroz prijevod uspoređujući sa njemačkim originalom, dok se nisam odvažio na solo igru. Tek kasnije sam se sjetio da bih se manje patio da sam odmah na internetu potražio pravila na engleskom. Žena je isto probala pročitati ta pravila, ali kako je rekla, kontekst je shvatila tek nakon što me gledala kako solo igram.

Uglavnom, pokušavajući se probiti kroz pravilana hrvatskom, i još ugledavši blok sa listovima za igru, mislio sam da je igra beznadno komplicirana i vjerojatno je zbog toga bila nominirana za Kennerspiel, ali Ganz Schoen Clever  je zapravo iznimno elegantna igra sa jednostavnim pravilima koja bi se kroz par minuta mogla objasniti početnicima, dok su listići ugodno pregledni.

Igra je namijenjena za 1-4 igrača a sastoji se od 4 do 6 rundi, ovisno o broju igrača po sistemu više igrača, manje rundi i obratno. Aktivni igrač baca kockice i izabire koju kockicu će iskoristiti da upiše njen rezultat a ostale kockice će odbaciti ako imaju vrijednost manju od izabrane kockice, ili će ih iskoristiti za ponovno bacanje ako imaju vrijednost jednaku ili veću od izabrane kockice. U svojoj rundi će aktivni igrač imati do najviše 3 bacanja odnosno korištenja kockica za upisivanje njihovih rezultata na svoj listić, a moguće je imati i manje bacanja ako odmah iskoristi kockicu sa najvećom vrijednošću pa ostale kockice manje vrijednosti mora odbaciti, no to nije baš preporučljivo jer s jedne strane odričete se mogućnosti da optimizirate korištenje rezultata a s druge strane ostali igrači imaju pravo izabrati jednu odbačenu kockicu čiji rezultat će upisati na svoj listić.

Kockice su različitih boja i njihove rezultate upisujete u sekcije pripadajuće boje, tako da u neke sekcije upisujete dobivene brojeve, u drugim sekcijama prekrižite tražene brojeve ako ste ih dobili na odgovarajućim kockicama, jedino se bijela kockica ističe jer rezultat plave kockice uvijek se zbraja sa bijelom za njenu sekciju, ali bijela kockica može poslužiti i kao džoker tako da mijenja bilo koju boju.

Uglavnom, riječ je o jednostavnim pravilima, mogli bismo reći i nezanimljivim, i kada sam počeo solo igrati svoju prvu igru, nisam uopće shvaćao famu koja se podigla oko ove igre, ono, baciš kockice te upišeš rezultate izabranih kockica u odgovarajuća polja, neš ti igre, da bih kasnije tijekom igranja shvatio koliko ima dubine u ovoj igri. Naime kako popunjavate određene sekcije, dostignete određene bonuse tako da primjerice možete prekrižiti/upisati brojeve u drugim sekcijama što isto može povući slične efekte i dođe do takvih ulančavanja efekata od samo jedne jedine izabrane kockice. Upravo kod takvih ulančavanja par rundi kasnije pojavio mi se wow efekt i počeo sam bolje kalkulirati pa sam već u drugoj igri napredovao 100 bodova više naspram prve. Imate te izbore kod bacanja jer želite iskoristiti dobivene velike vrijednosti na kockicama, ali si suzite manevarske sposobnosti ako premalo kockica zadržite za iduća bacanja a možda i protivniku dajete odlične rezultate na odbačenim kockicama.

Igra je svaki put drugačija jer je ovisna  o rezultatima kockicama, ali nije čista sreća i ima dosta strategije, a tijekom igre i tako možete dobiti bonuse poput ponovnog bacanja kockica. Igra je odlična za parove, ne traje predugo, možda oko pola sata, taman kada nemate previše vremena a igrali biste nešto izazovno. Ova igra je još jedan lijep primjer u svijetu društvenih igara kako izazovno ne mora značiti dugog trajanja i/ili komplicirano.