Cottage Garden: recenzija

Cottage garden bi u prijevodu bio vrt kod kleti tj. gorica, mjesto kojem je svrha da bude lijepo, da opušta svog vrtlara. Iako vrtu nisu strani ni povrće, pokoja bundeva, uglavnom se sastoji od cvijeća. Puno puno cvijeća, i pokoja klupica za sjesti i uživati u toj divoti. Upravo takva je i igra.

Čak joj i kutija izgleda kao drvena kutija (kašeta) s vrtarskim alatom i lukovicama cvijeća:
cottage1.jpg Igru je napravio Uwe Rosenberg. Uwe je klasični i vrlo popularni dizajner čije mnoge igre volimo, a neke i obožavamo. Caverna je još uvijek na samom vrhu najvoljenijih igara, i kad se u ekipi pojavila potreba za jednom mirnijom igrom, kojoj bi cilj bio da opusti igrače, da ih ne zamori, a opet da im ponudi doziranu dozu izazova, oči su pale na noviju Uweovu igru: Cottage Garden.

Ono što oko prvo vidi je sjajan i dosljedan dizajn. Osim kutije koja je fantastična, čak i pravila imaju tu dozu autentičnosti jer izgledaju kao da su upravo ispala iz vrtlarovih ruku, na sve strane mrlje od zemlje i malo plijesni od vlage što se uhvatilo za rubove. Za moj sud čak i malo preautentično!

cottage2.jpg

Komponente su uglavnom vrhunske. Originalni izdavač je Edition Spielwiese, novo ime, to im je tad bio prvi naslov i baš su se potrudili dati šarma svemu. (Igra je očito upalila, pa je pod publishere vrlo brzo potpisan i Pegasus Spiele, koji je izdavač recenziranog primjerka. Hvala Veljku na ukazanoj pogrešci.) Istina je i da su od silne želje pregorjeli pa se prvo izdanje distribuiralo s naljepnicama da se ispravi pogreška tiska, ali zanemarimo to.

Fotografija stola pripravnog za igru poslužit će za razumijevanje mehanizma igre.

cottage4.jpg

Svaki igrač u gredicama svoga vrta sadi cvijeće, tj slaže tetris-like komponente s ciljem da što prije ispuni cijelu gredicu. Jednom popunjena gredica se boduje. Bodovi su cvjetnjaci i staklenici, koji su inicijalno nacrtani na gredicama, što znači da igrač može saditi i preko njih, ali to obično nije uputno, jer tako sam sebi smanjuje bodove. Komponente se izvlače iz mreže na sredini stola oko koje kruži zelena kocka koja predstavlja vrtlara i ujedno je marker za označavanje kruga. Igrač bira iz onog retka ili stupca na kojem je trenutno kockica vrtlara. Igra se igra 6 krugova, s tim da se u šestom krugu pravila malo mijenjaju što daje na napetosti i dramatičnom finišu.

cottage5.jpg
Kad se iscrpe pločice iz mreže, tj kad igrač ima manje od dvije pločice na izbor, na mrežu se dopunjuju pločice iz desne spirale.
Već sam spomenuo autentičan dizajn, e pa u igri dođe i sjajna maketa vrtnih kolica (kariole, tačke) koja je samo marker s koje strane se izvlače nove pločice cvijeća. Well, iako lijepo i prekrasno, ipak pomalo suvišno. Ajde, ipak im se nađe svrha: iako pravila to ne navode, zgodna su za držanje tokena:

cottage3.jpg

Iskreno, model slaganja tetrisoidnih komponenti smo igrali puno puta u mnogim igrama, od Princes of Florence do Ubongoa i nikad to nije bio neki ludo zabavan i napet mehanizam, pa nije ni sad. Biraš među nekoliko komponenti, vrtiš ih ruci, tražiš najbolju poziciju, korektno, ali ne posve izazovno. Tu su i dodatni cvjetnjaci i mačke koje pomažu popuniti gredicu, što malo dodaje na strategiji i povećava broj odluka za igrača.
Mehanizam izbora pločica cvijeća je nešto zabavniji. Lako je predviđati koje pločice te dolaze na red, a onda pomoću žetona mački kojima se može platiti da se polja popune i prije reda, utjecati na raspodjelu.
Moram naglasiti da ova igra ima žetone s mačkama. Da, mačke su važan dio sadnje cvijeća jer osim pomaganja pri izboru odlične su za popunjavanje nedostupnih mjesta na gredici, jer znate kakve su mačke, one se uvale na neki komad zemlje i tamo spavaju i nema šanse da onda nešto posadiš na to mjesto.

Na fotografiji je primjer kako je mačka iz igre zaintrigirala jednog člana obitelji:

cottage6.jpg

Zanimljiv i možda najinventivniji od svih mehanizama iz igre je način bodovanja. Kad se neka gredica posve popuni, tad se boduju narančasti bodovi (cvjetnjaci) i plavi bodovi (mali staklenici), a onda igrač uzima jednu od svojih kockica (boje koju trenutno boduje) i pomoći unaprijed na ljestvici. Znači, kad boduje 2 plava boda, može uzeti plavu kockicu koju je već pomicao po skali ili novu koju još nije – i tu kockicu pomaknuti za onoliko koraka koliko je napravi obodova. Ovo je strateški vrlo zanimljiv moment jer ljestvica nije proporcionalna (neki koraci nose više bodove), plus tu je i crvena crta s miševima, za koju, kad je igrač prijeđe bilo kojom kockicom dobije novu mačku na korištenje.

cottage7.jpg
Zaključno:

Kakva je igra Cottage Garden? Naizgled se čini da je riječ o jednostavnoj lakšoj apstraktnoj strategiji simpatične teme, ali ona to nije. Po meni, tema sadnje cvijeća toliko je kvalitetno integrirana u igru da ona jako dosljedno prenosi doživljaj i emocije te radnje, a to su: mir, kontemplacija, ljepota i nedostatak većih uzbuđenja. Pa jesu li to odlike dobre igre? Naravno da jesu. Ne žele svi igrači lude nepredvidive strategije, osvajanja svemira, rekreiranje povijesti, vođenje uspješne ekonomije, građenje sjajnih kreativnih rješenja proizvodnje, opakih borbi punih zavaravanja i taktiziranja ili milijun drugih izazova. Nekad, čovjek želi pobjeći od sve te strke koje dovoljno ima u radnom danu i kleknuti u svoj vrt pa saditi nevene. To je Cottage Garden. Savršeno uklopljena i izbalansirana mirna igra cijepljena od strke i uzbuđenja. Uz malo sreće i osrednje strategije idealna je zamjena za trenutke u kojima želite zastati i omirisati ruže, a niste spremni prljati prste pravom zemljom.

Finalno
  • Komponente: savršene
  • Mehanizmi: vrlo dobri
  • Osjećaj: miroljubiv
  • Igra: ugodnih 45 minuta
  • Ambijent: obiteljski za 2 – 4 člana
  • Utjecaj sreće: malen ali postojan
  • Mogućnost strategiranja: osrednje malo