Carcassonne Maps

Priznajem da sam fan(atik) Carcassonnea i samim time skupljao sam razna proširenja koja se uporno štancaju što i inače postaje veliki izazov za kolekcionare (a gdje su tu još i samostalne igre iz tog svijeta). No onda je u jednom trenutku došao kraj tom zadovoljavanju potreba hrčku u sebi koji sve mora skupiti kada je igra prije nekoliko godina doživjela redizajn sa novom umjetnošću oko koje su se lomila koplja premda osobno mislim da i stara i nova umjetnost mogu naći svoje mjesto pod suncem, ali zbog estetskih razloga, odnosno razlike u kontrastu boja između starijeg i novijeg izdanja prestao sam pratiti nova proširenja koja se drže nove umjetnosti, a realno, stvarno nije potrebno sve imati da bi se uživalo u igri. I tako je to potrajalo par godina, a onda sam primijetio set mapa za Carcassonne

Zanemarimo što je Carcassonne grad u južnoj Francuskoj, igra odavno ne prati tu temu ako ju je uopće i bilo, pa postoji 5 mapa raznih europskih regija na kojima slažete krajolike Carcassonnea. U opisu je pisalo da su sve mape tiskane na vrlo kvalitetnom papiru veličine A1, ali tek kad mi je stigao paket i kad sam razmotao mape, ne mogu opisati svoje oduševljenje kvalitetom papira i tiska, kao i samom estetikom, skoro da bi ih stavio u okvire i objesio na zid, slika na webshopu naprosto ne može dočarati taj vizualni i taktilni osjećaj. Iako ne smatram potrebnim, mape se tijekom igre mogu zaštititi pleksiglasom (primjerice okvir odgovarajuće veličine iz Ikee).

Pravila nisu došla sa mapama, ali one se mogu skinuti skeniranjem QR koda na mapama ili direktno kod izdavača. Ipak, igranje je ostalo u suštini isto, polažete izvučene pločice i postavljate figurice na istu ako je moguće, ali neke značajke se mijenjaju.

Što je drugačije?

Prvo, mape su velike i zahtijevaju više pločica, obično se preporuča uključivanje prva dva proširenja, ali možete uključiti koje god proširenje, samo da zadovoljite traženi broj pločica za igru. Također potrebno je i više figurica za igru, čak 9 pa primjerice dodamo velikog meepla iz prvog proširenja, a za praćenje bodova koristimo svinje iz drugog proširenja.

Drugo, prostor za igru je ograničen, prije su se krajolici mogli rastezati u duljinu i širinu kako smo htjeli, ali sada smo ograničeni granicama mape. To zahtijeva malo više vremena za smišljanje poteza jer,

treće, mapa sama po sebi nije terra nullius, na njoj već postoje preprintane pločice nekih značajnijih i dosta vrijednih gradova koji se ne smiju prekrivati, pa postoji utrka tko će ih prvi dohvatiti, ali ne možete direktno položiti svoje pločice uz njih, već tek kad se polje igre približi takvim mjestima, a tu dolazimo i do

četvrtog; postoje 2 ili 3 predodređena mjesta na mapi sa kojih počinjete igru, tako da na jedno mjesto položite početnu pločicu iz osnovne igre, a na ostala početna mjesta postavite nasumce izvučene ploče i onda se igra počinje širiti iz dva ili tri mjesta poput mrlja koje sve više rastu dok se ne stope međusobno. Iz tog razloga nam je čak i leglo što te preprintane pločice prate novu umjetnost kako bismo lakše pratili granice polja igre.

Peto, postoje i gradići na mapi koje možete prekriti izvučenim pločicama kada dođete do njih, a ovisno o predloženim varijantama to može utjecati na vašu igru. Mi obično koristimo varijante gdje polaganjem pločica na takva mjesta prvo izgubimo dva boda, ali i vučemo dodatnu pločicu.

Šesto, treba shvatiti da su granice mape ujedno i završeci gradova i cesta. Konkretno rečeno, ceste i gradovi mogu ići “u” granice pa imamo zanimljivih rješenja prilikom slaganja tih struktura. Ista stvar vrijedi i za samostane, u klasičnoj igri samostan je završen i figurica se vraća u zalihu kada je položeno 9 pločica, sama pločica samostana i 8 pločica koje uokviruju samostan. Sada ako je samostan na granici mape, završen je kada se postave sve moguće pločice oko njega, tako da može vrijediti i samo 4 boda.

Sedmo, mape na pojedinim mjestima nude zanimljiva rješenja van okvira za igru, primjerice završeci cesta sa grbovima, ceste, odnosno trajektne linije koje vode na određene otoke, te gradovi van okvira igre koji se naslanjaju na granice što isto pojačava bogatstvo izbora tijekom polaganja pločica.

Iz ovih nekoliko stvari trebalo bi biti očito koliko tu ima razmišljanja kako ćete se širiti po mapi a da ujedno ne date protivnicima pristup do takvih preprintanih polja. U takvom kolopletu cesta i gradova na uskom prostoru postaje jako teško postavljati seljake pa treba odmah prepoznati potencijal polja, a isto tako je teže preotimati polja od protivnika što nam je u klasičnoj igri bilo pod normalno. Često se događa i da položite pločice kojima znatno otežavate završetak nekih struktura, ali naravno trudimo se da, ako već tako mora biti, bolje da otežamo svome voljenom protivniku. Iz zbog svega toga slijedi

osmo, a to je preporuka da se ne igra sa dodatnim pravilima iz proširenja čije pločice uključujete u igru jer će vam stvarno zakuhati mozak, a ovako igra traje još uvijek ugodnih sat vremena. No glavni razlog je, pretpostavljam, što mape definitivno oživljavaju sa mini proširenjem, odnosno setom od 30 žetona u tri boje i dvije numeracije, 1 i 2, a koju preporučam odmah naručiti uz mape ako se netko odvaži na nabavu istih.

Isti set se može se primijeniti na svaku mapu, ali za svaku donosi drugačija pravila što je vrlo zgodno. Generalno je pravilo da ih pod određenim uvjetima na početku igre postavite na mapu okrenute na poleđinu tako da je nepoznato koje su boje i broja. Kada igrač dođe u priliku postaviti pločicu na polje sa žetonom, preuzima žeton i odmah boduje jedan ili dva boda ovisno o broju na žetonu. Ali te žetone kasnije tijekom igre koristite na različite načine, ovisno o mapi na kojoj se igra, što vas tjera i na različite načine igranja kako mijenjate mape. Naravno, kada jednom iskoristite te skupljene žetone, uklanjate ih iz igre.

Francuska

Možda i najbolja mapa u cijelom setu, a uostalom ima i preprintanu pločicu Carcassonnea :-). Sama mapa nije toliko zanimljiva, ali po nama ima najbolje integrirano mini proširenje. Žetoni vam služe za proizvodnju vina (a što bi drugo radili u Francuskoj), i kada skupite žetone iste boje ukupne vrijednosti 2, ako povežete pločicu sa cestom ili gradom koji se nalaze van okvira granica, “prodajete” vino u inozemstvo i odmah razmijenite žetone za 5 bodova. Ali ako svojom pločicom prekrijete neko mjesto koje ima nacrtanu bocu vina iste boje kao i žetoni koje ste uspjeli skupiti, dobit ćete čak 9 bodova. Jedino na ovoj mapi smo odstupili od dobivanja kaznenih bodova ako prekrijemo takva mjesta, a često ćemo se potruditi prekriti ih čak i ako nemamo potreban tip vina, ali eto, da ih protivnik ne iskoristi.

Britanski otoci

Vjerorojatno najizazovnija i najtješnja mapa kada igrate bez mini proširenja, a još kada ga uključite, ima zanimljiv twist gdje, kada odigrate normalan potez, možete dobiti dodatni potez ako jednu figuricu iz svoje zalihe pošaljete na otok Man. Figurice, jednom smještene tamo nisu vam više dostupne sve dok ne skupite tri žetona iste vrijednosti ili različitih boja koje razmijenite za “zarobljene” figurice, tako da ima dosta kalkuliranja hoćete li žrtvovati primjerice zadnju dostupnu figuricu iz zalihe ili ćete je sačuvati za (pre)uzimanje nekih struktura. Naravno, desilo bi se i da je polovica svih naših figurica duže vrijeme ljenčarila na otoku, a jedno drugome smo se trudili osujetiti skupljanja potrebnih žetona.

Beneluks

Isto ne toliko zanimljiva mapa kada igrate bez mini proširenja, ali s istim igra je odlična. Kod pripreme igre na određena mjesta koja su predstavljena kao tri otoka, postavite 6 kupova od po 5 pločica, znači po dva kupa na svaki otok. Svaki kup na vrhu ima otkrivenu gornju pločicu, a boje otoka odgovaraju bojama žetona, pa kada su igrači na potezu mogu birati hoće li izvlačiti novu pločicu ili odbaciti već prikupljene žetone za neke od otkrivenih pločica na otocima odgovarajuće boje. Nekad ćete upravo na takvim otocima naći pločice potrebne da se izvučete iz neke situacije ili naprosto bodujete neke megastrukture pa se trudite pronaći odgovarajuće žetone, ali to vidi i zna i vaš voljeni protivnik…

Jedina mana je što na kraju igre mapa nekako bude praznija jer se na kraju igre naprosto ne iskoriste sve pločice sa otoka.

Iberski poluotok

Meni osobno najljepša mapa, a i sviđa mi se povezivanje sa Balearskim otocima. Samo mini proširenje nije toliko intirigantno kao kod prethodno navedenih mapa, ali je i dalje zanimljivo. Kada prikupite žetone i bodujete ih odmah ih otkrivene vraćate natrag na mapu. Mapa je nenametljivo podijeljena na tri dijela i otkrivene žetone možete postaviti samo u one dijelove koji odgovaraju boji žetona. Kada prikupite otkriveni žeton, ovaj put ga bodujete duplo i ne vraćate više u igru. U svakom slučaju to daje zanimljivu dinamiku gdje ćete postavite te pločice, naravno najbolje odmah uz strukture koje posjedujete ali ne možete to uvijek ostvariti.

Njemačka

Ako bih morao birati, riješio bih se ove mape. Nije loša ali nije ni toliko atraktivna. Prvo, sama mapa nije toliko izazovna, ali opet, dopušta malo ležernije igranje, a drugo, ni mini proširenje ne uvodi nešto novo, dapače već je sve viđeno. Naime, kada skupite žetone ukupne vrijednosti 4, možete jedan žeton staviti ispod neke od svojih figurica i ona ima značaj kao velika figurica iz prvog proširenja, odnosno vrijedi kao dvije figurice ako sa protivnikom bodujete istu strukturu. Mislim nije to loše, žena i ja smo napravili ogroman grad koji se prostirao preko pola Njemačke i uporno smo ga nastojali preoteti jedno od drugog jer i nezavršen na kraju igre je donosio hrpu bodova, pa smo imali više figurica u njemu i još smo svakog bildali žetonima. I dalje je zanimljiva igra, ali druge mape su naprosto bolje.

Još niste naručili? Pa što čekate?

I što još reći više a da nije jasno iz dosadašnjeg teksta? Ženi i meni se jako svidjelo, pa toplo preporučam igranje na ovim mapama za sve ljubitelje Carcassonnea, ali isključivo sa žetonima mini proširenja, bez njih igra nije toliko sjajna. Mape daju osvježavajući pristup ovoj igri, i to bez značajnijeg mijenjanja osnovnih pravila igre, a ako baš želite biti divlji, uvijek možete uključiti i puna pravila iz proširenja čije pločice dodajete u igru. Jedina mana je što još nismo osmislili zadovoljavajuće spremanje ovih glomaznih mapa.