Društvene igre u hrvatskim trgovinama

U doba Božića i Nove godine trgovine s igrama i igračkama redovito obogaćuju svoju ponudu. Kupcima je tada na izboru nešto veći asortiman robe nego u ostalom dijelu godine. Iako je šarenilo svega i svačega veće no inače upitno je što se kvalitetnog od društvenih igara može ovdje naći. Iz tog razloga nastao je i ovaj tekst.

Ako ste primijetili, svake godine velike trgovine s igračkama objave po jedan do dva nova naslova. Interesantno je kako su te igre uvijek nekakvi relativno jeftini proizvodi u vidu zabave, no cijena im je ista ili gotovo ista kao i cijena sadržajnijih i zahtjevnijih igara. Ove godine to su Draw Out i Alias. Obje igre dižu se u nebesa iako im je igrivost pod znakom upitnika. Ako pogledate popularnost istih na svjetskim portalima za društvene igre uočiti će te kako to baš i nisu omiljene i visoko ocijenjene igre. Zašto je to tako kod nas, ne znamo, no možemo špekulirati. Vrlo vjerojatno se radi o naslovima koji imaju nisku otkupnu vrijednost, pa trgovine misle dobro zaraditi na svojoj marži.

Iako nismo imali prilike igrati Draw Out ili Alias, očito je da se radi o igrama koje sadrže slične mehanizme kao nekada megapopularni Pictionary. Kad već spomenusmo Pictionary, sjetimo se kako je neočekivano nestao iz naših trgovina i to usred dobre sezone. Ljudi su još mjesecima pitali po forumima gdje se Pictionary može kupiti, jer ga nije bilo ni za lijek. Zašto je Pictionary izčezao i nije ga bilo godinama (tek od ovog prosinca se može opet naći u jednom prodajnom lancu) i nama je potpuna misterija.

Vrlo se jadno osjećamo kada ulazimo u neki domaći lanac trgovina s igrama i onda nas zapljusne brdo jednih te istih kutija Draw Outa i Aliasa poslaganih po cijelom prostoru, a one vrijedne, prave igre kao što su Alhambra, Puerto Rico ili Race for the Galaxy nalazimo neuredno složene u nekom zapučku i kao da vrište: Uzmite me ako baš morate. Zašto naše trgovine ne prepoznaju kvalitetne igre i njih lokaliziraju i promoviraju, zaista ne znamo. Vjerujemo da njihovi menadžeri niti ne znaju što su uopće dobre igre.

Kao kontradikcija svega navedenog, uđite u neki njemački prodajni lanac u nas koji također prodaje društvene igre. Tamo je pak potpuno druga slika. Upravo se one prave, vrijedne i dobre euro-igre nalaze najvrijednijim mjestima polica dućana. Tako će vam odmah upasti u oko naslovi kao što su Naseljenici otoka Catan, Keltis, Ingenious ili Ubongo.

Još veći kontrast uočiti će te odlaskom do obližnje Austrije. U tamošnjim dućanima s društvenim igrama vlada pravo šarenilo dobrih naslova i zaista možete provesti čitavo posljepodne u nedoumici što uzeti, jer su tamo igre jedna bolja od druge.

To ima i smisla ako znamo da nijemci imaju vrlo razvijenu kulturu društvenih igara i igranja općenito. Mi hrvati očito još nismo dovoljno zreli na tom polju, pa nam trgovci mogu prodavati svašta, a mi ćemo to “svašta” i poslušno kupovati.

Uostalom, i ove stranice služe kako bi se ljude ipak bolje upoznalo čega na tržištu ima i što je ipak vrijednije za nabaviti i igrati po istoj ili sličnoj cijeni.