Bezobzirne laži i jedna jako dobra igra

Lipanj je mjesec u godini kada u redakciji Klopka Studija službeno počinje ljeto. Primijetit ćete da se to poklapa sa službenim početkom ljeta u sjevernoj hemisferi, u kojoj pretpostavljam da i ti obitavaš čitatelju. Odlučio sam za ovo-mjesečno izdanje sekcije Klopka Studija gdje preporučam nove igre i malo se dotaknem prošlo-mjesečnih (ova sekcija i dalje nema službeno ime) iskoristi ovu čudnu slučajnost i pisati o raznim party igrama – jer to je ono što mi u Klopka Studiju radimo na ljeto – zabavljamo se na lagan način da sačuvamo naše mozgove od prekuhavanja i isparavanja.

Ali prije nego se krenemo zabavljati, dozvolite da se osvrnem na prošli mjesec i novitete koje smo odigrali – jedna igra koja me jako razljutila i jedna igra koja me oduševila. Dvije mini recenzije kao glavno jelo, nakon toga osvježavajući ljetni desert. Nadam se da će sve te riječi stati u ovaj članak!

Prvi dio – gdje Marino piše o novim igrama koje smo igrali prošli mjesec.

[redacted]

Što možemo učiniti? Kao igrači društvenih igara – što možemo učinit kada nam igra laže?

[redacted] je igra koja je puno obećavala. Ti si super tajni agent na jako elitnom balu koji održava guverner u ambasadi s još tri tajna agenta od kojih je jedan tvoj suigrač, ali ti ne znaš tko je on. Tvoja misija: saznaj tko je tvoj suigrač, ukradi protivničke tajne dokumente, pozovi helikopter i pobjegni s istima prije nego protivnički tim uspije to isto. Zvuči uzbudljivo? Naravno da zvuči uzbudljivo! Tko ne želi biti James Bond, tko ne želi raznositi helikoptere dok pleše tango na mjesečini?

Nažalost, ova igra misli da se helikoptere raznosi i tango na mjesečini pleše igrajući kamen-škare-papir dva sata bez prestanka. Ali, krenimo redom. U ovoj igri igrači se kreću po trodijelnoj ploči koja predstavlja podrum, prizemlje i terasu. Svaka ploča je podijeljena po prostorijama od kojih svaka ima svoju akciju koju igrači mogu aktivirati – uzeti nove item kartice u spremištu, ugasiti svijetlo u cijeloj ambasadi, skenirati ostale igraču u sobi za rendgen… Sve stvari koji tajni agenti rade. Kretanje je neograničeno – imaš se pravo šetati po cijeloj ambasadi dok ne odlučiš negdje stati i koristiti akciju neke sobe ili dok se ne susretneš s drugim igračem, u kojem slučaju moraš imati interakciju s njim. Interakcija se odvija u tajnosti – igrači igraju jednu od pet interakcijskih kartica – jednu od tri napadačke kartice koje funkcioniraju po prije pomenutom kamen-škare-papir principu ili neutralnu ili prijateljsku karticu, u kojem slučaju se igrači mirno zaobiđu ili razmijene item kartice. Pobjednik susreta može pokušati saznati za koji tim gubitnik igra, ozlijediti ga čime mu ograničava kretanje na samo dvije prostorije po krugu ili mu ukrasti jednu item karticu iz ruke.

Igra je zabavna… Prvih 15 minuta. Premisa igre je apsolutna tajnost svih informacija – a najbitnija među tim informacijama je tko igra za koji tim. Problem nastaje kad postane jasno tko igra za koji tim i kome vjerovati. Logičkom analizom igračevih akcija i uz malo sreće u ispitivanju ta zagonetka se riješi obično u prvih 20 minuta igre. Nakon toga se igra pretvara u besmisleno igranje kamen-škare-papir igre koja traje jako dugo. Na kutiji piše od 45 do 60 minuta – mi smo igrali partije od dvostruko više vremena od kojeg je 75% bilo:

“Ok, kamen, ja sam igrao škare – ti si pobijedio… Čestitam!”

To nije zabavno – to je suprotnost od koncepta zabave. Osim ako niste jedan od čudaka kojima je kamen-škare-papir vrhunac iskustva zabave – u tom slučaju ova igra je ono o čemu ste oduvijek sanjali.

Nakon što pospremimo komponente ostaje mjesta da pospremimo i Mandriju u ovu kutiju. Ujedno, naš stol broj 1!

Igra dolazi s varijantama za dva, tri ili pet igrača koje se donekle razlikuju od opisane igre za četiri ili šest igrača – te varijante nismo igrali. Neke igre zahtijevaju drugo igranje da bi uvidjeli njihovu bit zabave. Neke igre čak i malo više, ali kako dati igri još jednu šansu kad te razočara nakon petog igranja? Da ne spominjem same ploče za igranje, koju su minijaturne s nepotrebno malim simbolima koje kao da su dizajnirane za kvarenje vida i samu kutiju koja je nepotrebno velika za same komponente.

Da, ljut sam jer je igra lagala – obećala mi je da ću biti James Bond, a pružila mi je iskustvo osnovnoškolca koji zbog razbibrige igra kamen-škare-papir da mu prođe vrijeme velikog odmora.

Dobro. Osjećam se bolje sad kad sam izbacio tu bujicu kritika. Krenimo na nešto puno bolje, uzbudljivije i napetije. Podsjetimo se zašto igramo društvene igre i što one sve mogu biti.

Još nije drugi dio – već drugi dio prvog dijela!

The Grizzled

Grizzled je kooperativna igra za 2 do 5 igrača, ali želite je igrati sa najmanje četiri osobe – u troje nije toliko zabavno, baš kao u pravom životu!

Prije negoli otvorite samu kutiju primijetiti ćete kako je predivno ilustrirana – možda najljepša kutija koju sam ikada vidio, a vidio sam 2561 kutiju do sada, ne uključujući The Grizzled. Nakon što otvorite kutiju, primjetit ćete da su unutrašnjost kutije i poklopca iste, također predivno ilustrirani. Dozvolite da vam to predstavim slikom.

the grizzled predivne komponente.jpg
Predivno! Stol broj 2.

Mislim da nema potreba da dalje nastavim – kupite ovu igru zbog toga što predivno izgleda! Šalim se, mi u Klopka Studiju imamo jako visoke kriterije i ne preporučamo igre samo zbog njihovog izgleda – ali ovu kutiju bih mogao gledati cijeli dan sa svih strana poput nekog višedimenzionalnog bića koje je sposobno vidjeti sve strane nekog trodimenzionalnog objekta u isto vrijeme. Hm…

Sama igra je vrlo jednostavna. Igračima je cilj potrošiti sve kartice iz Trials špila (iliti Iskušenja na jeziku nam hrvatskom) i iz svojih ruku. Kako to rade? U svom krugu svaki igrač ima pravo na jednu od 4 moguće akcije.

Akcija broj jedan je igrati karticu iz svoje ruke na na centar stola, Brisanu Zemlju. Kartice se sastoje od određenih simbola koje predstavljaju prijetnje – postoji šest takvih simbola, od kojih su minimalno dva na svakoj kartici, ali može ih biti i više. Ako su na stolu ikad prisutna 3 jednaka simbola ta misija je propala i sve kartice igrane se vraćaju u Trials špil – igrači će ponovno biti iskušani istim karticama. U slučaju uspjeha misije, te iste kartice u Brisanoj Zemlji su izbačene iz igre i igrači ih više morati susretati. Osim kartica sa simbolima, igrači mogu igrati i Hard Knocks kartice koje predstavljaju trajne hendikepe tom igraču ili cijelom timu dok god je taj igrač u misiji. Primijetit ćete da još nisam spomenio tematiku same igre, namjerno je ostavljam za kasnije – napravit ćemo malu analizu odnosa mehanike i teme i njihovo proizlaženje jednog iz drugog. Sad nastavimo s akcijama!

Akcija broj dva je iskoristiti svoj sretni simbol. Svaki igrač može jednom iskoristiti ovu akciju – na kartici njegovog lika nacrtan je jedan simbol od mogućih šest iznad djeteline s četiri lista. Igrač može ukloniti jednu karticu s Brisane Zemlje koja ima taj simbol.

Akcija broj tri – održati govor. Nakon uspješne misije igrač koji je bio vođa te misije dobiva pravo na jedan govor. Igrač najavi jedan od šest simbola i svi ostali igrači koji su još prisutni u misiji mogu ukloniti jednu karticu iz ruke s tim simbolom izvan igre. Igrač koji je održao govor ne dobiva njegove beneficije – nesebično bodreći svoje suigrače.

Posljednja moguća akcija je povući se iz misije i igrati token podrške. Kad se igrač povuče, on više nije dio ovo misije, te nema pravo na dodatne akcije. Misija završava uspješno kad su se svi igrači povukli. Na tokenima podrške su prikazani smjerovi – lijevo ili desno, ili dva lijevo ili desno. Oni označavaju kojem igraču želite dati podršku relativno na njegovu fizičku udaljenost od vašeg mjesta sjedenja za stolom. U slučaju da jedan igrač dobije većinu podrške – on ima pravo ukloniti dva trajna Hard Knocksa ili vratiti svoj sretni simbol na neiskorištenu stranu – dajući si mogućnost za njegovo ponovno korištenje.

Vidjeli smo kako možemo pobijediti, ali kako možemo izgubiti igru? Na kraju svake misije pada nam moral – zbrojimo sve preostale kartice iz ruku svih igrača i dodamo toliki broj kartica u naš špil Iskušenja iz jednog drugog špila – špila Morala. Ako se špil Morala ikada u potpunosti potroši – igra je izgubljena. Nakon faze podrške ako ijedan igrač ima pred sobom četiri ili više Hard Knock kartica igra je izgubljena.

Ovo je kooperativna igra, i možda si čitatelju uvidio da je zagonetka koju ova igra predstavlja pomalo matematička, i s posjedovanjem svih informacija lako rješiva – poput neke jednadžbe u kojoj nema nepoznanice x. Međutim, u pravilniku igre zapisano je da igrači ne smiju raspravljati o karticama u svojoj ruci, kao ni odabiru tokena podrške s drugim igračima. Te informacije su tajne. Po mom skromnom mišljenju – prava odluka, iako se na prvi pogled čini pomalo umjetnim načinom rješavanja klasičnoga problema kooperativnih igara – problema alpha gamera – igrača koji svima ostalima za stolom naređuje kako da odigraju svoj krug. Vratit ćemo se na ovaj dio, prije toga dotaknimo se tematike same igre.

Pretenciozno? Ili ne?

Ovo je ratna igra smještena u rovove Prvog svjetskog rata. Mi gejmeri naviknuti smo na ratne igre, zar ne? Obično u čizmama generala – glavnog stratega, šaljemo svoje plastične tenkove i vojnike u sukob odlučen bacanjem kockica ili igranjem kartica. Stavljeni u poziciju ultimativne moći, jedini nam je cilj krajnja pobjeda – bez obzira na žrtve. Kad otvorite knjižicu s pravilima ove igre dočekati će vas mala bilješka dizajnera o njihovom dizajnerskom cilju. Da, ovo je ratna igra usredotočena na iskustvo rovovskog života, gdje je jedini cilj zajedno prebroditi sve nedaće i preživjeti.

Igranje je u svojoj biti emocionalno iskustvo, koje obično svrstavamo pod općenitu kategoriju zabave. Ali ono što igru čini zabavnom ovisi o samoj igri koju igramo, i koje specifične emocije ona budi u nama. Igrajući šah doživjet ćete zabavu uprezajući moždane vijuge u nadmudrivanju protivnika, dok npr. Resistance predstavlja sasvim drugo iskustvo – osjetit ćete se izdanim, nesigurnim, frustriranim. Emocije koje bi inače doživljavali negativno možemo sigurno istražiti u prostoru igre omeđenim njenim pravilima. Osim ako niste jako emocionalan tip pa ih nastavite gajiti i nakon završetka igre – Klopka Studio ne preporuča!

Igre možemo promatrati na logičan način – gledajući ih mehanički, ne obraćajući pozornost na tematiku. Ali u tom slučaju zanemarujemo emocionalnu bit igre, odnosno što naše radnje predstavljaju u igri. Mehanike igre i njena tema su nerazdvojne kategorije, koje je potrebno promatrati kao jednu cjelinu: Da li mehanika igre predstavlja ono što tematika sugerira?

The Grizzled je igra koja je bezobrazno teška, i od igrača zahtijeva pažnju. U svom krugu imate pravo na samo jednu akciju, samo jedan potez. Dok odlučujete koju karticu odigrati, osjetit ćete nervozne poglede ostalih igrača – jedan vaš krivi potez i cijeli tim je osuđen na propast. Želite li riskirati s drugim snijegom na ploči, znajući da slijedeći igrač ima Hard Knock koji mu onemogućuje da se povuče iz misije dok god ima kartica u ruci? A ima još samo jednu karticu – da li je na njoj nacrtan rov prekriven snijegom ili nešto drugo?  Svaki potez je značajan i izmamljuje nervozne uzdahe svih prisutnih, ali i jednu sasvim drugačiju emociju – prkosnu ustrajnost  –  Možemo mi to!

Anselme je postao rastreseni nježni tiranin. Pomalo neuredan stol broj 3.

Mislim da su društvene igre sazrele dovoljno da se dotaknu tema koje nisu nužno zabavne u klasičnom smislu, nego tjeraju na promišljanje – poput nekog ruskog klasika. Grizzled je igra koja u tome uspijeva na dvije fronte. Pruža istinsko kooperativno iskustvo u svojoj biti, gdje su odluke svakog pojedinca bitne za preživljavanje skupine – samo zajedničkim snagama je moguće uspjeti. Sjećaš li se onog pravila o tajnosti vlastitih kartica i tokena podrške? Ono onemogućuje igračima matematičko optimiziranje strategije – potrebno je usredotočiti se na emocionalne znakove ostalih igrača. Nakon mog odigranog drugog simbola metka na Brisanoj Zemlji, primjetih Mandrijin frustrirani izraz lica – srećom primijetio je to i Nikola te bez puno razmišljanja uklonio isti svojim sretnim simbolom. Uzdah olakšanja – misija se nastavlja!

Jedina zamjerka koju imam nije upućena samoj igri, već igračima. Iskustvo igre drastično pada ako imate igrača koji je nezainteresiran, odnosno nije 100% u mentalnom prostoru igre. Ali, to možemo reći za svaku igru, zar ne? Ali, ako igri dozvoliš da te uvede u svoj pomalo mračan i frustrirajući svijet dobit ćeš najbolje moguće iskustvo – Klopka Studio preporuča!

Hej, sjećaš li se uvoda ovog teksta, gdje sam obećao ljeto i party igre? Zasada sam ispunio 0% tog obećanja, dragi čitatelju. Ali ne brini, ove naredne rečenice su 100% ljetne, poput osvježavajućeg povjetarca u vrućem ljetnom danu!

Prva ljetna igra koju ti želim predstaviti je ekspanzija za The Grizzled….

Ljutiti čitatelj: Stani malo! Govoriš o ljetu, a nastavljaš s depresivnim temama?

Hm, u pravu si  ljutiti čitatelju! Ali, svejedno nastavljam s ekspanzijom za The Grizzled – vratit ćemo se ljetu, ne brini!

Dobrodošli u drugi dio ovog teksta!

The Grizzled: At Your Orders!

Ekspanzije su predivna, ali i pomalo dosadna stvar. One dodaju nove komponenta i pravila tvojim omiljenim igrama čineći ih boljim, svježijim, drugačijima, ali pate od jedne čudne boljke – naime, ekspanzije nisu nove igre. Ne obuzimaju nas tolikim oduševljenjem kao upoznavanje svih zanimljivih mehanika i tematika koje nam pruža svijet društvenih igara. Zato dragi čitatelji, pomno birajte dodatke vašim kolekcijama!

No, pogledajmo što ova ekspanzija dodaje osnovnoj igri. Imamo poboljšana pravila za igru s dva igrača, kao i nova pravila ako želite igrati solo. Mi u Klopka Studiju ne igramo igre solo, a i mislim da Grizzled nije igra za dva igrača, tako da ćemo ovaj dio preskočiti i odmah uskočiti u nama uzbudljiv dio ove ekspanzije – misije.

Prije nego krenemo odmah ću najaviti intenzivno korištenje riječi misija u ovom paragrafu – ali nisam ja kriv – igra referira misiju kao jedan segment igranja i nove kartice iz ekspanzije naziva karticama misije. Stoga pomirimo se s činjenicom da ćete pročitati riječ misija više puta nego bi to željelimožda vam ta riječ izgubi svako značenje do kraja ovog odlomka, pa  krenimo s tim procesom. Na početku nove misije, igrač koji je vođa taj krug, uzima dvije kartice iz novog špila misija i odabere jednu koja će biti aktivna tu misiju. Kartice misija su podijeljene po težini – imamo lake, normalne i teške misije, i ovisno o težini koju želimo za određenu partiju – umiješamo odgovarajući broj određenog levela u špil misija, prije nego započnemo partiju. Lake misije dodaju nam određene bonuse, poput ignoriranja određenog simbola trenutnu misiju, kao i određuju minimalan broj kartica koje je potrebno podijeliti svakom igraču na početku misije. Normalne i teške misije dodaju dodatne hendikepe i izazove za iskusne igrače – dodatni simboli, koji su aktivni tu misiju (poput trauma i fobija iz osnovne igre),  onemogućavanje korištenja sretnih simbola i slično.

Ekspanzija izgleda jako zanimljivo, čini mi se da će kartice misija dodati dodatnu dinamiku igri, te će igrači morati biti još prilagodljiviji. Ali to nije sve! U ovoj kutiji sadržane su kartonske figurice svih igrača, koje služe vizualnom simboliziranju povlačenja istih – kad se povučeš staviš svoju figuricu na karticu svog lika.

Grizzled: At Your Orders će biti dostupna u trgovinama 28. lipnja 2016., što ovu igru čini prvom ekspanzijom o kojoj smo pisali, kao i prvoj još neizdanoj igri o kojoj smo pisali! (Ovo više nije istina jer Marinu treba previše vremena da uredi članak – nečuveno!)

Ok, sad slijedi ono što sam obećao i što svi željno iščekujete od uvoda ovog članka – ljeto!

Proizvoljni narativni uređaj: Marino, ovaj članak je već predugačak i dosadan si pomalo!

Hm, izgleda da će ljeto morati pričekati jer je ovaj članak već predugačak i ja sam pomalo dosadan. Ali ne brini čitatelju, u  slijedećoj epizodi Klopka Studio ekskluzivno predstavlja ljeto!

Mandrija: Marino! Opet si napravio nepotreban zaplet… Ispričavam se svima – Marino je očito nesposoban urediti članak i izbaciti nepotrebne dijelove koji ne služe ničemu, osim stvaranju suvislih zapleta… I on se naziva glavnim urednikom, da ja vodim stvari ovdje sve bi bilo puno bolje…

Marino: Mandrija, što ti radiš ovdje! Ovo je moj članak! I mislim da…

Proizvoljni narativni uređaj: Dosta! Ovo izmiče svakoj kontroli i smislu! Dragi čitatelji ovaj članak je službeno završen – doviđenja!