Igrali smo: Osvoji Jadran

Nedavno nam je na stol za potrebe opisa i recenzije stigla nova hrvatska društvena igra Osvoji Jadran. Kako hrvatskih društveno-igraćih uradaka ima relativno malo uvijek se razveselimo kada netko krene u ove vode i napravi nešto u Hrvatskoj i na ovom polju. Uglavnom, riječ je o edukativnoj igri koja može biti i vrlo lijep suvenirski poklon za nekoga tko se s Lijepom Našom tek upoznaje.

 

Kutija i pribor igre

Asocijativno plavo obojana kutija s detaljem kartografskog prikaza vrlo lijepo dočarava kako će se u igri nekuda ploviti. Dvije dobro odmjerene pregrade drže materijal igre prilično čvrsto, a kako ne bi bilo previše “tumbanja” tijek transporta (uglavnom, onako kako to rade i svjetski izdavači).

Sama ploča za igru odštampana je i tiskana u opet, vrlo kvalitetnoj formi i ostavlja dobar dojam. Lijepo i šareno oslikano hrvatsko primorje s otocima, te kružići pozicija u raznim bojama sigurno će privući mlađi naraštaj na okupljanje oko stola.

jadran-4.jpg Polja za kretanje su raznolika i njihova boja ovisi o njihovoj namjeni. Tako su polja vjetrova crvena, polja nacionalnih i parkova prirode, te zaštićenih vrsta i krajolika zelena, primorskih gradova ljubičasta, otoka plava itd. Polja kretanja povezana su (ili nisu) strelicama u jednom ili dva smjera, označavajući time plovne putove po kojima se igrači moraju kretati. Da su kružići i tekst na njima malko veći i da su strelice koje povezuju polja malko istaknutije ne bi škodilo, jer bi se igrači brže snašli prilikom planiranja svojih ruta plovidbe, ali njihova je veličina vrlo vjerojatno bila uvjetovana veličinom same ploče za igranje.

Igraća ploča je pomalo specifičnog izgleda (kao uostalom i sama Hrvatska), jer da bi se smjestilo cijelo priobalje ista treba imati duguljasti, a ne kako smo navikli kvadratni oblik.  Da je Lijepa Naša malo spretnijeg izgleda, da je Jadransko more – jezero i da je sve ono što nije – ploča je mogla biti kvadratna, pa bi sve skupa moglo biti i malo s(p)retnije porazmješteno. Iskreno, ne vidimo način da se priobalje prikaže u kvadratnoj formi ploče, a da se isto ne rascjepka i time uništi osjećaj plovidbe i duljih plovnih ruta.

jadran-2.jpg Od pribora igre tu je i veliki broj igraćih kartica koje čine i samu edukativnu srž igre jer sadrže opise svih bitnih lokacija na ploči. Opisi su isključivo edukativni i igrači će sigurno naći na mnoštvo zanimljivosti o hrvatskoj obali i otocima koje ni sami nisu znali. Kartice su u bojama pojedinih tipova lokacija, te su obrojčane kako bi se olakšalo njihovo traganje kada igrač dođe na neku lokaciju. Također, kartice su i glavni nosioci bodova koji se u igri osvajaju.

jadran-1.jpg Ono što nas se posebno dojmilo su figurice samih jedrilica kojima se igrači pomiču po ploči. Iste su izvedene od drveta i stječe se dojam njihove unikatne i ručne izrade. Uostalom, pogledajte na priloženoj fotografiji. Uz njih ide i standardna šesterostrana kocka koja je i glavni motor za kretanje. Ista je također izvedena od drveta.

Zgodno je napomenuti kako je sav pribor igre načinjen od kartona i drveta što je za svaku pohvalu. Ovime se i jedna hrvatska igra približila trendovima izrade društvenih igara u svijetu (posebice onih Euro – tipa) gdje također dominiraju karton i drvo.

Dojam igre

Sada idemo nešto reći o samoj igri, njezinoj mehanici i karakteru. Prvo i osnovno, radi se o igri s vrlo jednostavnom mehanikom koju vjerojatno već poznaje cijeli svijet: Bacaj kocku i idi. Naravno, danas je ova mehanika u svijetu već prevaziđena, ali je ista i dalje vrlo prikladna za mlađi naraštaj igrača i za one koji se s novijim društvenim igrama još nisu susretali. Kako igra ima izuzetno naglašeni edukativni karakter spojen s ovom vrlo znanom i jednostavnom mehanikom, vrlo je pogodna za obrazovne ustanove, ali ne dvojimo da će se i odraslima dopasti njezina zabavna nota. Dodatno, igra ima i vrlo bitan turistički značaj kao suvenir jer promiče hrvatsku prirodnu i kulturnu baštinu.

jadran-5.jpg No, pogledajmo konkretnije što se u igri radi: Svaki igrač kreće sa svojom jedrilicom iz jednog od šest velikih primorskih gradova (Pule, Rijeke, Zadra, Splita, Šibenika ili Dubrovnika). Igrač, kada je na redu, baca kocke i pomiče se za onoliko mjesta koliko prikazuje vrijednost na kocki. Kada dođe na iskockanu lokaciju uzima pripadajuću karticu prema broju polja, čita tekst s nje i pribraja si bodove. Naravno, kako plovnih puteva ima raznih, tako je moguće odabrati onu rutu za koju mislimo da nam može najbrže donijeti bodove potrebne za pobjedu. Naglasak je naravno na poljima zaštićenih vrsta i krajolika, parkova prirode i nacionalnih parkova jer upravo ta polja donose i najviše bodova. Plus, što serije od 3 ili 5 isti karata donose dodatne bodove, a iste su podložne i trgovini – razmjeni s ostalim igračima pri kraju igre. Ostala “bodonosna” polja su polja otoka i priobalnih gradova, te žuta polja izazova, koja mogu i promijeniti tijek naše plovidbe. Njima se uglavnom može sakupiti po bod, dva ovisno o kartici. Također, sva ova polja donose bodove samo onom igraču koji prvi puta “sjedne” na njih. Ostali igrači koji zakasne po bodove ne dobivaju ništa! S te strane, prilikom planiranja nekakve strategije nije loše ne upadati u tuđe teritorije jer je šansa za gubitkom bodova veća.

Također, jedna od osobenosti u igri jest regata. Igrači se mogu odlučiti da svojom jedrilicom osvoje regatu što im na kraju donosi udvostručenje osvojenih bodova putem kartica. Ovo može biti priličan benefit u igri, no isto tako oduzeti će vam i vremena dok regatu prijeđete, a za to vrijeme ostali igrači skupljaju kartice s bodovima. Posebno je problematično stići do regate onima koji su sa svojom jedrilicom krenuli iz Pule ili Rijeke. No, sve su to elementi koji igračima dozvoljavaju određeno taktiziranje.

Trajanje igre prilagodljivo je prema broju bodova koje se treba osvojiti za pobjedu. Tako na primjer, možemo igrati kraće igre do 30 bodova ili srednje i duge partije do 50 ili 100 bodova.

Zbog ovakvih gore navedenih elemenata smatramo da je igra ipak kvalitativni odmak od učestalih “Čovječe ne ljuti se”-a iako s dotičnim dijeli osnovnu mehaniku bacanja kocke.

Kako su autori u pravilima igre sugerirali da igrači i sami dorade pravila kako bi povećali uzbudljivost igre, evo i našeg malog doprinosa:

Uz predpostavku da jedrilice koje mogu oploviti Jadran uglavnom osim vjetrovnog pogona koriste i brodske motore, predlažemo da se u igru uvedu Žetoni goriva (po tri za svakog igrača), a koje igrači tijekom igre mogu potrošiti kako bi malko povećali/korigirali iznos na bačenoj kocki (za npr. +1 po žetonu) u trenucima kada im to odgovara. Za ponovno punjenje Žetona goriva, igrači se s jedrilicom moraju vratiti u jedan od početnih gradova.

Za kraj možemo reći da je igra svakako vrlo dobro došla novina na našim prostorima. Zbog svog edukativnog karaktera pogodna je za škole i djecu, a kao autohtoni hrvatski suvenir i potencijal već su je prepoznali Ministarstvo turizma i turističke zajednice. U tom pogledu  još će veći zamah dobiti kada je izdavač prevede na strane jezike (što je u tijeku). Upravo joj zbog njezine edukativnosti, turističkog značaja i vrlo povoljne cijene, dodjeljujemo ponešto višu ocjenu.