Znam da moji izvještaji nisu baš nešto opširni ali evo prvih dojmova za ovu igru.
Imao sam nešto slobodnog vremena, a kolega Stipsonov mi je ukazao na neslućene mogućnosti Vassala u PnP izradi igara (na čemu mu se još jednom zahvaljujem
![Svaka čast! :bravo](./images/smilies/svakacast.gif)
) tako da sam napravio testnu verziju igre.
Radi brzine i ekonomičnost isprintao sam mapu, karte i player sheetove na crno bijelom laserskom printeru
Mapa je manja nego original, ali za test i ne teba ništa bolje.
umjesto cube markera koristio sam tenkove iz starog rizika a color shemu sam malo prilagodio da bude nekako "logičnija". Naime u oravoj igri demokracija je predstavlena plavom bojom, nacizam crvenoma a komunizam zelenom tako da sam ja išao na logičnije boje da nacizam bude prikazan crnom a komunizam crveno. (demokracija je i dalje plava)
Karte su isto isprintane na obični papir i stavljene u protectore u kojima su "false" karte. Budući da su karte crno bijele na njima sam flomasterom stavio oznake u odgovarajućim bojama.
Countere sam jedine napravio kako treba jer nije neka razlika u trudu. Counteri su isprintani na samoljepive A4 papire i napravljeni od linoleuma (16x16 mm - što je ujedno po meni i krajnja granica za linoleumske countere jer se veći savijaju)
Counteri su ujedno i najveći pothvat jer ih ima 150.
Nakon odigranih dva poteza kopiranih iz playbooka, te nakon solo partije koja je trajala beskonačno, (8 turnova, svaki po 4 rounda) prvi dojam je dobar, iako je nakon testnih poteza iz playbooka bio negativan.
Igru bih preporučio svim ljubiteljima novije povijesti jer super prikazuje kompleksnu situaciju od 1933. do početka Drugog svjetskog rata. Oni koji nisu baš neki ljubitelji (i poznavatelji) navedenog razdoblja neće biti toliko oduševljeni.
Igra je za tri igrača (kao Churchill) ali se može igrati i u dvojicu (demokracija vs nacizam koji se izmjenjuju u kontroli komunizma). Neki je uspoređuju i sa Twilight Struggleom, što i nije u potpunosti točno jer je DUS dosta kompleksniji bar što se tiče mehanike i komponenti.
Igra je podijeljena na 8 turnova (od 1933. do 1940.) koji imaju svaki po 3 rounda (4 ako se igra tzv. extended play). U roundu se odigrava jedna ili dvije karte (event i/ili political action)
Eventi imaju određen efekt koji nastupa automatski, a political actions imaju vrijednost koju treba izrolati na D6 (uz modifiere) i tada nastupa/ne nastupa event, a uz to uvijek donose određen broj PP (koji služe za izvođenje akcija)
Akcije koje se izvode sa PP su od priprema za Coup, iskorištenja resursa po prijateljskim državama (nafta, industrija, sirovine i koji služe za izgradnju vojske), pomicanja država prema svojoj sferi utjecaja, vođenja ratova/uprisinga... Inače sve ovo može se postići i efektom na eventima ali oni su unaprijed određeni, a sa PP postoji sloboda djelovanja.
Uglavnom cilj je je privesti što više država u svoju sferu utjecaja ili iste udaljiti od protivničke (što se postiže coupom, uprisingom ili ratom) a donosi Victory pointe i prestiž, zaposjesti resurse po prijateljskim državama, a protivnika izbaciti sa istih (coupom ili eventima), a kako bi se izgradile vlastite oružane snage (koje se koriste za roll na War kartama ili na uprising).
Trik je da svaki coup/countercoup, uprising, war može biti uspješan odmah, ali se isto tako može produžiti na nekoliko turnova što znatno crpi resurse (MP odn. oružane snage). Primjerice u TS je to sve odmah rješeno odigravanjem karte u istom roundu.
Važan parametar je i Prestige (0-9) koji donosi određene bonuse, utječe na redosljed igre, karte u decku itd. ili ima negativne posljedice. Također treba paziti i na mogućnost izbijanja Total Wara (u TS DEFCON 1) koji se dogodi ako protivničke strane imaju puno saveznika pa se izbijanjem nekog minornog sukoba aktiviraju sva savezništva (Poljska 1939.) odn. ukoliko se u rat uključi najmanje 5 "glavnih nacija"
Karte (kojih ima 36 za svakog playera) su podjeljene na 3 epohe, ali vrsta karata ima više i svaka ima svoja pravila i to može donekle stvoriti konfuziju (event, mandatory event, stand by, multiple uprisiing, replacement, war, multiple, two plays). Tu je ujedno i moja najveća zamjerka (budući da TS ima sve iste tipove karata i mogućnost igranja ili event ili OPS). Naravno na prvu ovo djeluje konfuzno ali za iskusnije igrače (kojima je vjerojatno igra i namjenjena) ne bi trebalo biti problema.
Kod karata svaki igrač ima svoj deck tako da igrate samo "svoje" karte (nije kao TS)
Ja sam prošao amplitudu od razočarenja nakon kopiranja dva poteza iz playbooka (rekao sam pa ovo je totalna komplikacija) do ushićenja kad sam odigrao partiju koj sam počeo ispočetka (sigurno neka pravila sam krivo uhvatio ali to će se ispraviti vremenom).
Sveukupno mi se čini super igra koja bi uz malo prerade (dodajući elemente Churchilla i T&T mogla biti moja ultimativna WW2 igra).
Mehanika igre bi se također mogla primjeniti i dalje, te igra produžiti na sam WW2, a kasnije i na hladni rat - tako da bi iz nje mogao ispasti malo kompleksniji TS.
Definitivno preporuka za sve ljubitelje povijesti i WW2, samo nažalost igra se prekida baš u najzanimljivijem trenutku...