Sinoć (jučer, ajde, sami smo si krivi što je trajalo 8 sati, doduše bilo je sirnica, dimljenih kobasica, cheesecakea...) smo igrali inauguralnu partiju Eclipsea (2nd edition). U šestero, odmah, kad je bal nek je max capacity.
Uglavnom, što reći osim đavo ih odnio morat ću nabavljati sve "miniekspanzije" kad postanu dostupne, nabijem i njih i Kickstarter i prodaju svega u dijelovima.
Igra je fantastična. S obzirom da sam igrao (dvaput) Twilight Imperium 4 ajde usudim se koliko toliko usporediti ih. TI4 je kompliciraniji. Definitivno. Pravila su opsežnija, ima više koraka za maltene sve i restriktivniji je. Movement, aktivacije, gradnja, borba sve je puno kompliciranije i opcija je možda više (strateški gledano), stoga i traje dulje dok se svi odluče što žele raditi. E2 ima rekao bih sve te komponente, ali bez toliko restrikcija i uvjeta. Movement je jednostavniji, nema aktivacije sektora, doći do planeta je jednostavnije (kroz kolonizaciju), nema ground troopsa i zauzvrat nema ni svih onih opcija tijekom napadanja (TI4 = pa ti cannoni mogu pucati one hex away ako imaš tech, pa anti fighter barrage, pa ovaj top pa onaj top pa ubilo pa nije pa bi sletilo pa ovaj puca po njemu odozdo...; mislim, meni je sve to oke, nemam ništa protiv, dapače, nisam još sreo igru koja mi je bila toliko komplicirana da ne bih mogao pohvatati sve te korake i sjetiti ih se i sl.).
E pa sad, neki bi pitali, zar je to toliko jednostavno? Nije. Zašto? Zato što se borbe odvijaju tek na kraju runde, što znači da cijela galaksija ima šansu izreagirati na provokacije. Pod uvjetom da si možeš priuštiti akcije, ti stigneš dovesti ili izgraditi brodove u hot zonu, netko drugi stigne doći i napraviti dodatan dar-mar. Predivno.
Akcije, da, za razlikuo TI4 gdje imaš određeni pool tokena koje dodjeljuješ za veličinu flote, za komandiranje ili za strategiziranje (što je meni iskreno najmanje drag aspekt te igre, jer uvijek nedostaje tih tokena i užasno si ograničen njihovom količinom i raspodjelom [da, znam, to je čar igre]), u E2E postoje influence diskovi koji služe za dvije stvari: označavanje koju akciju radiš te za kontrolu sektorâ. U prijevodu, što više akcija radiš i što više različitih heksova želiš kontrolirati, više influence diskova ćeš potrošiti sa tracka i na kraju runde morat ćeš platiti upkeep jer, naravno, što više diskova potrošiš, otkrivaš ispod njih sve veći i veći cost. Balans između broja akcija, broja kontroliranih područja i prihoda je ključan jer ako tvoje carstvo ne može priuštiti svu tu silnu ekspanziju i razbacivanje akcijama padaš u bankrot i moraš se odricati kontrole nad područjem dok ne isplatiš cost. Postoje razni načini kako namaknuti novac mimo klasičnog koloniziranja svjetova koji su ekonomski i koji daju income.
I možda najbolji aspekt ove igre je tech tree i potpuna sloboda (ajmo reći) u dizajnu brodova i baze. Opet, za razliku od TI4 gdje je, po mom veoma skromnom mišljenju (uzevši u obzir da sam igrao dvaput), izrazito teško stići napraviti išta, kamoli imati vremena razmišljati o razvoju tehnologije, u E2E pomoću jednostavne research akcije možeš istražiti novu tehnologiju (a za to trebaš potrošiti science, koji, pak generiraš koloniziranjem svjetova koji su znanstveno nastrojeni).
Tehnologija dolazi u 3+1 okusa (military, grid, nano, rare). Tri glavna okusa imaju svaki svoj track na tvom player matu i svaki track ti daje sve veći discount prilikom uzimanja istog tipa tehnologije, a također i bodove na kraju igre (u prijevodu, fokus na jednu granu se isplati). Rare može ići u bilo koji track i postoji samo jedan tile svake vrste rare tehnologije, dok ostalih tri okusa ima po više kopija istog tilea (npr. puno igrača može researchati gauss shields, ali samo će jedan dohvatiti ancient labs tech...)
Tehnologija također dolazi u nekoliko vrsta (ship parts, instant effects i ongoing effects). Instant su veoma jasni. Recimo ima jedan tech koji ti da 1 ili 2 dodatna influence diska, super, više akcija ili kontrole nad teritorijem, super. Istražiš, dobiješ diskove, that's it. Ongoing effects također. Npr, advanced economics, koji ti dopušta koloniziranje naprednih planeta (u ovom slučaju ekonomskih, koji produciraju pare) koje inače po defaultu ne možeš.
Nazabavnija tehnologija je svakako ship parts. Tu spadaju generatori struje, pogoni, oružja, štitovi, oplate i kompovi. Da bi se takvi dijelovi mogli ugraditi na brodove potrebno je raditi upgrade akciju i uzeti odgovarajući tile iz gomiletine tileova i ugraditi ga na brod. Dakle tech ti daje mogućnost da instaliraš određeni upgrade na broj.
Svaki brod (presretači, krstarice, razarači; plus baza) ima blueprint koji je dosta bazičan na početku. Blueprint se sastoji od slotova (većina ih je preprinted osnovnim komponentama a neki su i empty, za instalaciju čega god hoćeš). Svaki brod mora imati izvor struje te pogon (ne smiješ ostaviti brod adrift), sve ostalo je opcionalno. Opcionalno u smislu uopće ne moraš imati oružje na brodu ako ne želiš iako neće biti od neke koristi... Tu dolazi do izražja predivan aspekt ove igre, a to je dizajn vlastitih brodova, odgovori na prijetnje susjeda i njihove dizajnove i sl.
Recimo: htio bih nakititi svoj razarač moćnim topovima, super, doduše ti topovi cugaju puno energije stoga moram prvo instalirati boji generator (instaliram ga preko postojećeg ili mogu instalirati na neki drugi slot i imati JOŠ više energije...). Nakon toga mogu instalirati svoje topove. E, ali primijetio sam da moj susjed kojeg planiram napasti ima instalirane shieldove i to dosta...
(intermezzo: borba se rješava rollanjem kockica. Blank (1) je always miss, burst (6) je always hit, brojevi 2-5 su chance to hit..,)
shieldovi poništavaju vrijednosti 2-5 npr shield koji je -2 oduzima dva od jedne kocke koju sam rollao (npr rollam 5, shield oduzme 2...). E, stoga ja odlučim instalirati bolje kompove koji daju PLUS na rollanje 2-5...
Podsjeća malo na Gloomhaven sa shieldovima, piercovima i slično. Natezanje u instaliranju komponenti kao odgovori na provokacije, predivno!
I naravno, vidim recimo da je susjed instalirao gomilu cannona bolje kvalitete (bolje kvalitete = kockica koja se baca je druge boje, npr plave, a plava na mjestu šestice ima TRI burst simbola što je u prijevodu direct hit koji daje TRI štete...). Burst simboli su direct hit, dakle ni kompovi ni shieldovi ne funkcioniraju protiv toga, ali funkcionira oplata... Hull može absorbirati direct hitove dok ide...
Kao što vidite iz ovog krša što pišem, dizajn brodova je fantastičan aspekt ove igre, a najveća zavrzlama što nije sva tehnologija uvijek dostupna, tileovi se izvlače iz vrećice i dodaju u izlog iz runde u rundu pa nekad treba čekati...
A DA SVE BUDE JOŠ NAPETIJE, u igri je i NPC. The Ancients. Koji se spawanju na određenim heksovima kada se ti heksovi istraže i sjede tamo i čuvaju discovery tile (discovery tile ti daje svašta, od resurca do unique tehnologija, možeš doslovno pronaći i derelict ship i prisvojiti ga = dobiti jednu svoju krstaricu for free). Ancienti imaju svoj blueprint, tj. svoje abilityje, ne miču se, sjede i čuvaju, napadni ih, nemoj, vjerojatno hoćeš.
A DA BUDE NAJNAPETIJE u sredini galaksije sjedi Galactic Center Defense System, raslojena Zvijezda smrti koja je ful jaka (koju sam, btw, stukao sinoć

) i čuva centar galaksije koji nosi dosta bodova (svkai sektor koji kontroliraš vrijedi bodove...) i ima gomilu planeta za kolonizirati...
A da bude napetije od najnapetijeg, jedna vrsta u igri je potomak tih Ancienta i ako ta vrsta igra, a igrala je sinoć, ona se ne može boriti s Ancientima (ipak su joj to dede...), može koegzistirati i može kontrolirati sektore gdje su Ancient brodovi... i dobije bodove na kraju igre za svakog Ancienta koji je preživio! Guardian of the galaxy
Puno sam uspoređivao ovu igru s Twilightom i evo... Igrao sam Twilight dvaput, bilo je dosta šore, ali s obzirom da je toliko zatrpana pravilima nitko u tome nije uživao. Sinoć smo imali puno okršaja u E2E, ali najbolji je bio između Biljaka (Planta, imaju predivne baze, izgledaju ko neki kaktusi) i ovih Potomaka Ancienta. Bilo je puno brodova u igri i okršaj je potrajao desetak minuta (btw, brodovi napadaju po incijativi nije istovremeno). Nas ostalih četvero se skupilo oko sukobljenih strana i actually smo navijali; cijela galaksija se skupila i gledala okršaj, podsjetilo me na Expanse u seriji kada se šera footage nekog okršaja negdje i cijeli Sunčev sustav gleda i uzdiše i krsti se i ljuti se...
Tako je bilo i ovdje, razarači napadaju pa non stop promaše, kaktus baza Biljaka puca neki topić i scora direct hit, pa naprijed nazad pa hoće li preživjeti, neće, nitko se ne povlači, galaksija drži dah... Bilje ipak izginulo jbga... Bilo je toliko zapravo tematski nekako, slučaju, eto, biljke kao otporne ne daju se, korov, nikako da ga počupaš...
Umorih se pišući. Htio bih nabaviti playmat.