Šta ste zadnje igrali?

Teme vezane uz igre, igranje, druženje, obitelj i psihologiju igranja
Stips
Reactions:
Postovi: 954
Pridružen/a: 09 kol 2011, 15:34
Ima zahvala: 588 puta
 pohvaljen: 577 puta

Re: Šta ste zadnje igrali?

Post Postao/la Stips »

.


Brotherhood & Unity je za tri igrača.
Tema mu je Rat u Bosni i Hercegovini od 1992 do 1995.


Ukratko

Partija traje četiri poteza a svaki odgovara jednoj godini rata.
Svaki igrač vodi jednu od strana upletenih u navedeni rat: nazivaju se VRS (Vojska Republike Srpske), HVO (Hrvatsko vijeće obrane) i ARBIH (Armija BiH).
Svaka strana ima svoje countere koji predstavljaju njene vojne jedinice i svoj deck karata. Potez se sastoji od uzimanja u ruku karata iz decka za ovaj potez, raspoređivanje novopristiglih pojačanja na kartu, eventualno pozivanje stranih sila na intervenciju u obliku rosporeda dodatnog pojačanja, iteriranje kroz niz akcijskih rundi te victory check. Akcijske runde se uglavnom sastoje od bacanja kartica i potom igranja u skladu sa onim što na kartici piše. Ima u akcijskoj rundi i čekiranja supplyja i, ponekad, vršenja NATO zračnih udara, ali uglavnom kad igrač dođe na potez odigra karticu pa potom izvrši neku radnju. Znači standardni CDG. Mapa je point to point a jedinice su counteri. U bitkama se koristi D10. Nema CRT. Čini mi se kako je navedeno trajanje od 2-4h istinito. Nama je trebalo oko 6 sati ali svima nam je bio prvi put. Čak mi se čini da ako svi znaju pravila i odigrali su koju partiju, nema se što igrati dulje od 3 sata.


Mapa

Osim samog point to point prikaza BiH sa naznačenim lokacijama, tipovima lokacija (grad, planina, močvara itd) i poveznicama među lokacijama, na mapi se nalazi još nekoliko tablica:

Turn track
gdje se navodi koliko koji igrač koje godine vuče karata, koliko dobija brigadi pojačanja te kojim redom se igra. Red je fiksan, i bitan: rani rat VRS igra prva a ARBIH zadnja, kasni rat je obrnuto, HVO je uvijek u sredini. Što generira zanimljivu dinamiku: u kombinaciji sa karticama i veličinom vojske na početku napada VRS a na kraju ARBIH dok je HVO oportun - po dosadašenj dvije partije, čini mi se da HVO ima najveću šansu ako napada ARBIH prve dvije a VRS zadnje dvije godine. No to je toliko kontekstualno da mogu biti posve u krivu.

Foreign attitude track
gdje se navodi kako koja strana stoji u očima međunarodne zajednice. On se dijeli na četiri razine:
- Sve 5;
- sankcije (smanjene mogućnosti kretanja jedinica uslijed nedostatka goriva);
- NATO zračni udari (svaku akciju, dakle _svaki put_ dok je igrača red odabrati karticu, NATO napada dvije nereducirane jedinice, sa 70% da ih reducira);
- NATO kopnena intervencija (game over za tog igrača, a druga dvojica računaju tko je od njih pobijedio)
Raste karticama ili kroz akcije (ako baš nemaš karticu), pada karticama, osvajanjem ključnih lokacija (smatra se da su to populacijski centri pa njihovo osvajanje uzrokuje izbjegličku krizu za koju si _ti_ kriv), raspoređivanjem vanjskih trupa (HV, mudžahedini, Srpski dobrovoljci (koji su očito JNA jer su mehanizirani), vojska Krajine te Narodna obrana Zapadne Bosne i, a to je prilično drastičan pad, osvajanjem UN sigurne zone

Strategic will track,
koji bi bio blizak VP-ovima. Ako bi tko pao na 0 njemu je game over a druga dvojica računaju pobjedu. Raste i pada na razne načine: uništavanjem neprijateljskih postrojbi, zauzimanjem ključnih lokacija, preuzimanjem kontrole nad regijama i, naravno, karticama. Tko dosegne visoko postavljenu letvicu, odmah pobjeđuje. Ako nitko ne pobijedi odmah, na kraju parije se obračunava pobjeda po formuli kojoj lavlji dio bodobva daje upravo strateška volja.

Osim toga, nalaze se tu boxovi za eliminirane jedinice i rezerve (a la PoG ili neki COIN), za strane jedinice, legenda te pomoć za odrediti combat efectiveness ili terrain effects (više o tome pod _combat_).

Sve to piše i na handoutu, koje svaki igrač dobije svoj, ali skroz je korisno što je i na mapi.


Kartice

Svaki igrač ima svoj deck, koji je pak dalje podijeljen na rani rat (prve dvije godine), kasni rat (zadnje dvije godine) i karte koji se mogu pojaviti bilo kad. Deckovi nisu preveliki, 30 - 34 karata (kako koji) i dio karata u decku se ponavlja nekoliko puta. Nema potrebe za velikim brojem partija da se stekne osjećaj za deck. Primjerice tek sam na pola druge partije i imam skroz dobro predviđanje što se kojoj strani može dogoditi. Nakon još nekoliko partija, čini mi se da potezi mogu letjeti, jer u kombinaciji sa malim brojem različitih jedinica prepoznajem oblik igre u kojoj se čovjek može posvetiti igri i nadmetanju s protivnikom a smanjiti na minimum borbu sa pravilima.

Kartice mogu ići za event ili pak iskoristiti naznačeni CP na nešto od slijedećeg:
- operacija (kretanja iz neke lokacije, ukapanje u nokj lokaciji, ili napad sa neke lokacije na neku drugu lokaciju - više napada na istu lokaciju u istoj operaciji se vrše istovremeno)
- strateško prebacivanje (kao kretanje ali sa kraja na kraj mape, no košta 1CP po jedinici na ne po lokaciji)
- diplomatsku akciju (2CP daju +1 shift na FA)
- popunu (vraća eliminirane jedinice, oporavja reducirane)

Kartice su tematski skroz pogođene - imamo tu Miss Sarajevo, Imam operaciju Oluju, Srpski deal sa Hrvatima za gorivo, na slikama se vide i Karadžić i Šušak i razni drugi protagonisti, i sve u svemu u kombinaciji sa mapom je nepogrešivo Rat u Bosni i Hercegovini. Smatram da je količina karata u deckovima odlično pogođena.


Combat

Vrši se obračunom vrijednosti countera u lokacijama između kojih se vodi borba.
Vrijednosti na counterima su combat, loss i movement factor.

Aktivni igrač deklarira lokaciju koju će napasti.
Potom aktivira sa CP kartice susjedne lokacije sa kojih može napasti (1 CP jedna lokacija, pri čemu se može pomaknuti na susjedno polje tako da postoji jedna fleksibilnost)
Potom se odigravaju kartice za borbu, ako se hoće - prvo može jednu attacker, potom defender.
Izračuna se dice roll modifier (DRM; za defenderov teren, odigrane kartice itd)
Svatko roll svoju D10
Rezultat svakoga se uveća ili umanji za DRM
Nakon DRM se dobije finalni rezulta, koji je učinkovitost u borbi (combat efectivness), a koji je 0.25, 0.5, 1, 1.5 ili 2 (critical).
CE se zbroji sa combat factorima uključenim u borbu(npr upao sam sa CF 12 i roll mi je nakon DRM dao CE 1.5: znači 12*1.5 = 18)
To je loss nuber (u gornjem primjeru , 18).
Oduzimam toliko loss factora neprijatelju - prvo ih reduciram a potom eliminiram, on bira koje.


Negativno

Sve ima svoje negativnosti pa ih ima i ova igra. Malo je rulebook nedorečen. Sve je jasno nakon mozganja i zaključivanja, ali volio bih kad bi neke stvari bile eksplicitno navedene. Npr rovovi - grade se u dvije operacije, gradi ih jedna jedinica. Nigdje u rulebooku nije eksplicitno navedeno da nije moguće da dvije jedinice naprave rov odjednom, nego baš mora jedna jedinica kroz dvije akcije. To se spominje samo u exampleu. A jako je bitna stvar - instant rovovi bi skroz promijenili igru i to bi trebalo biti jasno navedeno. Isto, attack - u rulebooku je navedeno da se operacije mogu vršiti bilo kojim redom, pa kako je attack jedna od operacija, vršili smo ga bilo kad i ti od deklaracije do rezolucije. Bilo bi lijepo da je eksplicitnop navedeno - attack se resolva odmah. Jer radi nekih drugih igara smo se malo pogubili, misleći možda se bilo kojim redom deklariraju napadi, pa se razriješe kasnije. No kako u rulebooku nema faze rezolucije napada, to implicira da se razriješe odmah. Što je ok, odluka autora i sasvim u redu, ali bi bilo dobro da je eksplicitno navedeno jer je bitna stvar - naime ako odradim napade odmah i imam još jednu operaciju 'viška' to mi daje fleksibilnost da vidim razriješenje bitke i onda odlučim hoću li se negdje micati ili ipak ukopavati. Ili treća stvar, mi smo combat kartice koristili samo u pojedinom combatu a one traju zapravo cijeli turn, dakle potencijalno nekoliko bitaka. A to nigdje ne stoji u rulebooku, nego smo nabasali na bgg na to slučajno. Znači te nedorečenosti bi trebalo maknuti jer šteta je da ovakva igra nema jasnija pravila. Znači samo par rečenica više, reći eksplicitno što jest što nije i rulebook bi _poskočio_.

Pozitivno

Napisao sam ovaj review, nisam li? Sve je pozitivno! :)


Za kraj

Na kontinuumu model-igra (iliti detaljno-općenito, monster-apstrakcija...) igra gađa baš meni jako finu točku. Iako je tematski čvrsto određena i ima chroma na sve strane ipak nikako nije monster. Puno toga je apstrahirano a ja bih rekao da je to dizajnerski dobar izbor. Osjeća se kako leži na šasiji Paths of Glory (combat-loss-movement; entranchmenti su zakon) no i tu su apstrahirana recimo pojačanja: tako rominjaju kroz kartice, ovdje dođu jednom na početku turna a ako će što rominjati - mogu doći strane postrojbe ili se postojeće mogu unaprijediti u elitne. Znači u smjeru Sekigahare ili Julius Caesara, ili jednostavnijih hex&countera tipa N20 ili No Retreat (ok, No Retreat je ipak malo kompliciraniji, ali _malo_), što osobno smatram odličnim. Da sad ne ulazimo u rasprave odumiranje monstera i stare garde te nova škola (uh, reću ću tu riječ) wargaminga ali svakako bih i sebe i ljude koji me okružuju opisao kao sklonijima ovakvom nekom naslovu nego detaljnoj studiji rata deklariranih štajaznam 120 sati glavne kampanje. Lako za detalje o opremi i logističke finese, želimo _igrati_! Baš je pogođeno - ima chroma ali nisi preplavljen chromom, može se igrati. Pače, može se igrati i dvije u večeri ako imaš vremena. I često - ne vidim problema sa stavljanjem _ovog_ naslova na stol. pogotovo što se brzo uči, pa se ne čini velikim problemom privući i nove igrače.

Valja napomenuti kako je ovo Tomislavu Čipčiću prvi dizajn. Nadam se ne i zadnji. Bravo!
Ovi su korisnici zahvalili autoru Stips za post (ukupno 10):
miki0102stokaValsimthegreydgalesic2000sadistikoVintijaknadlakartanelornVatanen
Avatar
Valsim
Reactions:
Postovi: 3124
Pridružen/a: 12 tra 2013, 23:20
Lokacija: Zagreb
Ima zahvala: 2300 puta
 pohvaljen: 2359 puta
Kontakt:

Re: Šta ste zadnje igrali?

Post Postao/la Valsim »

Pobrisao sam par prijašnjih komentara. Ajmo se zadržati na raspravi oko igre, a sve političke komentare bile u šali, sarkazmu ili zaozbiljno, proslijedimo na neke forume gdje se i razgovara o takvim stvarima.
Ovi su korisnici zahvalili autoru Valsim za post (ukupno 7):
priroda15juri006Officer BarbradyT0mosadistikoButchdgalesic2000
Možete otkriti više o osobi u sat vremena igre, nego u godinu dana razgovora. - Platon
Avatar
sadistiko
Reactions:
Postovi: 4964
Pridružen/a: 15 ožu 2013, 08:04
Lokacija: Petrinja
Ima zahvala: 3581 put
 pohvaljen: 3675 puta
Kontakt:

Re: Šta ste zadnje igrali?

Post Postao/la sadistiko »

Presjek malo od sinoć. Igrali smo Concordiu Venus u timovima i partija je trajala punih 5 sati. Tri igrača su znala igru, jedan je davno igrao Concordiu, a dvojica nikad nisu ni probali. Podijelili smo se tako da nas tri "iskusna" igramo sa ovima koji nisu igrali da budemo podjednaki. Šteta što Concordia u parovima toliko traje. Super mi je to što je vrlo bitno što partner bira, jer ne smije gledati samo na sebe nego hoće li njegov suigrač moći odigrati dobar potez. Naravno treba prvo znati odigrati normalno Concordiu kako bi se što optimalnije povezalo bogove s karata sa stanjem na ploči. U timovima je to još zanimljivije pošto Venus božica gleda na koliko pokrajni igrači imaju zajedno po barem jednu kuću. Jako mi se sviđa takav način igranja, ali samo kad bi se moglo brže završiti. Baš me zanima kad bi svi dobro znali igru bi li ranije završili?
Ovi su korisnici zahvalili autoru sadistiko za post:
juri006
slika
Avatar
frastarc
Reactions:
Postovi: 339
Pridružen/a: 22 svi 2020, 13:39
Ima zahvala: 465 puta
 pohvaljen: 553 puta
Kontakt:

Re: Šta ste zadnje igrali?

Post Postao/la frastarc »

sadistiko je napisao/la: 15 ruj 2020, 16:55 Presjek malo od sinoć. Igrali smo Concordiu Venus u timovima i partija je trajala punih 5 sati. Tri igrača su znala igru, jedan je davno igrao Concordiu, a dvojica nikad nisu ni probali. Podijelili smo se tako da nas tri "iskusna" igramo sa ovima koji nisu igrali da budemo podjednaki. Šteta što Concordia u parovima toliko traje. Super mi je to što je vrlo bitno što partner bira, jer ne smije gledati samo na sebe nego hoće li njegov suigrač moći odigrati dobar potez. Naravno treba prvo znati odigrati normalno Concordiu kako bi se što optimalnije povezalo bogove s karata sa stanjem na ploči. U timovima je to još zanimljivije pošto Venus božica gleda na koliko pokrajni igrači imaju zajedno po barem jednu kuću. Jako mi se sviđa takav način igranja, ali samo kad bi se moglo brže završiti. Baš me zanima kad bi svi dobro znali igru bi li ranije završili?
Baš ramišljam uzeti concordiu venus. Prvo što nisam nikada igrao concordiu, a super mi izgleda, a drugo što venus ima opciju igranja u parovima. Ali 5h, malo me to obeshrabrilo, mislim da bi ekipa pukla da 5h igramo jednu igru. Svi volimo eure, ali 90-120min nam je endgame koncentracije :D
Ovi su korisnici zahvalili autoru frastarc za post:
juri006
Avatar
Deni
Reactions:
Postovi: 581
Pridružen/a: 28 lip 2015, 19:46
Ima zahvala: 664 puta
 pohvaljen: 1026 puta
Kontakt:

Re: Šta ste zadnje igrali?

Post Postao/la Deni »

ma kakvih pet sati?! to vise ovisi o tipu igraca. neki jednostavno vole duze i cjelokupnije razmisljati. ali da se to odigrati max do 2ipo sata.
slika
Avatar
dlakar
Reactions:
Postovi: 842
Pridružen/a: 22 vel 2016, 16:46
Ima zahvala: 677 puta
 pohvaljen: 664 puta
Kontakt:

Re: Šta ste zadnje igrali?

Post Postao/la dlakar »

Mi smo igrali 2 puta u 6 igrača i svaki put je dosta dugo trajalo. Ja inače nemam problena sa dugim partija, ali ovo me oba puta dobrano naživciralo. Dosadno mi čekat dok se svaki put oko poteza konzultiraju dvojica. Još ak je taj par sklon AP-u, potez traje vječno. Inače nisam neki pretjerani fan Concordie, mogu je odigrat....ali za parove jednostavno nemam živaca.
For a while, I thought of myself as an atheist until I realized it was a belief, too.
Avatar
sadistiko
Reactions:
Postovi: 4964
Pridružen/a: 15 ožu 2013, 08:04
Lokacija: Petrinja
Ima zahvala: 3581 put
 pohvaljen: 3675 puta
Kontakt:

Re: Šta ste zadnje igrali?

Post Postao/la sadistiko »

pa ne bi tu smjelo biti konzultacija u parovima. Ja vjerujem da bi 2,5-3 h trebalo biti ok kad se ekipa uhoda. Kod nas je također normalno da odigramo ponekad igre koje traju 4 sata. Prošle dvije partij koje sam također igrao i s onima koji nisu znali igru su trajale 4 sata.
slika
Avatar
dlakar
Reactions:
Postovi: 842
Pridružen/a: 22 vel 2016, 16:46
Ima zahvala: 677 puta
 pohvaljen: 664 puta
Kontakt:

Re: Šta ste zadnje igrali?

Post Postao/la dlakar »

sadistiko je napisao/la: 16 ruj 2020, 12:02 pa ne bi tu smjelo biti konzultacija u parovima. Ja vjerujem da bi 2,5-3 h trebalo biti ok kad se ekipa uhoda. Kod nas je također normalno da odigramo ponekad igre koje traju 4 sata. Prošle dvije partij koje sam također igrao i s onima koji nisu znali igru su trajale 4 sata.
I čini mi se da je bilo rečeno da nema konzultiranja al je to bilo nemoguće za održat. Znači po pravilima je to zabranjeno? Tako bih joj još jedanput dao šansu. Jer ovako ako imaš igrače koji previše mozgaju oko poteza, dođu ustvari dva puta na red...😁
For a while, I thought of myself as an atheist until I realized it was a belief, too.
Avatar
Antomon
Reactions:
Postovi: 1246
Pridružen/a: 04 tra 2014, 20:38
Lokacija: Rijeka
Ima zahvala: 1190 puta
 pohvaljen: 921 put
Kontakt:

Re: Šta ste zadnje igrali?

Post Postao/la Antomon »

Odigrali jučer 2 partije kod @Bojan1983 A Feast for Odin: The Norwegians ekspanzije. Odlična ekspanzija, must have ako vam se sviđa A Feast for Odin. 5. stupac akcija, point tokeni za discardane occupation karte i posebne kuće su baš podigli igru, sve tečnije ide.
Ovi su korisnici zahvalili autoru Antomon za post (ukupno 4):
sadistikokockicaPapaverroverandom
Avatar
sadistiko
Reactions:
Postovi: 4964
Pridružen/a: 15 ožu 2013, 08:04
Lokacija: Petrinja
Ima zahvala: 3581 put
 pohvaljen: 3675 puta
Kontakt:

Re: Šta ste zadnje igrali?

Post Postao/la sadistiko »

joj ta još čeka otvaranje :-(
slika
Odgovori

Natrag na “Općenito o igrama i igranju”