Hallertau

Pitanja vezana uz društvene igre
Avatar
Bojan1983
Reactions:
Postovi: 272
Pridružen/a: 22 sij 2016, 21:20
Lokacija: Rijeka
Ima zahvala: 372 puta
 pohvaljen: 376 puta
Kontakt:

Hallertau

Post Postao/la Bojan1983 »

slika
Hallertau je najnovija igra meni omiljenog dizajnera Uwe Rosenberga. Kao za svaki novi naslov koji covjek izbaci i uz ovaj se vezu komentari "opet ista igra, zito, sadi, beri..." i "dal mi treba jos jedna..." pa evo kratkog osvrta


Najveci proizvodac hmelja u Njemackoj i regija koja je medu prvima krenula sa uzgojem hmelja u srednjoj Europi zove se Hallertau. Igra nas smjesta u sredinu 19. stoljeca gdje svaki igrac pokusava razvit svoje selo uzgajajuci razlicite usjeve (hmelj, raž, lan i ječam), uzgajuci ovce (koje proizvode meso, mlijeko, kožu i vunu) i razvojem lokalnih obrta

Igra traje 6 rundi, a svaka runda ima 10 faza (vecina je upkeep, kao u Feast for Odin)

Necu sve opisivat detaljno ali spomenimo da svaki igrac ima nekoliko boardova (community center board, field board, stable board, jewel box),

Najveca koncentracija je posvecena Field boardu koji se sastoji od 8 stupaca i 5 redova
slika
Lijevo od 8 stupaca nalaze se sobe (skladista?) koje su numerirane od 1 do 5 u kojima ce biti svi nasi resursi (personal supply), ali umjesto da uzmes npr 10 mlijeka, uzmes 2 milk tokena i stavis ih u sobu 5
Zeleni dio sluzi za polje (field) na kojima cemo sadit nase usjeve, u svakom stupcu moze bit najvise jedno polje. Ovisno u kojem redu se polje nalazi (2-5, polje ne moze bit u prvom retku) toliki ce bit nas povrat investicije, odnosno, ako posadis jecam na field u petom redu, prilikom harvesta ces dobit 5 jecma
Kroz 10 spomenutih faza svake runde bit ce i Harvest gdje poberemo svako posadeno polje i smanjimo vrijednost polja za jedan (spustimo ga jedan red ispod) a svako prazno (neposadeno) polje postane vrijednije (pomaknemo jedan red gore)


Nabava resursa, polja, sadnja i slicno su akcije koje se biraju worker placement mehanikom sa glavnog boarda :
slika
Ipak i tu je nesto inovativno, nitko nema "svoju boju" nego sve workere predstavljaju ove plave kockice.
Svatko krece sa 6 i svaki naredni krug dobiva kroz "income"( opet jedna od onih 10 faza) 6-12 novih workera ovisno kolko su razvili svoje selo
Svako akcijsko polje (skoro svako) ima mjesta za 1, 2 i 3 workera, prvi igrac koji koristi akcijsko polje mora potrosit samo jednog dok za sljedece igrace polje postaje skuplje (dva pa tri workera)
Nakon sto svi igraci potrose sve workere oni se nece vratit svojim vlasnicima (jer ih nema!) nego ce random nacinima (razlicito za 1-4 igraca) samo dio bit uklonjen sa ploce, sto znaci da kad krene sljedeca runda, ploca nece bit prazna


Ok, sve smo posadili, pobrali, sad vjerojatno treba nekog i nahranit?
Za divno cudo, ne...
Svi skupljeni resursi nam sluze da na kraju runde (jedna od onih 10 faza :D ) pomognemo i unaprijedimo lokalne obrte (Caprentry, Brewhouse, Cooling House, Bakehouse, Manufacture) koji se nalaze na nasem comunity boardu
slika
Ti obrti su ovi mali narancasti tileovi koji svaki ima razlicite resurse koji mu trebaju za napredak, ako uspijemo platit, tile obrta pomaknemo korak udesno (kolko puta platimo, tolko koraka napreduje). Unaprijedivanje obrta u prvom krugu treba platit jedan resurs, u drugom dva.... i u sestom sest resursa...
Jednom kad se svaki od obrta pomakne jedan korak udesno otvara se prostor da unaprijedimo (pomaknemo ga korak udesno) i nas Community Center tile (to je ova velika kuca).
Slika prikazuje tri koraka, prvo unaprijedivanje obrta, zatim unaprijedivanje Community centra i kao rezultat kroz prozor kuce vidi se novi broj workera s kojim cemo raspolagat u sljedecem krugu



Uz sve to postoje i cetiri vrste karata (mozda ste primjetili na glavnom boardu u svakom kutu jedan deck) koje se mogu odigravati anytime a to su Gateway, Farmyard, Bonus i Point cards

Sve karte na sebi imaju neki uvjet / cijenu i daju neki benefit koji moze bit jednokratni ili dugorocni
Ako je u pitanju uvjet, ne treba nista platit, samo uvjet mora bit zadovoljen, odigras kartu i dobijes benefit, npr :
slika
Karta 1 - Ako je bilokoje akcijsko mjesto skroz popunjeno mozes odigrat i dobit 2 jecma i hmelj (+vuces bonus kartu)
Karta 2 - Ako u svom personal supplyu imas 6 jecma i 6 razi dobijes lan i hmelj (+vuces bonus kartu)

Ovo je bio primjer Gateway karata koje su u pravilu "jeftine" i daju lagani boost nasoj ekonomiji, Farmyard su slicne ali uglavnom treba nesto platit (npr plati xy i dobijes 3z)

Za razliku od Gateway i Farmyard karata koji svaki ima 4 decka (a u svakoj igri koristis jedan od svakog) tu su i Bonus i Points karte koje su iste u svakoj igri
Nakon sto podmiris cijenu i odigras Bonus kartu, benefit ne dobijes odma nego do kraja igre u bonus fazi (3. faza od vec spomenutih 10) dobivas isplatu
Npr platis ovcu i do kraja igre dobivas vunu po krugu
I za kraj, tu su Points karte ilitiga endgejmskoring, takoder imaju cijenu al daju bodove za kraj igre

sadistiko je napisao/la: 11 stu 2020, 12:36 ovo me zainteresiralo, ali pošto imam hrpetinu Uwe-a možda bi mogao koju i preskočit :-)
Ajd please javi samo kratko, kakva je, jel valja tih novaca ili nije nužna
Imas vecu hrpetinu od mene? :D (dada, Uwe ima svoje prste i u Viticultureu i u Terra Mystici)
slika

Prije nego sto ista odgovorim trebam priznat da Uwe i ja imamo vrlo intiman odnos pa mi je tesko biti objektivan, al probat cu
slika
Uwe i ja, druga dva

Kako Hallertau stoji u usporedbi sa drugim Uweovim igrama?
Iako "opet sadimo i beremo" prvi dojam mi je da je Hallertau dovoljno drukciji da ima mjesta na svacijoj polici, bez obzira koliko se Uwetovih igara na njoj vec nalazi. Oni kojima je OraetLabora ista ko Glass Road ili Le Havre se vjerojatno nece sloziti sa mnom (priznajem slicnost kod Agricole/Caverne i Loyanga/Reykholta al to je to)
Dada, sadi se i bere kao u Agricoli/Caverni/Loyangu/Reykholtu, unapredivanje obrta podsjeca na kraj runde u Reykholtu, imas bonus round kao u Feast for Odin, x pretvaras u y kao u svakoj njegovoj igri.... bla bla... Al je potpuno svoja igra!

Kako bih ocijenio Uwetove igre?
9.5 Ora Et Labora
9.25 Agricola
9 Feast for Odin, Nusfjord, Caverna, Fields of Arle, Le Havre
8 Glass Road, Agricola ACBS, Patchwork
7.5 Reykholt
7 At the gates of Loyang

*(samo jedna igra je ikad dobila desetku od mene, TTA)

Nakon jedne odigrane partije sa pocetnickim kartama (begginers deck) vjerujem da Hallertau ima potencijala da se ubaci medu ostale "devetke" na listi

Prerano je za pisat neke ozbiljnije recenzije al mogu reci da sam zadovoljan novom prinovom

Prognoziram:
TOP100 BGG (ne vjerujem da ce nadmasit Feast for Odin)
WEIGHT : 3,7

Moja ocjena nakon jedne partije 8/10
Ovi su korisnici zahvalili autoru Bojan1983 za post (ukupno 16):
blahblahkockicamadosmurfORnotTeehee(R)dadofpoldgalesic2000Stipssadistiko i još 6 korisnika
slika
Avatar
Antomon
Reactions:
Postovi: 1246
Pridružen/a: 04 tra 2014, 20:38
Lokacija: Rijeka
Ima zahvala: 1192 puta
 pohvaljen: 921 put
Kontakt:

Re: Hallertau

Post Postao/la Antomon »

Nisam ljubitelj Uweovih starijih dizajna (Agricola, Caverna, Le Havre) ali mi se dosta sviđaju noviji dizajni (Feast for odin, Nusfjord). Hallertau definitvno spada u te novije dizajne kamo je Uwe odustao od packi po prstima ako nisi nahranio svoje ljude, kazna sljedi na kraju igre; svi imaju dosta bodova a oni koji su odigrali bolje imaju više bodova od ostalih što mi je draži dizajn.

Odigrao sam jednu partiju (hvala @Bojan1983 ) pa su ovo više prvi dojmovi.

Hallertau mi djeluje kao Uweova vizija kako bi trebao izgledati "card driven engine builder", po meni više nego što je to recimo u Agricoli. Vjerujem da se u dobro odigranoj partiji sigurno odigra 15-20+ karata tijekom igre. Iako postoje 4 različita decka karata, karte bi podjelio u 2 osnovne skupine; karte kamo moraš imati određenu količinu resursa da odigraš kartu (karta se odigrava bez trošenja resursa) i karte kamo trošiš resurse, što otvara put "engine building" dijelu igre, sa 3 karte skupiš nešto što potrošiš sa 2 druge npr.

Iako ima puno elemenata u igri, naglasak je stavljen na 2 stvari; odigravanje što više karata i pomicanje glavne kuće/obrta, svi ostali mehanizmi služe kao potpora tome. Nakon jedne odigrane parte mi djeluje da je pomicanje kuće iznimno važno, radi količine radnika i bodova nakraju igre. Tijekom igre se ne osjeti značajno ako kasnite sa pomicanjem kuće, ali se odrazi na bodove nakraju igre.

Kod odigravanja karata postoji jedna cool stvar; karte možete odigrati u bilo kojem trenutku (osim samih restrikcija na kartama) u jednoj od 10 faza runde. Pošto je većina faza upkeep, ovo vas tjera da budete budni u svakoj fazi jer ćete možda u jednoj fazi imati uvijet za odigravanje karte kojeg ćete izgubiti u sljedećoj fazi. Meni je to bilo fora.

Ja sam zadovoljan viđenim. Ne bih davao nikakavu ocjenu, ali bi definitvno odigrao Hallertau još koji put.
Ovi su korisnici zahvalili autoru Antomon za post (ukupno 3):
dadokockicasadistiko
Avatar
Bojan1983
Reactions:
Postovi: 272
Pridružen/a: 22 sij 2016, 21:20
Lokacija: Rijeka
Ima zahvala: 372 puta
 pohvaljen: 376 puta
Kontakt:

Re: Hallertau

Post Postao/la Bojan1983 »

Odigrali smo jos dvije partije (ukupno 3, sve 4-player) pa evo novih dojmova

Kao sto sam vec spomenuo postoje 4 decka karata u igri, "Bonus" i "Point" deck su isti u svakoj igri, a "Gateway" i "Farmyard" ima svaki 4 decka od kojih odaberes po jedan za svaku igru
Izborom Gateway decka bira se tezina igre, pa postoje "Beginner", "Advanced", "Expert" i "Master" deck
Farmyard karte su djelomicno fokusirane na razvoj jednog od elementa u igri pa imamo "Hops", "Sheep", "Field" i "Jewelry" deck (recimo tematski deckovi)

Do sad smo odigrali sljedece kombinacije
Beginner - Hops
Advanced - Sheep
Master - Field


Nakon prve partije ocekivao sam i nadao sam se da potencijal lezi u ovim deckovima i da ce sa "tezim" kartama igra bit bolja ali iako "teze" karte predstavljaju malo veci izazov (i daju malo bolju nagradu) nemam osjecaj da povecaju stratesku dubinu

Slicna ocekivanja sam imao i sa Farmyard kartama koje bi trebale dat nekakvu temu i sve igrace gurnut u nekom smjeru ali osjecaj je da je sa XXX deckom jedina posljedica da je X akcijsko polje popularnije od Y, a sa YYY deckom Y popularnije od X... A s obzirom da zelis imat svih resursa podjednako dodemo na isto, samo je guzva negdje drugdje.
Zanimljivo, al nedovoljno drukcije

U igri se 90% bodova dobije u 2 glavne kategorije (ostalih 10% su preostali resursi i slicno)
- Napredak na community boardu (phase 9)
- Odigrane karte

To su dva glavna nacina za doci do bodova ali nakon 3 odigrane partije dojam je da je zgodno odigravat karte ali glavni fokus mora bit na razvoju community boarda (phase 9). Ako je to tocno onda ocito postoji samo jedan put do pobjede sto nije dobro, nadam se da sam u krivu

Ono sto je u Agricoli "Feed your people" to je ovdje "Progress phase(9)"
E sad, PHASE 9 je deveta faza (duh) u svakoj od 6 rundi gdje igraci istovremeno trose svoje resursa s ciljem da unaprijede svoj community board.
Mozete pogledat kako to izgleda od 16:56

Ideja djeluje zanimljivo, ali kad se fokusiras da budes spreman za ovu fazu nades se u situciji da imas resursa da ti jedva stanu na tvoj player board i svako se u tisini zadubi par minuta pokusavajuci optimizirat koje resurse platit za koji "Craft building"... Umjesto elegantnog placanja hrane kao u Agricoli ovo postaje nepotrebno kompliciran dio igre koji je jako tesko isplanirat jer je tesko prebrojat sta imas i kolko ce koji korak trebat platit... (koji se dodatno komplicira sa kamenjem(boulderima) koje treba pomaknut koristeci tools)
Al eto, nakon 2-3 minute uspijes sve planirano platit, odahnes, dignes glavu i vidis da su i ostali sve platili... Opet osjecaj da stagod ko radio, svi su uspjeli podjednako napredovat...


Bitan dio igre koji nisam dovoljno naglasio je odigravanje karata, u startu svi dobiju 4 "gateway" i 1 jednu "point" kartu. Nove karte se mogu dobit na 4 akcijska polja ili samim odigravanjem karata iz ruke. Vrlo je zabavno kad kroz igru slozis lanac i odigras 4-5 karata zaredom, isto tako koncept da ih mozes odigrat anytime (nije akcija) je zanimljiv jer uvjet za tvoju kartu moze se ispunit dok je neko drugi na redu.
Do kraja igre mislim da je svako imao odigranih 15-20 karata

Primjer odigravanja karti:
1- Imam 3 vune, mogu odigrat ovu kartu pa dobijem ovcu
2- sad imam ovcu, mogu odigrat kartu pa dobijem mlijeko i meso...
3- sad imam vunu, mlijeko i meso, mogu dobit hmelj i jecam.... i vucem bonus kartu..
itd itd :D

Hallertau je defitnivno originalna Rosenbergova igra, sa novim svjezim idejama kao sto su fields koji dobivaju i gube na vrijednosti, worker placement board gdje je akcija skuplja sto se vise koristi, mehanika sa kartama, community board koji se pomice kako ga unapredujes i povecava income radnika... Ali nista od toga ne cini igru strateski teskom

Na moju zalost ovo nije "EXPERT LEVEL" (kako pise na kutiji) ili nova "big box" Rosenbergova igra (pola kutije je prazno) vec jedna vrlo dobra igra namjenjena siroj publici i casual gamerima (skoro pa bih rekao da je family igra), skrenuo Uwe u komercijalne vode :)
Osim te "devete faze" igra je vrlo elegantna, nakon jedne odigrane partije pravila su vrlo jednostavna, potezi su kratki i igra je vrlo tecna,tipicno za Uwe-a
Sigurno cemo je jos igrat, ali nije to taj hit kojem sam se nadao

I da... nema ni traga pivi koju sam ocekivao u igri u kojoj uzgajamo jecam, hmelj, lan i raz.... cudno... nego nekakav jewelry koji sluzi kao joker resurs


Znaci preporuka "try before buy", rekao bih idealna igra za igraonicu

I dalje ocekujem da ce vrlo brzo bit BGG top100 (vecini ce se svidjet)
Tezina igre : 3.25

I prateci opisne ocjene na BGGu
7.5/10


Ako se misljenje promijeni nakon sljedecih partija (i pogotovo u 2p/3p) opet tipkam :)
Ovi su korisnici zahvalili autoru Bojan1983 za post (ukupno 8):
PapavermargesadistikofrastarckockicaLourdinStipsGospRaf0
slika
Avatar
Antomon
Reactions:
Postovi: 1246
Pridružen/a: 04 tra 2014, 20:38
Lokacija: Rijeka
Ima zahvala: 1192 puta
 pohvaljen: 921 put
Kontakt:

Re: Hallertau

Post Postao/la Antomon »

Nakon 5 odigranih partija, incijalni entuzijam je splasnuo i Hallertau bih ocjenio kao "samo" dobrom igrom, ne odličnom, ocjena 7/10.

Volim pozitivnu frustraciju u društvenim igrama, kada ne stignem napraviti sve što hoću nego moram napraviti izbor, ali postoji ta fina granica između pozitivne frustracije i obične frustracije. Hallertau kako ide prema kraju partije prerasta u običnu frustraciju, imam osjećaj kao da stalno žongliram sa 2 - 3 loptice u zraku, pogotovo u zadnjoj rundi kada krene kombinatorika da li ću potrošiti 6 goodova jednog tipa ili 5 goodova dva tipa ili 4 goodova tri tipa.

slika

Gamerski instinkt automatski vuče da potrošiš što manje goodova ali su se okolnosti možda tako posložile da je bolje potrošiti više goodova od manje različitih tipova. Kako igra odmiče kraju, sve je izraženiji taj bookkeeping/accounting.

Trackovi za praćenje resursa su jako nepregledni, pogotovo kada se nakupi više od 10 jedinica pojedinačnog resursa i nimalo ne pomažu u kombinatorici pomicanja obrta. Lakše bi bilo kombinirati resurse da ih mogu grupirati u male hrpice pokraj svojeg playboardda pa bih lakše vidio koliko mi čega nedostaje, ali shvaćam ovakvo rješenje sa trackovima za praćenje resursa, igra bi inače imala još troduplo više drvenih komponenti.

slika

Za sada je pobjednik svaki put bio onaj tko je najdalje dogurao glavnu kuću, volio bih vidjeti pobjedu preko odigranih karata a sa manje pomicanja kuće.

@Bojan1983 je lijepo objasnio vrste deckova u igri, ovo mi je djeluje kao dio igre koji će se sigurno proširivati sa ekspanzijama. Tematski deckovi su mi promašeni, odigrali smo sa svim temama, ne osjeti se previše tema pojedinog decka. Odigrali smo sa svima težinama gateway deckova, što je veća težina gateway decka, to su specifičniji uvijeti na kartama, ima više kombinatorike ali i frustracije. Zadnju partiju smo odigrali ponovo sa beginner gateway deckom i partija je bila opuštenija jer smo dobivali više resursa.

Iako sam naveo puno mana, i dalje mislim da je igra dobra. Duhovno bih je usporedio sa Russian railroads. Obe igre možete igrati opušteno, bez prevelikog udubljivanja, ali ako želite ići na visoke bodove (Russian railroads 400+, Hallertau 100+ bodova), morate poštivati da igra ima svoj tempo i skužiti što igra očekuje od vas.
Ovi su korisnici zahvalili autoru Antomon za post (ukupno 4):
kockicaBojan1983sadistikojuri006
Avatar
marge
Reactions:
Postovi: 855
Pridružen/a: 16 stu 2012, 20:26
Ima zahvala: 279 puta
 pohvaljen: 765 puta
Kontakt:

Re: Hallertau

Post Postao/la marge »

odigrali i mi konačno hallertau prvi put i to u četvero, pobjeda je pripala igraču koji je bodove skupljao i gurajući kuću i odigravanjem karata, drugi je bio igrač koji je na kući dobio 0 bodova, ali na kartama čak cca osamdesetak, a tek treća je bila igračica koja je na kući najdalje dogurala..
Ovi su korisnici zahvalili autoru marge za post:
Antomon
Avatar
Bojan1983
Reactions:
Postovi: 272
Pridružen/a: 22 sij 2016, 21:20
Lokacija: Rijeka
Ima zahvala: 372 puta
 pohvaljen: 376 puta
Kontakt:

Re: Hallertau

Post Postao/la Bojan1983 »

marge je napisao/la: 06 srp 2022, 10:35 odigrali i mi konačno hallertau prvi put i to u četvero, pobjeda je pripala igraču koji je bodove skupljao i gurajući kuću i odigravanjem karata, drugi je bio igrač koji je na kući dobio 0 bodova, ali na kartama čak cca osamdesetak, a tek treća je bila igračica koja je na kući najdalje dogurala..
I dojmovi, misljenja, ocjene?
slika
Avatar
marge
Reactions:
Postovi: 855
Pridružen/a: 16 stu 2012, 20:26
Ima zahvala: 279 puta
 pohvaljen: 765 puta
Kontakt:

Re: Hallertau

Post Postao/la marge »

ah, sad, teško je nakon samo jednog igranja donijeti sud, recimo da bih hallertau radije ponovo odigrao nego li cavernu ili agricolu revised, ali a feast for odin i originalna agricola mi se ipak čine boljim i zanimljivijim igrama.. oru tek trebamo oprobati..
Ovi su korisnici zahvalili autoru marge za post:
juri006
gogo666
Reactions:
Postovi: 327
Pridružen/a: 19 vel 2018, 17:58
Ima zahvala: 17 puta
 pohvaljen: 242 puta

Re: Hallertau

Post Postao/la gogo666 »

zasto ti je Agricola revised tolko losija od originalne? Razlika je manje vise samo u komponentama.
slika
Avatar
marge
Reactions:
Postovi: 855
Pridružen/a: 16 stu 2012, 20:26
Ima zahvala: 279 puta
 pohvaljen: 765 puta
Kontakt:

Re: Hallertau

Post Postao/la marge »

ah to je moj osobni dojam.. puno smo igrali nekad davno originalnu agricolu i meni je nekak razlika ogromna i u osjećaju tenzija prehranjivanja ljudi, a to je bila najveća draž agricole koju su prvo ubili u caverni, a kasnije su revised agricolu "streamlineali" prema caverni u tom pogledu.. možda je teže to objasniti nekom tko nije igral originalnu agricolu, ali nekaj su mijenjali i izgled same ploče s akcijama pa je u revised ediciji definitvno lakše se dokopati hrane i prehraniti ljude, a to nas koji ne volimo cavernu frustrira..
i da, a feast for odin mi je ipak trenutno najbolji uwe i zanimljiviji je i od originalne agricole, ali nju sam moral spomenuti jer smo ju nekad davno stvarno puno igrali i uživali u tome..
Ovi su korisnici zahvalili autoru marge za post:
juri006
mljeko
Redovni član udruge
Reactions:
Postovi: 393
Pridružen/a: 19 sij 2017, 22:56
Ima zahvala: 193 puta
 pohvaljen: 522 puta
Kontakt:

Re: Hallertau

Post Postao/la mljeko »

Slažem se, volio bih da igre češće tlače kao originalna agricola.
Ovi su korisnici zahvalili autoru mljeko za post (ukupno 2):
juri006marge
Odgovori

Natrag na “Društvene igre”