PAX BALTIKA

Pitanja vezana uz društvene igre
Odgovori
Avatar
ninomili005
Reactions:
Postovi: 55
Pridružen/a: 10 stu 2013, 21:07
Ima zahvala: 38 puta
 pohvaljen: 101 put
Kontakt:

PAX BALTIKA

Post Postao/la ninomili005 »

Ljubitelji drustvenih igara smo generalno jedna jako RIJETKA sorta, pa ce tako i cijeli review za Pax Baltiku protjeci u znamenju rijeci RIJETKO. Ne tako detaljnom analizom, bi se jos lakse moglo zakljuciti, da smo ljubitelji War igara postali ugrozena vrsta :D. Predstavljamo zadnje primerke budala, kojima ne nedostaje volje, da usmere svoju energiju i vrijeme u citanje pravila (ponekad i do 50 strana), gledanje tutoriala a na kraju pokusavanja odigravanja unapred propale partije ,zbog 1000 i jednog pravila ( koje smo zaboravili) pa tako bacimo u bunar sate i sate, koje bi mogli iskoristiti za nesto pametnije. Po nekoj home made proporciji, nas ima na prostoru Ex-Yu od prilike, koliko ima albino Njemaca u Etiopiji, a casual gameri na nase igre gledaju sa istim pozeljenjem, kao sto Putin gleda na gospodju Clinton (izvinjavam se, nije misljeno politicki nekorektno ;)). Ipak i za tako RIJETKE krugove, postoje tematski okviri, koju su u stanju da privuku i malo siri spektar, pa tako dominiraju tematike ofarbane Antikom, Napoleonom, WW1, Hladnim ratom…. I naravno gospodar naseg svijeta WW2. E sad prava je RIJETKOST, da neka igra koja ne oslikava povijestno popularne teme, moze da uspije… Prvo igrac mora, da nadje adekvatan-tehtan razlog, da baci oko na takvu igru, obavezno upada u odredjen rizik, jer generalnih misljenja i reviewa nema, htio ili ne postajes jedan onih RIJETKIH mazohista spreman potrositi novce na slijepo, da bi na kraju ostali ti i igra (jer saigraca uglavnom i nema), te zelja u vazduhu, da mozda ovo i nije bio los finansijski manevar (iako, ste zenu slagali, kako ovaj mijesec ne kupujete igru, a vi kupljenu igru narucili na adresu majke :D). Pax Baltika je upravo takva RIJETKA avantura (iako tematika i nije italijansko-etiopijski rat), blok igra za 2 igraca, sa gameplay-om citave kampanje negde 7h. Tematski je igra postavljena u pocekat 18. stoljeca, kada je silom slucaja Svedskom zavladao RIJETKO ludi kralj, poznat kao Karel XII (tom liku je Albert Einstein ukrao onu frizuru ludog znanstvenika), a rat se u povjestnim udjbenicima pominje kao Veliki Sjeverni rat. U kratkim crtama, Ruski ( Peter Veliki) i Danski dvor (Friderik IV), su posle smrti Karla IX, uvideli priliku, da smanje Svedski uticaj na Baltiku, pogotovo zbog toga sto je Karel XII imao tek 15 godina. Medjutim racunica i nije bas bila sjajna, jer ni u snu nisu znali sa kakvom »budalom« imaju posla. Prvo su po njusci dobili Danci, pa Rusi, pa opet Danci (ovo se cuje, kao da pisem o vasim rukometasima), pa se onda u sve to ukljucila Engleska (ma nemoj mi reci), koja daje pomoc u brodovima Svedskoj, svoju korist u svemu vide Saska, Hanover i Prusija, koji se prikljucuju Rusiji. U sve to se onda umjesaju i Osmani, dok u Poljskoj vlada rasulo, pa se okrecu kako vetar dune, a glej cuda Ukrajinci (kozaci), se postavljaju na Svedsku stranu… Da vam ja sad nebi pisao povjestni roman umesto review-a, na kraju posle 20 godina, te na desetine bitaka, Karla XII pogadja strelica nekog norveskog seljaka u glavu, izbija mu mozag, a Svedska se poslovila zauvijek od onog za njih RIJETKOG statusa Evropske velesile (i to za sva vremena). Kaoticno zar ne? Pa takva je i sama igra, RIJETKO vidjen KAOS!
slika
Karl XII

KOMPONENTE:
Prava je RIJETKOST, da GMT igra, koja nije u krugu onih skupljih izvedbi bude dizajnerski lijepa. Uglavnom su to prosecne ili cak ispod prosecne izvedbe, koje sa estetikom imaju veze kao Mitar Miric sa ukusom za garderobu. Medjutim, ovde cete se iznezaditi. Kutija, sama po sebi to ne nagovestava, plava pozadina sa slikom bojnog polja, te grbom Ruskog i Svedskog dvora (koji izgledaju, kao da su jih crtali u petom razredu osnovne) nije nesto sta bi me impresioniralo, cak stilski izgleda jako siromasno, a kutija je meksa i izgleda jeftino. No kad tu kutiju otvorite, ima sta da se vidi. Prekrasan board sa svim tabelama i podsetnicima, koja obuhva geografsko podrucje od Hanovera, do Moskve te veci dio Skandinavije, i predstavlja pravi praznik za oci. Board nije mounted (steta), ali nije ni obican papir, vec je malo tvrdji karton (card board). Blokovi, su klasicni, tanji, te lepo stanu na samu mapu i ne prave guzvu. A naljepnice za blokove su brutalne (WoooW), cista desetka, RIJETKOST da se neko toliko potrudi sa dizajnom. Po mom skromnon misljenju bi mogle da posluze za primer svim block igrama, kako trebaju blokovi izgledati. Svaki regiment ima grb kuce svog vlastnika-vojvode, svaka armija ima grb svojeg kralja/cara, svaka informacija koju trazite je dostupna odma, brzo i jasno. Player Sheetovi su dobro uradjeni, poprilicno jasni, ali jim nazalost fali nekoliko jako bitnih informacija. Kocke-klasicne u zelenim (Ruske) i plavim (Svedske) bojama. Mozda, jos jedna zamjerka- tokena uopste nema, tako da osvojene teritorije, turn track, resurce track i ostalo obelezavate obicnim euro-kockicama razlicitih boja, sto malo igri oduzima povjestne note.
slika
slika
slika

PRAVILA:
RIJETKO ljiepa ali RIJETKO glupo (djelimicno) napisana pravila. Generalni utisak samog kvaliteta, je iznad svakog proseka- Full Color pravila + Full Color playbook. Kvalitet papira izvanredan. Konceptualno jako dobro zamisljeno, procitas rulebook, predjes na playbook, sednes i igras… Ljepo zvuci ali je u praksi, nije bas tako. Zbog svog predhodnog iskustva nisam uopste imao problem, u razumjevanju blok mehanike, sto predstavlja 75% ovog rulebooka(igra koristi, Columbia Games sistem, a i taj deo je OK napisan). Jedini deo koji sam trebao nauciti preko ovih pravila su eventi i politicka faza igre, ali tu se sve skupa pretvora u cirkus (btw. ukupno ima 16 stranica pravila + 10 stranica iz playbooka koje cete morati procitati). Ja sa sigurnoscu tvrdim, da autor koji je pisao ta dva segmenta je bio napunjen raznim cudnim supstancama. Igra posjeduje 4 event tabele, pa bi zato trebalo pristupiti nekom sistematikom, kako igrac moze nauciti kada se koja od pomenutih koristi.. Nazalost ovo je potpuna konfuzija, tako da sam i poslje tri citanja bio u magli i nisam imao blage veze koju tabelu gde trebam koristiti… Informaciju ni dan danas, nisam uspeo pronaci u pravilima, ali sam je na svu srecu dobio na forumu BGG-ja.
Playbook je vec druga pjesma. Prvi deo cine ponudjeni scenariji, koji ukupno ima 5 (4 manja sa duzinom partije negde 1,5-3h + grand campaign, koji uzima od prilike izmedju 6-8h). Poslje toga, imamo prezentaciju primer, kako se igra pravilno odigrava, te opis puna 3 turna (tu sam si pomogao oko event tabela). A onda jos imamo povjestni uvod u samu igru, za koji autorima dajem dubog naklon, te zbog kojeg mogu do neke mjere i oprostiti one muke sa eventima. Prekrasno, jasno, u granicama dobre mjere, ni previse ali ni premalo, puno tematskih slika i koncizan pristup opisa nastanka krize.
slika
slika
slika

TOK IGRE:
Igra je podeljena u 2 dijela. Svaka godina pocinje Interphase i Replacment fazom: (1.) gde pokusavamo, neutralne drzave da uvedemo u rat. Obije strane, bacaju kocku, za svaku od potencijalnih saveznika. Svaka od njih ulazi na broj 6, ali tokom igre mogu da se dodaju ili oduzimaju razni modifikatori, u odnosu na stanje desavanja na samom boardu. Ukoliko je drzava bila primorana, da se iz rata povuce (gubitkom kralja ili glavnog grada, te ako resuri dodju na 0), cetiri godine nije u mogucnosti da se ponovo aktivira.
Poslje toga, ide trosenje resura i podizanje vojske. Prvo se popravljaju ostecene jedinice, koje su vec prisutne, a onda se kupuju nove. Ovdje dolazi RIJETKO vidjena mehanika, gde svaku jedinicu koju zelite da kupite, vucete na srecu, bez da bi znali sta kupujete (regiment, armija ili brod). Kad je izvucete, morate da je kupite, ukoliko ne zelite, gubite resure. Zanimljivo je i funkcionisanje resur trake, koja je na pocetku igre, na svakoj strani potpuno napunjena. Maksimum resura, vam odredjuje pocetna home teritorija (Svedska 40, Rusija 34, Saska 16, Danska 16, Turci 12), a gubitak bilo koje province domace teritorije vam oduzima 4 resura za pravljenje vojske. Time sto ste osvojili teritoriju vi teoretski ne dobijate nista, gubi samo onaj ciju teritoriju ste preuzeli. Time vas igra tera, da igrate agresivno, kako protivnik nebi imao dovoljno resura, da opet podigne jedinice koje ste mu poslali na smetliste povjesti. Opet bitno je, da osvajate dvorce protivnika, jer tako sebi omogucavate supply liniju, na kojoj mozete u toj fazi, reorganizovati ostecene armije. Resore jedne drzave nemozete trositi za nekog sveznika.
(2.) Poslje Intephase i Replacment faze dolaze 4 Action faze podeljene na proljece, ljeto, jesen i zimu. Na pocetku svake od tih faza, bacate kocku vi i vas protivnik, gde za bacenu 1-dobijate jedan action point, 2-3- dobijate dva action pointa i za 4-5 dobijate 3 action pointa. Onaj, ko je bacio vise je first player i mora da potrosi sve svoje akcijske bodove, tek onda dolazi na red drugi igrac. Ukoliko igrac baci 6, ne dobija akcijskih bodova, vec baca kocku na Event tabeli i moze, da izazove drasticne posledice ili za njega, ali i za protivnika (ima stvarno svasta od sirenja infekcije, promjene vremena, pocetka Poljskog gradjanskog rata...). Bodove, mozete da trosite na jednu od akcija u odnosu 1 bod=1 akcija:
-RECONNAISSANCE-spijunazu jedinica susjednog polja (posto je blok igra, verovatno znate, da je rijec o fog of war),
-MOVE (pomeranje jedinicana)- aktivacijom jednog polja, pomerate sve/nekoliko jedinice koje se nalaze na tom polju. Moguci su i forsirani marsevi, koji vam dodaju na distanci kretanja, ali jedinice se uvode u rizik da izgube nekoliko life pointa.
-REPLACEMENTS brzo popravljanje ostecenih jedinica. Jednom akcijom povrcavate moc jedne od jedinica
-SIEGE DECLARATION kojim mozete preuzeti dvorce teritorija, ali iskljucivo ako vas suparnik vise nema jedinica ba tom teritoriju
-NATIONAL POLITICS, gde bacate kocku i gledate moguci politicki event koji ce zadesiti vasu imperiju. Ovo je ruku na srce jako rizican potez, jer u slucaju da vas sreca ne pomazi, mogu posljedice biti katastrofalne (1-2 na kocki vam zadaje punu korpu problem (primer: 2. na kocki, vam naprimer smanjuje sledeci replacment resurse za pola), dok 3-6 daju raznorazne bonifikacije (podizanje nove vojske, iznenadno pristupanje nekog saveznika, placenici….)).
Kad oba igraca odigraju sve svoje akcijske bodove, odrade sva pomeranja, i sve siege deklaracije… onda dolazi do faze borbe. Na svakom mjestu, gde posle Action faze ostanu jedinice suprostavljenih strana, pokrece se sudar. Borba je (kao sto sam vec pomenuo) fakticki Columbia games mehanizam. Jedinice su podeljene na A,B,C i D- sto vam u praksi znaci, da ce prvo udarati A jedinice, a zadnje D. Svaka jedinica ima zvezdice, koje obelezavaju snagu jedinice, gde jedinica baca u napadu kockica koliko je njena momentalna snaga (max. za armije 4, regimente 3), a sa druge strane to predstavlja i life pointe, koji se smanjuju za 1 posle svakog hit pointa (kad na 1 lifepoint jedinica dobije hit, stavljate je u replacment pool). Na kraju svaka jedinica ima na sebi i broj (od 1 do 3), koji predstavlja koji sve brojevi ostvaruju uspjesan napad i zadaju hit. Borba se odrzava do 3 runde, sve dok jedna strane ne izgubi sve jedinice ili se povuce.
Sledi zadnja- Forage faza, kojom proveravate, dali vase jedinice imaju supply. Svaka teritorija, ima broj kojim se jedinice opskrbljuju, neke jedinice imaju mogucnost, da dodatno taj broj povisaju. Ukoliko, vase jedinice prebace broj opskrbe, onda dolazi do gubitaka snage jedinica, te zaustavljanja u napredovanju.
Svedska ima special rule vezani za zimu, jer posle odigravanja regularnog turna zime, sve jedinice, koje se nalaze na istoj teritoriji kao KARL VII, dobijaju moznost dodatnog pomeranja i izazivanja jos jedne borbe, ali tu akciju placaju u zivotnim poenima samih jedinica koje aktiviraju.
Takodje, postoji tabela koja predstavlja pritisak na Svedsku krunu, i koja igraca, koji igra Svedsku, kaznjava za gubitak nacionalnih armija, te tako Ruskog igraca malo oslobadja pritiska.
slika
slika
slika

KONAČNO MIŠLJENJE:
Ovo je defakto jako cudna igra. RIJETKO mi se desava, da igra koja bazira vise od 50% uspjeha na sreci (citaj- kocke za borbu+kocke za event+kocke za national politic) a uz to traje vise od 6 sati, moze dobiti moju simpatiju. Ali za cudo to se ovdje do neke mjere desilo. U ovoj ludoj kampanji, desava se da se dizete iz pepela kao Phenix, preokrecete situaciju na vas mlin, a onda u sledecih par godina opet propadnete kao bugarska skupstina. I tako sve u krug. (Desilo mi se, da u momentu kada imam dobijenu partiju na dohvat ruke i jedinice pred ulazom u Moskvu, Rus ukljucuje u jednoj interphase fazi i Dansku i Prusiju te igru preokrece, na kraju zauzima Stockholm i pobedjuje nakon Sudden Deatha.) Eventi vezani za kocku, pokusavaju menjati card driven mehaniku (mislim da je to bio cilj autora), sto je svakako inovativno, tematski i daje neki RPG smek, ali igracima vezuje ruke, igru jos dodatno vezuje za srecu kocke, i razbija strategiju.
Veliki deo kampanje protice u zagrljaju potpunog kaosa. Drzave se ukljucuju pa ispadaju, u nekoliko segmenata desavalo mi se, da vise neznam koje vojske su samnom a koje nisu. RIJETKO cete moci u ovoj igri, da napravite dugorocne planove i strategiju kako pristupiti igranju, jer koncept i mehanika menjaju planove iz turna u turn. Svi oni koji vole kontrolu nad tokom igre, moj topli savjet- ovo nije za vas. Resurs/replacement track, je ujednom i victory track (jako interesantno), tako da se cilj bazira na ocuvanju vlastite teritorije, ali vas citavo vrijeme prisiljava, da protivnika napadate i gurate sto nize na pomenutoj traci. Nemojte me pogresno razumjeti ovo je jedna dobra igra (7.5/10), iako mozda ovo nije prvo sto bi pomislili posle citanja ovog reviewa. Inovacija i pokusaj, da se nesto napravi malo drugacije je definitivno uspio, e sad je samo pitanje, koliko ce to da vam se svidja ili ne! Opet dizajneru je uspjelo, da tim inovacijama fantasticno prikaze istorijski kaos na samoj ploci, te svu diplomatsku igru ludila, koja se povjestno odigrala.
Kad se saberu i plusi a i minusi ovo je sasvim solidna/dobra igra, i jedna od RIJETKIH igara koja je u tom »vec vidjeno« nekako unikatna i specificna.
Iskreno vjerujem, da cete samo RIJETKI imati zelju, da bacite oko na Pax Baltiku, ali oni, koji je isprobate, moci cete dozivjeti i osjetiti sve shizofrene slatkise strategije, koje je svojim macem zacrtao Karel XII.
P.S: Ovo je jedan RIJETKO dosadan tekst.
slika

(+):
-mehanika, sa event trakama-unikatno, zanimljivo
-izgled boarda
-igled blokova
-neizvesnost u svakoj pori igre
- playbook i tematski uvod u igru
- mala pravila, koja doprinose tematiki igre
-kaos na ploci
-cijena 33€
(-):
-mehanika, sa event trakama-sreca, gubitak strategije
- deo rulebooka koji ne objasnjava upotrebu event tabela, i political eventov
-sreca u svakoj pori igre,
-duzina trajanja, za igru takve mehanike
-kaos na ploci
Ovi su korisnici zahvalili autoru ninomili005 za post (ukupno 12):
AntomonkockicadlakarVatanenstokaneuromancerStipsShichsadistikoLourdin i još 2 korisnika
slika
Avatar
neuromancer
Reactions:
Postovi: 174
Pridružen/a: 04 ruj 2011, 20:25
Lokacija: što južnije-to tužnije (Dubrovnik)
Ima zahvala: 181 put
 pohvaljen: 153 puta
Kontakt:

Re: PAX BALTIKA

Post Postao/la neuromancer »

Super report - svaka cast :thumbs

Najbolje igre su upravo takve ciji su plusevi ujedno i minusevi kao i obratno 8-)

BTW ova "tehnika" kaosa nepredvidivosti strategije i nemogucnosti dugorocnog planiranja je nesto slicno kao kod igre Warriors of God sto si je svojedobno opisao (a koja mi se cini super igrom)
To je pretpostavljami nuzno kod igara koje se protezu kroz duzi vremenski period (ovdje je pretpostavljam bar 21 godina).
Kod novijih ratova to nije toliko bitno jer su ipak trajali puno krace (ACW, WW1, WW2)

Nadam se da ce slijedeci game report ubrzo :D
Ovi su korisnici zahvalili autoru neuromancer za post:
ninomili005
Avatar
ninomili005
Reactions:
Postovi: 55
Pridružen/a: 10 stu 2013, 21:07
Ima zahvala: 38 puta
 pohvaljen: 101 put
Kontakt:

Re: PAX BALTIKA

Post Postao/la ninomili005 »

Male stvari covjeka obraduju, pa tako samo da podelim sa vama jednu jako radostnu vijest. Posle objavljivanja review-a Pax Baltike, na nasoj FB stranici, danas smo dobili reklamu i like Cody-ja: The Discriminating Gamer.

Hvala igranje.hr na dozvoli za koristenje vasih review-a sigurno, da deo zasluga ide i vama kao naravno i svim ostalim autorima tekstova!




slika
Ovi su korisnici zahvalili autoru ninomili005 za post (ukupno 4):
roninShichStipsneuromancer
slika
Stips
Reactions:
Postovi: 954
Pridružen/a: 09 kol 2011, 15:34
Ima zahvala: 588 puta
 pohvaljen: 577 puta

Re: PAX BALTIKA

Post Postao/la Stips »

To frajeru!
Svjedočimo li rođenju balkanskog Marka Arnauda? :)
Ovi su korisnici zahvalili autoru Stips za post:
ninomili005
Odgovori

Natrag na “Društvene igre”