Mare Nostrum - Empires / Atlas

Pitanja vezana uz društvene igre
Odgovori
Avatar
neuromancer
Reactions:
Postovi: 174
Pridružen/a: 04 ruj 2011, 20:25
Lokacija: što južnije-to tužnije (Dubrovnik)
Ima zahvala: 181 put
 pohvaljen: 153 puta
Kontakt:

Mare Nostrum - Empires / Atlas

Post Postao/la neuromancer »

Pozdrav!

Imam pitanje o navedenoj igri https://www.boardgamegeek.com/boardgame ... um-empires
te ekspanziji https://www.boardgamegeek.com/boardgame ... -expansion

Na prvi pogled djeluje monumentalno - tipa ancient Twiligt Imperium 8-) , pa me zanima da li je tko s foruma igrao navedenu igru (pretpostavljam da jest), te kakvi su dojmovi.

Unaprijed zahvaljujem :)
Vatanen
Reactions:
Postovi: 415
Pridružen/a: 29 sij 2013, 14:46
Ima zahvala: 255 puta
 pohvaljen: 425 puta

Re: Mare Nostrum - Empires / Atlas

Post Postao/la Vatanen »

Bog daj,

ja sam kupio i igrao 3-4 puta. Igra je dobra po svemu onome što možeš naći na BGG - jednostavna pravila, brzina, tematika (Marco Arnaudo smatra je najboljom igrom antičke tematike uopće), asimetrija različitih frakcija/civilizacija/etnija (kako li ćemo ih već zvati, jedino nacija nećemo :D ) + posebne sposobnosti (special powers) na čudima i herojima, klasični slušaj weurogamea (wargame + eurogame), pročišćeni problemi iz prethodne verzije, grafički zadovoljavajuće, kvalitetne komponente (tajlovi umjesto kartica, figurice), nekoliko podjednako realnih putova do pobjede, balansirano, strateški zanimljiv raspored... Sve 5 ALI.

Igra ima jedan silan problem, barem za moje skupine suigrača, zbog kojeg već pomišljam i na prodaju. Riječ je o krajnje nezadovoljavajućem naglom završetku igre ukoliko je igraju nekompetentni igrači, a to u principu znači da je igra nezadovoljavajuća za svaku skupinu u kojoj svaki igrač nije odigrao recimo 5 partija. Recimo da je riječ o epskosti u sugestiji a srednje dugom euru u realnoj provedbi. Malo detaljnije sam taj razočaravajući osjećaj pokušao dokučiti u komentaru na BGG-u pa ga prilažem:

For the moment it seems it is exclusively gamer's game which I didn't expect it to be... fell flat with non-hardcore gamers group because of the abrupt ending with pyramids. That being said, the problem was of course with players - they didn't fight a single battle, so obviously someone (Cleopatra with money) won with pyramids pretty fast. So "the problem" is that it requires repeated plays and very careful observance of others moves on which you are supposed to aggressively react - the game is not in very very simple rules, but in players (so called metagame) that are supposed to play basically "take that" game... that's why it's a strong gamer's game, albeit being very simple - new gamer's will be disappointed because it stimulates aggression as necessary, it punishes euro-style "I build my own empire and nobody messes with me" strategy with abrupt and dissatisfying ending.

Games that depend on the players who play them on such a high, general level, games that "penalize" group as a whole and not only individuals who play poorly don't tend to score high in my collection so I even considered trading it away... Yet, maybe more chances need to be given.

Zbog svega navedenog igri trenutno dajem sedmicu i na vagi sam dal da je ostavljam u kolekciji koja već ima neke slične igre (u nekom feelingu igra čak nije toliko daleko od Imperiala, samo što se umjesto dionica operira s 13 različitih resursa koji nemaju nikakvo posebno značenje osim set collectiona, koji onda vodi u kupnju svega ostalog i pobjedu). S druge strane, nisam još igrao igru koja je toliko na pola puta između wargamea i eurogamea, a ako je se otarasim antika mi ponovno ostaje nepokrivena u kolekciji (do sada sam stigao pojmiti da GBOH nije za mene, kao ni "još jedan GMT-ov podulji CDG" kakvi su Sword of Rome ili Pax Romana, dok je Hannibal trenutno nedobavljiv).
Ovi su korisnici zahvalili autoru Vatanen za post:
neuromancer
Boardgames are power fantasies.
Maciej Janik et al.
Vatanen
Reactions:
Postovi: 415
Pridružen/a: 29 sij 2013, 14:46
Ima zahvala: 255 puta
 pohvaljen: 425 puta

Re: Mare Nostrum - Empires / Atlas

Post Postao/la Vatanen »

Eh da, raspisao se, a nisam odgovorio na pitanje :-) Nema nikakve veze s TI3, ama baš nikakve. Nema osjećaja epike - sve je vrlo tight na mapi i igra koja traje dulje od 2 i pol sata je promašaj igrača. Nema naravno nikakvog tech treeja, razvoj u smislu čuda i heroja omogućava doduše zadovoljstvo asimetrične moći, ali vrlo kratkotrajno jer je kupovanje čuda i heroja direktno sredstvo pobjede i sve se to brzo mijenja i brzo zgotovi, pa to što si imaš dodatnu kocku u borbi neće zadugo biti presudno. S pozitivne strane, igra je mnogo manje zasićena (saturated) od TI3.
Ovi su korisnici zahvalili autoru Vatanen za post:
neuromancer
Boardgames are power fantasies.
Maciej Janik et al.
Avatar
neuromancer
Reactions:
Postovi: 174
Pridružen/a: 04 ruj 2011, 20:25
Lokacija: što južnije-to tužnije (Dubrovnik)
Ima zahvala: 181 put
 pohvaljen: 153 puta
Kontakt:

Re: Mare Nostrum - Empires / Atlas

Post Postao/la neuromancer »

Zahvaljujem na odgovoru - vidim da nisi baš nešto oduševljen igrom 8-)

Čitajući tvoj odgovor, meni je onda u svemu tome najvažniji taj nedostatak epskog osjećaja.

Nisam samo shvatio jeli misliš samo na base game ii na ekspanziju (možda ekspanzija nešto popravlja u svemu?)

Svakako čini mi se kao da ima potencijala možda za eventualne modifikacije i nadogradnje :geek:

A sto za sobom povlači slijedeće pitanje: koja bi onda bila slična igra a dovoljno "epska" da bi nadmašila Mare Nostum Empres? szbunjen
Ovi su korisnici zahvalili autoru neuromancer za post:
Vatanen
Vatanen
Reactions:
Postovi: 415
Pridružen/a: 29 sij 2013, 14:46
Ima zahvala: 255 puta
 pohvaljen: 425 puta

Re: Mare Nostrum - Empires / Atlas

Post Postao/la Vatanen »

Ne, ekspanzija ne mijenja ništa što se tiče epskog osjećaja - ona doduše dodaje Iberski/Pirenejski poluotok na mapu, ali to, barem meni, ne doprinosi tome. Igra je inteligentno dizajnirana i jednostavna, tako da vjerujem omogućuje modificiranje, ali govorim napamet.

Iako je i tematski (srednji vijek) i mehanički (u osnovi negotiation game s elementima wargamea i random evenata + vrlo bazičnim resursima, tj. novcem) dosta drukčija, premda je izdaje isti izdavač, meni je bolja igra Fief: France 1429. No to je stariji dizajn što se dosta osjeti u "eleganciji" iako nipošto nije riječ o preteškom ili pregustom naslovu te također može trajati vrlo kratko (tipa 2 sata), ali može i potrajati do 4.

Što se prave epike tiče, mogu komentirati samo temeljem svoje kolekcije jer su tu igre koje sam igrao više puta. Naravno, svaki monster hex and counter wargame je u pravilu epic. Modernija varijanta toga je recimo Unconditional Surrender: WWII in Europe, a ultimativno ludilo je A World at War. Ima dakako i antike, recimo Pax Romana (uzmi u obzir da je meni za epiku potreban grand strategy scale i ne priznajem tu tactial wargaming, premda neke bitke GBOH sistema svakako idu u red epskih). Ima i epskih CDG-jeva poput Here I Standa - ako se mene pita jedinog pravog epskog iskustva koje sam ikada doživio uz TI3 - jedina mana je strogost u broju igrača i trajanju (6 igrača obavezno, 9 sati minimalno), premda su i CDG-jevi drugih tematika dugoga trajanja (štajaznam Paths of Glory), ali kako su obično za dvoje nije mi to to. Osim TI3 koji je klasični predstavnik postoje neke njegove fantasy varijante koje nisam igrao, a postoji i War of the Ring koji mu nije nalik ali je pripovjedno, kažu oni koji su igrali, vrlo epic (na isti način na koji je to i Star Wars Rebellion ili moj omiljeni ameritrash Android ili jedini hard SF u board gamingu High Frontier sa svim modulima iz ekspanzije Colonization, ali onda tu idu i raznorazni Arkham Horori itd. što je već odmicanje od onoga što meni znači epic u board gamingu). Exodus Proxima Centauri sigurno je bolja igra od TI3, kao što su i Nationsi vjerojatno bolja igra od Through the Ages, ali samo na razini mehaničke pročišćenosti (Exodus ima i daleko bolji tech tree i zgodnu foru s potencijalom uništavanja planeta) i ni jedna ni druga ne daju nikakav epic feel (čisto osobno mišljenje). Through the Ages je na samom rubu toga - pretpostavljam da je to jedan od rijetkih epic "eura" (sad se pojavio Colonist koji, čini se, postiže nešto slično), no u civ žanru Advanced Civilization čini se kao jedini pravi izbor.

Mislim da dva par excellence hibridna moderna wargamea i totalne revolucije u žanru, Churchill i Triumph & Tragedy, također mogu stvoriti osjećaj epskosti, no Churchill samo u dugoj varijanti (oko 5 sati) a i tada mi se čini za nijansu prerepetitivan za neki veliki epski luk pripovijesti, dok T&T također može trajati prekratko i završiti temeljem skupljanja resursa (ustvari na jednoj potpuno drugoj razini i u drugim okvirima možda pati od iste boljke kao i Mare Nostrum - iako je pravi block wargame s jakim elementom kartica, malo u svojoj apstrakciji resursa ratovanja koji su ujedno i bodovi za jedan od tri tipa pobjede, onaj ekonomsko-diplomatski, nalikuje weurogameu).
Ovi su korisnici zahvalili autoru Vatanen za post (ukupno 3):
stokaneuromancerfragmuffin
Boardgames are power fantasies.
Maciej Janik et al.
Avatar
neuromancer
Reactions:
Postovi: 174
Pridružen/a: 04 ruj 2011, 20:25
Lokacija: što južnije-to tužnije (Dubrovnik)
Ima zahvala: 181 put
 pohvaljen: 153 puta
Kontakt:

Re: Mare Nostrum - Empires / Atlas

Post Postao/la neuromancer »

Za Churchilla se slažem, a T&T nisam još igrao, ali vjerujem da je isto epski - to je ono što osobno tražim od igre.

Kod hex and counter bih Naravno za epski osjećaj nije nužno hex and counters x 2K i kusur njih što dokazuje prethodne

Međutim kod hex and counter bih svakako spomenuo i ovu WW3 igru https://boardgamegeek.com/boardgame/360 ... -world-war naravno s ekspanzijama kao vrhunski primjer monster gamea o kojemu mogu samo sanjati. :evil:

Po meni WOTR stvarno dava super osjećaj igre - kao da je sam Tolkin bio gamedesigner, a i za DUNE isto tako vjerujem da je osjećaj isti ovog puta s Herbertom u ulozi gamedesignera (nažalost potrebno je prilično se potruditi kako bi se ista izradila)

Nažalost imam određeni problem sa igrama od kojih tražim nešto što se zove "ultmate experience" a to nažalost pruža samo mali broj igara. Tako da imam tendenciju prerade postojećih igara (što i radim par godina za WW1 igru). Baš u tu svrhu mi se Mare Nostrum čini kao dobra prilika za neku nadogradnju. 8-)
fragmuffin
Reactions:
Postovi: 8
Pridružen/a: 12 lis 2015, 22:25
Ima zahvala: 5 puta
 pohvaljen: 0
Kontakt:

Re: Mare Nostrum - Empires / Atlas

Post Postao/la fragmuffin »

Drago mi je da si spomenuo 2 igre koje me dosta zanimaju.

Dakle po tebi je Fief bolji izbog od MN:E ako bi pod muss morao samo jednu birat?
Zanimljivo posto sam cuo dosta kritika na racun tih, kako si i sam rekao, zastarjelih mehanika Fiefa, koje ti nedaju slobodu da zapravo radis sve te stvari koje igra obecava u najavama (pod tim mislim na mehaniku titula, sklapanja saveza, ponistavanja brakova itd - da nije fleksibilno).
Onda me malo zateklo to sto si za trejdanje resource tokena nekako dao nagovjestiti da njihovo skupljanje nije neki spektakl. Iskreno, taj mehanizam me u igri najvise zaokupio (imam filing da je slican onom iz Mega Civlizationa - a to mi je bio najblji dio igre). Zasigurno set collection uz onaj mehanizam trade lidera ima neku svoju zanimljivu strategiju u igri.

Osobno volim heavy i gamers game igre, GOT:2nd ed, TI3, Rex, Diplomacy, Runewars, Kemet, Scythe, MegaCiv su mi neke od najdrazih igara (od onih koje me podsjecaju na Mare Nostrum i Fief). Pa me zanima sto bi jednom takvom igracu preporucio.

I hvala na iscrpnim osvrtima, dosta si mi toga vec rekao al nadam se da nije gnjavaza ak jos na te neke specificnosti odgovoris.
Vatanen
Reactions:
Postovi: 415
Pridružen/a: 29 sij 2013, 14:46
Ima zahvala: 255 puta
 pohvaljen: 425 puta

Re: Mare Nostrum - Empires / Atlas

Post Postao/la Vatanen »

fragmuffin je napisao/la:Drago mi je da si spomenuo 2 igre koje me dosta zanimaju.

Dakle po tebi je Fief bolji izbog od MN:E ako bi pod muss morao samo jednu birat?
Zanimljivo posto sam cuo dosta kritika na racun tih, kako si i sam rekao, zastarjelih mehanika Fiefa, koje ti nedaju slobodu da zapravo radis sve te stvari koje igra obecava u najavama (pod tim mislim na mehaniku titula, sklapanja saveza, ponistavanja brakova itd - da nije fleksibilno).
Onda me malo zateklo to sto si za trejdanje resource tokena nekako dao nagovjestiti da njihovo skupljanje nije neki spektakl. Iskreno, taj mehanizam me u igri najvise zaokupio (imam filing da je slican onom iz Mega Civlizationa - a to mi je bio najblji dio igre). Zasigurno set collection uz onaj mehanizam trade lidera ima neku svoju zanimljivu strategiju u igri.

Osobno volim heavy i gamers game igre, GOT:2nd ed, TI3, Rex, Diplomacy, Runewars, Kemet, Scythe, MegaCiv su mi neke od najdrazih igara (od onih koje me podsjecaju na Mare Nostrum i Fief). Pa me zanima sto bi jednom takvom igracu preporucio.

I hvala na iscrpnim osvrtima, dosta si mi toga vec rekao al nadam se da nije gnjavaza ak jos na te neke specificnosti odgovoris.

Bok,

ma kakva gnjavaža - pa zato smo ovdje, da razgovaramo o igrama. Ionako smo preplavljeni TV prodajom (© Stipsonov) pa se posebno radujem kad međusobno izmjenjujemo osobnija razmišljanja.
Ustvari mi se čini da sam malo promašio s usporedbom Mare Nostruma i Fiefa na koju me natjerao prvenstveno isti izdavač pa onda i strukturiranje pravilnika i pristup graf. dizajnu, a naposljetku i to što sam ih kupio u istom razdoblju. No ako me pitaš koja mi je bolja - usprkos onome što su rekli Shut Up And Sit Down Fief je novi hit u mojoj grupi mid level gejmera (profi grupa je još nije igrala), a meni je igra u osjećaju uletjela kao kraća varijanta Here I Standa. Dakle teški hit kojem Mare Nostrum ne može ni blizu, no naravno treba voditi računa o mnogo varijabli - kao i svaki negotiation game ovisi o karakteru igrača (za razliku od prosječnog eura), mada igra ne počiva u cijelosti na njemu (kao, štajaznam, Resistance i tome sl.), random faktor je visok i igri se ne bi trebalo pristupati s bilo kakvim optimizacijskim nervima, mada to ne znači da nema stratešku težinu, no "wild swings of luck" dio su njezina šarma. Ponovljena igranja naravno stvaraju metarazinu igranja u skupini, no to za Fief nije nužno kao za Mare Nostrum.

Mare Nostrum ustvari ima jednu mnogo bolju paralelu koje sam svjestan postao tek pred koji dan kad sam njezinog nahajpanog žanrovski hibridnog parnjaka prvi put odigrao. Riječ je, naime, o Scytheu koji je također weurogame sažetog trajanja koji ima, iz moje perspektive, tek jednu jedinu, ali potpuno istu manu - nagli kraj. I opet je rješenje toga problema isto kao i za Mare Nostrum - u ponovljenom igranju s istim ljudima (kako su savjetovali i No Pun Included). Također, paralela je u prisutnosti ratnih opcija koje mogu ostati i posve zanemarene, a u najboljem će se slučaju koristiti do utilitarne granice (dvije borbe, ili više samo u slučaju frakcije koja od toga profitira temeljem posebne sposobnosti). E sad, Scythe je naravno bogatiji, raskošniji, uz to što je weuro još je i engine builder optimizator ala (kažu, ja je naravno nisam i ne bih igrao) Terra Mystica itd. itb. No u tom osnovnom žanrovskom određenju čine mi se bliskima.

No da pređem na konkretne odgovore:

Fief - uzmi u obzir da sam ja u igraće vode ušao prvo preko TS-a, a od njega dalje išao u wargaming in extremis, dok nisam shvatio da se takve stvari realno na stol stavljaju dvaput u životu i to bliže mirovini, pa sam zaokrenuo prema eurima i 2-3 bolja ameritrasha. To ističem čisto da bude jasno kako sam karijeru počeo s GMT-jevim 4.6.7. treći bullet pravilima. Pravila Fiefa nisu jednostavna na razini korisnicima prilagođenog najmodernijeg eura, no nisu ni na razini prosječnog wargaminga. Imaju svoje idiosinkrazije, no meni su 2 čitanja i jedno poslije prve partije bila dovoljna. Izborni preduvjeti i procedure (kada se postupak izbora pojedine titule aktivira, tko može biti kandidat, tko glasa i kakva je većina potrebna) jedini su zakučasti dio pravila, koji se uostalom pregledno nalazi na player aidovima.

Sve što si naveo definitivno radiš u igri i to u jednoj partiji - sve ti je to dostupno, tako da mi prigovor na ne-fleksibilnost nije jasan. Dakako, iza tako široko postavljenih obećanja stoji u osnovi jednostavan dvostruki sistem moći - imaj najviše sela/gradova (i na njima mlinova) da bi imao više novca, potom najviše crkvenih ili svjetovnih titula (ponovno grupiranih teritorija, da bi mogao biti biskup ili svjetovni velmoža određenog ranga, a u konačnici, što nije povezano s teritorijem, i kralj i papa). No tom area influence dijelu treba dodati kartaški dio menadžiranja obitelji jer ako recimo želiš sklopiti s nekim savezništvo moraš imati ili djevojku u obitelji (koja je li nije baš Djevica Orleanska :-D) ili mladića koji se jelte nije bacio u crkveni biznis... a ponekad se uhvatiš da to nemaš jer si recimo radije vukao sive karte (u kojima se nalaze taksacije, dobre žetve, zavjere, seljački ustanci itd.) namjesto narančaste (u kojima se nalaze likovi koji ti se potencijalno onda mogu roditi u obitelji). Ja dakle ne mogu igru optužiti za nefleksibilnost ako mi recimo savez u tom trenutku nije moguć.

Što se tiče ostaloga - ja sam recimo igru kupio samo da mogu u nekom trenutku biti papa (Here I Stand sam do sada odigrao nekih 6-7 puta i UVIJEK sam bio papa i na tome ću inzistirati i dalje :-D) i u dosadašnjim partijama mi to nije pošlo za rukom... Je li igra nefleksibilna zato što je obitelj moje cure prije mene došla do kardinalske titule, a drugog sina oženila sestrom kardinala iz druge obitelji privoljevši je tako u savezništvo i osiguravši drugi potrebni kardinalski glas? Ja mislim da nije. Ista je stvar s kraljem itd.... Dakle zemljišno gospodstvo u osnovi je svih mogućnosti - Fief nema nekakve specijalizacije ili širine izbora - tipa ne možeš se fokusirati recimo samo na crkvene titule na način da to ne bi uključivalo neki tip areala (ajde dobro, osim ako si jako vješt u pregovorima sa saveznikom). Čak i ako kralj daje titulu, što može učiniti bez plaćanja, opet je potrebno imati uvjete za titulu itd. Poništiti savez (u ovoj igri brak i savez su jedno te isto) može samo papa, ali imaš i varijantu zavjere kojom lijepo kokneš supružnika (doduše, to ovisi o povlačenju karata), ili ga jednostavno usred zajedničke bitke protiv trećeg protivnika izdaš i osiguraš da rikne - u tom se slučaju brak/savez također razvrgava.

Da zaključim o Fiefu - mislim da je za pravi užitak u igri potrebno imati neki track record ljubavi sa sličnim, prije svega historijskim, a onda i političko-diplomatskim igrama. Dakle da se dokazano ranije uživalo u prijenosu povijesti na društvenu igru i u neoptimizacijskim, pa čak i random pregovaračkim igrama - igra često priča neku svoju priču koja nije 100%, nego recimo 75% u kontroli igrača. Ako postoji sklonost takvim stvarima, mislim da ne postoji bolja igra od Fiefa. I opet podvlačim, ove idiosinkrazije stare škole nisu tako ekstremne kao recimo kod Republic of Romea - što je za mene primjer baš tipično genijalne premise, dosta slične Fiefu u nekim postavkama, ali neigrive u suvremenom kontekstu zbog teškog nasljeđa starog wargaminga.

Mare Nostrum - svakako mislim da taj resource set collection u kombinaciji s trade liderstvom omogućuje taktičko (ne i strateško) planiranje. Primjerice, trade lider može zaključati tržište ili ga širom otvoriti kada mu to najviše paše, no to može napraviti tek jednom jer iz kruga u krug mora igrati drukčije tokene dok ih ne odigra sva tri. To u principu znači da može blokirati trgovinu jedan krug i onda tek ponovno za 3 kruga (ako ostane trade lider). No moj prigovor nije ustvari na taktičke mogućnosti povezane s resursima nego na njihovu prćkavost (fiddlyness :-D) - stackovi tih resursa se ruše na sve strane i stalno ih je potrebno nanovo slagati (poker chip varijanta mi je iskreno suluda, kao i držanje kutije s insertom na stolu), player screenovi ih ne mogu baš sakriti itd. što me ustvari živciralo samo zato što je u osnovi riječ tek o set collectionu - resursi nemaju nikakve specifičnosti - ne grade se npr. drvom brodovi, nego su potrebna bilo koja tri resursa, samo da su različiti... To ne znači da cijeli mehanizam nije balansiran - raspored različitih resursa na ploči vrlo je smislen. I uostalom taj set collection dosta pojednostavljuje i ubrzava igru... Tako da je jedini pravi prigovor tom sistemu resursa (i novaca, koji dakako, nisu resursi :-D) taj abrubt ending - nakon sat i pol do dva nekakve gradnje i razvoja (koji je jelte djelomično hidden) netko kaže "evo ja sagradim piramide i završim igru". Jer naravno nismo dovoljno dobro pazili na to što on sve uzima u build fazi (a sama igra preporuča da se to radi simultano), odnosno kako se raširio po ploči (jer, kako sam i gore rekao, nismo iskusni nego tek novi igrači).

U konačnici: od igara koje si spomenuo i ja volim TI3, GOT 2nd ed sam igrao jednom i bio mi je mehaničko-diplomatski simpatičan (irelevantna je sad moja netrpeljivost prema fantasyju), Rex i Diplomacy isto jedno igranje i sasvim zadovoljan, ali ne toliko da bi ih kupovao iz raznih razloga. MegaCiv nažalost nisam imao prilike probati, Runewars i Kemet nisu moj stil (iako mislim da Runewars čak jednom i jesam igrao). Naposljetku Scythe sam igrao prekjučer i usprkos tom nesretnom kraju igra me jako zaokupila i moram priznati da jednim okom škicam na datume reprinta - teško je ignorirati sve ono što radi dobro + alternativnopovijesnu temu samo zbog toga... No Mare Nostrum mi je upravo upozorenje u tom smjeru. Mare Nostrum je vrlo sličan Scytheu u osnovnoj filozofiji, dakako mnogo je mršaviji i čišći, tema nema veze, nema engine building optimizacijskog player boarda, već tek special powers itd.
Daklem - mislim da si s ovakvim zaleđem, pa ako još imaš imalo filinga za srednjovjekovnu situaciju (ne mislim nužno ikonografski, nego "u duhu"), duguješ makar probati Fief. Naravno, uzmi u obzir da je 4p minimum, a što više to bolje.
Mare Nostrum - ako imaš sklonost recimo prema jednostavnosti kretanja u Diplomacyju, hladnoratovskim razmjerima ratovanja iz Scythea (dakle važnije kao potencijal negoli kao realizacija), varijabilnim moćima kratkotrajnog (ne-epskog) efekta... mogao bi ti se i on svidjeti... Fora je u tome da Scythe jest weuro, ali tamo gdje ne isporučuje neko divlje ratovanje prostor popunjava vrlo ozbiljnim engine builder-resource managementom, dok Mare Nostrum ako ne isporuči na ratnom planu (a što je u potpunosti na igračima - u teoriji je mogućnost ratnog divljanja mnogo veća negoli u Scytheu) ostaje na skupljanju (i rušenju) žetončića... Dakle za mene za sada previše ovisi o dinamici grupe (nije legao ni profićima ni mid-leverima), premda ne mogu poreći u teoriji strateški vrlo zanimljiv raspored sila (npr. Grci kemperi, Rimljani agresivci, Kartažani trgovci, Egipćani lovaši itd.).
Ovi su korisnici zahvalili autoru Vatanen za post (ukupno 3):
Lourdinmiljenkofragmuffin
Boardgames are power fantasies.
Maciej Janik et al.
Avatar
Gordan
Reactions:
Postovi: 852
Pridružen/a: 22 tra 2011, 15:04
Lokacija: Split
Ima zahvala: 352 puta
 pohvaljen: 703 puta
Kontakt:

Re: Mare Nostrum - Empires / Atlas

Post Postao/la Gordan »

Ajde da probam malo oživit prastaru temu. Odigrao sinoć još jednu partiju (drugu nakon jako duge pauze) i još sam pod dojmom jer je bila vrhuska partija. Osjećam potrebu komentirat na @Vatanenov osvrt. Dobro je primijetio da je igra asimetrična i da traži od igrača da je sami reguliraju, tj. balansiraju. Samim tip, igra nije noob-friendy - naprosto svaki igrač mora odigrat barem 2-3 dobre partije da bi skužio kad je netko postao prejak i/ili došao blizu pobjede. To 2-3 je za iskusnije igrače, nekima će trebat 5-6 ili više, a kome ovaj tip igrara ne leži možda nikad neće to pohvatat i [snob]s takvima je onda bolje ne igrat[/snob]. :D

Ono šta sam htio komentirat je teza o naglom, antiklimaktičnom završavanju igre. Naravno da je ovo realna opcija ako igraju noobovi i jednostavno nisu svjesni da je netko producirao gomilu resursa i da je (možda baš taj igrač, a možda netko drugi) omogućio razmjenu velikog broja resursa i time nekome dao lagan put do piramide. Ali odigraj s istim ljudima još jednu partiju i svaka priča o naglom završetku bi trebala past u vodu. Jednostavno, ljudi trebaju pazit šta svi ostali rade i prepoznat kad je netko preblizu pobjede, a ne samo svoje brige brinut. Kad imaš takvu postavu ljudi, onda je duga iscrpljujuća borba zagarantirana.

Inače, sama igra može poprimit vrlo različite tonove, a rekao bih da jako puno ovisi upravo o prvom krugu (redosljedu građenja pa onda i micanja/napadanja) i tome šta tko napravi. Npr. u našoj sinoćnoj partiji, Kartažanin je (nenadano) odmah napao Egipćanina i time potaknuo a) Atlantidu da ga (neplanirano) napadne s druge strane i, još važnije, pokrenuo ratnu mašineriju svih 6 igrača. Ne možeš gledat kako ti se susjedi pumpaju, a ti samo ulagat u gradove i karavane. Tako da je cijela partija bila vrlo militantna s gomilom vojske na mapi. Čak i u takvoj situaciji smo bili u opasnosti da netko izgradi piramidu (pilage income), ali je to na vrijeme osujećeno u trade fazi. Na kraju je pobjeda ipak ostvarena vojnim putem. U krugu kad je izbio pravi svjetski rat - svi su imali skoro cijelu armiju na tabli i redom su se krenuli šibat i piligat, military leader je igra zadnji, iskoristio pustoš koja je ostala i uspio se dić na sva tri tracka i postat trostruki leader.

Da rezimiram, igra je za ljude koji su spremni uložit 4-5 ili više sati u konstantno taktiziranje i nadgledanje događanja na mapi, ponovit sve to više puta i rast s igrom. Rekao bih da tad može ponudit jako puno, a prebrzi, nenadani krajevi mogu tad biti samo rijetka iznimka (posljedica nečije grube greške), a ne pravilo.
Ovi su korisnici zahvalili autoru Gordan za post (ukupno 6):
priroda15ValsimKillatanelornsadistikomiljenko
I reče Jahve Drakuli: "Nećeš, razbojniče!" (©WinkDickerson)
slika
Odgovori

Natrag na “Društvene igre”