Stranica: 3/4.

Re: EV, obnovljiva energija i sl.

Postano: 12 sij 2021, 19:08
Postao/la grof
Antomon je napisao/la: 12 sij 2021, 18:52 Mi na poslu imamo nekoliko EV i vidi se ogromna razlika i napredak sa novim generacijama. Volkswagen UP se pokazao kao promašaj, nabavljen pred cca. 5 godina, u brdovitoj Rijeci ima puno manji domet nego što prikazuje, dok je recimo Renault Zoe nabavljen pred 2-3 godine ispao super.

Ako bih uzimao auto, svakako bi stavio na papir računicu za EV.
Da, baš gledah tog Zoea i veli mi frend da je Zoe godišta od 2018> odličan gradski izbor.

Re: EV, obnovljiva energija i sl.

Postano: 13 sij 2021, 12:33
Postao/la fpol
Sve sta sam gledao za obnovljive energije mi se jednostavno cini preskupo.

Kupovao sam mali gradski auto sredinom 2019. i racunica je bila kupiti benzinac sa malom potrošnjom za nekih 90k kuna ili EV za nekih 130k, nakon sto dobijem poticaje (ako ih dobijem). S obzirom da se radi o malom gradskom autu, on malo troši i ne radim s njim puno km, tako da ne vjerujem da usteda na gorivu može pokriti razliku u cijeni tijekom citavog zivotnog vijeka, a pogotovo kada uzmem u obzir da kod EV krepaju baterije kada ima nekih 8 godina i auto je mrtav bez zamjene koja dode od 10-40k kuna.

Kada sam uredivao kuću gledao sam dizalice topline i solarne ploće i opet nikako nisam mogao opravdat ulaganja, pogotovo u dizalice topline. Za sve to trebaju poticaji samo da bi bio negdje blizu nule. A sta ako se još nešto i dogodi, recimo potres razbije nove solarne panele? Vjerojatno je isplativije ako se gradi nešto novo, jer se onda odmah može planirati sve i ne treba razbijati dijelove koje inače ne bi itd., a i danas je možda nešto povoljnije nego prije 5-6 godina kada sam to gledao.

Re: EV, obnovljiva energija i sl.

Postano: 13 sij 2021, 13:07
Postao/la mado
fpol je napisao/la: 13 sij 2021, 12:33 ... kod EV krepaju baterije kada ima nekih 8 godina i auto je mrtav bez zamjene koja dode od 10-40k kuna.

... danas je možda nešto povoljnije nego prije 5-6 godina kada sam to gledao.
Cijene su jako pale zadnjih godina. Solarni panel od 280W sad košta 800-900 kn, prije 5 godina bili na 1500-2000kn.

A ne vrijedi više da EV krepa baterija nakon 8 godina. To je bilo istina za prve generacije Nissan Leafa koje nisu imale praktički nikakav termalni management. Već godinama novi EV imaju aktivni termalni management, hlađenje tekućinom i razne druge trikove za što dulji vijek baterije i sve su bolji u tome. Ima EV s pređenih 300-500k km a baterija i dalje ima 90% originalnog kapaciteta. A tek smo na počecima razvoja EV, tj. većina proizvođača ima tek prvu ili drugu verziju modela.

Re: EV, obnovljiva energija i sl.

Postano: 13 sij 2021, 13:34
Postao/la fpol
Slažem se da su EV budućnost i da će biti sve bolji, ali evo kada sam kupovao auto u toyoti i mitsubishiu su mi potvrdili da je vijek baterija 7 do 10 godina. U toyoti se nisu hvalili duzim vijekom, nego da je to sada puno jeftinije i samo 10-15k kuna, pa kao nije problem (kod toyote se radilo o hibridu). Tako da još ću malo pričekati.

Također za EV mislim da je presudno da imaš garažu sa strujom gdje ćeš puniti auto, bez toga ne bi niti pomišljao za sada.

Re: EV, obnovljiva energija i sl.

Postano: 13 sij 2021, 20:48
Postao/la Bolindus
fpol je napisao/la: 13 sij 2021, 13:34 Slažem se da su EV budućnost i da će biti sve bolji, ali evo kada sam kupovao auto u toyoti i mitsubishiu su mi potvrdili da je vijek baterija 7 do 10 godina. U toyoti se nisu hvalili duzim vijekom, nego da je to sada puno jeftinije i samo 10-15k kuna, pa kao nije problem (kod toyote se radilo o hibridu). Tako da još ću malo pričekati.

Također za EV mislim da je presudno da imaš garažu sa strujom gdje ćeš puniti auto, bez toga ne bi niti pomišljao za sada.
To je problem svih današnjih Ev vozila, kapacitet baterije padne i onda ti dode skuplje mjenjat bateriju nego kupit novi auto.
Zavrsit ce mo s autima ko s perilicama rublja, ne popravis , nego kupis novu :D

Jedan koncept i rjesenje problema s baterijama sam jednom davno prije kojih 10 tak goidan negdje procitao, dakle ideja je da se naprave benzinske, i univerzalne zamjenjive baterije.
Dakle dodes na bengu izvadis svoju bateijiu i uzmes punu a ovu stavis u auto i ides dalje.
Nema cekanja na punjenje, benge se rjesavaju dotrajalih baterija i bacaju u opticaj nove i svi sretni.
Naravno ovo je utopija :D

Re: EV, obnovljiva energija i sl.

Postano: 14 sij 2021, 06:34
Postao/la CrazyBunnyGuy
Kad smo već kod utopija, ma nekako sam u nadi da će u idućih desetak godina doći do značajnog evolucijskog skoka što se baterija tiče. Ima nekih napredaka, ali sve je to u malim dozama, u labosu, nestabilno... Treba nam kao civilizaciji nešto bolje. Ili to ili da riješe konačno taj wireless prijenos energije i da se riješimo ovisnostima o kabelima jednom zauvijek ;)

Ali ovo s swappanjem baterija na punionicama bi bilo izvrsno, naravno, samo ne mogu zamisliti da će proizvođači htjeti ujednačiti standarde, osim ako ih neko tijelo ne pritisne.

Re: EV, obnovljiva energija i sl.

Postano: 14 sij 2021, 07:59
Postao/la kockica
Razmišljali svojedobno o ev prije 8 godina kada smo kupovali auto, ali tada je bilo problem da nije bilo u ponudi auta koji bi morao zadovoljiti sljedeće uvjete, da svi stanemo (5 nas je, a osim ljudi treba, jel, stati i prtljaga, nešto tipa scenicu kojeg trenutno imamo), možemo potegnuti na Velebit i pritom ne brinemo kuda ćemo s baterijom, a ne treba napomenuti i da nije bilo previše punionicu. Nemamo ni opcije punjenja kod kuće, a u konačnici džabe govoriti o čistim vozilima koja se pune energijom iz prljavih izvora. Ipak vjerujem da je tu budućnost.

Re: EV, obnovljiva energija i sl.

Postano: 14 sij 2021, 08:58
Postao/la gogo666
pitanje ekipi koja ima iskustva s EV - jel istina da ekstremne temperature cine kapacitet baterije jako nepredvidljivim?

Re: EV, obnovljiva energija i sl.

Postano: 14 sij 2021, 09:27
Postao/la mado
gogo666 je napisao/la: 14 sij 2021, 08:58 pitanje ekipi koja ima iskustva s EV - jel istina da ekstremne temperature cine kapacitet baterije jako nepredvidljivim?
Ne čine ih nepredvidivim nego gubiš dio kapaciteta. Koliko čitam i gledam na Youtube, barem 20-30% je manji zimski doseg. Imaš ovdje opis Hyundai Kone i procjene ljetnog i zimskog dosega: https://ev-database.org/car/1204/Hyunda ... ric-64-kWh

Pričali ste o swapu baterija. Zamjenu bateriju već radi NIO u Kini https://insideevs.com/news/448165/nio-c ... tery-swap/ Ostatak EV industrije nema tu opciju za sad niti pričaju o tome.

fpol je napisao/la: 13 sij 2021, 13:34 Također za EV mislim da je presudno da imaš garažu sa strujom gdje ćeš puniti auto, bez toga ne bi niti pomišljao za sada.
Broj punionica raste iz mjeseca u mjesec. Možete vidjeti sve punionice po Hrvatskoj i šire: https://www.plugshare.com/
Skoro svako odmorište na autocesti ima ili će uskoro imati brze punionice. Znači na duljem putovanju, dok stanete za odmor, WC i slično, vaš EV se dopuni.
Doslovno zadnjih par mjeseci su počele instalacije punionica po kvartovima u Zagrebu, Osijeku, Splitu. Naravno da je broj jako mali za sad, ali raste. Plan je i rasvjetne stupove pretvoriti u spore punionice.

kockica je napisao/la: 14 sij 2021, 07:59 ... džabe govoriti o čistim vozilima koja se pune energijom iz prljavih izvora. Ipak vjerujem da je tu budućnost.
Ovo se isto mijenja iz godine u godinu https://www.hep.hr/elektra/trziste-elek ... rgije/1553
Podaci za 2019. za Hrvatsku govore da je 59% struje proizvedeno iz fosilaca, a ostatak obnovljivi izvori. Zadnjih par godina svako malo dolaze vijesti kako gase termoelektrane po svijetu.
Nedavno je na Hrvatskom radiju bilo govora o EV. Pričali su da svi auti u Hrvatskoj pređu na EV, koliko bi to struje dodatno trebalo prozvesti. Rečeno je da je to količina koju NE Krško proizvodi, tj. ne tako puno. Solarne + vjetro elektrane će postepeno riješiti taj problem.
Našao i podatke za cijelu EU https://oie.hr/vjetar-i-voda-daju-najvi ... -energije/

kockica je napisao/la: 14 sij 2021, 07:59 Razmišljali svojedobno o ev prije 8 godina kada smo kupovali auto...
... možemo potegnuti na Velebit i pritom ne brinemo kuda ćemo s baterijom...
Prije 8 godina je EV tržište bilo jedva postojeće, doseg mali, cijele astronomske, a broj punionica jadan. Ove godine je sve to bolje. Cijene su nažalost još uvijek visoke, ali padaju naočigled :D Imaš ovdje preko 100 dostupnih modela, ili već u prodaji ili dolaze ove godine: https://ev-database.org/
Dosezi rastu sa svakim novim modelom, a možda najbrže raste broj punionica. Meni je isto planinarenje bitno, tj. moram moći preći 300+km u jednom smjeru, 1dan ili više planinariti, i onda se vratiti natrag. Koliko vidim po mapi brzih punionica to je sada moguće s EV. A i sve više vidim parkirane EV u podnožju planina. Prošlo ljeto smo vidjeli jednu Teslu Model 3 registracije iz Nizozemske ispod Triglava, znači prešao je oko 1200km.

Ovdje u Hrvatskoj se to ne vidi na cestama. Nismo bogati, pa ne kupujemo EV. Ali puno europskih država ima već značajne postotke prodaje novih autiju kao EV. Rekorder je Norvška, gdje je prošle godine bilo 54% novoprodanih autiju EV: http://ev-sales.blogspot.com/2021/01/no ... -2020.html

Ako vas više zanima sve skupa, nemojte čitati o tome u 24 sata i ostalim općenitim portalima. Kao što oni loše (nikako) pišu o igrama, pa onda idemo na BGG za info o igrama, tako postoji i brdo portala posvećenih EV i obnovljivcima.

https://electrek.co/
https://cleantechnica.com/
https://www.electrive.com/
https://www.tesmanian.com/
https://www.teslarati.com/

Slovenci su jako aktivni i imaju aktivan forum: https://evsvet.eu/
A u Hrvatskoj su aktivne 2 grupe, Tesla Motors Club Croatia i udruga Strujni krug.

Ima i par hr portala, al su često površni i samo prenose vijesti iz stranih portala:
http://www.energetika-net.com/
https://www.ekovjesnik.hr/
http://oie.hr/

Evo vam i iskustvo jednog novog, mladog vlasnika Tesle Model 3 :)

Re: EV, obnovljiva energija i sl.

Postano: 14 sij 2021, 11:00
Postao/la kockica
Pa vidi, kada sam kupovao scenic, uzeo sam dizelasa jer je bio predstavljen kao ekološki prihvatljivijim i sl, da bi pol godine-godinu nakon toga buknuo dieselgate. Da ne govorim kako nijedan auto realno nema deklariranu potrosnju i sl, tako da sam vrlo skeptičan prema svim informacijama koje mi servira ta industrija (sjećam se friško i prevare i oko e kamiona). Ali opet skepticizam ne znači da ne podržavam ovaj smjer. Trenutno imamo 230k predjenih km na autu ali dobar je , i vozit ću ga dok ide pa ću pratiti daljnje trendove.

Spominje se uglavnom samo aute, a eto kod kuća ili stanova ne treba puno filozofije, čuda radi već i dobra dobra fasada i stolarija. Problem doduše je ako ste u zgradi i imate nerazumne susjede, kao što ih mi imamo.