Dalmatinske igre

Tekstovi, podcastovi i ostali materijal kojeg objavljuju razne boardgame zajednice u Hrvatskoj.
Pravila foruma
Svaki korisnik otvara svoju temu u kojoj će opisivati zanimljivosti i crtice iz vlastitih igraćih događanja
Svoje blogove možete nam slati i putem obrasca na naše stranice kako bi bili vidljivi i van ovog foruma
Odgovori
Avatar
stoka
Reactions:
Postovi: 786
Pridružen/a: 09 pro 2014, 19:17
Ima zahvala: 731 put
 pohvaljen: 545 puta
Kontakt:

Re: Dalmatinske igre

Post Postao/la stoka »

Evo, danas ću se osvrnuti na igranje od prije par dana…cijeli dan mi je prošao u igranju, heh…dakle, osvrnut ću se na partiju 7 ages, koju smo peglali do dobrih 11 sati navečer (iako su neki od nas od silne zabave mislili da nije ni 9) i rommel in the desert, koji sam igrao s drugim prijateljem to popodne…
7 ages smo igrali u troje, i o njoj ću samo kratko, jer sam o toj igri već pisao…svi smo imali barem jednu partiju ove igre iza sebe, te je igranje počelo dosta brzo, bez velikih objašnjavanja…moram odmah reći da smo igrali bez lidera, koji su po mom mišljenju jako loše napravljeni u ovoj igri, te svakog lidera moraš posebno tražiti, što uvelike usporava igru…dakle, svaki lider ima vlastiti counter…možda se to moglo bolje izvesti, recimo da na karti piše lider i njegove mogućnost, recimo da strateg daje mogućnost dodatnog pomicanja i bitke sa jednom skupinom po krugu, a ne da taj lider mora direktno bit predstavljen u toj skupini…da, taktički bi se tu nešto izgubilo, ali bi igra tekla daleko brže…dobro…krenuo sam jako na bliskom istoku, sa babiloncima, ali sam vrlo brzo počinio grešku…igrao sam dva puta zaredom manevar, u nadi da ću zauzeti sva plodna područja međuriječja, prije negoli se pojavi neka jaka civilizacija…međutim, vrlo brzo neko je odigrao sumerane, koji su me uhvatili potpuno nespremnog, uništivši mi odmah babilon, a vojske na granicama demoralizirane su pokušale vratiti prijestolnicu, izgubivši odmah u dva kruga bitke sve jedinice…kasnije sam uspio pokrenuti asirce, uništivši sumer, ali isti igrač odmah pokreće perziju, i tu se stvara status quo, iz razloga šta su se i nubijci prebacili preko sueza na bliski istok, ne sa velikim snagama, ali dovoljnim da ukoliko ih napadnem, postanem laka meta perzijanaca…
U kini je treći igrač pokrenuo na startu dinastiju ching…kina je dosta zeznuta, igrač koji prvi krene, ako nitko ne pokuša ubrzo postaviti novu dinastiju, može razviti poprilično jako carstvo…tako je i bilo…iako moj protivnik nije odmah zauzeto bogata žitna polja u manđuriji, njegovo carstvo je bilo dosta stabilno…dinastiju chou riješio mi je preko eventa…dobro…ubrzo sam dobio dosta jako han dinastiju, koja je munjevitim potezom bila cijela potučena u svojoj prijestolnici…ching su sada gotovo najjači na svijetu…u 3 ageu sam dobio mongole, koji kupuju nevjerojatnih 30 kuna vojske (većina kupuje inicijalnih 15 kuna), te konjanici koštaju 2 kune (umisto 4)…taktički nisam odmah napao, nego krenuo prema njihovoj prijestolnici, ubivši dvije predstraže bez većih gubitaka…ušao sam u planine, odakle sam imao dobar pregled i kvalitetniju obranu…odigrao sam opet manevar, ali je protivnik bi ona potezu prvi…skupio je sve što je imao i napao me…upao si u zamku…rekao sam mu…naime, planine mi daju plus 3 u obrani, šta je dosta…u prvi krug tako ja šaljem nekih 60 posto vojske, a on šalje sve, potpuno iznenađujuće…da sam poslao sam jednu jedinicu, ona bi odmah umrla, ali bi kasnije moje snage bile nešto jače, jer su se njegove sve izredale već u bitci, te bih pobijedio…ovako je to bio potpuni poraz mongola…
Nešto sjevernije drugi igrač je imao japance, koji su donosili 4-6 VP svaki krug, iznimno jaka nacija, koju je jako teško pokoriti…samo radi nje pratio je drugog igrača po VP (ovog sa ching dinastijom i keletima/galima), dok sam jab io više desetaka bodova iza…
U indiji sam u drugom ageu startao tamile, koji su vladali indijom, ali nisu donosili više od 2 VP…bili su tu još polinežani, čija ekonomija nije baš cvala, iako su imali dosta brodova, te se natjecali sa grcima i japanom tko će imati veću snagu na morima i time više VP…
Europa je bila dosta zgusnuta…jako zanimljiva partija, mnoge su suparničke nacije bile tik jedna uz drugu, a katkad bi nastali i trokuti…dakle, igrač sa keltima/galima, prvi je ušao na pozornicu, te je vladao srednjom i zapadnom europom…diktirao je drugom igraču, koji je imao etruščane kuda smije, prijeteči da će ga uništiti naseli li šume zapadne europe…ja sam imao susjedne grke i makedoniju, od kojih su mi samo grci nosili VP, a makedonija ih štitili u ilirskim planinama, noseći tek jedan VP…galski saveznici simerani spustitili su se u trakiju (današnja rumunjaska/bugarska), gdje su ih grci potukli…za to vrijeme gali su dodatno jačali, te su bili jači čak i od etruščana, makedonaca i grka zajedno…
Okrenuo sam se etrurskom igraču…vidiš, prijatelju moj, ovi gali, boga ne štuju, gradove ne grade, žive gotovo ko nomadi, zalečući se nerijetko na naša sela, koja pale, a žene naše otimaju…udružimo se prijatelju moj, i skupa možda smognemo snage da prevladamo te barbare i obranimo europu…tako nasta etrursko – grčki antibarbarski savez…bio sam prvi na potezu, te pokrenuo koordinirane napade…aleksandar makedonski posljedni put je pogledao svog ljubavnika, dok je na konju jahao u bitku…ipak, u teško prohodnim alpama doživio je potpunu katastrofu, izgubivši svu vojsku, prijestolnicu, krunu, a naposljetku i život…vidjevši to, grci se brzo povuku južno od teslije, u svoju prijestolnicu, a moj kolega me pogleda i reče: ništa, potpuni napad, moram održati svoju riječi… iako je bilo očito da ga sad ima duplo manje…nemoj, rekao sam mu, mrtvim ljudima tvoja riječ više ne znači mnogo…
Zato je bio aktivan nešto južnije, u mediteranu, gdje je svoje kartažane suprotstavio galskim saveznicima sirakužanima, koji su imali jaku mornaricu…kartažani su uspjeli zaobići njegovu mornaricu i u napetoj bitci 3 na 2 uništiti sirakuzu, te ovladati zapadnim mediteranom, prepustivši istočni grcima…
Bilo je tu još zanimljivih događaja, naroda i bitaka, ali nemam vremena ni sjećanja, a nažalost ni slika da bi to malo ljepše upriličio…

Sad malo o rommelu…dakle, ova igra mi se odmah svidila, još prije par godina…kako je riječ na bgg da je igra malo kompleksnija i sa zeznutim pravilima, oklijevao sam, sve do prošlog lita…i tako, pročitao sam na lito/jesen 10-12 stranica i odustao…nekako sam zaboravio na tu igru, pa se kasnije našla i na malim oglasima, ali srećom, nitko je nije kupio…i tako nekidan gledam u kutiju i kažem, ajde da je naučim igrati…krenuo sam tako čitati pravilnik, i opet mi je dosta toga bilo nejasno, ali sam pročitao do kraja…postavio sam 1940 scenario i odigrao par mjeseci…jako konfuzno…onda sam pročitao još jednom pravilnik, odigrao 1941 scenario, i nakon čitanja pojedinih pasusa još par puta, napokon sam bio siguran da preko 95 posto igre se zasigurno igra po pravilima…ono što je sporno su supply pravila, ali kad ih prokužiš ko da ih imaš u glavi kompjuterski, odnosno u svakom trenu možeš procjeniti koje jedinice su u supply, a koje nisu…
Igra je klasik craiga basinquea iz 1982 i i dalje slovi za jednu od najboljih igara za sjevernu afriku…igra se sa za afriku u WWII pomalo netipičnim blokovima…manje više ste svi upoznati sa columbijinim blok wargameovima, pa o blokovima neću puno…standardne su kvalitete i proporcija…stickeri se nekako slabije lijepe, te se neki blokovi stalno odlijepljuju, ali to je možda slučajno…karte su malene i slabe kvalitete, ali to je manje bitno, jer na njima ništa ne piše, već samo određuju koliko grupa možeš aktivirati…mapa je lijepa, kratka i široka, kako i priliči mapi za taj teatar…
Postoji više vrsta jedinica, recon (blindirani auti, slabi ali vrlo pokretljivi), tenkovi (najjači, vrlo pokretljivi), pješaka (obični, motorizirani, mehanizirani, jednake snaga, ali različite pokretljivosti), antitenkova (pogađaju petice i šestice protiv tenkova), topova (prvi pucaju, ali spori)…
Cilj igre je prije svega kontrola tobruka, iako postoje i drugi načini za pobjedu, sa osvajanjem protivničke baze (alexandia i el agheila) ili izlaskom sam mape sa tri jedinice u supplyu…na ovaj način postiže se automatska pobjeda…ili zbranjanjem jedinica, s tim da axisa ima dosta manje, pa švabe vride 1.5 boda…sa duplo više jedinica od protivnika odnosi se pobjeda, bez obzira na tobruk…ukoliko je tobruk pod opsadom, također se broje jedinice…
Suppy je nevjerojatno bitan…cijela partija je pod stalnom paranojom, “šta ako ostanem bez supplya”…nikad nije dobro slati previše ljudi u bitku, jer kasnije ti protivnik ako ostaneš bez supply kartica, može sa malim brojem jedinica izolirati ove u bitci te ih sve izbaciti iz stroja...tokom mjeseca i odigravanja poteza biti out of supply i nije tako dramatično, ali ako jedince dočekaju novi misec out of supply, odmah ginu…sam supply se izvodi iz baza, alexandire i elagheila, koji se nalaze na rubovima mapa…autocesta prostire se cijelom mapom, na samom sjeveru uz more, prolazeći kroz benghazi, gazalu, tobruk, bardiu…na autocesti jedinice su uvijek u supply (osim ako prtivnik ne blokira dio autoceste koji vodi prema bazi)…tako da se na tom samom sjeveru odvija većina događaja, kako je uostalom i bilo u stvarnosti…e sad…za izvesti supply dalje od autoceste treba razviti chain suppy, dakle lanac supply, prilikom čega svaka jedinica ili grupa garantira daljnje slanje supply jedinicama koje su dalje od autoceste…napomena, supply van cesta je nemoguć, osim ako nemaš susjednu jedinicu u supplyu…dakle, ukoliko niste na cesti, nego na pijesku morate imati odmah susjedni hex jedinicu koja dobiva supply…ostali hexovi sa cestama su malo manje restriktivni, ceste mogu biti tri hexa udaljene od autoceste, a putovi dva hexa…nekako, prvo pravilo ove igre po meni je : bitku možeš izgubiti, ali nemoj izgubiti supply…
Caka sa bitkama je da kroz određeni hex samo dvije jedinice moću uću u bitku…odnosno, može ih ući više, ali preko svakog prijelaza iz jednog hexa u drugi, samo dvije jedinice, dakle preko one crte koja dijeli dva hexa…tako da rijetko kad možete slati više od 6 jedinica direktno u bitku…ako i možete više, tada je bolje nastaviti okruživati jedinice, kako bi na kraju mjeseca bile eliminirane ako su bez supplya…mapa je na sjeveru puna malih prepreka…tako da recimo planinama ne možete ako nema ceste…ili imate klance, odnosno gapove, kroz koje može smao jedna jedinica ući…ili su ključne točke okružene grebenima, od kojih samo neki imaju gap…utvrde pružaju braniteljima duple kocke te su jako teško osvojive…utvrde pružaju supply određenom broju jedinica, čak i ako su potpuno odsječene…tako tobruk može primiti čak 5 jedinica, bardia i benghazi 2…ako axis igrač osvoji te utvrde, on može stacionirati duplo manje jedinica od engleza, odnosno ako ima tobruk, može samo dvije, tako da ako ima recimo tri jedinice, te ga englez stavi out of supply, jednu jedinicu će morati uništiti (ili raditi sea redeployment ako stigne navrime)…postoje i oaze, koje daju supply jednoj jedinici koja se nalazi u tom hexu...iz ovih oaza, brze jedinice mogu iznenadno djelovati i presjecati put po potrebi...
Kod jedinica je, usudim se reći, mobilnost bitnija od snage…na kraju krajeva, pogađaju samo šestice ili samo petice (u iznimnim slučajevima četvorke, recimo ako top ostane sam)…axis ima puno manje jedinica, ali švabe imaju elitne jedince, ok kojih mnoge imaju step 6, s tim da im brojke idu 6-4-2, dakle, guba dva stepa, ali to znači da englez mora pogoditi dva hitca da ih uništi, tako da se često dešava da mu neki hitci propadnu…englezi imaju brojne jedinice, ali recimo 4 elitna njemačka odreda mogu sadržavati otp 24-30 stepova, dok 6 engleskih oko 20 stepova, te tako švabe sa manje blokova mogu nerijetko isprašiti brojnije engleze…talijani su druga priča…imaju tek 2-3 mehanizirana bloka, ostalo su obični pješaci…u scenariu 1940 ispadaju smiješni, te se vuku krugovima po mapi…u tim situacijama englez lako može koristiti opciju refuse battle, koja se bira prije pokazivanja blokova…defener bira bježanje, te samo kaže koja mu je najsporija jedinica…onda napadač kaže koliko ima brzih (1 kocka) ili bržih jedinica (dvi kocke)…tada baca te kocke, i sve od 4 na više su pogodci…
Bitke se igraju samo jedan krug, te neke mogu trajati i više mjeseci…kasnije je igranje bitke opcionalno, s tim da nije bitno ko napda, nego onaj ko pokrene bitku na svom potezu je napadač…određene jedinice moraju prvo gađati druge jedinice ako su pristune u bitci…tako recimo tenk ubija sa peticom i šesticom pješake, ali ako je prisutan neprijateljski tenk, mora prvo gađati njega, i pogađa samo sa šesticom…
Jedinice se pomiču supply kartama…od kojih su 1/3 dummy karte…dakle, prazne, bezvrijedne (Iako mogu poslužiti da zavaraju protivnika, ne samo brojem karata u ruci, nego i prilikom igranja, moguće je baciti dodatnu dummy kartu da protivnik ne zna koju vrstu akcije igrate, što može rezultirati prilikom njegove odluke dali bježati ili ne)…
E sad, kad igrate, axis igra prvi (allies ga može izazvati za promjernu inicijative, ali mora dati kartu…tada axis može birati odgovoriti…ako axis da suppy kartu, tada ostaje prvi na potezu…ako ne da, tada se gleda šta je allies da, i ako je supply karta, tada je on na potezu…naravno, allies može dati dummy kartu, samo kako bi iskamćija suppy kartu od axisa)…dakle, kad se odigravaju karte,
jedna karta znači da pomičeš jednu grupu + combat (možeš odigrati i druge bitke jednu rundu, ukoliko su već u tijeku)
dvi karte – pomičeš dvi grupe + combat, s tim da može biti odigrana i za assault, odnosno isto ko gore kad se igra jedna karta, s tim da bitka će biti odigrana sa duplim kockama…opcija koja se bira kada se pošto poto želi zauzeti neki hex…
tri karte- blizt turn – pomicanje, bitka, pomicanje, bitka…dakle, praktički dva poteza u nizu…
scenario se počinje sa 6 karata, a kasnije axis dobiva 2 karte po krugu, allies 3…tako da se karte moraju čuvati, jer ako ostaneš bez karata, a protivnik ih ima recimo tri, nećeš se dobro provesti…
kad oba igrača odluče ne baciti karte, nego kažu pass, dalje, počinje novi krug…
u novom krugu se dobivaju bodovi, bacanjem kocki…oba igrača dobiju jednako tih bodova, što je malo nerealno…al dobro…onda te bodove koristiš da bi vraćao jedinice u bazu, tamo ih oporavljao, pa opet slao na bojište, ili za razmještaj jedinica (unutar svog teritorija), kupovanje dodatne karte, ili gradnju rudnika (koji daju pojačanja obrani, odnosno u rudniku su sve jedinice elitne, odnosno jedinicama treba dva hitca da bi bile pogođene, elitnim dakle čak četiri hitca da bi bile pogođene)…rudnici su skupi i zapisuju se na papiru, te su tajni, protivnik ne zna di je rudnik dok ne upadne u njega…
ja i moj prijatelj smo odigrali 8 krugova (od 10) 1941 kampanje (nakon šta sam ja dosta scenaria odigrao, dok nisam bio siguran da sam dobro upoznat sa igrom)…osim krug sam morao trčati na partiju 7 agesa, već otprije dogovorenu…igra je bila jako zanimljiva, a moj prijatelj se jako dobro snašao u ulozi engleza…bio je jako strpljiv, slagao pedantnu obranu, pazio na supply…bome me iznenadio, prije svega kada znam da je u nekim lakšim igrama (poput TS ili clash of C.) gubio vrlo brzo strpljenje a kasnije i cijelu partiju (iako recimo u a house divided ima omjer 2-0, od čega jedna klasičnim nokautom, uzeo mi je washington)…
krenuo sam dosta agresivno, započevši veliku bitku kod bir harmata, ali sam se brzo morao povlačiti unatoč gotovo pobjedi, jer je on napravio protunapad, i to kod gazale, koju su branili nespremni talijani…vratio sam dio jedinica, dobio bitku kod gazale, i peti krug sa pojačanjima krenuo naprijed…osvojio sam acromu, a mjesec dva ksnije i odnio bitku kod el adema, čime je tobruk bio u poluokruženju…tu smo negdje stali, iako nisam baš siguran da bi osvojio tobruk, a njemu kasnije stižu ogromna pojačanja osmi krug, u kojem smo završili partiju…
bilo je dosta zabavno, ali nažalost nemam slike sa partije, dolje prikazane slike su namješteni scenario 41 samo za izvještaj s foruma…



slika
slika
slika
setup za scenario 41...axis starta sa 7 talijana i 3 njemačke elitne jedinice u svojoj bazi, te treba dati barem dvije karte da bi uopće došao do engleza...englez ima 6 jedinica u tobruku i 6 free deployment di god oće...kad sam igrao solo drugu partiju 41-e, postavio sam par jedinica u obranu benghazija, ali to se pokazalo kao loša odluka...obrana na potezu gazala - sidi mufta - bir hacheim pokazala se nešto boljim izborom, iako još ne mogu donositi neke utemeljene strateške zaključke...
slika
sve vrste jedinica koje se pojavljuju u igri...
slika
zbog klanaca na istoku i zapadu, bir hamat i el adem ključni su za osvajanje tobruka...
slika
slika
slika
Ovi su korisnici zahvalili autoru stoka za post (ukupno 6):
ValsimkockicaVatanendgalesic2000dlakarneuromancer
Avatar
Valsim
Reactions:
Postovi: 3120
Pridružen/a: 12 tra 2013, 23:20
Lokacija: Zagreb
Ima zahvala: 2291 put
 pohvaljen: 2358 puta
Kontakt:

Re: Dalmatinske igre

Post Postao/la Valsim »

Bogme opis igre je pravi :thumbs .

Baš si rekoh pred koji dan više nitko ne piše tako često kao prije, nitko više ništa ne igra :( .
Možete otkriti više o osobi u sat vremena igre, nego u godinu dana razgovora. - Platon
Avatar
stoka
Reactions:
Postovi: 786
Pridružen/a: 09 pro 2014, 19:17
Ima zahvala: 731 put
 pohvaljen: 545 puta
Kontakt:

Re: Dalmatinske igre

Post Postao/la stoka »

da, izgleda da je općenito forum malo zamro, osim malih oglasa...
Vatanen
Reactions:
Postovi: 414
Pridružen/a: 29 sij 2013, 14:46
Ima zahvala: 252 puta
 pohvaljen: 425 puta

Re: Dalmatinske igre

Post Postao/la Vatanen »

Sjajan opis 7 ages, ko da knjigu iz povijesti citam. A i Rommel za sladokusce. Hvala puno. Forum bi bio mrtav odavno da nije ikona poput vas dvojice, sadistika i jos par hrabrih.
Ovi su korisnici zahvalili autoru Vatanen za post (ukupno 3):
stokasadistikoValsim
Boardgames are power fantasies.
Maciej Janik et al.
Avatar
Igor
Reactions:
Postovi: 446
Pridružen/a: 08 vel 2014, 15:27
Lokacija: Zagreb
Ima zahvala: 196 puta
 pohvaljen: 402 puta
Kontakt:

Re: Dalmatinske igre

Post Postao/la Igor »

Kultne igre imaju svoju posebnu sub kulturu igrača koji oko svog najdražeg naslova organiziraju evente i natjecanja,u tom uskom krugu nalazi se i Rommel in the Desert.
Naslov koji niti nakon 35 godina nije out of print,mali broj igara može se pohvaliti ovom činjenicom,opasnog i dobro afirmiranog konkurenta ima u 13 godina mlađem naslovu "Tunisia" OCS serije.

Dopada mi se način na koji si opisao igru,puno detalja ali to upravo daje bolju sliku o dinamici i mogućnosti igre,daleko više nego 10 minutni fashion-show revjui.U nekom momentu čitanja osjetilo se beznađe&iritacija beskrajnom važnosti opskrbe u igri i stalne borbe oko supply koridora;odlika odličnih naslova.


"...u novom krugu se dobivaju bodovi, bacanjem kocki…oba igrača dobiju jednako tih bodova, što je malo nerealno…al dobro…onda te bodove koristiš da bi vraćao jedinice u bazu, tamo ih oporavljao, pa opet slao na bojište, ili za razmještaj jedinica (unutar svog teritorija), kupovanje dodatne karte..."

Pretpostavljam da ovdje misliš na 16.3 BUILDUP POINT DETERMINATION.
To je upravo situacija o kojoj sam nedavno pisao ovdje na forumu kao odgovor na neuromancer-ov post.
Ako uzmemo bilo koji front WW2 i zatim najmanji njegov segment,uvijek imamo isti povezani uzorak - tehnologija,ekonomija,politika,diplomacija,obavještajne operacije,opskrba,krajnja armija.Ako bi jedan segment izostavili ili pojednostavili cijela struktura se urušava te morao bi postojati neki mehanizam kao zakrpa koja pojednostavljuje.Ovakvih "zakrpi" posjeduje svaki naslov koji se bavi samo određenim frontom,kod nekih igara takva rješenja su prihvatljiva,kod nekih loša ali nikada nema idealnih.

Međutim dizajner negdje mora povući crtu i fokusirati se na ono što želi simulirati,u slučaju Rommela to radi izvanredno dobro,ali mehanizam koji ti je nerealan pokušava pojednostaviti stratešku situaciju negdje drugdje i uzročne prekide u opskrbi.
U cjelosti to bi uključivalo Force K i Luftwaffe na Malti,gdje niz uspjeha Force K znači prekid ili djelomičan prekid opskrbe cijelom Sjeverno-Afričkom frontu....onda Luftwaffe uzvrati pa imamo suprotnu situaciju,zatim imamo miniranje voda oko Malte što posljedično prekine opskrbu frontu.Na to sve dodajmo uspjeh obavještajnih operacija jedne i druge strane kojima mogu zahvaliti uspjeh u presretanju konvoja.Tu još treba dodati situaciju na drugom kraju Svijeta - u Burmi.Osiguravanje opskrbnog puta prema Burmi (Rangoon)i situacija u Sjevernoj Indiji ,napredovanje Japana uz stalne borbe sa Indijskim partizanima od Britanaca zahtjeva preraspodjelu snaga koje moraju uzeti od negdje,gdje obično ekonomski dio nemože pokriti dovoljno..zatim dalje tu se nadovezuje gubitak DEI (Dutch East Indies) ,primarno nafte,što opet ima taj domino efekt koji se osjeti na razini armije preko proizvodnje.

Sve to bilo bi previše za jedan naslov koji se fokusira na terenske probleme Sjeverno-Afričkog fronta,i onda imamo taj „Buildup“ mehanizam,koji zapravo i dobro odrađuje ono što mu je svrha,a to je da simulira nesigurnost opskrbe Sjeverno-Afričkog fronta za obadvije strane.Tako da sa ograničenim sredstvima moraju se birati prioriteti između regrupiranja,popunjavanja opreme (iliti materijalno-tehničkih sredstava),dodatne opskrbe ili minskih polja....

@Valsim - igra se dosta,međutim treba naći vremena za sve i napisati,a ja baš i nisam brz u pisanju.Trenutno sam u jednoj partiji Empire of the Sun-a gdje našeg kolegu vrlog euro-gejmera pokušavam pomiriti sa pravilima,u tijeku je Staff Game na CSW,gdje sam takođe aktivan i jedna partija aWaW Pacifički dio samo.Takodje nedavno sam dovrsio ACTS modul za "South Pacific:Breaking the Bismarck Barrier" mladjeg brata Empire of the Sun-a.
Zadnja izmjena: Igor, dana/u 20 tra 2017, 22:32, ukupno mijenjano 1 put.
Ovi su korisnici zahvalili autoru Igor za post:
stoka
17.47 C. KAMIKAZES ATTACK ALONE....
Avatar
stoka
Reactions:
Postovi: 786
Pridružen/a: 09 pro 2014, 19:17
Ima zahvala: 731 put
 pohvaljen: 545 puta
Kontakt:

Re: Dalmatinske igre

Post Postao/la stoka »

sad tek vidim da su kod mene minska polja dobila prijevod rudnik (minefield) :facepalm ...malo su mi sumnjivo ti rudnici i zvučali ispočetka... :D
inače,bitan segment pomicanja trupa koji sam zaboravio spomenuti su regrupiranja...dakle, umjesto osnovnog pomicanja jedne grupe (u kojoj blokovi ne moraju nužno ići svi na isti hex), moguće je regrupiranje...kod regrupiranja igrač bira dva hexa...jedan je komandni, drugi hex destinacije...iz komandnog mjesta može aktivirati sve grupe koje su susjedne tom hexu, ali sve moraju ići na isti hex, odnosno destination hex. dakle, jedinice moraju imati dovoljno movementa da bi došle do njega...mogu pokušati i forced march, koji je 50 posto šanse za uspjeh, za dodatni jedan hex, a ukoliko ne uspiju disruptane su u hexu iz kojeg su krenule (neuspjeli forced march prilikom običnog pomicanja rezultira disruptanjem u hexu u kojem je pokušan forced march)...pomicanje grupa regrupiranjem bitan je segment igre tako da morate paziti da vam je što više grupa mobilno, odnosno da blokovi (recimo da su oni divizije) koje veže isti command hex čine veće skupine (to bi valjda bile armije), koje su mogu koordinirano pomicati prema potrebi...
što sam još zaboravio spomenuti, a vrlo je bitno je withdrawal move...on se najčešće koristi prilikom pass opcije, kada igrač može pomicati jednu grupu, ali svaki hex koji pomiče mora smanjivati vlastiti teritorij, odnosno suppy network mora gubiti po jedan suppy hex, prilikom svakog pomicanja...također, povlačenje mora biti izvedeno na način da je jedinica koja se povlači svaki potez koji napravi jedan hex bliža svojoj bazi...tako da ni bez karata niste baš potpuno bespomoćni, odnosno možete davati teritorij kako bi sačuvali supply...
Avatar
Igor
Reactions:
Postovi: 446
Pridružen/a: 08 vel 2014, 15:27
Lokacija: Zagreb
Ima zahvala: 196 puta
 pohvaljen: 402 puta
Kontakt:

Re: Dalmatinske igre

Post Postao/la Igor »

Mislio sam da je to neki tvoj house ruling...
17.47 C. KAMIKAZES ATTACK ALONE....
Avatar
stoka
Reactions:
Postovi: 786
Pridružen/a: 09 pro 2014, 19:17
Ima zahvala: 731 put
 pohvaljen: 545 puta
Kontakt:

Re: Dalmatinske igre

Post Postao/la stoka »

RISE AND DECLINE OF THE THIRD REICH

čudan je bio moj put i odnos sa ovom igrom...kada sam prvi put vidio sad već tri godine star vatanenov post o ovoj igri, nisam previše obraćao pozornost ni na post, ni na igru, iako sam za istu bio čuo već i ranije...u knjižnici sam mjesecima kasnije krajičkom oka vidio naslov roberta bolana, više zbog djevojke u nekakvim polu-tangama na plaži...znao sam da sam negdje čuo ime roberta bolana, ali nisam se mogao sjetiti gdje...kasnije sam (nakon par mjeseci) više puta pročitao i spomenutu knjigu i vatanenovu recenziju...
knjiga predstavlja sjajan literarni prikaz svijeta wargaminga, njegove ljepote...predanosti igrača...besmisla...katkad u očima svoje zaručnice vidim onaj pogled kojeg je udu upučivala njegova cura dok je sama odlazila na plažu, a on sa opečenim ostajao igrati...
koliko sam god bio zainteresiran, igra je i dalje ostavljala dojam prevelikog zalogaja za mene...ipak, nakon drugog čitanja knjige, odluka je pala:igra se nabavlja.
tjednima sam pretraživao ebay, kako bi našao igru makar u europi...prodaju se brojni primjerci po sad-u, i da se naći po 15-20 dolara, ali sa shippingom bi to izašlo preko 400 kuna...onda sam na bgg (tada sam još bio nesklon trgovanju na bgg) otvorio trade listu i odmah među prvima našao hrvatskog prodavača...odmah sam znao da je taj oglas namijenjen meni...tražio je 150 kuna s dostavom...dao bi mu i 300 da je tražio...
tako sam dobio četvrtu ediciju...na kutiji se vidjelo da smo vjerojatno generacija...ljepljena sa svih strana...counteri poslagani u nekakve kutije šibica s početka 90-ih...mapa klimava...vidi se da se igra igrala...prodavač igre je i dalje aktivan u komentiranju igre na bgg...bilo mi je drago da sam dobio takvu old school verziju, jer to upotpunjuje cijelu priču o igri...
naravno, zapelo je odmah...pravilnik sam jedva pročitao, i nakon čitanja nisam imao pojma ni šta ni kako...pravilnik nekih 35 stranica (čitao sam i neki fanmade kao, 50 str, al smislenije), a na naslovnici dva momka (kao, tipična geeka), sa cvikama i frizurama 80-ih, jedan nešto zapisuje, valjda izračunava brp, drugi gleda u situaciju na bojištu, a sa strane sve gleda adolf hitler...mislim da ta naslovnica ne bi prošla današnje antinacističke zakone u njemačkoj...
sve u svemu, kada se priča o najgorim pravilnicima ikad, ovaj se uvijek nekako nađe pri samom vrhu...star je 40 godina, sve je krivo poredano, rječnik je težak...
tako da sam nekih godinu dana igru gledao na polici i maštao...tek bi me tu i tamo igor pitao napreduje li šta, ali svaki put sam ga morao razočarati...

i onda sam pred koji mjesec nabasao na staru pc verziju ove igre iz 1996. godine...skinuo sam i krenuo igrati...nakon šta sam vidio da ne mogu u 40-oj osvojiti ni beneluks, pročitao sam ponovno pravilnik...odmah ću priznati da poznam nekih 3/4 pravila...igra je puna sitnih detalja i iznimki, posebno pravilo za maltu, posebno za murmansk, posebno za lenjingrad...pa pravila za minor countries...pa ograničenja engleza u francukoj, intelligence table, ruska zima, vichy, murmansk...relativno sam upoznat, ali kad pc to obavlja za mene, igra se odvija bez većih problema...tek tu i tamo se zajebem pa previdim neko pravilo i izgubim više divizija...nakon par partija gdje sam stalno radio kardinalne pogreške i startao igru iznova, odigrao sam jednu partiju do 44-e...tu sam slijedio poučak iz knjige i napao tursku, razvio dvostruki istočni front, prodro čak do astrahana, gdje sam bio zaustavljen...ali na pravom istočnom frontu nisam pretjerano napredovao...počeo sam novu partiju, koju ću ovdje opisati...

ali prvo kratko o igri...dakle, riječ je o klasiku avalon hilla iz 1974... don greenwood i john prados...doživjelo je četiri izdanja, te je bilo vrlo popularno 70-ih i 80-ih godina...održavali su se turniri, pisali članci, objavljivale strategije i otvaranja...eh, da mi je barem vidjeti taj ukrajinski gambit...90-ih je izašao advanced third reich, a u novom stoljeću potpuno razvijeni a world at war, tri izdanja, a mislim da je četvrto odnedavno na p500...

igra ne zamara previše tipom jedinica, postoje pješaci i tenkovi...nato simboli...lijevo je comat value, desno movement...pješaci imaju tri movementa, tenkovi šest...CV pješaka je od 1 do 3, ovisno o naciji i statusu (recimo rusi imaju i 1-3 i 2-3 i 3-3 countere, što govori o njihovoj pripremljenosti i iskustvu...recimo, 3-3 je baš plačena vojska, 2-3 su iskusni rezervisti, a 1-3 tek unovačeni...tako ja nekako gledam)...u principu nije toliko dramatično gubiti jedinice, već gubiti prostor, pogotovo bitne (VP) gradove ili luke i aerodrome iz kojih se mogu izvoditi operacije...zapravo, sve jedinice koje izgubiš ubrzo možeš kupiti nazad, ali dakako, gubiš prostor koje su oni napustili (kad su, ajmo reć razbijeni, dezorganizirani), te ih opet uzimaš, al samo u homeland, domaćem teritoriju, i onda moraš trošiti SR na kraju kruga (strategic rediployment) kako bi ih prebacivao na bojište (ali nikad u hexove susjedne protivniku)...
oklopne divizije su jako bitne, osim što su 4-6 (kasnije i 5-6), nude mogućnost breakthrough...dakle, kad dobiješ bitku, u određenim slučajevima možeš pomicati i oklopne divizije koje nisu sudjelovale u bitci, ali su u istom ili susjednom hexu...one kasnije nakon svih movementa i bitki rade poseban exploit movement i mogu ponovno sudjelovati u bitci ili zaobići cijele skupine radi oduzimanja supplya...bitno je naglasiti da oklopnjaci jedini daju ZOC u svim susjednim hexovima onom hexu u kojem se nalaze...ZOC im daje prednosti prilikom oduzimanja supply i ograničavanja kretanja protivničkih jedinica...
tu su još i padobranci, nema ih puno, ali su jako korisni...iz gradova mogu skočiti tri hexa i sudjelovati u bitci...katkad jako bitno...pogotovo iz razloga što na svakom hexu mogu biti samo dvije kopnene jedinice...tako da se rijetko napada sa više od 3 hexa, odnosno 6 jedinica...
avioni lete u 4 hexa udaljenu bitku...imaju svoje zasebne sheme presretanja, interception, koje su jako zanimljive...kada znaš da protivnik ima opciju poslati avione da presretnu više hexova u kojima može doći do bitke, u koji hex da ti pošalješ svoje avione?nerijetko sam u ovakvim situacijama gubio mnogo divizija...

mapa je podijeljena u tri fronta, istočni, zapadni i mediteran...za svaki front biraš tri opcije: attrition, offensive ili pass...u slučaju offensive, možeš pomicati sve jedinice i napadati sa svima na tom frontu...attrition pomičeš isto sve jedinice, ali ne napadaš, već bacaš kocku i gledaš attrition table...tu se gleda koliko kopnenih jedinica je adjacent (susjedno) protivniku...svaki deseti je povoljnije na kockicama...kad imaš preko 40 jedinica, već su izgledni veliki gubitci...maksimalno je mislim 7 jedinica i 3 ili 4 hexa...jedinica biraš sam i to je još ok, ako paziš i na front stavljaš u pozadinu replecamente ili neke glupe jedinice, mađare i slično...ali kad gubiš hex, protivnik bira koji hex gubiš i to je jako zeznuto, najviše zbog supply...
uglavnom, samo se offensive plaća, i to 10 brp...

brodovi imaju svoja posebna pravila...igrao sam samo sa axis snagama, te nisam posebno koristio brodove...ono malo što sam koristio sa talijanima bi me nerijetko britanci dobro natamburali...zapravo, već sredinom 43-e nisam mogao prebacivati ljude u afriku, iako sam tamo stajao dosta dobro...također, seaborn invasion je meni nepoznanica...imam neku ideju po pravilima kako bi to uradio da igram na ploči (očito krivo), ali na pc iz nekog razloga ga nikako ne mogu uraditi...

prilikom bitke se dakako zbraja CV, i gledaju se omjeri...postoji nekoliko mogućih opcija, defender eliminated, attacker elliminated, exchange...viši i manji brojevi na kockicama rezultiraju riješavanju bitke (def elm i att elm), dok su u sredini najčešće conuterattack...tu se ponovno baca kocka, ali se minjenja uloga napadača i branitelja, te se neki elementi mijenjaju...branitelj je inače uvijek dupli CV svih jedinica prisutnih u hexu(uz mogućnost aviona koji su došli pomoći - DAS), a u nekim slučajevima i trodupli (planine, močvare) ili četverodupli (utvrde, maginovotva linija, lenjingrad, gibraltar, malta i slično)...
postoji i strategic warfare, odnosno upotreba bombardera, podmornica, presretača, carriera...sve apstraktno i nevezano za bitke koje se odvijaju tokom igre...u principu svatko tajno kupuje određen broj ovih jedinica (axis podmornice i interceptore), te se gledaju omjeri, uz neka dodatna pravila...uglavnom, na kraju godine se gleda ko ima koliko i moguće je oštetit protivnika za brp bodove i jedinice (što nije baš svejedno kad moraš maknuti recimo 5-4 avion)
ima tu dakako još gomila toga, ali nemam sad volje, a sumnjam da vas i zanima toliko...

nego, opis igre...

u setupu nemam puno razmišljati...sa talijanima stavljam tri najbolje jedinice jedinice na granicu sa egiptom...jednu 1-3 vojsku u tripoli, jednu u tiranu i ostalo u italiju...jednu u rim, dvi u liguriju...nemam namjeru napadati francuze, rađe ću čekati britance i računati možda na tunis...
sa švabama okružujem poljsku...imam samo 4 oklopne divizije i 8 pješačkih...ali ogroman raspoloživ manpower...odlučujem ne riskirati puno i osvojiti poljsku u dva kruga...poljaci se brane u nekakvoj dijamantnoj formaciji oko varšave...uništavam četiri divizije, te opkoljujem varšavu...sa talijanima mirujem...kupujem dodatne snage...odlučjuem krenuti agresivno, a ne ko zadnji put kad sam budalasto čekao zimu i novu godinu za veći trošak brp, jer se svi sačuvani brp množe...
kupujem 15-ak divizija i raspoređujem ih na zapadnom frontu...prebacujem jednu grupu aviona na zapadni front (imam 4)...
francuzi ojačavaju maginotovu liniju...iskrcavaju nešto britanaca...

proglašavam rat belgiji, nizozemskoj i luksemburgu...10 brp po proglasu rata...30 sve skupa dajem...
poljsku riješavam bez problema...osvajam varšavu, ostatak poljskih jedinica samo će nestati na kraju kruga...kad ne uspiju vratiti glavni grad...
pomičem tri oklopne i jednu pješačku diviziju u nizozemsku, te napadam amsterdam, koji pada bez mojih gubitaka...
u luksemburg samo ulazim, te postavaljam situaciju za breakthrough, gdje pomičem dvije oklopne divizije, koje uz pomoć aviona napadaju brussel...cijeli beneluks je pao u jednom krugu...dobar početak...

ipak, u novoj godini sam malo slab sa brp, a francuzi su pripremili solidnu obranu...na napad na maginotovu liniju ni ne pomišljam, već razbijam dvije britanske 3-3 jedinice, koje su se isticale u obrani...računam, dok ih britanci opet prebace, iskoristit ću situaciju, a francuzi gotovo da i nemaju 3 CV jedinice...italija i dalje miruje...

francuzi koriste attrition combat, ali ne bacaju dobro kocku, a ja kupujem nove jedinice, prodirem dalje, izbacujem iz stroja njihove tri jedinice i stižem nadomak pariza...tada i talijani proglašavaju rat francuzima, što ih stavlja i u stanje rata sa britancima, te postaju njemački saveznici, axis...iskrcavam rezerviste 1-3 i oklopnu diviziju 2-5 (talijani konstantno imaju problema sa oklopnim divizijama, imaju ih malo a njihovi fiat tenkovi nisu se mogli nostiti sa britanskim matildama), te krećem prema tunisu...englezi pomažu francuzima, te iskrcavaju jednu pješačku diviziju u tunis...nemam dovoljno snage da ih napadnem, barem ne bez zrakoplova, koje ipak ostaju u milanu, što iz lijenosti, što iz opreza...

na zapadu sam poslao dvi oklopne divizije na granicu s danskom, pa je tamo čak bila i grupa aviona, ali dva kruga zaredom zaboravljam napasti kopenhagen...eh...
tada se dešava čudna stvar, rusija objavljuje rat rumunjskoj...to mi je malo poremetilo planove...nikako nisam očekivao takvo što...odlučujem rumunjsku braniti na granici, jer je gotovo cijela pokrivena planinama...dvije najjače jedinice ostavljam u glavnom gradu, skupa sa avijacijom...rumunjska pada u dva kruga...

za to vrijeme sam spreman za napad na pariz...napadam sa 3 hexa sa jakim jedinicama, uz podršku više zrakoplovnih skupina...osvajam pariz i gubim dvije divizije...nekako sam se tad napokon sjetio i danske, te osvajam kopenhagen...za skandinavsku kampanju nemam dovoljno znanja ni vremena...pariz je pao tek u ranu jesen 1940, a rusi su bliže nego uobičajeno...

prebacujem jedinice na istočni front i jugoslaviju...bugarska mi se priključuje, prestrašena ruskim trupama koje je svuda okružuju...nisam uspio skupiti dovoljno jedinica za munjevito osvajanje jugoslavije, te se i to razvuklo u dva kruga...sad mi se priključuju i mađari i finci...finci čak izgledaju solidno...šest jedinica 2-3 i jedan avion 1-4...mađari su komični, a bugari još komičniji, te k tomu ne mogu napustiti balkan...stavljam jednog bugara u zagreb da glumi ustašu...možda rusi ubace kojeg partizana, pa bude zanimljivo...
za to vrijeme, talijani gube jedan hex u africi...tu je dosta složena igra na najčešće samo dva ili tri susjedna hexa, gdje imam nešto više divizija, ali su britanci očito jači...šaljem doli sve šta imam, uz par divizija i jednu avijaciju na istočni front...
u tunisu pak režem supply iskrcanim britancima, te ih eliminiram...free french koji je uspostavljen na području maroka, tunisa, alžira i sirije nije odlučio braniti afriku, te kroz par krugova talijani dolaze do maroka...
ruse napadam tek u jesen 1941...radi predugog fronta nisam bio načisto što uraditi...ipak, odlučujem gurati attrition na mediteranu, kako bi dijelom pomogao i talijanima, koji na mediteranu igraju attrition protiv britanaca...tu rusi gube dosta jedinica, a nemaju ih puno i većina je kvalitetna, dok za hexove češće biram britanske položaje u egiptu, i tako talijani napreduju na mjeste gdje ne bi mogli doći direktnim bitkama...
na istoku igram dakako offensive, sa dosta jakim silama na samom sjeveru...tamo odmah oduzimam par hexova, uništavajući slabije divizije i hexove na kojima je branila samo jedna divizija.
u centru se teško krećem močvarnim zemljištem bjelorusije...pokušavam sa sjevera zaobiči tu skupinu, ali mi ne uspijeva...u rumunjskoj se stvari razvijaju dobro te nakon dva attritiona odigravam offensive...uspijevam zaobiči četiri jedinice, te ih ostaviti out of supply...idući krug još dvije, i to elitne oklopne divizije...taj dio obrane mađarske (transilvanija) sam dakle riješio, a sada napredujem i iz smjera bugarske...rusi se povlače u besarabiju...tamo će par krugova bojište ostati gotovo nepomaknuto, ali uz mnoge borbe...

na zapadu držim 4-5 divizija...vidim da se oni gori nešto pomiću...ne znan šta izvode, al ne sluti na dobro...
sada na sjeveru istočnog bojišta napredujem dosta dobro, kombinirajući pješadiju i oklopne divizije, te izvodim i pokoji breakthrough, te povremeno ostavljam pokoju rusku diviziju bez supply...osvajam rigu i približavam se smolensku...finci čak dobro napreduju, te eliminiraju dvije ruske divizije, vraćajući što su izgubili u zimskom ratu...
tu i tamo upadnem u neprilike oko močvarnih terena, jer iz njih rusi mogu napredovati attrition combatom, što onda katkad stvara probleme jedinicama u pozadini koje su već dosta napredovale...također, osjećam manjak zrakoplovstva, te katkad neadekvatnu primjenu...rusi katkad imaju opciju braniti dva hexa sa avijacijom, i nikako im nisam uspio oduzeti tu prednost...tako su mi godinu dana čuvali bitne hexove, dok nisam napokon shvatio kako upotrijebiti svoje avione u potpunosti...
nekako osvajam smolensk, i izgleda mi da stojim dobro...je da je već 1943., al osjećam da ako i ne pobijedim, da mogu izbjeći poraz, odnosno zadržati određen broj VP gradova, možda čak i za pobjedu, pa makar i marginal victory...

rusi odjednom igraju offensive, te slažu nekoliko dobrih napada...ginu i moji i njihovi, al moji više...napadaju i fince, koji su pred lenjingradom, ali ne mogu pomišljati na napad...tu su vojske razmijenile udarce, te ginu i jedni i drugi...sreća, jer bi u suprotnom cijela finska bila u opasnosti...ovako povlačim dvije jedinice iz karelije i zatvaram taj prolaz...njemačka je s druge strane već osvojila baltik, te će uskoro pomoći fincima...

u ljeto 1943. se saveznici iskrcavaju na francusku obalu...jedna 4-5 divizija tenkova i jedna divizija pješaka, 3-3...ne mogu im ništa sa ovim šta imam...hitno sabirem snage...morat ću povlačit s istoka...totalna pizdarija...k tome se iskrcavaju taman između pariza i belgije, tako da moram računat na sve opcije...a tek je sparno ljeto 43...
stavljam dvije divizije u pariz, te razvijam liniju, od brussela do pariza...nemam baš neke jedinice...uskočili su talijani nešto...
sa jednom 2-3 i jednom 1-3 pješadijom i par garnizona (1 cv, al nemaju movement, odnosno isti se odvija samo preko SR)...
al na pojačanje afrike sada mogu zaboravit...
u jesen se opet iskrcavaju...4-5 oklopni i 1-3 pješak i još šalju i avione...ovi šta su se ranije iskrcali napadaju i ubijaju jednu moju diviziju...

s druge strane, na istoku sam se nakon ruskog protunapada snašao solidno te preokrenuo situaciju u svoju korist...svugdje osim u centru sam napredovao...čak i na teškom jugu...gdje ulazim sve dublje u ukrajinu...
na sjeveru odigravam jedan vrhunski breathrough, koristim avijaciju, padobrance...i gledam u jesen 43....dok su predgrađem pariza vođene žestoke bitke...gledam dalekozorom moskvu...na dlanu...riskantan potez...možda zamka...sigurno zamka...ali nepokušati?nije dolazilo u obzir...okružio sam moskvu sa tri hexa, te se poslužio avijaciojom iz smolenska...uz gubitak nešto avijacije i jedne divizije, ušao sam u mosvku...veličanstven trenutak, koji je borcima duž cijele bojišnice unio vjeru u konačnu pobjedu trećeg reicha...

slika

ipak, trebalo je biti i više nego oprezan i suzdržan...na zapadu sam ozbiljno visio, a i osvajanje moskve se moglo lako pretvoriti u potpunu propast...jako je upitno imam li dovoljno jedinica da im dovezem supply...kvragu, pa oni još imaju jedinica koje graniče sa istočnom poljskom...
šaljem par divizija sa juga na prostor između sjevera i centra, kako bi branile supply jedinicama u moskvi...rusi rade više manevara, igraju offensive, te stišću na sva tri pravca...ipak, moskva izgleda relativno sigurno...
u centru i dalje visim, malo napredujem, pa malo stanem...pokušavam odrezati barem dio jedinica iz močvare, ali rijetko uspijevam...

na zapadu saveznici raspoređuju svoje trupe, sad se već radi linija...pariz je stalno u opasnosti...prebacio sam jednu nepotpunu zračnu skupinu u pariz...zračna nadmoć RAF-a je nemjerljiva...
koristim attrition combat, te povremeno uzmem neki hex...ne usuđuju se napasti pariz...
već dva kruga držim moskvu, stacionirao sam i 5-4 avione tamo...ipak, divizije hex zapadno od moskve su eliminirane...pokušavam očistiti prilaze moskvi, ali ne mogu dovući dovoljan broj jedinica...ali nema ni rusa toliko da bi mogli sa sigurnošću osvojiti moskvu...ipak, na njihovom potezu, vidim ih kako slažu napad...šalju mnogo jedinica, ali mi ne izgleda dovoljno...imaju li oni 1-1 ili 2-1?vjerojatno 2-1 prednost...napadaju i ulaze u moskvu...gube tri divizije, ali im tri ostaju, te sa dvije zauzimaju moskvu...imao sam neke šanse opet napasti, ali uz mnogo nepovoljnije uvjete i prijetnju gubitka supply za dobar dio bojišta, tako da sam odustao...inače, sve druge države po gubitku glavnog grada ukoliko isti nije vraćen idući krug ispadaju iz rata..rusija se dakako nastavlja boriti, makar u uralu...

ipak, u idućim mjesecima nastavljam napredovati kroz ukrajinu, te stižem nadomak rijeke dnepar...čak i na centru idem naprijed, te sad držim 2/3 te močvare, koja polako postaje sve više okružena...tek početkom 1945. osvojit ću cijelu močvaru...
u africi više nego dobro, talijani konstantno napreduju, osvajam dvije velike bitke u godinu dana, te imam sreće i sa attrition tablom, prelazim quattara depression, te ozbiljno prijetim i aleksandriji i cairu...radim zračne baze u pozadini, te držim dvije avijacijske grupe...ali znam da su britanci jaki, kiksam li samo jednom, mogu mi složiti takav napad da me kompletno izbace...u prijašnjim partijama sam nerijetko nedovoljno pripremljenim napadima gubio mnogo divizija i kasnije dobar dio afrike...

presudan trenutak se desio kad su rusi pokušali ponovno napasti fince iz lenjingrada...ponovno je bilo exchange, ali sada su ostali samo na jednoj 1-3 jedinici u lenjingradu...to se moralo iskoristiti...doveo sam sve što sam imao od finaca, te poslao njemačke avione...lenjingrad je pao...uskoro sam na tom prostoru spojio njemačke divizije i finske trupe...
južnije je još uvijek bilo napeto zbog pada moskve, te su se moje divizije regrupirale i povlačile...neki su ostali i bez supply, a rusi napadaju i padobrance, te ih eliminiraju...idući krug panika je bila tolika da je pao čak i smolensk...nekako se pribirem i napredujem na drugim frontovima, osvajam dneporpetrovsk, čak pomišljam i na napredovanje prema kharkovu...ipak, rusi su ovdje dosta jaki, prema krimu drže dosta elitnih postrojbi...
rusi su prijetili da će vratiti lenjingrad krug dva, ali tada stižu nove tenkovse jedinice, između ostalih i dvije divizije novih pantera, snage 5-6....

saveznici jačaju na zapadu...iako imam solidnu liniju, nemam avijacije...s kojom užasno stojim i na istoku...iako je ruska gotovo davno poražena i imam tri puta više aviona, nekako mi uvik fali...stvoreni su preduvjeti za napad na pariz, nakon više krugova borbi, ponajviše južno od pariza, gdje je prijetio ulazak u vichy od strane engleza, pa čak i napredovanje prema marseilleu ili u dubinu njemačke ili nebranjene italije...tu sam napravio uspješan protunapad, ali na elitne savezničke jedinice koje okružuju pariz ne mogu napadati...pariz brane dvije jedinice oklopne 4-5 i 5-6...i 2-4 avioni...pariz je pao...saveznici gube dosta, i mogu slati samo jednu diviziju u pariz...
nisam imao mnogo izbora nego, sabrati sve što sam imao idući krug i probati preuzeti pariz, što sam i napravio...nisam imao kvalitetne jedinice, ali sam imao mogućnost napada iz 4 hexa...ipak, savezničke snage pred parizom i dalje su jake...

talijani se uspješno brane protiv jednog jakog savezničkog napada, te britanci sada u egiptu imaju samo 3 jedinice te nešto aviona...riješavam avione jedan krug, te idući radim veliki napad na aleksandriju koji uspijeva...talijani ulaze u aleksandriju, potpuno neočekivano...cairo još drži jake britanske snage, koje štite i suez, u cairu 3-3, na suezu tenk 4-5...
ipak, talijani ulaze krajem 44-e u velike probleme...saveznici su očito prejaki na mediteranu, gdje u nekoliko morskih bitaka gube talijani dosta brodova (brodovi se ne kreću uobičajenim ritmom i predstavljeni su više apstraktno...kreću se samo od luke do luke i mogu presretati kretanja protivnika...jačine su od od 1 do 9)...tako se britanski 4-5 tenk iskrcava u anconi, a kasnije još jedan u napulju...tu se digla totalna panika, jer bi izbacivanje italije iz rata bilo pogubno, te su mobilizirane brojne snage, pa su se čak i njemačke divizije vraćale sa istočnog bojišta i talijanske iz obrane pariza...postavio sam obranu od monte cassina do venecije, te stisnuo te dvije divizije, od kojih je jedna ostala bez supply, a drugu su vratili nazad...

na jugu pravim glupu grešku i jedinice u dnipru mi ostaju bez supply, čak dvije oklopne...ipak, radim brojne napade, razbijam jedan dio centra, gdje se otvaraju dva prazna hexa, kroz koja šaljem nešto tenkova...
na sjeveru su sad rusi potpuno razbijeni, na pravcu od finske prema moskvi imaju 5-6 divizija...ipak, prekasno je, 1945. je, ljeto...držim dobar dio rusije, ali nemam puno glavnih gradova, sad sam čak i taj dnipro izgubio...

na zapadu saveznici ne uspijevaju složiti napad na pariz, te se ratovanje vraća na svoju ustaljenu liniju...sada nešto razvučeniju, gotovo do granice s italijom...
slika
u egiptu držim aleksandriju i imam solidne šanse napasti cairo, ali sam bezrazložno preoprezan...eliminacija caira otvorila bi put i prema transjordaniji, ali znam da nemam vremena...
na istoku idem prema naprijed, ali igra završava...stealmate...neriješeno...
eto, očito ću se morati potruditi više za pobjedu...ali zadovoljan sam za početak kako sam odigrao...igra je prekrasna bol, katkad je mrziš, ali poslije opet želiš još...dade se odigrati u 10-20 sati...ima mana, ali vidi se da je riječ o velikoj igri...nastavit ću svakako proučavati igru, pa možda jednog dana i postaviti na ploču...
i naravno, ako ima zainteresiranih za odigrati preko maila, rado bi probao...
Ovi su korisnici zahvalili autoru stoka za post (ukupno 7):
dlakarkockicaneuromancerValsimVatanendgalesic2000miljenko
Avatar
Igor
Reactions:
Postovi: 446
Pridružen/a: 08 vel 2014, 15:27
Lokacija: Zagreb
Ima zahvala: 196 puta
 pohvaljen: 402 puta
Kontakt:

Re: Dalmatinske igre

Post Postao/la Igor »

Da pokušam pojasniti neke nedoumice,moguće je da u momentima bude to mix pravila aWaW i Third Reicha pa se unaprijed ispričavam ali razlike su minimalne dok u potonjem (aWaW) pojašnjene.

Nisi mogao napraviti seaborne invasion iliti amfibijski napad jer on je moguć samo na hexevima koju su označeni kao "beach" (Terrain effects chart),potrebno je imati 1x2 i 1m2 (ground ili marince ili bilo koja kombinacija).Ukoliko je hex sadrži ground jedinicu potrebno je imati 2 naval faktora za svaki ground faktor koji radi seaborne invasion,takođe prateći brodovi mogu pružiti podršku iskrcanim jedinicama za svaka 3 Naval faktora dodaje se +1 na ukupni broj ground faktora sa limitom određenim CTL-om (Combat Training Levelom) nacije kojoj pripadaju ground jedinice,u slučaju mixa jedinica raznih nacija postotak nacije koja dominira u stacku određuje CTL.Sa CTL 1 (1x shore bombardment x ground factors),CTL2 (2x shore bombardment x ground factors)...itd.Airdrop može samo u kombinaciji sa AA napadom.
Odbrana zrakoplova koji lete iznad invasion hexa je trostruka,zato ih želiš prije onesposobiti,ground takođe i dodatno +1drm zbog AA napada osim ako polovica invazione vojske su marinci.
Imaj na umu da su ovo Ofanzivne operacije i BRP mora biti utrošen i oduzet od dostupnog BRP za tu godnu nacije u pitanju.

Neprijateljski zrakoplovi moraju se presresti na način da se pošalje patrola tijekom Movement faze 3 hexa od hexa iskrcavanja,presretanje je time automatsko u slučaju da suprotni igrač odluči se presresti invaziju,zrakoplovi na nosaču iz patrole ili iz konvoja koji nosi ground jedinice napadaju zrakoplove,broj ispred je broj zrakoplova koji su eliminirani a drugi broj oni koji su "aborted" i "inverted" su do kraja igračevog turna.Ono što se najgore može dogoditi da flotu izložiš AAF sa kopna.Ukoliko AA napad planiraš na hexeve u S.Africi od Bureata južno na putu do tamo stoji ti Engleska flota u Malti i cijelim dijelom od Alexandrije.Ne vidim smisla prekidati supply od Gibraltara jer Port Said je nemoguće zatvoriti,takođe je ograničen supply od Libije prema Axis ground jedinicama u S.Africi,tako da će supply morati ići od prve talijanske luke ili eventualno od Francuske,što Maltu čini izuzetno strateški važnom.
Imaj na umu da broj naval faktora koji moraju osigurati supply jer nakon prekinute misije ili uspješne ostaju inverted do kraja igračevog turna.

Takođe moguće je izvršiti "napad" na zračnu bazu iako nema niti jedan zrakoplov tamo a istovremeno napasti bazu gdje su pristuni zrakoplovi,razlog tome je što napadnuta baza nemože se koristiti za povlačenje zrakoplova (displacement) koji se moraju povući nakon izgubljene bitke negdje drugdje i ulaska ground jedinice u zrakoplovnu bazu.

Tijekom Attrition faze gubitci mogu biti uzeti samo iz Attrition zone koja je definirana kao niz hexeva pod controlom suprotne strane,ukoliko u nekom momentu imamo dvije ili više Attrition zona npr. hex pod amfibijskim napadom uvijek završi okružen vojskom suprotne strane onda je to zasebna Attrition zona i bacaju se dvije kocke.
Defender nije obavezan uzeti gubitke sa fronta ako je tijekom Inital supply determination pratio supply do luke koja se nalazi u toj Attrition zoni i od te luke dalje prema lukama u istoj Attrition zoni (Beacchead je uvijek u supply dokle god jedinice ne krenu dalje u teritorij) te od luka supply putem kopna ide u sve hexeve,eventualno prekinut ZOI-jem armora.Ukoliko supply nije došao obavezno je uzeti gubitke sa same linije fronta,međutim napadač (Attacker) nemože napredovati preko rijeke,planine ili u hex sa kojeg je uzet gubitak, samo u hex sa otvorenim terenom može napredovati,defender može namjerno uzeti gubitak direktno sa fronta kako bi spriječio napredovanje napadača u taj hex.
Attrition faza možda je najviše bitna koj Barbarosse i pravilan sastav vojske,kako je limit hexa 2 ground jedinice + specijalizirana vojska,onda sve 1x3 treba postaviti negdje u pozadinu ili gdje je potrebno,a u prvom planu držati 2x3 i 3x3 kako bi se povećao zbroj jedinice koje sudjeluju u Attriton fazi,takođe ground vojske koje su radile Ofanzivne akcije ne sudjeluju u Attrition fazi.


Exploit armor mora očuvati "lanac" tj. ne može se kretati "dokle ide" ,prvi armor postavljen na breakthrough hex može ići u bilo kojem smjeru čak i vratiti se npr. ide u hex A1,sljedeći armor ide u bilo koji "adjacent" hex A1 hexu i eventualno postoji i bitka -
mora postojati "chain" na kraju exploit faze,armor koji je sudjelovao u breakthrough iliti exploit-u ostaje u supply iako u hexeve koje je ušao nema odakle pratiti supply.

Izostavio si YSS (Year Starting Sequence) i conquest of minor powers,svaka nacija kalkulira zasebno UC (Unit Construction iliti Spending Limit) limit određene baznim BRP-om ,trećina od baznog BRP-a je UC limit.Na bazni BRP dodaje se BRP od zauzetih manjih nacija (prorated) ovisno u kojem turnu je zauzeto i ekonomskih centara - to je ukupni BRP za cijelu jednu godinu.Može se ići i u deficit ali ne preko UC limita i ne tijekom Winter turna.
YSS i BRP određuju ukupni broj DP (Diplomatic Points-a),povećavaju UC limit i omogućuje iniciranje više Ofanzivnih akcija širom raznih frontova,konstrukciju posebnih specijaliziranih jedinica,armora,zrakoplova,ground jedinica,flote...forcepool upravlja svime!
I najbitnije BRP i UC limit (Spending limit) smanjuje se gubitkom ekonomski bitnih centara i teritorija i Strateškim Ratom,manjak konvoja kao posljedicu SW (Strategic Warfare) oduzima BRP od UC limita!Bombardiranje ekonomskih centara smanjuje total BRP koji opet smanjuje UC limit!Ne mogu naglasiti važnost SW.To je jedan od načina na koji Njemci bacaju Englesku ekonomiju na koljena,direktno utječe na mogućnost redeploymenta (NR'd) i supply tijekom završne faze ukoliko Inital supply propadne.Ekonomski centri mogu biti bombardirani i običnim aaf gdje trećina djeluje kao escort a ostatak bombardira,takođe tijekom SW određeni broj strateških presretača može biti u SW boxu.Redeployment jedinica u SW i njihova pristunost modificira +/- drm i štiti konvoje.
17.47 C. KAMIKAZES ATTACK ALONE....
Avatar
stoka
Reactions:
Postovi: 786
Pridružen/a: 09 pro 2014, 19:17
Ima zahvala: 731 put
 pohvaljen: 545 puta
Kontakt:

Re: Dalmatinske igre

Post Postao/la stoka »

hvala na dodatnim pojašnjenjima pravila. preko tri sata sam pisao ovo, tako da nisam imao snage pisati opširnije...pogotovo kad sam znao da želim podrobnije opisati partiju...nekako imam osjećaj ako upilim s pravilima da ću izgubiti i ovo malo čitateljske publike šta imam... :D
u planu mi je odigrati partiju sa saveznicima i usredotočiti se posebno na naval pravila, presretanja u mediteranu, invazije na beachexove, ulogu malte i ostalo...uz povremeno čitanje još uvijek nedovoljno razjašnjenih stvari u pravilniku...
nego, u kojoj fazi bi se onda to iskrcavanje odvijalo?
za attrition dobro govoriš...i dalje ne vidim koje je to pravilo, ali kad sam sa talijanima igrao attrition na mediteranu, u trenutku kad su bili prisutni englezi u napulju i anconi, nisam te hexove mogao birati za attrition combat...
za exploit movement "lanac" mi je dosta trebalo da skužim kako funkcionira...a bez toga ne možeš pobijediti...
mislim da je warfare nešto kompleksniji u a world at war...trudio sam se uzimati što više podmornica i interceptora, ali mi nisu prikazivali jesu li britanci gubili šta brp, iako po mojim proračunima bi trebali gubiti.
training combat level ne postoji u third reichu...on se u AWAW odnosi pretpostavljam na cjelokupno stanje kvalitete vojske, koje se ogleda u CRT?
Odgovori

Natrag na “Blogovi iz boardgame svijeta”