Igrali smo: The Princes of Florence

Evo igre koja će vas baciti u zlatno doba renesanse, u ulogu glave velike talijanske obitelji kakve su bile Medici ili Borgie. Uglavnom, posao vam je uzdržavati graditelje, umjetnike i znanstvenike, te ih poticati da svojim radom donose vašoj obitelji slavu i prestiž. Već se ovdje čini kao dosta posla u igri, a vjerujte nam zaista ga i ima.

Kao i većina Rio Grandeovih igara i ova dolazi u kvalitetno izrađenoj kutiji koja nije niti premala biti prevelika za ono što nosi unutar sebe. Pribor je lijepo složen u plastične pretince same kutije i vrlo ga je jednostavno sortirati.

princes-of-florence-2.jpgOd pribora za igru imamo podosta toga: Prvo uočavamo ploče za svakog igrača koje predstavljaju njegovu parcelu za gradnju zgrada i okoliša, zatim kao podlogu za postavljanje sloboda, graditelja, te ujedno predstavlja i kratki pregled pravila igre kao i pregled potrebnih resursa za obavljanje pojedinog posla. Potom, tu je ploča za bilježenje osvojenih Bodova prestiža, te označavanje tekućeg kruga igre.

Tu su i drvene figurice i markeri koji će vam u igri trebati, a slijedi i popriličan broj raznih kartonskih pločica koje predstavlaju građevine, okoliš, oznake dvorskih luda, graditelja, sloboda i novčića. Naravno, imamo i nemali broj karata koje su igri koriste: Karte prestiža, Bonus karte, Karte zapošljavanja, te Karte poslova.

Igra obiluje sa podosta teksta na pločama i kartama, pa je samim time teža za igranje onome tko ne zna jezik, (ne postoji hrvatska verzija) iako su termini relativno lagani i ponavljaju se na priboru. Svi natpisi u igri ispisani su pisanim slovima, pa i to donekle otežava brzo snalaženje u tekstu, ali s druge strane definitivno pojačava estetski dojam igre.

Igra je sama po sebi izuzetno sadržajna i podosta zahtjevna. Posebno pri igranju prvih nekoliko partija, odnosno dok se ne pohvataju svi konci na koje se sve načine mogu osvajati Bodove prestiža – jedino potrebnih za pobjedu.

princes-of-florence-1.jpgOkosnica same igre jest izgradnja parcele sa građevinama kojih ima tri podvrste (male, srednje i velike), izgradnje okoliša (šuma, parkova i jezera), te bitnije, odigravanje karata poslova o čijoj uspješnosti ovisi količina novca koji dolazi u vašu blagajnu i osvajanje Bodova prestiža. Međutim, ovdje postoji i cijeli niz raznih finesa kako osvojiti ove dragocjene bodove  i osigurati si pobjedu.

Naime, da bi se neki posao uspješno obavio (odigrala karta posla) poželjno je, ali ne nužno zadovoljiti određene preduvjete. Što više preduvjeta imate zadovoljeno to je veća količina osvojenih tzv. Radnih bodova. Ti preduvjeti su primjerice, izgrađena određena građevina ili okoliš na vašoj parceli koji su potrebni nekom umjetniku, znanstveniku ili graditelju da taj posao kvalitetno obavi. Nadalje, ako imate u posjedu i određenu slobodu koju taj radnik traži (slobodu kretanja, mišljenja ili izražavanja vjere), te još i pokoju dvorsku ludu za zabavu, vaši radni bodovi dodatno rastu. Osim ovoga, ove bodove podižu i sam broj karta poslova, te bonus karte koje imate u ruci.

Važno je napomenuti kako minimalni prag potrebnih radnih bodova za uspješno obavljanje posla raste iz kruga u krug. Na taj način igrači moraju pronalaziti načine kako da povećaju količinu radnih bodova koje neki posao donosi (najčešće nabavkom dvorskih luda, te bonus kartama) kako bi se posao mogao uopće tretirati kao uspješno obavljeni.

Ali, pogledajmo konkretnije kako teče jedan krug ove igre i što sve od mogućnosti on donosi:

princes-of-florence-3.jpgNakon što svaki igrač dobije ispred sebe svoju ploču parcele, te nakon što se sav potreban pribor porazmjesti po stolu za igranje, igra može početi. Već je ovdje važno reći kako se svaki krug sastoji od dvije odvojene faze: Faze aukcije i faze akcije i to upravo tim redosljedom. Dio pribora igre namjenjen za aukciju posložen je s jedne strane ploče za praćenej bodova, a dio pribora namjenjen za akcijsku fazu igre posloži se sa druge strane.

U fazi aukcije igrači mogu licitirati za određene stvari potrebne u igri. Tako se putem licitacije nabavljaju dvorske lude, pločice okoliša, graditelji te kartice prestiža i kartice zapošljavanja. Ovdje sve teče po pravilima aukcije i određenu stvar nosi onaj koji je ponudio najviše novca. U jednom krugu moguće je licitirati za samo jednu stvar, a igrač koji je uspješno izlicitirao ne može sudjelovati u tom krugu više u daljnjoj aukciji.

Kada su svi igrači imali priliku izlicitirati prelazi se na fazu akcije. U ovoj fazi svaki igrač ima pravo učiniti dvije radnje (neke i duplo, a neke samo jednom). Ovdje se grade građevine, kupuju slobode, bonus karte i karte poslova. Sve po fiksnim cijenama. U ovoj fazi se i odrađuju poslovi (odigravaju karte poslova).

Igrači dobivaju novac za svaki uspješno odrađeni posao, a količina novca ovisi o visini radnih bodova. Igrač koji je na kraju kruga osvojio najviše radnih bodova na nekom poslu osvaja po tri prestižna boda. Također prestižni bodovi dobivaju se i prilikom gradnje svake građevine, potom direktnom pretvorbom zarađenog novca u bodove prestiža, ali samo nakon netom izvršenog posla, te na kraju igre putem Karata prestiža ako su zadovoljili njene uvjete.

Novac je ovdje potreban isključivo kao sredstvo kupovine stvari i karata, koje vam pomažu u daljnjem gomilanju prestižnih bodova. Na kraju igre novac nije bitan, pa je pogrešno i nepotrebno gomilati veće svote.

U svakom slučaju radi se o igri u kojoj je bitno mudro rasporediti resurse kako bi se osvojio maksimalan broj bodova prestiža, a s druge strane treba pohvatati i strategiju koju razvija protivnik. Karte Prestiža koje se odigravaju na kraju mogu donijeti konačnu prevlast na bodovnoj ljestvici, a teško je pogoditi što konkretno protivnik drži u ruci.

Sreća u igri zastupljena je na minimalnom nivou i to najviše prilikom uzimanja karata. Pri ovim radnjama uvijek se uzima po pet karata sa kupa i od tih pet igrač uzima njemu najkorisniju.

Iako sve ovo zvuči na prvo čitanje podosta komplicirano, u praksi se nakon par partija uđe u rutinu i igra ide podosta brzo. Osim toga, cijela partija traje svega 7 krugova, pa i to onemogućuje beskonačno igranje.

Ovdje se definitivno radi o vrlo kvalitetnoj i kompleksnijoj igri sa  više promišljanja i mudrovanja, pa je preporučamo onim igračima koji traže više izazova u igri.