Igrali smo: Space Hulk

Ako bi opisali Space Hulk u jednoj rečenici onda bi to bilo: film “Aliens” kao igra na ploči. Svemirski marinci u borbi protiv krvoločnih vanzemaljaca unutar klaustrofobičnih hodnika svemirskih stanica. Vatreno oružje s jedne strane te kandže i zubi s druge. Trebate li čitati dalje?

Poznavatelji univerzuma “Warhammer 40k” ne bi oprostili kada bi ova recenzija propustila napomenuti da se ova igra odvija u istom “svijetu” Warhammera. Ako ne znate o čemu se radi, dovoljno je reći da je Warhammer 40k relativno složena futurtička ratna igri sa minijaturama koja sama za sebe predstavlja zahtjevan, složen i često dosta skup hobi. Bitke u Warhammeru 40k su ogromne, dugotrajne a pravila igre su opsežna i detaljna. No za one koji nisu spremni zaroniti u jedan ovakav hobi dobra vijest je da o samom Warhammeru ne moraju znati gotovo ništa da bi uživali u Space Hulku – poznavatelji Warhammera će jednostavno malo više uživati u “događajima” koji se u igri odvijaju, a vrlo vjerojatno će zaželjeti posuditi pokoju minijaturu za svoje potrebe. 🙂

Dakle ostavimo vezu između Space Hulka i Warhammera za neku drugu priliku i recimo malo više o samoj igri. Space Hulk je zapravo nastao prije više od 20 godina kao “spin-off” Warhammer serijala. Sami dizajneri igre priznali su da im je film “Aliens” bio direktna inspiracija što je vrlo očigledno kada jednom zaigrate igru. Prvo izdanje Space Hulka izašlo je 1989, postojalo je jedno reizdanje i potom ništa sve do 2009. godine kada je tvrtka Games Workshop odlučila izdati posebno reizdanje za jubilarnu, 20. godišnjicu. Tragična vijest je da je ovo reizdanje objavljeno u vrlo ograničenom broju primjeraka koji su rasprodani gotovo u istom trenutku kad su se pojavili u trgovinama. Oni koji su smatrali da je ograničenost marketinški trik gorko su se razočarali – Games Workshop je odmah po reizdanju objavio da za sada više ne planira ništa izdavati vezano uz Space Hulk (osim igre s kartama Space Hulk: Death Angel koja s Space Hulkom tek dijeli ime) a vrlo brzo su uklonili i svaki trag o ovoj igri sa njihovih stranica. Igra se danas može nabaviti samo u preprodaji i predstavlja kolekcionarski primjerak čije cijene iz godine u godinu rastu. Tako da je vrlo vjerojatno ovo jedna od najboljih igara koje nikada nećete posjedovati, barem do novog reizdanja za proslavu 30.-godišnjice. 🙂

No zanemarimo ovu tragičnu činjenicu i pogledajmo detaljnije što ova igra konkretno nudi.

Opis igre

Space Hulk je društvena igra na ploči za 2 igrača od kojih jedan preuzima ulogu svemirskih marinaca, a drugi vanzemaljaca koji nepodnošljivo podsjećaju na aliene (iako se ovdje nazivaju “genestealeri”). Igra sadržava 12 misija koje se mogu igrati nasumično, ali i povezano u obliku “kampanje”. Dvije zaraćene strane su potpuno različite: marinci imaju oklope i vatreno oružje, te su vrlo učinkoviti u borbi na daljinu, ali su spori i brojem ograničeni, tek šačica po misiji a kad jedan pogine (a giniće, to se ne brinite) više se ne vraća u igru. S druge strane, genestealeri su brzi, imaju kandže i zube te iako nemaju način borbe na daljinu, u borbi na blizinu su jednostavno ubojiti. Dodatno, njih je u igri neograničen broj, tako da će svakog koji padne zamijeniti nova dvojica ili trojica.

Pogledajmo kako to izgleda kada otvorimo (ogromnu i tešku) kutiju sa igrom.

• knjižica pravila
  • knjižica s misijama (ukupno 12)
  • 35 detaljnih minijatura (12 marinaca, 22 genestealer-a + 1 boss)
  • 64 “komada” ploče za igru
  • mnoštvo dodatnih komponenti (counteri, vrata, pješčani sat, pomoćne table, figurice vezane uz pojedine misije…)

Sve u svemu, ovo su vjerojatno najljepše komponente koje ćete ikad vidjeti u društvenoj igri. Minijature koje predstavljaju marince i vanzemaljce su nevjerojatno detaljne sa mnoštvom sitnica za koje će vam trebati povećalo da u njima potpuno uživate. S druge strane dijelovi ploče koji poput puzzli omoguju slaganje “terena” za svaku misiju su laminirani sa dodanim reljefnim detaljima. Ova igra uistinu toliko dobro izgleda da će vam možda biti žao igrati ju, pogotovo ako ste vični bojanju minijatura što će učiniti da vam igra bude vjerojatno vizualno najatraktivnija društvena igra ikada.

Mehanika igre

Ovu igru definitivno ne krase samo prekrasne komponente. Ono što ju čini doslovno neodoljivom je vrlo jednostavan skup pravila te iznimno dobra atmosfera nabijena adrenalinom, nešto dosta netipično za pojam društvene igre na ploči. Igra se po rundama – prvo marinci obave svoje poteze, potom genestealeri, i tako do kraja misije. Igrač koji preuzme ulogu marinaca ima ograničeno vrijeme koje mora potrošiti na svoje poteze – nakon isteka (relativno kratkog) vremena njegov red se odmah završava, čak i ako nije sve poteze iskoristio. Skup “naredbi” je relativno mal – svaki marinac ima 4 “poteza” koje može koristiti za micanje, pucanje ili postavljanje na “stražu” (overwatch) što je jedan od najvažnijih mehanizama igre. Marinac na straži ima sposobnost pucanja za vrijeme kada genestealeri imaju svoj potez, ali samo ako uoči nešto ispred sebe te uz dodatnu opasnost da mu se oružje “zakoči”.

Sama borba se provodi uz pomoć kockica, na brz, jednostavan ali istovremeno vrlo dobro modeliran način. Sreća igra ulogu, ali ne preveliku; dobro pozicioniranje i odluke igrača su ipak najvažnije,  a element sreće je tek toliki da održava napetost i određenu dozu neizvjesnosti.  Isto tako, važno je reći da igrač-marinac svoje neprijatelje neće odmah vidjeti – sve dok nema kontakta oči-u-oči igrač koji vodi genestealere po ploči pomiče tzv. “blipove” – zapravo simulirano očitanje skenera koji govori da se nešto približava, ali ne u kolikom broju. Tko se sjeća scene iz “Aliensa” sa skenerom će moći točno predočiti o čemu se radi. Što igra duže traje, to sve veći i veći broj genestealera ulazi u igru do trenutka kada će čistom brojnošću i silom nadigrati marince. Igrač-marinac tako može pokušati igrati “na sigurno”, mičući se polagano uz stalnu stražu, te riskirati da bude jednostavno pregažen, ili može u Rambo stilu probati “protrčati” misiju te time nevjerojatno vjerno simulirati događanja iz horor filmova u kojima jedan po jedan lik ostaje sam te stradava na iznenadan, vrlo zabavan ali krvav način. 🙂

Još jedna bitna prednost igre jest što se sve odvija relativno brzo – nema dugih čekanja na potez niti vremena kada se ništa ne događa. Trajanje misije je najčešće između 45 i 90 minuta  te je često moguće odigrati još jednu partiju sa zamjenjenim stranama (što se i preporuča, jer svaka strana je bitno različita i zapravo predstavlja puno drugačije iskustvo igranja). Tako da ako ste jednom pretrpili grozan poraz u raljama odvratnih vanzemaljaca, imate čast zamijeniti uloge te to isto učiniti vašem prijatelju koji je uvjeren da će njegova strategija biti puno bolja i učinkovitija.

Kao što ste mogli zaključiti iz prethodnog teksta, Space Hulk se može svrstati u sam vrh ponude modernih društvenih igara (što je iznimna stvar ako se sjetimo da je ova igra zapravo nastala prije više od dvadeset godina). Ono što je za njega posebno jest da je pokupio sve najbolje od ameritrash žanra  (dobra atmosfera, mnoštvo prekrasnih komponenti za igru, vrlo vješto modeliran sustav borbe – sa potpuno asimetričnim stranama k tome), a uspio izbjeći one loše (pretjerana količina pravila, predugo trajanje partija, kompleksni mehanizmi prepuni izuzetaka i specijalnih slučajeva). Za mnoge igrače ovo je ultimativno iskustvo društvene igre na ploči.

Ima li ova igra nedostatke? Pa, osim očiglednog da ćete ju vrlo teško nabaviti po razumnoj cijeni gotovo da i nema. Ako baš moram nešto pronaći, onda evo sljedeće: pravila su u nekim stvarima nedorečena i ako se zaista trudite naći ćete neke kontradikcije koje mogu u nekim rijeđim slučajevima pokvariti partiju (najčešće se radi o nekom slučaju kada nije jasno što točno marinac “vidi”). Neke misije nisu baš balansirane, pogotovo druga po redu u kampanji u kojoj genestealeri imaju vrlo malo šanse za uspjeh. Nadalje, tvrtka Games Workshop se prije koju godinu prilično ružno ponijela prema svojim fanovima, zabranivši gotovo sve fan-siteove te prijetivši tužbama za svo neovlašteno korištenje njihovih materijala, što je uključivalo i brojne misije, prepravke pravila i dodatke igrama razvijanih od samih fanova igre – opravdano je postaviti pitanje da li želite podržati ovakvu bahatost ili ih poput određenog dijela njihovih dodatašnjih fanova potpuno bojkotirati. Konačno, minijature su zbog mnoštva detalja pomalo krhke i imaju naviku potpunog nestajanja ako slučajno ugostite nekog fana Warhammera 40k. I to bi otprilike bilo to.

Zaključak

Ako želite pravu, punokrvnu društvenu igru u kojoj cilj nije pristojno i gospodski sakupiti više bodova od svog protivnika već ga jednostavno satrati u krvavoj borbi lice u lice, onda je ovo prava igra za vas. Isto tako ako ste fan Alien serijala i želite upravo takvo iskustvo u obliku društvene igre, ne tražite dalje (ironično je da postoji igra “Aliens” koja nije ni sjena “Space Hulku”). Konačno, ova igra ipak predstavlja kolekcionarski primjerak te kao takva možda i svojevrsnu investiciju – savršeno je moguće da ju nabavite po relativno nerazumnoj cijeni (sada teško za manje od 1000 Kn), s njom se dobro zabavite i nakon nekog vremena ju prodate za više nego što ste platili i ostvarite fini profit. U svakom slučaju, ako ju želite nabaviti – kupite je sada, za očekivati je da će joj cijena samo rasti.

Na kraju, za one koji sa suzom u oku gledaju ovu krasotu od igre i tuguju zbog previsoke cijene i činjenice da je nikada neće imati, možda je dobro navesti alternative. Jedna od mogućih je igra Doom koja je predviđena za 2-4 igrača i koja ima neke dodirne crte sa Space Hulkom (ali koja se nažalost također više ne proizvodi, ali u preprodaji ima nešto povoljnije cijene). Descent je igra vrlo slična igri Doom, čak i u mnogim stvarima bolja, ali se ne odvija u futurističkom već u fantasy svijetu, što nekima neće biti privlačno. Tanhauser također preuzima neke mehanizme Space Hulka, a odvija se u alternativnom svijetu gdje je drugi svjetski rat eskalirao te traje još i sad. Konačno, tu su Hybrid i Claustrophobia koje su također zavrijedile mnoštvo preporuka. Naravno, ne treba zaboraviti i sam Warhammer 40k – tko ima volje i želje i vremena upustiti se u takav hobi, on sigurno predstavlja i više nego učinkovitu alternativu Space Hulku (koji će se vrlo brzo potom činiti gotovo smješno jednostavan i nedostojan toliko lijepih minijatura) :).