Igrali smo: Pillars of the Earth

Konačno nam je došla u ruke i ova igra, izrađena prema tematici poznatog, istoimenog, povijesnog romana Ken Folletta. Kako sam roman, a i istoimenu seriju bije dobar glas, zanimalo nas je da li isto vrijedi i za ovu društvenu igru.

Interesantno je da i sam autor romana nije ni slutio da bi se njegovo djelo moglo pretočiti u ovakvu igru na ploči.

Kutija igre oslikana je motivom Kingsbriške katedrale u gradnji, solidno teška, a u njoj ima dovoljno pretinaca kako bi se sav pribor uredno smjestio. Ipak, ono što nas više oduševljava je sam pribor igre.

pillars-6.JPG Prvenstveno, tu je vrlo lijepo oslikana ploča za igru s motivima iz samog romana. Pronaći će te područje i dvorac Shiring, motive iz mjestašca Kingsbridge, sajam, samostan, pa predjele šuma, kamenoloma i pješčara, a sredinom ploče dominira mjesto gradnje buduće katedrale. Sve skupa ploča je podijeljena na 14 područja koja su od važnosti tijekom same igre i služe za stvaranje strategija u samoj igri.

Osim ploče, valja spomenuti i veliki broj raznih kartica koje se u igri koriste i od izuzetne su važnosti svakom igraču. Na njihov izgled također se pazilo, pa prikladni motivi dominiraju i njima.

• Kartice događaja – ujedno i najneuglednije svrstane su u dvije grupe, one dobre i one loše. Pogađate, dobre donose igračima neočekivane benefite, a one loše – neočekivane probleme.
  • Kartice privilegija – za razliku od prethodnih, lijepo oslikane. Donose igračima razne privilegije tijekom igre. Dijele se u kartice s trajnim, pojedinačnim i trenutnim učinkom i donose igračima zaista korisne prednosti.
  • Kartice resursa – omogućuju igračima da putem svojih radnika priskrbe razne bitne resurse koji će im trebati pri gradnji katedrale (čitaj: pri osvajanju pobjedničkih bodova). Dijele se na kartice kamenoloma, šuma i piješčara.
  • Kartice zanatlija – možda i najbitnija sorta kartica u ovoj igri. U svakom krugu ima ih po četiri, a donose različite sustave za priskrbljivanje pobjedničkih bodova. Dobar dio strategije igre igrači će raditi putem baš ovih kartica. Zanatlija ima svakojakih: od stolara i klesara, preko zidara i kipara do arhitekta, zlatara i graditelja orgulja.

pillars-5.JPG pillars-2.JPGpillars-3.JPG pillars-4.JPG

Uz navedeno igra sadrži veći broj drvenih kockica resursa, radnika i oznaka, a posebno se ističe i drvena katedrala u šest dijelova. Katedrala kada se složi malo previše izgleda “drveno”, no za takvo što ima lijeka u vidu realističnog izgleda zidina i krovišta katedrale koji se lako može preuzeti odavde, odštampati na samoljepljivom papiru i nalijepiti na dijelove katedrale.

Dojam i tijek igre

Igra bi se mogla svrstati u strateške igre u kojoj važnu ulogu čini taktiziranje s resursima i zanatlijama. Ostale značajke nisu od tolike važnosti za skupljanje bodova, ali ako su igrači podjednakih snaga mogu napraviti pomak jezičca na vagi.

pillars-1.JPG Igra teče u 6 krugova koji su po svojoj izvedbi potpuno isti (osim što se na početku svakog kruga postavlja novi dio na građevinu katedrale,ali to je i tako samo “štos” u igri bez ikakvog značaja za samo igranje). Svaki krug podijeljen je u tri faze kroz koje prolaze svi igrači i možemo reći da su prve dvije faze ono što u igri vrijedi, dakle taktiziranje i strategija, dok je treća faza puko mehaničko izvršavanje onoga što se isplanirali u fazi jedan i dva.

Na početku stječe se dojam da su autori igre htjeli u nju potrpati sve moguće mehanike koje se u igrama koriste, pa tako imamo i povlačenje kartica, izvlačenje i postavljanje figura, balansiranje resursima i zlatnicima. Sve to skupa može u početku djelovati malo “slomljeno” i nepotrebno komplicirano, no nakon par igri pohvata se sva ta koncepcija i igra teče uglavnom glatko.

Bacimo sada detaljniji pogled na ove faze same igre kako bi stekli još bolji uvid u igranje:

• 1. Faza – podjela resursa i zanatlija: U ovoj fazi igrači procjenjuju koji će im resursi trebati (drvo, kamen i pijesak), te to kombiniraju sa zanatlijama koje već imaju na početku ili čak s novim zanatlijama koje mogu unajmiti po određenoj cijeni. Pred svim igračima stoji 7 karata resursa i dvije karte zanatlija. Kako bi priskrbili resurse, osim samih karata igraći moraju balansirati i s brojem radnika. Svaka karta resursa iziskuje određeni broj radnika koji su potrebni kako bi se dotični resurs dobio. Broj radnika je ograničen, pa treba biti oprezan pri odabiru. Uz resurs koji se nabavlja treba biti lukav i sa zanatlijama, jer bez dobrih zanatlija ostati će nam na kraju kruga previše resursa, a premalo osvojenih pobjedničkih bodova. U svakom slučaju, planiranje je već u ovoj fazi i te kako potrebno.
  • 2. Faza – postavljanje glavnih graditelja: Nakon podijeljenih resursa i eventualno unajmljenih novih zanatlija, vrijeme je za taktičko postavljanje glavnih graditelja. Graditelji su figure koje se postavljaju na strateška mjesta na ploči, već ovisno o tome kakvu strategiju u dotičnom krugu želimo zauzeti. Oni se na slijepo vade iz vrećice od strane aktivnog igrača i onaj čiji je graditelj izvučen može ga postaviti na neko mjesto na ploči ako to želi i može platiti. Svako iduće postavljanje graditelja košta za jedan zlatnik manje od prethodnog i tako sve do kraja kada su zadnja postavljanja besplatna. Tek nakon toga, privremeno preskočeni graditelji mogu se i dalje postaviti na ploču, ali na daleko lošija mjesta od onih prvih. Igrač će sam procijeniti isplati li mu se davati poveće iznose zlatnika kako bi ugrabio što bolju poziciju za svog glavnog graditelja i ugrabio njemu tako potrebne beneficije u 3. Fazi igre.
    Od interesantnih mjesta spomenimo npr. ona koja omogućuju igraču dobivanje pobjedničkih bodova, imunost na negativne događaje i kraljeve poreze, dobivanje još radnika, uzimanje karata privilegija ili besplatno uzimanje zanatlija, kao i trgovanje s resursima na sajmu. Uglavnom mjesta za promišljanje što i gdje sa glavnim graditeljima ima na pretek.
  • 3. Faza – izvršavanje akcija na ploči: Ova faza zapravo je samo mehaničko izvršavanje slijeda radnji prema rednim brojevima na ploči. Što ste u prve dvije faze isplanirali sada će vam se desiti. Tako u slijedu akcija igrači dobivaju karte za koje su lobirali putem glavnih graditelja, uzimaju resurse koje su si odredili putem karata resursa i radnika, ako su tako planirali možda uhvate kakvog dobrog zanatliju i pokojeg radnika više za idući krug itd. Na kraju ove faze slijedi najbitnije: pretakanje resursa u pobjedničke bodove. Sa dobro odmjerenim resursima i zanatlijama može se pohvatati lijepa svotica bodova i odmaknuti se od ostalih igrača prema pobijedi.

Što reći na kraju? Prilično solidna i lijepa strateška društvena igra za one koji više vole miroljubivi tip igre. Iako u knjizi dolazi do određene doze klanja i ubijanja, ovdje toga nema. Sve se svodi na balansiranje resursima i taktiziranju po ploči. Sreće u igri ima toliko, koliko je potrebno da neke stvari ipak budu nepredvidljive, no zaista u manjoj mjeri. Po našoj ocjeni, dobro uravnoteženo između sreće i pameti.