Igrali smo: Fresco

Fresco je igra koja nam već dulje vrijeme plijeni pažnju, što zbog svog izgleda, što zbog toga jer je bila pretendent za Spiel des Jahres-ovu igru godine 2010. Nagradu nije osvojila, ali naša srca jest.

Prelijepa igra sa vrlo dobrom povezanošću tematike i mehanike igre. Ne odviše teška po pravilima, a opet dovoljno sadržajna za malo razbijanja glave.

Eh, Kod Fresco-a se ima o čemu pisati u ovom poglavlju. Naime, kako već naslov igre sugerira da se ovdje radi o nekoj umjetnosti, nije čudno za očekivati popriličnu likovnu obradu same igre. Kutija je stoga oslikana u toj maniri, teška i oveća. Ono što nas je dodatno iznenadilo jest oslikanost kutije iznutra! Sve pregrade za pribor igre također su iscrtane u crkvenom duhu. Također, pregrade su iznimno čvrste i dobro služe za spremanje.

fresco-1.jpg A sada, pribor… Logično je krenuti od najbitnijega, pa opišimo ploču za igranje. Kako slika govori tisuću riječi, najbolje će te tako vidjeti kako ista izgleda i između ostaloga, zašto je igra dobila i nagradu za najljepše oslikanu igru. U sredini dominira strop crkve sa freskom koju igrači – umjetnici restauriraju u samoj igri, tu je i oltar koji se također restaurira. Uokolo crkve smjestili su se popratni sadržaji: spavaonica iz koje se umjetnici jutrom bude, sajam gdje se kupuju boje za radni dan, studio u kojem igrači mogu dobivati potreban novac slikajući portrete okonog puka u fušu, zatim tu je miješaona boja za izradu složenijih boja, te kazalište kako bi umjetnici mogi proraditi na svojem raspoloženju. Ploča je dvostrana i služi za igru 2 i 3 igrača na jednoj, te 4 igrača na drugoj strani.

fresco-2.jpg Druga bitna stvar u igri su planeri po kojima igrači organiziraju radni dan svojih šegrta Podjeljeni su na pet kolona i tri retka. Na planere se postavljaju figurice šegrta, te se time određuje da li će se i koliko ići na mjesta sajma, raditi na freski, ići u studio i miješaonu boja ii pak u kazalište.

fresco-1.jpg fresco-3.jpg Od ostalog materijala tu su taliri (novac), drvene figurice umjetnika i šegrta, te biskupa. Veliki broj manjih, srednjih i velikih drvenih kockica u raznim bojama, koje pogađate predstavljaju baš – boje, pa oznaka restauracije freske i još ponešto dodatnog pribora jer igra osim osnovne varijante u sebi sadrži i tr vrlo zgodna proširenja koja igru dodatno začinjuju.
fresco-2.jpg Jedno od njih su i akcijske karte portreta poznatih osoba koje donose razne korisne dodatne opcije igraču.

Već ranije sam spomenuo kako su tematika i mehnika dobro povezane i čine jednu zanimljivu cjelinu. Igrači, kao umjetnici organiziraju svoj radni dan, te s pomoću planera i šegrta biježe što će i kako u toku radnog dana (kruga igre) raditi. Ali, pogledajmo detaljnije kako sve to skupa ide:

Prije svega, potrebno se je probuditi. Igrači odabiru vrijeme buđenja prema pravilu “prvo bira igrač s najmanje pobjedničkih bodova”. Ovim vremenom određuje se pravo prvenstva u igri. Ranoranioci imaju prvi pravo napraviti sve željene poteze u tom danu (krugu igre). Ali, to donosi i neke loše osobine. Naime, ako se probudite rano, jako rano onda će vam boje na sajmu biti skupe, a vi će te biti mrzovoljni, pa će šegrti bježati od vas kao vrag od tamjana. S druge strane, budite li se kasno, boje će biti skoro pa badava, ali ih možda neće baš nešto ostati na izbor kada vi dođete na red. Zbog kasnog dizanja raspoloženje vam se popravlja što utiče na broj šegrta.

fresco-5.JPG Igrači u početku imaju 5 šegrta s kojima planiraju svoje dnevne obaveze, ali ako se uzastopce dižete kasno ili ako raspoloženje popravite odlaskom u kazalište možete dobiti još jednog šegrta koji će vam omogućiti još jednu radnju više. Odnosno, budite li se uzastopce jako rano, biti će te namrgođeni i izgubiti će te jednog šegrta sve dok raspoloženje ne popravite. U svakom slučaju, sa svojih više-manje pet šegrta napravite si potajice plan rada za dotični krug igre, s time da maksimalno možete izvršiti tri iste radnje. Na planeru postavite šegrte na one radnje koje mislite obaviti u jednom danu: Ići na sajam kupiti boje, ići raditi na freski ili otaru crkve i osvajati pobjedničke bodove, otići u studio zaraditi pokoji talir, kako bi s njima kasnije kupovali boje, izmiješati kakvu boju potrebnu za fresku ili otići u kazalište popraviti svoje raspooženje.

Nakon što svi igrači isplaniraju svoj radni dan kreće realizacija po redu kako su se igrači probudili:

• Sajam boja: Broj štandova isti je kao i broj igrača, ali svaki štand ima jednu boju manje, pa igrači koji na sajam dođu kasnije automatski imaju lošiji izbor. Uglavnom, tu se kupuju sve osnovne boje i poneke složene koje su umjetnicima potrebne za reparaciju freske. Cijena boje ovisi o vremenu buđenja igrača.
  • Freska i oltar: Ovdje se zarađuju pobjednički bodovi tako što igrači otkrivaju i skupljaju pločice s freske koje na sebi nose određene kombinacije boja. Pločice sa složenim bojama nose i više bodova, pa treba taktizirati sa materijalom, vremenom buđenja, miješanjem boja kako bi se ubralo vrhnje. Također, raditi se može i na oltaru, ali on ne donosi toliko pobjedničkih bodova kao rad na freski. Uz pomoć figure biskupa i njegovog položaja na freski moguće je pridobiti i koji bod više. Jedno od proširenja igra dodaje još veći izbor kombinacije boja i još vrijednije pločice freske, kao i oltara. Naravno te boje je i teže zamiješati, pa igrači imaju i više posla.
  • Studio: U studiju igrači slikaju portrete okolnoga puka, te time zarađuju novac. Konkretno, po tri talira za portret. Drugo proširenje igre donosi igraču na izbor izradu portreta poznatih ličnosti za koje se dobivaju akcijske kartice dugoročnog ili jednokratnog efekta. Ove kartice mogu biti od velike koristi jer donose vrlo korisne benefite u igri. Igrači ih imaju u svakom krugu po dvije na odabir, tako da su oni koji se dižu u kasnije sate obično zakinuti za iste.
  • Miješaona boja: Kako bi dobili zelenu, narančastu, ljubičastu, a uz proširenje igre rozu i smeđu, svakako se trebate u svom planeru predbilježiti  za rad u miješaonici. Ovdje tri osnovne boje, nabavljene na sajmu možete izmiješati u gore navedene, te ih kasnije u drugom krugu upotrijebiti na reparaciji freske ii oltara. Osim miješanja boja, ovdje možete, ako upotrijebite i treće proširenje igre dobivati boje, već prema tome koje ste pločice freske otvorili tijekom njezine reparacije.
  • Kazalište: Ako vam je raspoloženje u lošem stanju, posjet kazalištu može vas oraspoložiti, te vratiti izgubljenog šegrta, odnosno, čak i dobaviti još jednog.
Vidljivo je kako se u igri ima što raditi, te kako igrači moraju pažljivo i mudro planirati vrijeme svojeg ustajanja, te radnje koje misle u krugu igre izvoditi. Iako zvuči kako je mudro nakupovati se boja u vrijeme kada se budite kasno jer su tada jeftine, pitanje je hoćete li imati što kupiti i hoće li biti boja koje vam trebaju. S druge strane kasno ustajanje može vam odnijeti one dijelove freske koje donose više bodova, jer su ih reparirali drugi igrači. Opet, treba paziti koje boje zamiješati, jer se boje uvijek miješaju za idući krug i tako, taktike i mudrovanja ima dovoljno. Dodatnu čar igraju i tri proširenja igre koja se mogu kombinirati s osnovnom igrom po želji. Tako se može balansirati s vremenom igranja i količinom strategije u igri, podešavajući je po potrebi. Glavna stvar je skupljanje pobjedničkih bodova, jer upravo oni i donose pobjedu u igri.
Sve skupa, nas je igra oduševila, kako svojom izvedbom tako i mehanikom i proširenjima. Pa prema tome, svakako za preporučiti.